Sääkerismiehet Forsberg, Mäntylä ja Kemppinen turvautuvat lääkärin apuun ja
kysyvät, olisiko pää tutkituttava, kun häpeät pyörivät mielessä
väkivaltaisesti.
Joku roti pitäisi silti olla.
Puhumme myös sosiaalisen hyväksymisen kielestä. Savossa joku voi olla
"es'merkin ihminen; tolokun mies", Pohjanmaalla "reiru, aimoonen, kelvos" ja
Helsingissä tiettävästi "hyvä tyyppi/jätkä".
Lääkärinä toimii siksi yleislääkäri Leif Lindberg, kevätkaudelta tuttu.
Vaikka kunnia on melkein kadonnut maailmasta, häpeä voi olla hyvin vahva
tekijä. On jopa arveltu, että puolen vuosisadan takaisissa sodissa häpeän
pelko olisi ollut merkittäväkin motiivi. Niin ainakin monet mukana olleet
ovat väittäneet.
Nykyajassa jotkut, etenkin psykiatrit, ovat arvelleet, että yhteisöllisen ja
yksilöllisen häpeän tukahduttaminen voisi olla suurikin terveydellisten
häiriöiden aiheuttaja.
Forsberg huomautti viimeksi, että ripittäytymiskäytännön näivettyminen olisi
samalla riistänyt rakenteellisen keinon käsitellä häpeää.
Mäntylä ja Kemppinen joutuvat miettimään, mitä perua on valtaviin mittoihin
kasvanut digitaalinen yhteyden pito - mesestä (IM) Facebookiin. Aivan
yllättäen etenkin nuoret näyttävät haluavan sellaisia yhteyksiä, joihin ei
liity rahaa eikä mainontaa, vaan - autenttisuutta.
Kuka olisi arvannut!
Tukahduttaminen?
"Nykyajassa jotkut, etenkin psykiatrit, ovat arvelleet, että yhteisöllisen ja yksilöllisen häpeän tukahduttaminen voisi olla suurikin terveydellisten häiriöiden aiheuttaja."
Mitä "häpean tukahduttaminen" tarkoittaa?