Lähetyksen musiikki oli tänään Schubertin Fantasia C-duuri pianolle ja viululle D934, osasta 1 (andante moderato). Viulua soitti David Oistrakh, pianoa Vladimir Jampolski.
Keskustelussa sivuttiin elokuvaaja Kari Sohlbergia, josta on kirjoitettu kirja vuonna 2004 (Jukka Hytönen & Pamela Mandart: Kamera käy! - elokuvaaja Kari Sohlberg, Like).
Vieraana olleen Raimo Hartzellin töistä (joita listattiin aiemmassa merkinnässä) mainittiin eritytisesti Hannu Heikinheimon Jumala on kauneus (1985) ja Tuija-Maija Niskasen Landet som icke är (1977). Viitattua Vilho Lammen maalausta (Saunan katto, 1935) voi katsella täältä http://www.fng.fi/fng/pic/huge/art/collecti/76/A0476000.jpg
Elokuvaajia käsittelevästä kirjallisuudesta voidaan erityisesti suositella Euroopan kuvaajayhdistyksen laatimaa teosta Making Pictures: A Century of European Cinematography.
Aika ja sen lyhyt elokuvahistoria
Kiitoksia taas ajatuksia herättävästä ja petollisen leppoisasta jutustelusta. Mainitsitte Ajan. Siitä tulee raunioituneisiin aivoparkoihini pari aatosta.
Ensiksi Tarkovskin kommentti: "Ajasta tulee ihmiskunta tekemän suurimmat keksintönsä" (ja Tarkovskin kirja "Sculpting in Time").
Toiseksi. Elokuva on sävelmä, jossa oleellisinta roolia pelaa tahtilaji. On leffoja, jotka tykitetään lävitse 4/4 ja hirveällä tempolla; sitten on valssin tahdissa ja vaihtelevalla tempolla meneviä elokuvia ja niin pois päin. Oleellisinta niiden onnistumisessa on kuinka ohjaaja, kuvaaja ja varsinkin leikkaaja osaavat soittaa yhteen. Suomi-elokuva, useimmiten, on sukua Suomi-iskelmälle; rummut tärkein instrumentti.
Kolmanneksi. Aika. Mainitsitte minuakin kiehtovan seikan: vanhaan aikaan aika kulki hitaammin ja elokuvaistakin tuli verkkaisempia. Mietin syytä tähän havaitsemaani ilmiöön, ja ajattelen että se on välineen ansiota. Minä 50-luvulla (tai isoisäni) ei ollut tämän päivän ihmistä verkkaisempi, mutta välineemme olivat. Silloin mentiin puhelimeen, tilattiin puhelu ja odotettiin. Nyt kun kännykkä soi alamäessä pyöräilijän taskussa, se vastaa siihen (ja menee nurin). Rukoaa saadaksemme piti hakea halkoja, rakentaa tuli ja nostaa pata renkaille. Nyt valitaan -- horrible dictu -- mikrosta kuusi minuuttia ja täysteho. Kaikki mulle nyt heti ei ole koskaan ollut näin mahdollista!
Eero Raunio
Porvoo