Kartanolaisuus

Julkaistu tiistaina 19.10.2010 2 114

 

Kartanon lahkoon kuului tärkeänä osana äärimmäinen seksuaalikielteisyys. Kuva Pimeän puolella -sarjan dramatisoidusta osuudesta.

Alma Kartano -niminen entinen opettaja keräsi 1920-luvulla ympärilleen joukon jumalaa pelkääviä suomalaisia, jotka uskoivat maailmanlopun olevan aivan oven takana.

 

Kartanon lahkoon kuului tärkeänä osana äärimmäinen seksuaalikielteisyys. Sukupuoliyhdyntä oli kiellettyä myös avioliitossa, ja kaikki lapset olivat syntisiä. Siitä huolimatta Kartano keräsi lahkonsa riveihin joukon lapsia, joista hän koulutti ammattisaarnaajia.

 

Yksi heistä oli kauppaneuvos Leevi K. Laitinen, joka pakotettiin väkivalloin opettelemaan pitkät pätkät Raamattua ulkoa ja kiertämään lahkon seuroissa ihmeellisenä lapsisaarnaajana.

 

Ankara lahko onnistui pitämään satoja suomalaisia otteessaan lähinnä pelottelemalla heitä helvetin kauhuilla. Laitinen kuitenkin karkasi lahkon kynsistä sisarensa kanssa pian 18 vuotta täytettyään. Nyt Laitinen on 78 vuotta, ja vasta viime vuosina hän on alkanut kertoa synkästä lapsuudestaan lahkon vankina.

 

Pimeän Puolella -sarjan jaksossa tavataan myös Laitisen lapsuuden aikainen tuttava Reijo Voimala, jota monet pitävät kartanolaisten nykyisenä johtajana. Kartanon seuraajat ovat pitäneet kiinni seksuaali-kielteisistä asenteistaan, ja lahko onkin vähitellen kuolemassa sukupuuttoon.

 

Uskontotieteen dosentti Matti Kamppinen etsii Lauerman vieraana Kakolassa (7.11.) syytä siihen, miksi niinkin monet suomalaiset lähtivät mukaan näin luonnonvastaiseen lahkoon.

 

 

Takaisin Pimeän puolella -nettisivuille

 

 

 

 

Suosittele114 Suosittelee

sunnuntaina 31.10.2010

Kyllä Pyhä-Raamattu kuvaa meistä ihmisistä niin että me kaikki olemme syntisiä ja kadotuksen lapsia ja jokainen joka on saanut Lutherin uskon tietää tämän, sillä Lutherin uskon veljet,sisaret ovat armahdettuja ihmisiä, joita kuvataan kääntyneiksi sillä he ovat hyljänneet jumalan vastaisen elämän missä he ennen vaelsivat, mutta ihmeellisintä ihmishistoriassa on se kuinka ihmiset ovat ruvenneet vihaamaan näitä ihmisiä jotka ovat kristityn nimen saaneet, sillä nämä kristityksi tulleet ovat lopettaneet toisten ihmisten pettämisen tai toiselta varastamisen mitä he ennen ymmärtämättömyyttään mielellään tekivät, huorat ovat lopettaneet huoraamisen, aivan samoin on käynyt muidenkin seksualisesti poikkeavien joista on tullut siveitä kunniallisia ihmisiä ihmisten joukossa. Voiman he ovat saaneet ylhäältä Valkeuden Isältä jolle mikään ei ole mahdotonta, mutta historia myös todistaa et harvassapa ovat nämä ihmiset jotka ovat tarvineet omakohtaisen Vapahtajan. Ensinmäisenä maailman-aikan joka päättyi vedenpaisumukseen oli vain kahdeksan kristittyä ihmistä.
Raamattu kuvaa myös ihmisistä jotka eivät pidä itseään syntisinä, vaan hyvinä ja hurskaina ja aina oikein ja kunniallisesti eläneinä ja tässä "uskossa" eläneille on viimeinen päivä kun kaikki valkenee kauhistuksen päivä , sillä helvetti löytyykin omasta tunnosta kun kaikki valkenee ja ihminen näkee sielunsa silmillä koko kauhistavan elämän mitä hän on viettänyt, eikä ole mihinkään mihin turvautuisi kun hän on ylenkatsonut koko elämänsä ajan Jumalan kutsun kun Jumala olisi johdattanut hänet ensin sille paikalle et hänestä olisi tullut syntinen joka tarvitsisi armahtajan, mutta hän onpi tämä raukka joka pilkkasi näitä kutsun tuojia, ajoi pois luotaansa ja vielä nyrkin voimalla.
Arvoisa Herra Lauerma tutkikaapa minkälainen mies oli Johan Hus jonka ihmiset polttivat elävänä tsekin torilla, sillä Hussista tiedetään kertoa hänen sanoneen "voi vanhusta joka ei tiedä kenet hän polttaapi" (vanhus kantoi risuja hänen jalkojensa juureen), ja Hus sanoi myös et nyt te poltatte hanhen mutta sadanvuoden päästä tulee joutsen jolle ette mahda mitään ja alkoi Lutherin aika ja saman vihan koki Luther mutta sai kuitenkin kuolla luonnollisen kuoleman.
Kaksituhattavuotta sitten oli Jeesuksen ristiinnaulitseminen ja ketä olivat nämä jotka vaativat tämän tuomion Pontius Pilatukselta...ihmisiä jotka eivät pitäneet itseään syntisinä Pappeja ja hurskaita ihmisiä omasta mielestään.
Todellisuus on tarua ihmeellisempää sillä meidän aikamme päättyy vielä niin et viimeiset kristityt kokevat saman marttyyrikuoleman kuin edesmenneet Jumalan vanhurskauttamat ihmiset ja nämä tappajat uskovat tekevänsä Jumalalle palveluksen, näin on ymmärrys kääntynyt päälaelleen.
Jumalan siunausta teille Herra Lauerma sillä vain Jumala voi ihmiselle ymmärrystä antaa näissä kalliissa asioissa, sillä vaikka ihminen opettelisi Raamatun kannesta kanteen ja ulkomuistista muistaisi kaiken ei hän ymmärtäisi sisältöä sillä kaikki on peitetty jos Jumala ei avaa.

keskiviikkona 03.11.2010

Jos sinä rakas anonyymi siinä yläpuolella pohtisit oikeasti mitä puhut. Oletko todellakin sitä mieltä, että Alma olisi mitenkään verrattavissa Lutheriin tai Husiin? Toimiko hän oikeasti Raamatun oppien mukaan käskiessään piestä lapsia ja käskiessään pienten lasten vihtomaan itseään haaroväliin, jotta diabetes paranisi? Jos Jumala on niin toivon, että hän pystyisi edes antamaan anteeksi Almalle. Niin pahoin hän rikkoi vastaan.

Toisekseen on absurdia huudella täällä mitään sekasotkua kristinuskosta ja synnittömästä elämästä, kun Kartanolaisuus nimenomaan hylkäsi Uuden-Testamentin ja Jeesuksen väittäessään tämän olevan vain symboli. Helvetissä on erityinen paikka ihmisille, jotka ovat sinne muita lähettämässä. Toivottavasti ei sinulle. Pahoin pelkään.

Kirjoita uusi kommentti

Tämän kentän sisältöä ei näytetä julkisesti.
Vastaa alla olevaan kysymykseen.
Kysymyksen tarkoitus on varmistaa, että lähetetty kommentti ei ole tietokoneella automaattisesti luotu häiriöviesti.

Muualla Yle.fi:ssä