Opinto-ohjaus
Opinto-ohjaus on ohjelmasarja perus- ja toisen asteen opetuksen opinto-ohjaajille.
Sarja tarjoaa opinto-ohjaajille eväitä kehittää työmenetelmiään ja ammattitaitoaan. Liikkeelle lähdetään oppilaan näkökulmasta, mutta haasteita ratkotaan opinto-ohjaajien ja opettajien näkökulmasta.
Sarja auttaa opinto-ohjaajia luovimaan laajentuneessa tehtäväkentässä ilman suuria resursseja sekä korostaa moniammatillisuutta – ajatusta, että opinto-ohjaaja on yksi nuoren ohjaajista. Nuoren ohjaus on koko kouluyhteisön sekä myös vanhempien ja muun yhteiskunnan tehtävä.
Sarjan tavoitteena on myös auttaa ymmärtämään, että opinto-ohjaajalla on merkittävä rooli kouluyhteisössä. Luokattomuus ja yhteiskunnan hajanaisuus ovat lisänneet nuorten ohjauksen tarvetta entisestään.
Ohjelmasarja perehtyy kuuteen erilaiseen tapaukseen pyrkien huomioimaan eri kouluasteet.
Sarjan jaksot
1/6: Luokanvalvoja ohjausroolissa Porolahden peruskoulussa ohjausvastuuta on jaettu opinto-ohjaajilta luokanvalvojille. Luokanohjaajan käsikirja on hyvä apu työnjaon suunnitteluun.
2/6: Jatko-opiskelupaikka kaikille Tampereella lähestytään tavoitetta, jossa sata prosenttia ikäluokasta saa jatko-opiskelupaikan. Päätöksillä ja opinto-ohjaajan tahdolla on merkitystä.
3/6: Kohti työelämää Intensiivisen ryhmämenetelmän tavoitteena on auttaa nuorta urasuunnittelussa ja nivelvaiheen pulmissa. Ohjaajan on laitettava persoonansa peliin.
4/6: Kohtaa kulttuuritaustat avoimesti Voiko romaninuoresta tulla kiinteistönvälittäjä?
Valtakulttuurin opinto-ohjaajien on hyvä tiedostaa ennakkoluulonsa eri kulttuuritaustaisia ohjatessaan.
5/6: Ohjauskeskustelu lukiossa Miten nuoren ohjaamiseen saataisiin jatkumo eikä ohjauskeskustelu jäisi irralliseksi tapahtumaksi? Hyvällä koulun sisäisellä työnjaolla voidaan raivata aikaa ohjauskeskustelulle.
6/6: Rästipaja auttaa jatkamaan Salon seudun ammattiopistossa opiskelijoita palvelee Rästipaja Majakka, josta saa tukea, kun opinnot ovat viivästyneet. Mutta miten voitaisiin toimia, jotta rästipajasta tulisi tarpeeton?
Tutustu hyötyihin