Seuraavalla Hyppytunnilla: Valeopettajat ja nuorten medialukutaito

Niina Jokiaho. Kuva: YLE/Jyrki Valkama

Pitäisikö opettajat rekisteröidä, jotta vältyttäisiin valeopettajilta? Onko netin yksityisyyden suoja olematon?








Pitäisikö opettaja-nimike suojata?

Viime vuoden useat valeopettajatapaukset nostivat esiin kysymyksen siitä, että ketkä meidän lapsiamme kouluissa oikein opettavat. Tutkintotodistuksensa väärentänyt valeopettaja ehti toimia viisi viikkoa Hyvinkääläisessä Pohjoispuiston koulussa ja saada aika paljon hämmennystä aikaan.

Toimittaja Hilkka Nevala

Medialukutaidosta apua nettikiusaamiseen

Internetin suosio nuorten ykkösmediana tuo mukanaan myös ikäviä ja vakavia sivuvaikutuksia. Tekstin ja kuvan julkaiseminen on yksinkertaista ja kun kaiken voi tehdä nimimerkin suojissa, on nettikiusaamisen mahdollisuus niin ikään helppoa. Nettikiusaaminen poikkeaa hyvin vähän koulukiusaamisesta. Nettikiusaaminen on usein joko alku tai jatkoa koulukiusaamiselle ja kiusaaja on ennalta tuttu.

Virtuaalisen lähipoliisiryhmän Marko Forss muistuttaa, että netissä esitetyt herjat muuttuvat netin avoimen luonteen vuoksi vakavammaksi ja nuori saattaa tiedostamattakin syyllistyä rikokseen tai joutua rikoksen uhriksi.

Hyvä medialukutaito auttaa lapsia ja nuoria ymmärtämään median pelisääntöjä ja suodattamaan tietoa. Paras tapa on osallistua aktiivisesti, kokeilla eri medioita niin tekijänä kuin vastaanottajanakin. Tekemällä itse joutuu valintojen eteen ja oppii ymmärtämään omien päätösten vaikutuksen muihin. Medialukutaidon hallitseva nuori harvoin päätyy nettikiusaajaksi.

Mediakasvatuksen merkitys kasvaa opetuksessa jatkossakin mutta kenen on vastuu jos oppilas herjaa muita kouluaikana netissä?

Toimittaja Minna Perovuo

Linkkejä muualle