Osio 2: Sosiaalinen media ja vapaa verkko tiedonlähteinä
Verkko on täynnä tietoa. Mihin voin luottaa, mitä saan edes käyttää? Mitä tarkoittaa Open Access? Tässä kurssin toisessa osiossa etsit, arvioit ja jaat tietoa opetukseen liittyvästä verkkomateriaalista. Samalla opit löytämään itselle merkityksellistä tietoa ja käyttämään Tietoverkon välineet -osiossa tutuksi tulleita työkaluja.
Sosiaalinen media oppimisen ja opetuksen välineenä -kurssi alkaa 1.4.2012. Kurssi on varattu Suomen Verkko-opisto -hankkeen jäsenille.
Sisältö ja materiaalit:
Sisältö | Tiedonhankintojen päivitys, Vapaasti verkossa olevat Open Access -tietolähteet, Sosiaalinen media ammatillisena tietolähteenä, Tiedonlähteiden arviointi |
Materiaali | Infoavain (Tiedonhankinnan oppaita tieteenaloittain) / Helsingin yliopisto Kompassi (Opas tiedonhankinnan perusteisiin) / Suomen VirtuaaliAMK Googlen käyttö / Suomen VirtuaaliAMK Internet tiedonlähteenä / Kirjastot.fi Internet tietolähteenä -video / Opettaja tv Opetusalan Open Access -verkkolehtiä / American Educational Research Association Evaluating Web content / Albany university library Evaluating Blogs / Joyce Valenza |
Suoritus | Verkkokeskusteluun osallistuminen, hyväksytysti suoritetut tehtävät ja kokoava oppimistehtävä sekä oppimispäiväkirjan kirjoittaminen |
Yhteydenotot, lisätietoja | koulutus[at]amk.fi, Aineisto ja tehtävät KP, tehtäviä muokannut MR |
Opiskelun eteneminen
Osio jakautuu kolmeen osa-alueeseen, joissa perehdyt oppimateriaaliin tehtävien avulla.
- Tiedonlähteiden arviointi ja lähdekriittisyys. Tehtävässä kirjoitat reflektoiden blogiisi koko osion ajan.
- Omat tiedonhankintataidot. Tehtävissä parannat tiedonhakutaitojasi ja käytät niitä yhteisöllisesti.
- Sosiaalinen media oman työn tukena. Tehtävissä etsit, arvioit ja keskustelet.
Tehtävät
Kokoava oppimistehtävä
Pohdi ja keskustele kurssin facebook-ryhmässä (Sosiaalinen media oppimisen ja opetuksen välineenä -kurssilaisten ryhmä) keskustelualueella (Keskustelut –välilehdellä) muiden kurssilaisten kanssa, mm. mistä, mitä ja miten löysit, löydetyn materiaalin tasosta. Aloita keskustelu otsikolla: Osio 2. kokoava oppimistehtävä. Voit myös kommentoida muiden pohdintoja. Tärkeintä on, että osallistut joko itse aloittamalla keskustelun tai kommentoimalla jonkun (joidenkin muiden) keskusteluita.
Tutustu hyötyihin