Skip navigation.
Home

Perjantaina 14.11.2008

Jörn Donner tulee mukaan keskustelemaan elokuvan kaanonista eli todella
katsomisen arvoisista filmeistä.

Muutama sana vaihdetaan kai nytkin siitä, ovatko tällaiset listat hyödyksi
vai haitaksi vai harmitonta hupia.

Tässä oma listani - en ole ottanut huomioon elokuvahistoriaa, vaan listannut
50 filmiä, joista todella pidän.

Jörn Donnerin valikoimaa pyörii Ylen Teemalla. Mitä hän sanonee luonnossa?

Citizen Kane (Welles)
The Godfather and The Godfather Part II (Coppola)
Notte di San Lorenzo - Tähtikirkas yö (Taviani)
un condamné a mort s'est échappe - Kuolemaantuomittu on karannut (Bresson)
Dr. Strangelove (Kubrick)
Lado dei bicicletti - Polkupyörävaras (De Sica)
Raging Bull (Scorsese)
Vertigo (Hitchcock)
Viridiana (Bunuel)
La Régle du jeu - Pelin säännöt (Renoir)
Derzu Uzala (Kurosawa)
Rio Bravo (Hawks)
Seven Samurai (Kurosawa)
2001: A Space Odyssey (Kubrick)
Sunset Blvd. (Wilder)
Il vangeli seconde del Mattelo - Matteuksen evankeliumi (Pasolini)

Ugetsu - Kalpean kuun tarinoita (Mizoguchi)
Apocalypse Now (Coppola)
Casablanca (Curtiz)
City Lights (Chaplin)
Fanny och Alexander (Bergman)
Singin' in the Rain (Kelly, Donen)
Andrei Rublev (Tarkovsky)
La Notte - Yö (Antonioni)
Chinatown (Polanski)
La Grande Illusion - Suuri illuusio (Renoir)
Some Like It Hot - Piukat paikat (Wilder)
Wild Bunch - Hurja Joukko (Peckinpah)
La strada - Tie (Fellini)
The Searchers (Ford)
Amarcord (Fellini)
A bout de souffle - Viimeiseen hengenvetoon (Godard)
Jules et Jim (Truffaut)
Les Enfants du paradis (Carné)
On the Waterfront - Alaston satama (Kazan)
Gertrud (Dreyer)
Det sjunde inseglet - Seitsemäs sinetti(Bergman)
Taxi Driver (Scorsese)
Smultronstället - Mansikkapaikka (Bergman)
I buoni, i bruti, i cattivi - Hyvät, pahat ja rumat (Leone)
Pickpocket (Bresson)
Pulp Fiction (Taratino
The Third Man (Reed)
Big Sleep - Syvä uni (Hawks)
Mujeres al borde de un ataque de nervios - Naisia hermoromahduksen partaalla
(Almodovar)
Aleksandr Nevski (Eisenstein)
Grozny Ivan - Iivana Julma (Eisenstein)
M - der Stad sucht nach ein Mörder - M - kaupunki etsii murhaajaa (Lang)
Great Guns - Miljoonamonnit motissa (Laurel & Hardy)
Shoah (Lanzman)

Ohessa vielä Teemalla esitettävät Donnerin valinnat

Viettelysten ilta (Bergman)
Aran-saarten mies (Flaherty)
Varastettu kuolema (Tapiovaara)
Muukalaisia junassa (Hitchcock)
Tuhkaa ja timanttia (Wajda)
Yö (Antonioni)
Tarkoin vartioidut junat (Menzel)
Kunnian polut (Kubrick)

http://www.yle.fi/teema/id16748.html

Enpä enää muista paljon

Enpä enää muista paljon itse ohjelmasta, enkä ole lukenut yhtään elokuvakirjaa, mutta olen katsonut useampia filmejä ja pelkästään siksi, että ”Näistä filmeistä en luovu” on Ykkösen keskustelufoorumin suosituin säie, pari kommenttia esipuheen filmilistaan. Siinä on muutamia, joita en ole nähnyt, muuten olen pitkälle samaa mieltä.

Aloitetaan vaikka Bunuelista, minunkin suosikkini häneltä on Viridiana, mutta myös Los Olvidados on hyvä ja Päiväperho, Belle de Jour myös.
Tuskin kukaan voi väittää pitävänsä kovasti Andalusialaisesta koirasta, mutta jos se on näkemättä, elokuvallisessa yleissivistyksessä on mielestäni aukko. Samat sanat Eisensteinin Panssarilaiva Potemkinista. (pitääkö tuo ääntää Aisenstein vai Eisenstain? No, annetaanpa Rookerin jatkaa)

Citizen Kane on kriitikkojen suosikki kautta aikojen, mutta pidän ehkä enemmän Pahan kosketuksesta.

Kummisedän ja Ilmestykirja nyt'n lisäksi pidin myös Taistelukalasta ja Sadeihmisistä.

Tavianien Isäni, herrani, Padre, padrone vetää vertoja Tähtikirkkaalle yölle.

Hitchcockilla on paljon hyviä, nostan häneltä harvemmin mainitun Vaarallisen romanssin.

Renoirilta haluan ehdottomasti mainita myös Herra Langen rikoksen ja Joen, Truffaulta 400 kepposta ja Godardilta Viikonlopun ja Hullun Pierot'n.

Jaques Tati näyttäisi vallan puuttuvan, Monsieur Hulot onkin usein liioittelevan joviaali, mutta mainitaan Traffic terävänäköisyytensä takia.

Kurosawan läpilyöntielokuva lännessä oli 7 samuraita, joka oli helppo omaksua koska muistuttaa tyylipuhdasta länkkäriä. Muistetaan lisäksi pienimuotoinen Köyhän pikajuna ja sen vastakohtana Ran, jossa ohjaaja vie visuaalisen tyylittelyn pitkälle.

Taitaapa Jasuhiro Ozu loistaa myös poissaolollaan. Hänet luen niihin, jotka tekevät samaa elokuvaa aina uudestaan säilyttäen mielenkiintoisuutensa. YLE Teema näytti hänen töitään melko äskettäin, viimeinen taisi olla Syyskuinen iltapäivä, josta pidin myös kovasti.

Woody Allenin ansioksi luen sen, että hän taustastaan huolimatta tuntee myös skandinaavista kulttuuria, enkä tarkoita sillä pelkästään Bergmania. Huutava puute listalla, lisätään täältä Hannah ja sisaret sekä Manhattan.

Casablanca on listallani hyvien melodraamojen ykkönen, muita Sumujen silta (40-luvun versio), Johnny Guitar, Cherbourgin sateenvarjot.

Sadankaan listaan ei saisi kaikkia hyviä mahtumaan, pitää preikata. Ilo todeta, että suomalaisen on helppo ymmärtää Bergmania ja onhan kotimaisiakin hyviä, sanotaan Elokuu, Kassilan ohjaus, Sillanpään aiheesta.