yle.fi


  • Tekstikoko + | -

opettaja.tv

Sisältö


Sijaisen selviytymispakki



Keskustelun otsikot

Millaista tukea, tietoa?

Millaista tukea, tietoa?

Mihin asioihin kaipaisit tukea ja tietoa sijaisopettajana toimiessasi? Millaisin tavoittein lähdet mukaan Sijaisen selviytymispakki –koulutukseen?

Kommentit

Ehkä kaipaisin listaa

Ehkä kaipaisin listaa "vinkki vitosista", joilla saadaan villeimmänkin luokan työrauha säilytettyä tai palautettua, kun ei oppilaita vielä tunne ja ketään ei kiinnosta edes näytellä kiinnostunutta sijaisopelle... :)

Kivaa olisi saada muitakin vinkkejä ja toivottavsti itse osaan antaa jotakin uutta muille.

Tukea ja tietoa

Haluaisin tietoa eri ongelmatilanteisiin puuttumisen keinoista. Puuttumisen keinot voivat tietysti vaihdella eri kouluilla, johon kuuluu myös esim. työrauha luokasa.

Selviytymispakki

Sijaisen "selviytymispakki" olisi kiva saada koottua keskustelupalstan ajatuksten vaihdosten kautta. Olen kyllä itse törmännyt myös joskus, että eri kouluissa käytetään eri rangaistuskeinoja.

Innolla mukana, tukea kaipaavana

Nyt ensimmäisen osan nähtyäni lähden innolla koulutukseen mukaan. Toivottavasti koulutuksen aikana näkisi millaisia tilanteita voi tulla vastaan (vaikka tuntuu, että kaikki kaameimmat mielikuvat sijaisopena toimimisesta olisi jo vähintään ajatustasolla käynyt läpi, niin kenties sarja tai muut kurssilaiset kertovat vielä semmoista mitä ei ole edes voinut kuvitella pienessä mielessään).

Tietoa ja tukea tarvitsisin erityisesti siihen, millaisia erilaisia toimintamalleja voisi olla, kun tulee tiukkoja paikkoja. Olisi mukava kuulla miten niistä muut kurssilaiset ovat selvinneet ja onko jotain "varmoja" konsteja miten sijaisena pärjää.

vaikka tietoa löytyy, niin..

Olen lukenut Timo Saloviidan erinomaisen teoksen työrauhan luomisesta luokassa mutta kun aina korostetaan, että pitää olla jämäkkä, mutta mitä se oikeastaan on? Saan luokan hiljaiseksi joksikin aikaa, mutta se kestää vain jonkin aikaa, ja hälinä alkaa aina uudelleen. Kuinka monta kertaa oppitunnin aikana siitä on muistutettava, miten saat luokan hiljaiseksi koko tunniksi? Siis ei mykäksi, vaan kaikki turha keskenään puhelu pois, että esim tunnin loppupuolellakin olisi jonkinmoinen työrauha niillä hitaimmillakin.

Vinkkejä

Hei, haluaisin erilaisia keinoja ongelmatilanteisiin puuttumisesta, tosiaankin listaa hyvistä keinoista. Olen lukenut myös Työrauha luokkaan kirjan, mutta käytännössä et voi aina toteuttaa kirjan hyviä ajatuksia. Esim. Et muista siinä tilanteessa mitä kirjassa neuvottiin tai luokka on ihan outo etkä ole kuin yhden kerran luokassa sijaisena, etkä voi soveltaa kirjan hyviä neuvoja.

Jämäkkyys

Maili pohtii tärkeää kysymystä. Jämäkkyys- assertiivisuus on sitä, ettei anna pyyhkiä jalkoja itseensä. Jämäkkä ei murskaa toisia muttei alenna myöskään itseään.

Luokan haltuunotto vie aikaa. Luomalla tilanteeseen selkeät rakenteet ( mikä on tunnin tavoite, mitä jokaisen on tehtävä, kuinka toimitaan...) luo onnistumiselle minun mielestäni hyvät edellytykset. Kannattaa siis miettiä mielessään omat rutiinit. Kuinka toiminta jäsentyy tilaan ja aikaan.

Kirjoita uusi kommentti

Tämän kentän sisältöä ei näytetä julkisesti.
Alla olevien sanojen tarkoituksena on estää koneellinen roskapostitus. Pahoittelemme lisävaivaa.

YLE TeemaOpetushallitus

Opettaja.tv:n uutiskirje