yle.fi


  • Tekstikoko + | -

opettaja.tv

Sisältö


Yleistä keskustelua



Keskustelun otsikot

Sinä olet johtaja - Reksit remonttiin kurssilaisten ajatuksia

Sinä olet johtaja - Reksit remonttiin kurssilaisten ajatuksia

Reksit remonttiin –koulutukseen neljätoista osallistujaa kommentoivat vilkkaasti Sinä olet johtaja –teemaa. Tässä koostetta päällimmäisistä ajatuksista yhteiseen keskusteluun.

Puheenvuoroista oli poimittavissa rehtorin rooliin liittyviä ajatuksia esim. johtaja-alainen, rehtori-opettaja, rehtori-oppilaat, esimies-kollega/ystävä –näkökulmista. Erilaisten roolien hahmottaminen koettiin oleelliseksi, vaikka se ei aina ole helppoa.

Tähän liittyy myös yksinäisyyden tunne, jota kuvaa hyvin sanonta ”johtajuuden paikka on rajalla”. Rajaan sisältyy monenlaisia mielikuvia: erillisyys, oman alueen merkki, turvapiirin ja oman hallinnan merkki…. Raja myös yhdistää – ihmiset kohtaavat rajalla ja rajapinnoilla. Rehtori on usein tullut tehtäväänsä opettajayhteisön sisältä, opettajuus on muuttunut johtajuudeksi. Rajalla oltaessa voi olla suuri houkutus astua takaisin tutun yhteisön keskuuteen ja toisaalta tulee myös ”ulkopuolisia” yhteisöjä: mm. kunnan hallintoa ja päätöksentekoa. Jokaisen on itse määriteltävä positionsa rajalla esim. kuinka tiiviisti on yhteyksissä opettajakollegoihin työajan ulkopuolella. Myös rehtori tarvitsee työssään esimiehen tukea, vaikka kollegatuki on usein arjen tilanteissa tärkeintä.

Ohjelma ja teema herättivät hyvinkin henkilökohtaisia pohdintoja omasta rehtorin / johtajan roolista ja siihen liittyvistä odotuksista. Oli hyvä havaita, että ei ole tuntemuksineen yksin, vaan vastaavanlaisia on muillakin. Tähän havaintoon perustuu myös mahdollisuus ymmärtää omaa tilannetta ja toisaalta olla avuksi muille.

Koetko sinä olevasi rajalla ja jos, niin miten olet onnistunut rajasi määrittelemään?

Kommentit

Rehtorin yksinäisyys

Käsitys tasapuolisuudesta varmastikin asetetaan kyseenalaiseksi, jos rehtori on vapaallaan tekemisissä vain joidenkin opettajien kanssa. Pienellä paikkakunnalla olet aina muiden silmissä rehtori, viikonpäivästä, kellonajasta ja vuodenajasta riippumatta. Näin se nähdään opettajainhuoneessakin, perhetuttavuus tai yhteinen pienen porukan harrastuskin johtaa helposti epäluuloihin. On siis vain hyväksyttävä se, että ystäväsi eivät ole opettajainhuoneessa, en siis käy kylässä tai kutsu kotiini.

Rehtorin yksinäisyys lähtee myös siitä, että tiukkoina aikoina korostuu se, kuinka olet ylemmän portaan ja opettajien välissä. Olet se, joka tuntee yksikköäsi isomman kokonaisuuden. Vaikka sinun tehtäväsi on pitää omiesi puolta, on sinun on myöskin nähtävä mikä on realistista ja osattava selittää se muillekin. Sinun on pystyttävä sitouttamaan hankaliinkin ratkaisuihin itsesi lisäksi myös muut. Kun vaikkapa talousarvioiden höylääminen välillä väsyttää, et voi näyttää sitä, niin kuin et muitakaan negatiivisia tunteitasi opettajainhuoneessa, jotta siitä ei lähde vääriä viestejä.

Koulunjohtajien kuukausittaiset kokoukset ovat minun yksinäisyyttäni helpottava mahdollisuus. Niissä tosin käydään lävitse etupäässä ajankohtaisia asioita, mutta päästäänpä joskus syvällisiinkin keskusteluihin.

