Skip navigation.
Home

Lähetys 12.9.2008

Sääkerismiehet Forsberg, Mäntylä ja Kemppinen turvautuvat lääkärin apuun ja
kysyvät, olisiko pää tutkituttava, kun häpeät pyörivät mielessä
väkivaltaisesti.

Joku roti pitäisi silti olla.

Puhumme myös sosiaalisen hyväksymisen kielestä. Savossa joku voi olla
"es'merkin ihminen; tolokun mies", Pohjanmaalla "reiru, aimoonen, kelvos" ja
Helsingissä tiettävästi "hyvä tyyppi/jätkä".

Lääkärinä toimii siksi yleislääkäri Leif Lindberg, kevätkaudelta tuttu.

Vaikka kunnia on melkein kadonnut maailmasta, häpeä voi olla hyvin vahva
tekijä. On jopa arveltu, että puolen vuosisadan takaisissa sodissa häpeän
pelko olisi ollut merkittäväkin motiivi. Niin ainakin monet mukana olleet
ovat väittäneet.

Nykyajassa jotkut, etenkin psykiatrit, ovat arvelleet, että yhteisöllisen ja
yksilöllisen häpeän tukahduttaminen voisi olla suurikin terveydellisten
häiriöiden aiheuttaja.

Forsberg huomautti viimeksi, että ripittäytymiskäytännön näivettyminen olisi
samalla riistänyt rakenteellisen keinon käsitellä häpeää.

Mäntylä ja Kemppinen joutuvat miettimään, mitä perua on valtaviin mittoihin
kasvanut digitaalinen yhteyden pito - mesestä (IM) Facebookiin. Aivan
yllättäen etenkin nuoret näyttävät haluavan sellaisia yhteyksiä, joihin ei
liity rahaa eikä mainontaa, vaan - autenttisuutta.

Kuka olisi arvannut!

Tukahduttaminen?

"Nykyajassa jotkut, etenkin psykiatrit, ovat arvelleet, että yhteisöllisen ja yksilöllisen häpeän tukahduttaminen voisi olla suurikin terveydellisten häiriöiden aiheuttaja."

Mitä "häpean tukahduttaminen" tarkoittaa?

Tukahduttaminen

Tähän paneudutaan syvemmin juuri alkavassa ohjelmassa. Toivottavasti teema aukenee paremmin!

Myötähäpeilystä

Havaintojeni mukaan 'myötähäpeä' on tullut aktiivisanastoomme vasta viime vuosina. Itsekään en tätä sanaa ole juuri aiemmin käyttänyt. Ihmiset, hyvin nuoretkin, ovat alkaneet myötähäpeilemään vasta tositeeveen myötä.

Teko-syyllisyys-häpeä

Tekojen ja häpeän suhteesta. Häpeän määrittelyssä pidän Rechardia&Ikosta mukaillen ajatuksesta häpeästä hyväksyvän vastavuoroisuuden puutteena.

Tällöin mielestäni myös teot voivat olla häpeän aihe. Kun teko on sovittamaton tai tehty itsekkäästä motiivista tietäen sen olevan väärä, on teko enemmän häpeän kuin syyllisyyden lähde.

Myötähäpeä, jos omaan ryhmääni kuuluva, olkoon ryhmä mikä tahansa, tekee häpeällisen teon, syytän tekijää ja häpeän muiden edessä.

Tukahduttaminen / salliminen

"Nykyajassa jotkut, etenkin psykiatrit, ovat arvelleet, että yhteisöllisen ja
yksilöllisen häpeän tukahduttaminen voisi olla suurikin terveydellisten
häiriöiden aiheuttaja."

Menneisyydessä ja nykyajassa ihmistä kokonaisuutena (keho, mieli ja varsinkin tunteet + intuitio, tietoisuus yms. tilpehööriä) tarkkailevat henkilöt ovat sitä mieltä, että kaikkien negatiivisina koettujen tunteiden tukahduttaminen on terveydellisten häiriöiden aiheuttaja.

Tukahduttamisella tarkoitetaan yksinkertaisesti sitä, että tunnereaktion lauetessa huomio siirretään tunteen kokemisesta mihin tahansa muuhun, jotta se saadaan syrjäytettyä.

Sallikaa minun heittäytyä esoteeriseksi englannin kielellä: Disease = dis-ease; lack of ease.

Yksi aikamme väärinkäsityksiä on että häpeälle tms. tarvitsisi tehdä jotain. Mitä vikaa sen tuntemisessa on?

Minä olen hävennyt jo

Minä olen hävennyt jo vuosia monien vanhojen herrojen puolesta, kun ovat tulleet minua baarissa iskemään ja toisaalta itseäni eli mikä ihme minussa viittaa esim. prostituoituun, koska muut nuoret nuoret naiset harvemmin kiinnostuvat vanhoista papoista! Vielä enemmän myötähäpeän, jos miehet tuijottavat kuola valuten lapsia.

Häpeääkö miehet sitä, että heiden siittämä alkio abortoidaan?