Skip navigation.
Home

Armo - kaunis sana joka lupaa paljon

Mutta mitä se armo on? Onko se jumalan armoa, siis sellaista jonka mukaan
muka ylevämpi olento suostuu olemaan armollinen meitä pienenmpiarvoisia
kohtaan? Koska jumalan armo haiskahtaa sääliltä: ”Noh, mä armahdan teidät
vain siksi kun olette tuollaisia vajavaisia olentoja.”

Samaa me teemme, kun hymyilemme maireasti vammaiselle ja annamme ymmärtää,
että me olemme niin fiksuja ihmisiä, että ”en vieroksu vammaisia” ja ”voin
puhua sinulle ihan kuin olist kuka hyvänsä” ja ”onhan vammaisillakin
oikeus seksielämään” ja niin poispäin. Kunhan et sitten vaivaa meitä ihan
joka päivä. Tai viikkokkaan. Etkä varsinkaan juhlapyhinä.

Vai onko armo sitä, että antaa toisen ihmisen polkea itseään, vuodesta
toiseen – ja aina antaa anteeksi? Onko se armoa, että rypee itsesäälissä ja
huijaa itseään kylpemällä lohduttavassa omanarvontunteessa – ajatellen,
että ”vitsi, mää oon sit hyvä ihminen kun osaan, kykenen, jaksan ja haluan
antaa anteeksi”?

Ja kuka sen armon nyt sitten määrittelee? Koska armo ei todellakaan ole sama asia kaikkialla maailmassa. Ja onko armo anteeksi antamista? Kuinka monta kertaa pitää antaa anteeksi - siis samasta teosta? Onko armon määrä rajallinen?
Jos armo on rajallinen, missä se raja kulkee?

Kun puhumme armosta, luulemme puhuvamme jostakin kauniista.
Todellisuudeessa armo on ankara ja julma – koska se vaatii aina
toteutuakseen ensin tuomion.

Ilman tuomiota ei ole armoa.

(YLE Radio 1 keskiviikkona 3.2.2010 klo 9.05 - 10.00)

Jag tycker synd om dig

Jag tycker synd om dig Kirsi, synd att du har en mycket snäv bild av oss finlandssvenskar. Jag har vuxit upp i en tvåspråkig familj och jo kulturskillnader förekommer. Dock skulle jag aldrig säga att min mammas eller min pappas kultur skulle vara sämre än den andras.
Jag önskar dig lycka till, hoppas du kommer någon dag till den insikt att du ser värdet i båda kulturerna och ej behöver sätta så mycket tid på att vara arg och irriterad på finlandssvenskar.

Minä säälin sinua Kirsi, sääli että sinulla on noin ahdasmielinen kuva meistä suomenruotsalaisista. Tulen kakskielisestä perheestä ja tietenkin on kulttuurieroja. Toki en ikinä sanoisi että äitini tai isäni kultturi ja/tai perinteet olisi tosia parempi tai huonompi.
Toivotan sinulle onnea Kirsi. Toivottavasta tulet jonain päivänä siihen tulokseen että näet molempien kulttureiden todellista arvoa jotta sinun aikasi ei kuluisi ainoastaan olemaan vihainen sekä ärtynyt meitä suomenruotsalaisi kohtaan.

Nenäkästä

Nenäkästä skolistista viisastelua ainakin tuo pakinasi alku, jossa suhteellistit kristinuskon ja islamin armo-käsityksen. Tosin et niitä kyllä mitenkään määritellytkään. Odotettavissa ilmeisesti nyt täyslaidallinen hyökkäys (asiantuntematon?) kirkkoa ja kristinuskoa vastaan.

Anteeksi

Anteeksi, kun ehdin ennakoida väärin tulevan pakinasi sisällön. Aikaisemmat kommenttisi ja tämän pakinasi alku kyllä ehtivät virittää kuuntelijan tietylle aaltopituudelle. Summa summarum, armoa ja armahdusta tässä sinulta anelen. Teosvihje: Simone Weill, Painovoima ja armo.

