Alma Kartano ja minä
Julkaistu perjantaina 05.11.2010 7 131
Pimeän puolella -sarjan toinen jakso käsittelee Alma Kartanon ympärille muodostunutta lopun ajan kulttia ja uskonnollista fanaattisuutta, jolle myöskään suomalaiset eivät ole immuuneja. Alun perin suunnittelin aivan toisenlaista tarinaa.
Isäni oli 1950-luvulla Imatran Voima Oy:n palveluksessa, ja yksi hänen työtehtäviään oli ostaa yhdessä Vattenfallin miesten kanssa koskiosuuksia Tornionjoelta. Rajajoki oli tarkoitus padota Suomen ja Ruotsin yhteistä sähköntuotantoa varten.
Joki onneksi rauhoitettiin ennen kuin työt pääsivät alkamaan. Isääni se ei harmittanut; jokivarren kylistä hänelle jäi kerrottavaksi paljon hyviä juttuja. Yksi mieleenpainuvimmista käsitteli vanhoillislestadiolaisen Toivo Korpelan uskonlahkoa, joka oli vaikuttanut alueella parikymmentä vuotta aikaisemmin.
Korpelalaiset uskoivat lopun ajan olevan käsillä. Korpela ilmoitti sadoille kannattajilleen hopea- tai kristalliarkin laskeutuvan Kiirunan Luossajärven jäälle noutamaan oikeauskoisia taivaaseen 16.3.1935 kello 6:00 aamulla. Muita ihmisiä – tavalliset lestadiolaiset mukaan lukien – odotti saman tien kadotus.
Isäni ei ollut mikään uskontotieteilijä, joten hauskan tarinan opetus oli lähinnä siinä, että uskonto voi tehdä ihmisen hulluksi. Mummoni oli jonkin sortin lestadiolainen, mikä nolotti isääni. Hän harmitteli erityisesti sitä, että mummo jakoi hövelisti vähäisiä eläkeropojaan kaiken maailman saarnaajille, ilmeisesti taivaspaikan toivossa. Asenne tarttui, ja olen aina inhonnut ihmisten taloudellista ja muuta hyväksikäyttöä uskonnon nimissä.
Vasta aikuisena sain korpelalaisista jonkin verran syvällisemmän käsityksen, lähinnä Bengt Pohjasen kirjoista ja tv-haastatteluista. Korpelalaisuuden myöhemmistä vaiheista luin myös Pohjolan poliisi kertoo -kirjasarjassa julkaistusta raportista. Liike vajosi viinan juonnin ja rietastelun asteelle, ja virkavalta pani touhuun lopun sen jälkeen kun liikkeen alaikäisiä tyttöjä alkoi tulla raskaaksi.
Korpelalaisuuden lisäksi suomalaisia lumonneita lopun ajan saarnaajia ovat olleet Ida Maria Åkerlund sekä oululaiset Heinosen sisarukset Laila ja Aune. Heidänkin ympärillään oli pieni mutta uskollinen kannattajajoukko, joka oli valmis myös rikkomaan lakia Jumalan valtakunnan tulon vauhdittamiseksi.
Sarjan ideointivaiheessa tarkoitus oli, että kiertäisimme Hannu Lauerman kanssa korpelalaisten, heinoslaisten ja åkerblomilaisten maisemissa ja yrittäisimme ymmärtää miksi tavalliset ihmiset lähtevät mukaan näin hulluihin liikkeisiin.
Heinäkuussa 2008 Helsingin Sanomien kuukausiliite kuitenkin julkaisi kirjoituksen, joka pakotti muuttamaan suunnitelmia.
Ilkka Malmbergin jutussa kerrottiin Vampulassa asuvasta kauppaneuvos Leevi K. Laitisesta, joka oli nelivuotiaana pakotettu ns. kartanolaisen liikkeen lapsisaarnaajaksi. Kartanolaisten touhu oli jutun perusteella vielä kaksin verroin hullumpaa kuin muiden lopun ajan liikkeiden, joten se oli pakko ottaa mukaan ohjelmaan.
Ohjaaja Atro Lahtelan kanssa käymiemme keskustelujen jälkeen päätimme keskittää koko jakson kartanolaisuuden kuvaamiseen. Leevi K. Laitinen oli onneksi halukas kertomaan tarinansa vielä kerran, kaikkia pöyristyttäviä yksityiskohtia myöten. Sitä paitsi noista muista lahkoista oli jo tehty dokumenttiohjelmia, joten miksi kiertää samaa tahkoa.
Kartanolaisuudesta oli yllättävän vähän kirjallista aineistoa. Tuomiokapitulin arkistosta löytyi kuitenkin Aarre Huovilan 60-luvun alussa tekemä pastoraalitutkinto, jossa käsiteltiin kartanolaisuuden teologisia yhteyksiä. Pikku hiljaa Ylen mainiot informaatikot saivat kerättyä vuosikymmenien varrelta myös ison pinon haastatteluja, oikeudenkäyntiselostuksia ja muita lehtijuttuja, joissa kartanolaisuutta käsiteltiin enemmän tai vähemmän skandaalinkäryiseen sävyyn.
Eikä syyttä. Kartanolaisten keskuudessa harjoitettu ihmisten ja etenkin lasten hyväksikäyttö ja pahoinpitely oli niin monimuotoista, ettei se enää naurattanut samalla tavalla kuin korpelalaisten ryyppääminen ja irstailu.
Suunnitteluvaiheessa jutun teko sai uutta pontta, kun kuulimme Ilta-Sanomien uutispäällikön Ulla Appelsinin tekevän kirjaa Leevi K. Laitisen elämästä. Kirja ilmestyi viime talvena, ja Appelsin auttoi ystävällisesti hidasta kuvausryhmäämme oikeille jäljille.
