Hae yle.fi:stä:

 
Tekstiversio | Tekstikoko: + / -
 
 
 

YLE-kirjautuminen

 
 
Luotsin matkassa Saimaalla
 
Kategoriat:

Saimaa on luotseille vaativa paikka. Liikennettä on paljon ja väylät ovat kapeita ja matalia. PRIIMA seurasi Suomen ainoan naispuolisen luotsin työpäivää.

Viikko töitä, viikko vapaata

Luotsi Rita Niittymäki saapuu Savonlinnan luotsiasemalle puoliltapäivin. Samalla ovenavauksella asemalta lähtee väkeä vapaalle. Lepo on tarpeen, sillä suuri osa luotsauksista tapahtuu öiseen aikaan. Valmiudessa on oltava 24 tuntia vuorokaudessa. - Joskus sattuu viikkoja, että kaikki työt ovat öiseen aikaan, Rita sanoo. - Tyypillistä työpäivää ei ole.

Suuri liitutaulu aseman sisällä kertoo, mitä päivän mittaan on odotettavissa. Rita harjoittelee muutamaa uutta reittiä ja hän saa tehtäväkseen hakea venäläisalus STK 1016:sta Savon Sellulta Kuopiosta ja luotsata se Leppävirran kautta Varkauteen. Ensimmäinen etappi sujuu autolla Savonlinnasta Varkauteen. Sieltä otetaan tukiasemalta mukaan luotsi Pertti Lahti. Vieläkään emme pääse laivaan, vaan matka jatkuu autolla Kuopioon Sorsasalon satamaan, jossa kuitupuuta tuonut venäläisalus jo odottaa. - Ihmiset eivät varmaan tiedä miten suuri osa tästä työstä tehdään autolla, Rita nauraa.

copyright YLE/videokuvaa

Harvinainen ammattikunta

Luotsit ovat pieni ammattikunta, heitä on Suomessa vain 200 ja rapiat. Ritalla, niin kuin kaikilla luotseilla, on merikapteenin pätevyys. - Kävin Kotkassa ammattikorkeakoulun merikapteenilinjan ja sen jälkeen työskentelin vuosia useilla laivoilla, hän kertoo. - Ennen tänne tuloa työskentelin Containershipin konttilaivassa yliperämiehenä.

Rita on harvinaisuus harvinaisessa ammattikunnassa. Hän on Suomen ainoa naisluotsi. - En ajatellut ollenkaan tänne hakeutuessani, ettei muita naisluotseja ole. Tämä on luonteva jatkumo meriuralle. Kyllä maailman merillä jo sai tottua siihen, että naiset ovat alalla harvinaisempia.

Saimaan pimeydessä

Iltapäivä on jo pitkällä kun STK 1016 pääsee matkaan. Alus halkoo hämärtyvää iltaa. Ensin tullaan Puutossalmen lossille ja siitä jatketaan 10 solmun vauhdilla kohti Patasalmen kapeikkoa, joka on paitsi kapea myös matala. Jos alus on täydessä lastissa, pohjan alle jää pelivaraa metrin verran. Konnuksen kanavan jälkeen liu’utaan Leppävirran kapeikkoon ja kohta häämöttää Kommilan silta. Matka etenee hitaasti. Ilta on jo sysimusta. Jossain vaiheessa venäläinen keittiö muistaa luotseja murukahvilla ja meetvursti- ja juustovoileivillä.

copyright YLE/videokuvaa

Kun Varkaus ja Taipaleen sulku alkaa häämöttää, matkaa Kuopiosta on tehty melkein kuusi tuntia. Sululla vaihdetaan luotsia. - Jään yöksi tänne Varkauden tukiasemalle ja jatkan töitä varhain aamulla, Rita kertoo. Pertti Lahti lähtee melkein saman tien ajamaan takaisin Kuopioon ja tuo samaa reittiä isomman laivan. Yksi luotsauskeikka on päättynyt.

Regina Rask / PRIIMA