Halpa armo

Kirsi puhui myös epäsuorasti kirkon lanseeraamasta halvasta armosta, jossa armoa annetaan vaikkei henkilö edes tiedä tarvitsevansa armoa. Kirkko on siis pannut kristinuskon Jumalan ikäänkuin syrjään tyyliin että "armahda sinä vaan - kyllä me hoidetaan hommta ". Tämä on myös armon väärinkäyttöä - armoon tulee kuulua että henkilö tunnistaa tehneensä väärin ja tarvitsevansa armoa ja parannusta tehdyistä vääristä asioista. Jos tämä puuttuu niin armosta tehdään vain kaunis runollinen sielua sinänsä hivelevä asia, millä ei ole mitään yhteyttä kristinuskoon.

Maailma on viidakko, jossa

Maailma on viidakko, jossa villipedot syövät karitsat. Ei emolampaan sitä tarvitse anteeksi antaa, ja armahtaminen tuntuisi naurettavan korskealta. Armahtaminen on vaikeaa, jopa presidentille. Mauno Koivisto armahti neljän poliisin ampujan. Tämä ei kai kuitenkaan tuntenut olevansa armahdettu, koska vapaaksi päästyään tappoi vaimonsa.

Armo ja armahtaminen, nämä käsitteet pitäisi kohdistaa vain näkymättömään maailmaan. Ihmisen on vaikea uskoa edes sitä, että Jumala armahtaa. Jumalan itsensä piti antautua ristiinnaulittavaksi, jotta ihminen uskoisi kelpaavansa sellaisenaan ilman lepyttelylahjoja. Mutta monet kristitytkään eivät armahda itseään eivätkä muita. Oi, Herra, armahda!
Eevamaria

armoa.....

Hyvä Jumala, armahda meitä K.Virtasen ymmärtämättömyydeltä.
Sari Meiras.

NAULAN KANTAAN ROUVA

NAULAN KANTAAN ROUVA VIRTANEN TÄNÄÄN !

Armahduksen harkitkoon ja antakoon rikoksen uhri/uhrit.

Et ymmärrä, olet sokea!

Sinulle Kirsi pitää antaa anteeksi ymmärtämättömyytesi, koska et ole uudestisyntynyt Pyhästä Hengestä. Sinä olet sokea ja on luonnollista, että et voi ymmärtää "armo"- käsitettä ainakaan jumalallisesta näkökulmasta.

Kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumlaaln kirkkautta vailla ja saavat lahjaksi vanhurskauden (syyttömäksijulistuksen) hänen armostaan lahjaksi sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa. Room. 3:23-24.

Jumalan armo on ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille. Tiit. 2:11.

Kun Jeesus Kristus vapauttaa ihmisen sisimmäm,vasta sitten ymmärtään armon. Aivan samoin kuin fyysisesti sokeana syntynyt ei ymmärrä näkevän maailmaa, niin vähintäänkin yhtä suuri ero ja samankaltaisuus on uskomattoman ja uskovaisen käsitteessä ja tavassa ymmärtää armo, rakkaus totuus ym,.

Armo ja totuus on tullut Jeesuksen Kristuksen kautta. Luuk. 1:17.

Säälin jotenkin sinua, vaikka olen varma ettet sokeutessasi ymmärrä tällaista sääliä.

Rukoilen sinulle silmävoidetta, että näkisit!

100 %:sti armahdettu!

Hyvä huomio armosta

Hyvä Kirsi Virtanen!
Kerrankin joku oivalsi, että armon kääntöpuoli on tuomio, syyllisyys, ja arvottomuus. Kirkon julistuksessakaan ei aina tätä tehdä selväksi (olen itse pappi). Armoon kenelläkään ei ole subjektiivista oikeutta, vaan sen antaa joku "ylempi olento".
Ihmisten kesken ei kovasti voikaan puhua armosta, vaan anteeksiantamisesta ja kohtuudesta. Jos katsotaan, että presidentti voi kohtuullistamisen nimissä armahtaa rikoksesta tuomitun, se on ihmisten keskinäinen sopimus, ja tätä sopimusta muutetaan lainsäädäntöteitse.Vanha tuomarin ohje on oikea: "Mikä ei ole oikeus ja kohtuus, ei voi olla lakikaan." Siinä ohjetta eduskunnallekin, joka lakeja säätää.

