Miksi koulupäivää pitäisi pidentää?
Suomalaiskoululaiset kuluttavat koulunpenkkejä tunneissa mitattuna vähemmän kuin muiden OECD-maiden lapset ja nuoret. Opetusministeri Henna Virkkunen haluaakin peruskouluun lisää oppitunteja. Virkkunen lisäisi erityisesti ala-asteen taito- ja taideaineiden oppitunteja.
Ehdotus on saanut ristiriitaisen vastaanoton ja herättänyt paljon kysymyksiä. Mitä tunteja pitäisi lisätä ja kuka niistä päättää? Jos koulussa nyt jo viihdytään huonosti, niin miten käy jos koulupäivä nykyisestään pitenee? Mistä löytyvät rahat lisätunteihin, kun koulut nyt jo kamppailevat lomautusten ja säästöjen kanssa?
Suorassa lähetyksessä on studiovieraana opetusministeri Henna Virkkunen, kehittämispäällikkö Juha Karvonen Kuntaliitosta ja lapsiasiavaltuutettu Maria Kaisa Aula.
Katso Studio Kotro tiistaina 9.3. klo 18.30 YLE Teemalta.
Tutustu hyötyihin
Kommentit
Vierailija 08.03.2010 11:11:55
pitemmät koulupäivät
Valtio kamppailee talousvaikeuksissa, kunnat kamppailevat talousvaikeuksissa - mistä koulupäivien pidentämiseen aiotaan ottaa varat? Tukiopetuskin on lujassa monessa kunnassa, vaikka siihen on oppilaalla lakisääteisesti oikeus.
Jos koulupäiviä pidennetään, viimeisten tuntien rakennetta pitää olennaisesti muuttaa. Jo nyt neljän tunnin koulupäivä on pienimmille oppilaille liikaa, koska se on oikeasti kovaa työtä, ei pelkkää leikkiä. Se, että vapaata toimintaa on vain vähän, tekee suomalaisesta koulupäivästä raskaan. Jos taas keskelle koulupäivää sijoitetaan vapaata toimintaa, miten väsyneet ja nälkäiset lapset jaksavat loppupäivästä keskittyä ohjattuun työskentelyyn?
Kuinka pitkäksi pidennetty koulupäivä muodostuisi vähäväkisten syrjäseutujen oppilaille? Osa lähtee nykyisellään aamulla kotoa kahdeksalta ehtiäkseen yhdeksäksi kouluun. Vastaavasti kuuden koulutunnin jälkeen he ovat kotona n. klo 16 istuttuaan koulukyydissä tuntisen. Näin koululaisen päivästä on tullut kymmentuntinen - pitäisikö niitäkin päiviä vielä pidentää?
Itse lähtisin kehittämään koululaitostamme eri tavalla: pelkän koulupäivän pidentämisen sijasta ptäisi panostaa laatuun. Luodaan lisää erilaisia kerhoja, palkataan innostuneita ohjaajia, järjestetään kaikille, myös kaukana koulusta asuville lapsille, mahdollisuus käydä kerhoissa (=kyyditys). Järjestetään enemmän vaihtoehtoja myös "pakollisten" tuntien sisälle (=enemmän opettajia, enemmän tuntikehystä, vähemmän tavoitteita opetussuunnitelmiin). Jätetään muutenkin opetussuunnitelmista liika tavara pois ja keskitytään muutamaan olennaiseen perustaitoon, jolloin perustuntien sisällä opettaja voi järjestää vaihtelevampaa ja vapaampaa toimintaa kuin nykyisessä pakkotahtisessa koulussa.
Vierailija 10.03.2010 12:13:41
Tällä kertaa näin
Aika ajoin vaaditaan kilpailukyvyn tai muun turvaamisen nimissä lisää jonkin aineen tunteja. Tähän asti nämä lisäykset on tehty vähentämällä näitä taide- ja taitoaineita. Äkkipäätä ajatellen voisi olla hyvinkin luovuutta lisäävää, jos esim musiikkia, kuvista, liikuntaa tai kässää olisi enemmän. Käden taidot kun eivät ole olleet juurikaan kunniassa vuosikausiin, kun lapsista on pitänyt saada entistä yhteiskuntakelpoisempia jo alaluokilta lähtien.
Nythän suuri osa pienemmistä koululaisista on jonkinlaisessa iltapäivähoidossa, jossa (ainakin meillä päin) harrastetaan askartelua ja piirtämistä ja leikkimistä niin ulkona kuin sisälläkin. Tätä taustaa vasten mikään ei siis muuttuisi olennaisesti, vähän saataisiin ehkä "virallisempi" maku toimintaan. Jos näitä taitoaineita voitaisiin vapaammin ripotella pitkin päivää, saattaisi lasten motivaatio säilyä paremmin myös niillä teoriatunneilla.