Halusimme tietysti päästä niin lähelle Alma Kartanoa kuin mahdollista. Laitisen lisäksi elossa on yhä muutamia ihmisiä, joilla on omakohtaisia muistoja vuonna 1953 kuolleesta lahkojohtajasta. Onneksemme kaksi heistä, veljekset Tauno ja Reijo Voimala suostuivat tapaamiseen ja haastatteluun.
Voimaloita pidetään viimeisinä kartanolaisina, vaikka he itse tätä nimitystä vierastavatkin. Alma Kartano oli kuitenkin Reijo Voimalan mukaan ”sydämellinen ihminen, jonka sanoma kosketti monen lapsen ja vanhemmankin sydäntä.”
Leevi K. Laitista kartanolaisuus oli ”koskettanut” hieman toisella tavalla, mutta Leevin puheita Voimalat pitävät valheina – Leevin tulevaisuus iäisyydessä ei heidän mukaansa ole kovin valoisa. Toivottavasti pysyimme kuitenkin totuudessa ja journalistin ohjeiden asettamissa rajoissa, kun kerroimme tarinan ensisijaisesti Leevin näkökulmasta.
Reijo Voimalan haastattelu kesti pari tuntia ja sisälsi runsaasti vanhatestamentillista sananjulistusta. Menin sen verran pyörälle päästäni, että erotessamme tulin toivottaneeksi Voimaloille ”siunausta”. Tajusin, että vastaavanlaisissa tilanteissa oma mummoni olisi myös avannut kukkaronsa nyörit.
Tarinan absurdeihin puoliin kuuluu, että Leevi K. Laitinen ei itse koskaan menettänyt uskoaan Jumalaan, vaan hän on pysynyt aktiivisena kirkon jäsenenä. Leevillä on tietysti aivan päinvastainen käsitys kuin lapsuudenystävällään Reijolla siitä, kuka pääsee taivaaseen ja kuka ei.
Tämän lähemmäksi Alma Kartanoa ei enää ole mahdollista päästä. Edes valokuvia hänestä ei löytynyt muita kuin se yksi, jossa lahkojohtaja makaa arkussaan kuolleena, matkalla ties minne.
Matti Virtanen
Pimeän puolella
lauantaina 06.11.2010
Leevi K. Laitisen tarina Ulla Appelsinin kirjoittamana kirjana oli järkyttävää luettavaa.
En voinut alkuun uskoa, että tälläistä on Suomessa voinut tapahtua. Mutta tottahan tuo tuntuu olevan.
– Anonyymi (ei varmistettu)
maanantaina 08.11.2010
Kiintoisa teksti. Todellakin hienoa, että tämä Voimala oli saatu jaksoon mukaan.
– Anonyymi (ei varmistettu)
maanantaina 08.11.2010
Satun tuntemaan näitä kartanolaisia ja seurannut heidän toimiaan vuosikymmenten ajan. Leevin ja hänen sisarensa kertomukset ovat totisinta totta eivätkä edes pysty paljastamaan kaikkea sitä pahaa, mikä tähän lahkoon liittyy. Luojan (jos häntä on olemassa) kiitos, että kartanolaisuuden eräs johtava periaate on ollut seksuaalikielteisyys, koska tätä oppia noudattamalla kartanolaisuus loppuu näiden viimeisten julistajien myötä aikanaan. Kartanolaisten oma sairas seksuaalikäyttäytyminenhän ei ole tuottanut lapsia, mutta on ikävä kyllä tuottanut muille ihmisille ja heidän lapsilleen suunnatonta tuskaa ja ahdistusta useita vuosikymmeniä.
– Sivusta (onneksi) seurannut (ei varmistettu)
maanantaina 11.04.2011
Uskomaton selvitymistarina kaiken kaikkiaan. Se jotenkin lämmitti, ettei Leevi koskaan kaikesta huolimatta menettänyt omaa uskoaan.
Minua ei kuitenkaan hämmästytä kaikki Leeville tapahtunut. Itse olen elänyt samanlaisessa tunne ilmapiirissä lapsuuteni.
Tosin ilman Jumalalla peloittelua. Minun lapsuuteni oli pelkkää helvettiä, ilman toivoa pelastumisesta edes sinne taivaan kotiin.
Toivon voimia kaikkille selvytyneille.
– Maija (ei varmistettu)
perjantaina 18.04.2014
Aivan kauheaa lahkolaisuutta. Alma Kartano vastaa teoistaan kuoleman jälkeen, jos ei saanut parannuksen arvoa,ilmeisesti ei saanut.
– Anonyymi (ei varmistettu)
perjantaina 18.04.2014
Aivan kauheaa..
– Anonyymi (ei varmistettu)
sunnuntaina 20.04.2014
Voimala Reijon veli oli Anttikin, jotka ovat jo molemmat kuolleet.
Antti asui lähellä Reijoa, jotka molemmat asui noin parin kilometrin päässä toisistaan, mistä kylästä olen itsekkin lähtöisin.
Mummoni oli lähtöisin siitä talosta, missä Antti asui, ja kartanolaisuus kukoisti.
Mummoni oli sen talon isännän sisko, jonka lapset oli kaikki kartanolaisia.
Leevi Laitisen veli asui samassa taloudessa aikuisikään asti ennen Kanadaan muuttoa.
Joskus samoissa hautajaisissa ollessani heidän kanssa, oli aina pieni pelko, jos ne sattuu tietämään minun musiikki harrastuksesta, jossa oli mulla soittimena haitari, joka oli sitä pahinta laatua.
Muuten ihan mukavia ihmisiä, jotka piti minua kuin omana poikana, siellä jonkun verran renkinä ollessa.
– Anonyymi (ei varmistettu)
Kirjoita uusi kommentti