Asiaton, jopa kristittyjä loukkaava (tarkoituksellisesti?) oli heittonne kirkon suuntaan: Kirkko ei ole tuominnut joitakin muiden uskontojen piirissä tehtäviä vääryyksiä, esim.naisten alistamista.
Eihän kirkon asia ole muiden uskontojen edustajia tuomita. Ette kuitenkaan ole tainnut kovin paljoa osallistua kirkon toimintaan, esim. lähetystyöhön. Siinä viimeistään tulee selväksi, että uskonnoilla on eroja myös käytännön sovelluksissa. Kyllä islamissa tunnetaan Jumala armeliaanakin, mutta armo elämää muuttavana voimana puuttuu. Buddhalaiset ovat kyllä monesti mallikelpoisia ihmisiä, mutta armo on aika vieras käsite Karman lain piirissä.
Taitaa olla niin., että se armo, jota kristillinen kirkko pitää esillä, on aika ainutlaatuista, ja ikävä kyllä, vierasta monille kirkon jäsenillekin. Se kun merkitsee, että minä olen syyllinen Jumalan edessä, enkä ansaitse muuta, kuin tuomion. Jumalan armo on silloin todella elämää kantava voima.
Voisitte suorittaa kotiläksyt ensin, ja sitten sanoa painavan, kriittisenkin sananne.
Yksi rovasti.

Kirsi Virtanen

Anna palaa NAINEN, miehet tänäpäivänä eivät pysty laiseesi. Ajassa ja kulttuureissa on ollut laisiasi joilla on ollut visioita ja sivistystä nähdä aikansa ongelmia. Elämäsi on varmaan yksinäisyyttä ja ymmärtämättömyyttä, se on ollut jo tuhasiavuosia ihmisten kohtalo (PAPYYRYYKSET) joita ei ymmärretty. Aina on ollut ja aina on oleva ihmisiä joilla on näkemys elämästä erillaisin silmin kuin joukoilla jotka luulevat olevansa oikeassa ja oikeutettuja. Jos yksikin tuhannesta ottaisi selvää ja kiinostuisi mitä tapahtui ja miten elettiin 3000 vuotta sitten, yllättyisi miten vähän on muuttunut ihmisessä näinä vuosina. Ahneus sadismi kierous paha kateus uskot ja politiikka ovat vain jalostuneet vuosien varrella. Onneksi meillä on kirjastolaitos tavallisille ihmisille, kuinka kauvan? Kuinka kauan saa protestoida ja olla erimieltä, jokin ISMI tai NISMI on koneistoineen valmis tuhoamaan taas miljoonia ihmisiä heidän rotunsa kansallisuutensa mielipiteidensä tai uskonsa perusteella? Jossai oikeudenkäynnissä sanotaan että emme tienneet, kaiken hävityksen jälkeen. "SORI" "KIRSI" Kiitos että jaksat ja sinulla on lahja! KÄYTÄ sitä harkiten että siitä olisi paljon opittavaa meille kaikille, jaksamista työllesi ja itsllesi t: VANHARAUTA

Lähetystyöntekijä Virtanen

Kirsi on lukemattomien muiden tapaan aloittanut lähetystehtävän; ateismin aatteen levityksen. Se onkin vallitseva harrastus esim radiossa. Menestystä sinulle ja kollegoillesi.

Jumalallinen inhimillisyys?

Hyvä Kirsi!
Mainio ajatus on tuo, että lait olisivat kohtuullisia ja niiden noudattamista vaadittaisiin sitten tinkimättömämmin. Mielestäni ainakin kristinuskossa on se ongelma, että jumalallinen laki asettaa riman niin korkealle, ettei kukaan edes tosissaan yritä ylittää sitä. Jumalan ankaruudesta saadaan kuitenkin polttoainetta armottomalle suhtautumiselle niitä kohtaan, jotka eivät ylitä edes jonkinlaista sanomattomalla sopimuksella kohtuullistettua rimaa. Näen paljon (omasta kokemuksesta) tällaista varsin armotonta asennoitumista näennäisten armeliaitten puheitten takana. Pitäisikö Jumalan sitten armahtaa kaikki vai tosiaan esittää sellaisia vaatimuksia, joissa kaikille yhteinen inhimillisyys on otettu huomioon, sitä voitaisiin mielestäni kirkossa pohtia. Voi olla tietysti paha mennä päättämään Jumalan puolesta, mutta ainakin voitaisiin arvella jotain siitä, miten näihin oppeihin on tultu.