Itse ns kerhotätinä/valmentajana olen huomannut, että ne aktiiviset lapset ovat mukana kerhoissa, urheiluseuran toiminnassa ym. Ja sitten on ne passiiviset lapset tai ne, joita ei kotoa voida/haluta patistaa liikkeelle, jotka eivät käy missään. Ääripäät siis loittonevat toisistaan. Jos toiminta olisi koulupäivän sisällä tai vaikka iltapäiväkerhossa, saataisiin myös nämä passiiviset mukaan.
Vierailija 10.03.2010 13:27:30
Pitkät koulupäivät
Jo nyt puhutaan, ettei nykyajan perhillä ole lainkaan yhdessäoloaikaa entiseen tapaan vaan vanhemmat ovat päivisin töissä, lapset koulussa ja tapaavat toisensa vain ohimennen ennen nukkumaanmenoa. Sitten ihmetellään, miten on mahdollista, etteivät lapset saa enää mitään kasvatusta kotona. Milloin tämä kasvatus sitten tapahtuisi? Yölläkö? Nyt sitten arvon opetusministeri haluaa vielä pidentää lasten koulupäivää, ikäänkuin varmistaakseen, ettei perheille vaan jää vahingossa aikaa olla ihan keskenään iltaisin. Ei voi kuin sanoa, että jo on vatipäistä touhua! Toisaalta, kaikenlainen hölmöily tärkeimmissä asioissa on nykyään lähes maan tapa...
Vierailija 10.03.2010 13:37:26
pitemmät koulupäivät
Käyttäkää vähän järkeä suunnitelmissanne!
Jo nyt koulupäivä on pitkä ja esim. jo neljännellä luokalla on kotitehtäviä niin paljon, ettei lapsi ehdi ja jaksa enää osallistua mihinkään harrastuksiin. On jätettävä mieleiset ja tosi tärkeät asiat, kuten hiihdot, uinnit, soitto- ja ratsastustunnit.
Olisi katsottava asioita syrjäseutujenkin kannalta. Täällä pieni koululainen lähtee kohta seitsemän jälkeen aamulla taivaltamaan useita km maantien varteen koulukyydille ja paluumatkaan menee taas pari tuntia.
Opetussuunnitelmista voisi jättää pois epäolennaiset asiat, joita ei tarvita käytännön elämässä, ainakaan vielä peruskouluasteella.
Lapsen pitää antaa olla lapsi, oppia asioita ja kehittyä rauhassa omassa tahdissaan, eikä kiirehtiä jo esikouluiässä toimimaan aikuisten tavalla !
- mummi
Vierailija 10.03.2010 14:20:41
Miten voi tulla jollekin
Miten voi tulla jollekin mielee tälläinen sammakko,että pitäi vielä pidentää koulupäivää.Meillä ainakin molemat lapset poika ala-asteella tyttö ylä-asteella painiskelevat jaksamisen rajoilla läksyjen kanssa ja vielä pitäisi koulupäivää pidentää. Mikäs tälläinen ministeri on?? Saisi painua saunantaakse ja tehdä sielä mitä pitääkin.Ei voi kun surulla katsoa tätä Suomen hallituksen touhuilua Kokoomus luotsaa laivaa ja Keskusta tekee niinkuin sanotaa ja muut siinä sinvulla.Kaikessa säästetään mutta samalla lisätään ja kiristetään työntekijöitä .Kyllä tämä sotii hallituksen kiristyspolitiikkaa vastaan kaikki ajetaan loppuun jo lapsena antakaa lapsen olla rauhassa älkää heihin enää iskekö taikasormianne.
Terv Yksi Isä
Vierailija 10.03.2010 14:54:46
Unohdettu lapsen etu
Kyllä tämä Virkkunen on nyt pullauttanut kuolleena syntyneen idean, saisi hävetäkin! Nyt jo koulupäivät ovat lapselle pitkiä alakoulussa. Päivä on kuusituntinen jo alakoulun puolivälissä. Tähän päälle varsinkin kaupunkien, keskustojen ja ruuhkasuomen ulkopuolella koulumatkat. Pelkästään täällä Etelä-Savossa lapsen koulumatka on helposti 2h päivässä. Tästä voi Virkkunen mielestäni, ja muut asiaa pohtivat, laskea helposti paljonko aikaa jää lapselle hänen oikeaan työhönsä eli leikkiin! Jos nyt jo Suomessa voidaan pahoin, niin ei se tilanne helpotu ainakaan lasten paineita lisäämällä! Jos lapsiin halutaan panostaa ja antaa turvallista aikaa ja elämyksiä vanhempien työaikana kouluajan lisäksi, on oikea tapa iltapäiväkerhot, erilaiset piirit yms. toiminta. Tätä voitaisiin järjestää koulun päätyttyä ja jokainen lapsi ja vanhempi saisi itse valita, mikä on hänen lapselleen parasta tai perheen arvopohjan mukaista. Itsekin opettajan olen hyvin huolestunut jo pelkistä puheista kutistaa lapsuutta. Tulisi muistaa, että terveen aikuisen tekee terve lapsuus. Lapsen työ on leikki ja tehtävä olla lapsi!
