Levylöytö: Kolmas nainen: Paha minut iski
Kolmas nainen nousi 90-luvulle tultaessa yhdeksi suomirockin suurista. Tähän vaadittiin taitoa ammentaa melankoliasta, menettämisestä ja muista kansallisista hyveistä ja pukea tulos kolmen minuutin pop-kappaleiksi. Absoluuttinen kiteytymispiste saavutettiin sellaisissa teoksissa kuin Tästä asti aikaa, Äiti pojasta pappia toivoi ja Hyvää ja kaunista.
Alusta asti ei ollut selvää, että vuoden 1984 Rock-SM-kakkonen suuntaisi iskelmämelankolian viitoittaman rockin reitille. Kahden ensimmäisen pitkäsoiton kappaleiden nimet kertovat hakeutumisesta enemmänkin äijäilyn kuin romantiikan puolelle: Vanhat äijät, Mennään meille - blues, Vuosisadan kanuuna, Asserin kapakkaan. Yhtyettä kutsuttiinkin Alavuden Dr. Feelgoodiksi brittiläisen jytä-boogie-legendan mukaan.
Jos debyyttilevy Kolmas Nainen (EMI 1986) oli puhtaasti boogie-osastoa, alkoi kakkosella Paha minut iski (EMI 1987) kuulua kaikuja suuntauksesta josta yhtye tullaan muistamaan. Mukaan oli livahtanut jo sellaisia vahvasti lälläreiltä haiskahtavia kappaleita kuin Kaunis olet, olet ihana. Nuorten musikanttien sähkökitaroiden kalahtaminen kultasuoneen alkoi kuitenkin häämöttää lopullisesti vasta kun levy julkaistiin uudelleen vuonna 1988.
Sam Cooke-tyylinen, täysin yhtyeen aiempaan linjaan sopimaton, Maanantai julkaistiin ensin singlenä. Kun kappale alkoi saada huomiota ja radiosoittoa, päätettiin LP julkaista uudelleen kaupallisemmilla kansilla (pienempi kuva yllä) ja Maanantailla varustettuna.
Ellei aikalaiskuvani ei ole täysin vääristynyt, käytiin yhtyeen sisällä ainakin jonkinasteista kädenvääntöä musiikin linjasta. Sanoitusvastaava, laulusolisti Pauli Hanhiniemi, ei ollut tyytyväinen kun häneltä odotettiin lähinnä tekstejä joissa maattiin raatona maantiellä. Hän halusi tehdä henkilökohtaisempaa materiaalia. Väistämätön linjantarkistus tapahtui Maanantain suosion myötä ja Kolmas Nainen muovautui hiljalleen instituutioksi jona se nykyään tunnetaan.