Skip navigation.
Home

Esityslista 26.1.2008

Saapuvilla:
- Olavi Heinonen, eläkkeellä oleva korkeimman oikeuden presidentti; väitellyt muinoin rikosoikeudesta;
- Kimmo Nuotio, professori, rikosoikeus,
- Martti Mäntylä, professori,
- Jukka Kemppinen
(ja ehkä joku vielä)

Aihe: rikollisuus

1. Media vetoaa "yleiseen oikeustajuun". Rangaistuksia pidetään yleisesti liian lievinä ja joskus liian kovina. Mikä merkitys "yleisellä oikeustajulla" on, kun se ei perustu tosiasioiden tuntemukseen.

2. Kuka tuntee tosiasiat eli rikokset ja niistä määrätyt rangaistukset?

3. Onko rikoksista tuomitseminen osa demokratiaa?

4. Miksi julkisuudessa ei huomata, että valtion selvä velvollisuus turvata kaikin keinoin kansalaisten koskemattomuus ei liity erikoisemmin rikoksista tuomitsemiseen?

5. Miksi julkisuudessa ei huomata, että poliisinkin mahdollisuudet estää vahinkoja ovat rajalliset?

6. Kun eri vuosikymmeninä on pidety yllä rauhanliikettä ja Sadankomiteaa ynnä muuta, miksi kukaan ei ole koskan perustanut siviili-rauhan-liikettä? Paitsi Birger Jaarli 1300-luvulla.

7. Miksi ihmiset eivät ymmärrä, että rikosten vähentäminen tapahtuu tehokkaimmin kodeissa ja kouluissa?

8. Miksi ihmisten on niin vaikea nähdä rikollisuuden ja syrjäytymisen välistä yhteyttä?

9. Miksi ihmisten on niin vaikea nähdä, että kontrolli joissakin tapauksissa lisää rikollisuutta sen sijaan että se vähentäisi sitä.

Siis:

suomen kielellä on yksi hyvä kirja rikollisuudesta, Janne Kivivuori, Rikollisuuden syt (2008). Sitä ei esitellä sanomalehdissä eikä se tiettävästi kiinnostanut suuria kustantajia - siis niitä, jotka elävät rikollisuuden kaunokirjallisella kuvailulla.

Piiloviesti pehmoilijat ja kovan linjan toimijat on väärä ja valheellinen. Ei kukaan näissä asioissa toimiva yritä suosia rikoksentekijöitä rikoksen uhrien kustannuksella.

Etenkin Yhdysvalloista löytyy loputtomasti tutkimustietoa ankarien ja erittäin ankarien rangaistusta tehosta. Se teho ei ole kehuttava.

Erilliskysymys: onko oikeuslaitoksemme amerikkalaistumassa? Ovatko asianajajat liian kalliita? Selviääkö taloudellisista rötöksistä, jos kustantaa todella hyvän asianajajan?

Tekninen kysymys: Helsingin keskustassa tietotekniikkaan perustuva valvonta on kuulemma maailman tiheintä ja tehokkainta. Voidaanko ihmisten turvaa parantaa tästäkin teknisillä innovaatioilla? (Voidaan, jos halutaan.)

Moraalinen vai tarkoituksenmukaisuuskysymys.

Huomenta!

Itse maallikkona ihmettelen, miksi oikeusoppineet keskustelevat kovin pragmaattisella tasolla rikosten rankaisemisesta.
Kysymyksessä ei kuitenkaan ole pelkkä tarkoituksenmukaisuuskysymys, vaan hyvin perustavalla tavalla moraalinen kysymys.
On kai yleisesti hyväksyttyä, että jotkut rikokset ovat paheksuttavampia ja vakavampia, kuin toiset.
On kovin vaikea ymmärtää, miksi oikeuskäytännön mukaan on vähemmän paheksuttavaa tappaa ihminen tarkoituksella (tappo), kuin syyllistyä törkeään huumausainerikokseen.

Suomessa on erittäin vakava väkivaltaongelma, ja asettamalla väkivaltarikosten tuomiot selvästi nykyistä ankarammaksi, annetaan yhteiskunnan tasolla viesti, että ongelma on tiedostettu, ja siihen halutaan puuttua.
Tällä voisi ajan mittaan olla asenteita ja väkivallan kulttuuria muuttava vaikutus.

