Skip navigation.
Home

Viitteitä lähetykseen 17.10.2008

Lähetyksen musiikki oli Chopinia, Berceuse op.57 des-duuri. Pianistina Arthur Rubinstein.

Alussa mainittiin suomenruotsalaisista, aikanaan vaille yhteisönsä arvostusta jääneistä kirjailijoista Gunnar Björling ja Rabbe Enckell.

Westö kehui Marianne Alopaeuksen romaania Pimeyden ydin (Mörkets kärna) vuodelta 1965.

Kemppinen viittasi Samuel Pepysin Lontoo-kuvaukseen (Fleet Street), joka sisältyy hänen moniosaisiin päivkirjoihinsa. Näistä päiväkirjoista on myös suomennettu valikoima (Tammi, 1966).

Puheeksi tuli myös Sven Hirnin teos Huvia ja herkkuja: helsinkiläistä hotelli- ja ravintolaelämää ennen itsenäisyyden aikaa (SKS, 2007).

Ohimennen viitattiin J.E. Gordonin teokseen The New Science of Strong Materials (1968), joka mainittiin jo erään aiemman ohjelman viitteissä.

Kjell Westö mainitsi Angel Ganivet y Garcian teoksen Suomalaiskirjeitä (Cartas finlandesas, 1905; suom. 1964).

Valokuvista puhuttaessa Westö mainitsi lukeneensa Martin Friedmanin teosta The Frozen Image: Scandinavian Photography. Westö myös kehui Edgar Reitzin televisiosarjaa Zweite Heimat (1993) parhaaksi koskaan näkemäkseen, johon Kemppinen vastasi puolestaan kehumalla australialaista minisarjaa Anzacs (1985).

Puheena olivat mys ruotsalaiset historialliset romaanit, tekijöinä mm. Harald Hornborg ja Eirik Hornborg.

Paistaa

Helsikiä kun katselee illalla pohjoisesta käsin, niin silloin Kaupunki on hyvin kaunis, koska Aurinko on selän takana, eikä häikäise. Ja laskee maan puolelle, eikä mereen kuten Räävelissä

Valokuvaus

Hei.

Lähetykseen 17.10. 2008.pujahti pieni virhe.

Todella mielenkiintoinen keskustelu mm. Helsingin rakennus historiasta.

Sen sijaan valokuvauksesta kekusteltaessa,tuli pieni ajoitusvirhe.
Ensin oli Ortokromaattinen ns. värisokea mustavalko filmi.
Sen erityinen ongelma oli erittäin suuri yliherkkyys siniselle värille,esim taivaan värille.
Taivaan mukaan saattamiseen tarvittiin ainakin vahva keltasuodatin,oranssi vielä parempi.
Vastapainoksi punaherkkyys oli lähes olematon,sen haitta tuli näkyviin erityisesti muotokuvissa jolloin iho ja eityisesti huulet kuvautivat (liian) tummina.

Nämä ongelmat ratkesivat pääosin Pankromaattisen (puhaherkän) filmin myötä.
Tälläkin filmillä oli vielä jäljellä voimakas
siniherkkyys,joten keltasuodattimella on edelleen käyttöä.

Mitä tulee Agfa Isopan filmiin,olen samaa mieltä,käyttäisin sitä edelleenkin jos sitä olisi saatavissa.
Erityisen sävykäs versio oli Isopan IF 17DIN.

Oiva Hietala.