Skip navigation.
Home

Viitteitä lähetykseen 18.1.2008

Lähetyksessä kuultiin klassisen musiikin puolelta neljä pätkää Leopold Godowskyn soittamista kappaleista:

Robert Schumann: Carnaval 16b. Intermezzo: Paganini
Frederic Chopin: Balladi g-molli, op. 24
Frederic Chopin: Sonaatti nro 2 h-molli, op. 35 osa 1. Grave
Frederic Chopin: Sonaatti nro 2 h-molli, op. 35 osa 3. Marche funebre

Lisää tietoa Godowskysta löytyy mm. osoitteesta www.godowsky.com

Päivän teemaan (sananvapaus, median vastuu) liittyen vieraana oli siis muun muassa sanavapautta ja yksilönsuojaa tutkinut OTT Päivi Tiilikka. Ohessa linkki Tiilikan väitöskirjan tiivistelmään. http://tinyurl.com/2mjfjc

Juhani Forsberg siteerasi osaa Lutherin vähä- ja iso-katekismuksen sisältämästä niteestä. Molemmat löytyvät verkosta Suomen evankelis-luterilaisen kirkon sivuilta http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/

Loppuun on syytä vielä kannustaa kuulijoita aktiiviseen kommentointiin. Kommentteihin toki vastaillaan blogin välityksellä, mutta niihin on tarkoitus ottaa kantaa myös lähetyksissä. Nettiyhteys on lähetyksessä koko ajan auki, eli lähetyksen aikana blogiin jätetyt kommentit voivat siis myös päätyä itse ohjelmaan.

kohti keskiaikaista kylää

Onko maailmamme menossa kohti keskiaikaista kylää, jollaisena keskiajan ymmärrämme nykyajan keskiaikaisten markkinoiden perusteella. Pienessä kylässä kaikki tietävät kaikkien asiat (internetistä ja youtubestahan kaikkien asiat löytyvät). Aika ja sen tajuaminen on tässä ja nyt (yritysten kvartaalikapitalismi), mutta kirkkoja rakennetaan vuosikymmenet (kymmenien vuosian asuntolainat). Markkinataloudesta on tullut Luoja, joka pörssissä joko palkitsee tai rankaisee yrityksiä, eikä Luojaa voi hallita muuten kuin manaamalla tai rukoilemalla.
Vallanpitäjien (jotka tunnetaan pelkällä etunimellä) seksuaalielämä on rahvaan suurin ilon- ja pilkanaihe eli kenenkähän kanssa se Matti on tällä viikolla. Ihmiset pelkäävät tauteja, Jumalan rangaistuksia (lintuinfluenssa, ebola, aids). Ja kaikki ovat kiinnostuneita Kuoleman tanssista. Ja nuoret ovat kovin kiinnostuneita kansansadusta, jossa talonpoika voittaa kolme vastusta ja saa prinsessan ja puoli valtakuntaa (Idols-kisa, Popstars-kisa, tosi-TV:n selviytymisohjelmat, Big Brother).
Tässä aikamme keskiaikaisessa maailmassa mediaa on mahdoton valvoa, koska tekniikan avulla kuka tahansa voi olla median tuottaja ilman, että koira perään haukkuu.

y-akselilla

Mielenkiintoista ja hyvin soitettua musiikkia.

Kohti lamaa?

Demokratian ihanne on usein ollut kohti agoraa (kreikkalaisen poliksen aukio), tämän pyrintö on käsittääkseni taustalla esimerkiksi amerikkalaiseen vaalitaisteluun kuuluvissa "town hall meetingeissä" ja esivaaleissa ym. käytetyssä caucus-menettelyssä.

Kulku kohti keskiaikaista kylää ei sitten tunnukaan hyvältä. Kyläksi kutistuvassa maailmassa kun ei voi vaihtaa maisemaa ja aloittaa alusta, kuten ainakin periaatteessa oli mahdollista keskiajalla, esimerkiksi liueta kaupunkiiin ("kaupunki-ilma tekee vapaaksi") Paluu keskiaikaan muuten kuulostaa pahimpien ilmastonmuutospuheiden jälkeen huolestuttavan osuvalta kielikuvalta muutenkin.

Yksi vertauskohta kaikenlaisen hikisen viihteen ja limaisen julkisuuden yleistyessä lienee lama: tällaiset huvimuodot ovat olleet vaikeissa oloissa usein suosittuja (suuren laman aikana yhdysvalloissa syntyi esimerkikis Flanaganin juoksu, siitähän kirjoitettiin bestsellerkin).