Pedofilian rangaistusasteikko

Hei
Seurasin eilen tv:ssä keskustelua rangaisusasteikosta. Maallikon näkökulmasta varsin törkeäntuntuisista rikoksista on annettu ehdollista rangaisusta tai 1 vuosi 3 kk ehdotonta. Toisaalta todettiin että maksimirangaistus on 10 vuotta ehdotonta. Insinöörilogiiikalla tässä pitäisi olla joku lineaarisuus. Jotta 10 vuotta tuomittaisiin, niin pitääkö rikoksen päätyä seksuaalimurhaan ja vielä ruumiin häpäisyyn jotta asteikon yläpäätä käytettäisiin?

Terv
Heikki Kosonen

Olette aika optimisteja, jos

Olette aika optimisteja, jos luulette toimittajan ostavan
91,30 euroa maksavan 590 sivuisen tiiliskiven eli teoksen
"Rikosprosessi lapsiin kohdistuvissa seksuaalirikoksissa
Hirvelä, Päivi " Ja tuo pitäisi vielä kahlata läpi.

Aika hassua, että julkista väitöskirjaa ei väkisin laiteta yliopiston Helka-verkkoon sähköisessä muodossa!? Silloin joku toimittaja voisi jopa etsiä teoksesta tietoa ctrl+f-komennolla. Lainopillisissa teoksissa kun on tunnetusti huonot hakemistot.

Miksi vankilukumäärä on merkittävä kriminaalipoliittinen muuttuja? Eikö tässä häntä heiluta koiraa?

Pitäisikö puolueiden

Pitäisikö puolueiden laatia omat kriminaalipoliittiset
ohjelmat, mikäli sen jäsenistö katsoo rangaistusasteikon olevan pielessä? Tiettävästi SDP:llä oli tälläinen hyväksyttynä 1970-luvuilla. Onkohan se nyt toteutunut?

Eli palataanpa ajatukseen

Eli palataanpa ajatukseen maailmastamme keskiaikaisena kylänä, jossa kaikki tietävät kaikkien asiat ja jossa "hörhöt" löytävät netin kautta toisensa. Ja siellähän on helppo popolistina huutaa "ristiinnaulitse". Mutta ehkä kyse ei olekaan tekniikasta vaan ihmisestä itsestään. Sellaisia me olemme, kun luvan saamme.

rikosnimike

"hyväksikäyttö" on pedofiliatapauksissa epäonnistunut ja harhaanjohtava rikosnimike, joka nimikkeenä on omiaan johtamaan lievempiin tuomioihin. Termi "Hyväksikäyttö" tuo usein mieleen toisen omaisuuden (usein lyhytaikaisen) laittoman hyödyntämisen tai toisen henkilön luonteenpiirteiden/heikkouksien hyödyntämisen; esim valehtelemalla, tunteisiin vetoamalla, kiristämällä, uhkaamalla jne. Rikosnimike "Hyväksikäyttö" viittaa vain teon tekijälleen tuomaan "hyötyyn" eikä lainkaan avuttoman uhrin kärsimyksiin ja useimmiten elinaikaisiin seuraamuksiin. "Hyväksikäyttö" pitäisi näissä lasten seksuaalista väkivaltaa koskevista laeissa korvata tekojen luonnetta ja niiden uhreille tuottamia seuraamuksia paremmin kuvaavilla rikosnimikkeillä.

Mitatkaa oikein

Koko lakimiesten puuhastelu on väärin rangaistusasteikkoa määritettäessä. Vanha ja homehtunut tapa. Innovoikaa uusi ja joku muu kuin lakimies tämän tekijänä ja suunnittelijana.

Eräs uusi tapa rangaistuksen mittaamiseen olisi a) rikoksen aiheuttama kärsimys yhteiskunnan jäsenille b) rikoksen aiheuttama seuraus/menetys yhteiskunnalle.

Pois kaikki tälläiset: "tekijä syyllistynyt pikkuriikkisen pieneen verokavallukseen josta 2 kk ehdollista.

Vaan: "tekijä syyllistynyt pikkuriikkiseen pieneen verokavallukseen, josta aiheutunut haittaa kymmenille työntekijöille ja neljälle ulkopuoliselle. Vahinkoa yhteensä aiheutettuna 14 ihmiselle ja lisäksi 12 ihmistä on tutkinut asiaa valtion puolesta, jonka tutkimusten kustannukset 120.000 euroa. Vahingonkulukorvauksena 120.000 euroa valtiolle, 140.000 euroa ihmisille ja 4 kuukautta ehdotonta.