Vierailija 10.03.2010 14:57:14
Tervetuloa pidemmät koulupäivät
Oikein hyvä, jos alakoululaisten koulupäivät vähän pitenisivät. Olisivat lapset pidempään aikuisten valvovan silmän alla. Kaikille tokaluokkalaisillekaan ei nykyisin saa iltapäivähoitoa. Ja mikä vastuu on koululla, kun kolmasluokkalaisen koulupäivä päättyy jo klo 12? Opettajalle kiva juttu - lapsi odottaa viisi tuntia vanhempaa kotiin saapuvaksi tai vaeltelee missä lie..
Hanna
Vierailija 10.03.2010 16:44:51
Kenen etua nyt ajetaan?
Mielestäni ei ole ainakaan lasten etu tuo koulupäivien pidentäminen. Meidän lapset pitävät jo nyt koulupäiviä liian rankkoina varsinkin alaluokilla. Se kyllä saattaa johtua siitäkin, että kotona on äiti odottamassa ja koulusta on siksi turvallista tulla kotiin. Tuollaisella muutoksella halutaan vaan turvata vanhempien mahdollisuutta käydä töissä heidän tarpeiden mukaisesti. Ja näyttää olevan ihan sama, kuka lapsia valvoo ja mitä heille valvovien silmien alla teetetään. Mielestäni vanhempien pitäisi itse olla enemmän lastensa kanssa.
M Erkki
Vierailija 10.03.2010 17:52:11
EI pidemmille koulupäiville!
Nyt jo koulupäivät ovat tarpeeksi tai liian pitkiä! Koulupäivän aikana suomalainen oppilas keskittyy täysillä opiskeluun ja kun vielä päälle lisätään läksyt sekä kokeisiin lukeminen, onkin lapsen "työ"päivällä pituutta. Tämä meneillään oleva systeemi on todettu toimivaksi, miksi sitä muuttamaan varsinkin rasittavampaan suuntaan. Säilytetään siis nykyinen tuntimäärä ja lisätään sen sisällä taitoaineita ja vähennetään tietopainotteista opiskelua muokaten sitä tiiviimpään suuntaan. EI LISÄÄ PITUUTTA KOULUPÄIVIIN!
Äiti ja luokanopettaja
Vierailija 10.03.2010 18:50:29
Entä vanhempien oppilaiden
Entä vanhempien oppilaiden koulupäivien pituudet. Seitseämältä bussiin istumaan neljältä matkalle kotiin päin.
Vierailija 10.03.2010 20:03:55
Lasten lapsuus!
Miksi lapsilta pitäisi vähentää ns. "leikkiaikaa"? Omat lapseni tulevat monesti illalla kertomaan koulupäivästä ym. päivän aikana tapahtuneesta. Myönnän että tulen töistä vasta klo 6 jälkeen, ja sillä aikaa lapseni ovat päivähoidossa. Poikani, joka on toisella luokalla, joutuu ahkeroimaan läksyjen kanssa 10min - 1h. Hänen läksyihinsä kuuluu mm. matematiikan kotilaskut, äidinkielen tarinoita ja ym. Mielestäni äidinkielen kirjoitelmat/tarinat joutaisi 4-6lk oppiaiheeseen. Ei siis lisää oppitunteja.
Isä
Vierailija 10.03.2010 20:13:13
Lisää tunteja
Juu käy hyvin... jos saadaan japani pakolliseksi!
Manga-Petra
Vierailija 10.03.2010 21:19:56
Miksi pidemmät koulupäivät
Itselläni ei ole omia lapsia, mutta yhdyn kysymykseen, mitä tällä päivien pidentämisellä ajetaan takaa? Mielestäni lapsilta vaaditaan jo nyt paljon, varsinkin kun on kyse koulusta. Kuten moni muukin on kommentoinut, että mistä rahat kun ennestäänkin karsitaan menoja, kouluja lakkautetaan jne.
Ei siis kuulosta hyvältä idealta, vaikka esim. taideaineet sinänsä ovat hieno juttu ja niitäkin tulee koulussa olla.
Vierailija 07.11.2010 16:22:27
koulupäivä EI pidemmäksi
ei koulupäivän pitäisi pidentää!!!!!!!!!!!!!!!!
Kirjoita uusi kommentti