Osio 2: Sosiaalinen media ja vapaa verkko tiedonlähteinä

Verkko on täynnä tietoa. Mihin voin luottaa, mitä saan edes käyttää? Mitä tarkoittaa Open Access? Tässä kurssin toisessa osiossa etsit, arvioit ja jaat tietoa opetukseen liittyvästä verkkomateriaalista. Samalla opit löytämään itselle merkityksellistä tietoa ja käyttämään Tietoverkon välineet -osiossa tutuksi tulleita työkaluja.

Sosiaalinen media oppimisen ja opetuksen välineenä -kurssi alkaa 1.4.2012. Kurssi on varattu Suomen Verkko-opisto -hankkeen jäsenille.

Sisältö ja materiaalit:

Sisältö Tiedonhankintojen päivitys, Vapaasti verkossa olevat Open Access -tietolähteet, Sosiaalinen media ammatillisena tietolähteenä, Tiedonlähteiden arviointi
Materiaali Infoavain (Tiedonhankinnan oppaita tieteenaloittain) / Helsingin yliopisto
Kompassi (Opas tiedonhankinnan perusteisiin) / Suomen VirtuaaliAMK
Googlen käyttö / Suomen VirtuaaliAMK
Internet tiedonlähteenä / Kirjastot.fi
Internet tietolähteenä -video / Opettaja tv
Opetusalan Open Access -verkkolehtiä / American Educational Research Association
Evaluating Web content / Albany university library
Evaluating Blogs / Joyce Valenza
Suoritus Verkkokeskusteluun osallistuminen, hyväksytysti suoritetut tehtävät ja kokoava oppimistehtävä sekä oppimispäiväkirjan kirjoittaminen
Yhteydenotot, lisätietoja koulutus[at]amk.fi, Aineisto ja tehtävät KP, tehtäviä muokannut MR

Opiskelun eteneminen

Osio jakautuu kolmeen osa-alueeseen, joissa perehdyt oppimateriaaliin tehtävien avulla.

  1. Tiedonlähteiden arviointi ja lähdekriittisyys. Tehtävässä kirjoitat reflektoiden blogiisi koko osion ajan.
  2. Omat tiedonhankintataidot. Tehtävissä parannat tiedonhakutaitojasi ja käytät niitä yhteisöllisesti.
  3. Sosiaalinen media oman työn tukena. Tehtävissä etsit, arvioit ja keskustelet.

Tehtävät

Kokoava oppimistehtävä

Pohdi ja keskustele kurssin facebook-ryhmässä (Sosiaalinen media oppimisen ja opetuksen välineenä -kurssilaisten ryhmä) keskustelualueella (Keskustelut –välilehdellä) muiden kurssilaisten kanssa, mm. mistä, mitä ja miten löysit, löydetyn materiaalin tasosta. Aloita keskustelu otsikolla: Osio 2. kokoava oppimistehtävä. Voit myös kommentoida muiden pohdintoja. Tärkeintä on, että osallistut joko itse aloittamalla keskustelun tai kommentoimalla jonkun (joidenkin muiden) keskusteluita.

< Paluu