Matti pohdiskelee rehtorin rooleja

Tuoreena rehtorina jouduin yllättävään tilanteeseen. Koulussamme pidettiin perinteinen oppilaat-vanhemmat jalkapallo-ottelu. Uutena rehtorina oli hienoa nähdä kuinka paljon väkeä oli kokoontunut kentän reunoille - aktiivista porukkaa. Kuljeskelin muiden joukossa ja tein tuttavuutta. Kello läheni aloitushetkeä. - Miten aloitetaan, kysin? -Se on sinun tehtäväsi, kuului yhtä luonnollinen vastaus. Tässä tilanteessa aukeni ensimmäisen kerran se, että rehtorille tarjotaan, ei tosin aina näin suoraa, erilaisia tehtäviä - rooleja, joita voi sitten täyttää tai olla täyttämättä. Minulle ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin toteuttaa roolia: pelin johtaja...
Jukka Ahonen on kirjassaan Ammattina rehtori, 2001 (66-70)n kuvannut hyvin tätä todellisuutta: vastata tai olla vastaamatta rooliodotuksiin. Myöhemmin olen itse myös huomannut, että minulle on olemassa mieluisia tetäviä, rooleja joita lähden toteuttamaan innokkaasti mutta on myös olemassa rooleja jotka ovat kehittyneet vasta vuosien varrella vahvemmiksi.
Roolin ymmärään tavaksi toimia varsin automaattisesti eri tilanteissa. Roolin syntyy aina kun kohtaan toisen ihmisen. "Johtajan uran alkuvaihetta rehtori voi helpottaa miettimällä kokemuksiaan omista esimiehistään sekä analysoida toiveitaan ja tunteitaan alaisen näkökulmasta. Kuvittelemalla tietoisesti itsensä takaisin opettajan rooliin rehtori voi huomata, miten johtajan ja opettajan roolit poikkeavat toisistaan.Roolin rakentamisessa jokaisen omat henkilökohtaiset ominaisuudet merkitsevät paljon. Muun muassa kyky hahmottaa kokonaisuuksia, sietää paineita ja panna asioita tärkeysjärjestykseen on jokaisella rehtorilla erilainen." Näin kirjoittaa Ahonen
Edessäni on päivittäin valintoja: tuohon vastaan, tuohon en. Kovan paikan tullen sitä keskittyy minään - miten minun käy?Miten selviän tästä? Esiin astuvat vahvat roolit - näinhän tästä viimeksi selvittiin. Minulle ovat rehtoriverkoston ihmiset olleet korvaamattoman tärkeitä näissä paikoissa. Pelkkä puhuminen tilanteista on antanut etäisyytttä, helpottanut yksinäisyyttä jota vääjäämättä tässä työssä aina välillä tuntee. Kokeneilta rehtoreilta on useimmiten löytynyt ajatuksia jotka ovat antaneet voimaa toteuttaa omaa ratkaisua. Yleensä tilantet eivät ole niin nopeaa toimintaa vaativia kuin tämä jalkapallo-ottelu esimerkki. Useimmiten voi ottaa itselleen aikaa ja sanoa: "mietin yön yli."

Tasapuolisuudesta provosoiden

Muistan hyvin ekan päivän opparissa, Tossussa. Äidinkielen opettaja Soikkeli esiteli itsensä: " En ole aurinko, joka paistaa kaikille". Hän ilmoitti paistavansa niille, jotka tekevät hommansa.

Hyvälle rehtorille asetetaan tukuttain odotuksia. Yksi niistä on vaatimus tasapuolisuudesta. Uskaltaisinko kyseenalaistaa vaatimuksen oikeutusta?

Entä jos ajatellaan, että rehtori on valmentaja. Kuinka monessa aikuisjoukkueessa noudatetaan junioripalloilun ihannetta: kaikki pelaavat? Kuinka monessa oikeassa työpaikassa kaikki jaetaan tasan?

1990-luvulla koulumaailmassa vaikutti kouluttajapari Pässilä- Niinikuru. Oltakoon monesta asiasta heidän oppiensa kohdalla mitä mieltä tahansa, he uskalsivat tarttua tabuun: opettajissa on eroa. Rehtorin pitää satsata erittyisesti niihin, joissa pala pedagogiikan liekki.

Martti Hellström

Tasapuolisuus

Lyhyen rehtori kokemukseni perusteella olen Martin kanssa samaa mieltä siitä, että huomiolla ja satsauksilla on suuri vaikutus juuri niihin opettajiin, joissa pedagogiikan liekki palaa. Omat havaintoni tukevat myös sitä, että tällaisella pedagogiikan palolla on tapana lähteä leviämään. Sytytä nuoti sieltä mistä se helpoiten syttyy.

Jukka Sarpila

rehtori, hyvä johtaja

Mielestäni johtajuutta on myös läsnäolo siinä työyhteisössä jonka johdossa ollaan. Itselleni Rehtori merkitsee kenttäjohtajaa; työyhteisön näkemyksiä avartavaa, kokoavaa ja koordinoivaa voimaa. Hyvä johtaja on luottohenkilö epävarmuuden hetkellä.

T: Ei espoolainen opettaja

Generisk Viagra giver

Generisk Viagra giver præcis, hvad der kræves af kroppen til at få en stærk og kraftfuld erektion og en kraftfuld blodforsyning. Det er meget vigtigt for mænd at konsultere deres læge, før du tager nogen dosering af medicinen. Forkert dosering eller overdosering vil medføre nogle alvorlige problemer eller endda alvorlige bivirkninger. Køb Generic Viagra online, så at få det bedste ud af sine tjenester gennem forskellige online apotek butikker. Bliv klar til den ultimative oplevelse med din partner.

Kirjoita uusi kommentti

Tämän kentän sisältöä ei näytetä julkisesti.
Alla olevien sanojen tarkoituksena on estää koneellinen roskapostitus. Pahoittelemme lisävaivaa.

YLE TeemaOpetushallitus

Opettaja.tv:n uutiskirje