Skip navigation.
Home

Autoista on tullut statussymboleita

Kirsi Virtanen ottaa kantaa autoiluun. Autoista on tullut statussymboleita, joiden myyntiä taitavat markkinamiehet ja -naiset vauhdittavat. Siinä sivussa tuntuu kuitenkin unohtuneen yksi asia - se mihin autolla ajaminen alunperin tähtäsi.

YLE Radio 1 keskiviikkona 4.11.2009 klo 9.05 -10.00.

Mitä mieltä olet autoilusta?

Tulin uskoon autoa ajaessani

Auto eteni silloin onneksi kävelynopeudella, eikä uudestisyntyminen tullut täysin yllättäen eikä pyytämättä, sillä henkistä valmistelua oli ollut noin 3 kuukautta. Terveisin uudestisyntynyt kristitty.

Kirsi Virtanen/autoilu

Kannattaisiko autoilu nyt lopettaa? K virtasen pakinat ovat
loistavia, neito ei turhia sanoja kylvä; jotain pitäisi orastaa joka kylvön jälkeen! Kiitos, ja lisää sauta torveen, eli usvaa putkeen!

Asiaa

Kirsi Virtanen puhuu asiaa. Olen kuunnellut muutamia hänen pakinoitaan, ja täytyy tunnustaa, että ensimmäisen kerran elämässäni olen nyt ihastunut naisessa hänen älyynsä, sanavalmiuteensa ja rohkeuteensa.

Rallikilpailuille täyskielto

Olet täysin oikeassa, Kirsi Virtanen: moottoriurheilu ei ole urheilua, vaan väärän toimintamallin antamista nuorille miehille ja lisäksi tarpeetonta ja suorastaan rikollista luonnonvarojen tuhlaamista. Paljonko nämä kaikenkarvaiset kisat kuluttavat polttoainetta, paljonko ne lisäävät maapallon saastekuormaa - ja ihan turhaan, kuka tämän on laskenut? Ei varmaan kukaan. Sietäisi kuitenkin.

Autoilusta on tullut statussymböleita

Hyvä Kirsi Virtanen!
Kuuntelin mielenkiinnolla ohjelmaasi, kun olin pitkällä, yli 2,5h, sauvakävelyllä. Olen pääpiirteittäin ohjelmasi kannalla! Onhan autoista ja varsinkin "autourheilusta" tehty jotain käsittämättömän hienoa "urheilua"!
Mitä järkeä on esim. formula-autoilulla? Maailman turhin laji!

Kuunteluterveisin
Eero Suutari

Autoilijan asenne

Hyvä Kirsi. Kaikki tähänastiset muutkin pakinasi ovat olleet kyllä hyviä, mutta tämä autoilijoita koskeva juttu on kaikkein eniten sydäntä lähellä. Sitä se on siksi, että JOKA päivä saa ihmetellä ja naureskella autoilijoiden törttöilyjä. Ja joka päivä, ikävä kyllä, näkee tilanteen, jossa suojatien eteen pysähtyneen ajoneuvon ohi ajetaan pysähtymättä. Jos ei vielä tästä todella vakavasta rikkeestä, niin ainakin siitä, jos jonakin päivänä ajaa jalankulkijan tai pyöräilijän yli tuollaisessa tilanteessa, pitäisi ajo-oikeus ottaa pois loppuelämäksi. Eli tuosta rikkeestä seuraa ELINKAUTINEN. Jokohan Suomessakin sitten ruvetaan kunnioittamaan muita liikenteessä.

Autoilijat eivät vaivaudu miettimään sekunniksikaan, onko omalla autolla PAKKO mennä töihin. Mikä avuksi noille ajattelemattomille hölmöille?

Kirsi, puheesi perusteella

Kirsi, puheesi perusteella miehesi ajokoulutus on jostain vuosikymmenten takaa, ja hän on saanut jo kauan sitten vanhentunutta tietoa.

Itse kävin autokoulun vuonna 2002, ja minulle opetettiin, että moottorijarrutus tehdään näin: nosta jalka kaasupolkimelta ja anna auton rullata! Älä laita vaihdetta vapaalle, äläkä "huudata" moottoria, sillä se kuluttaa polttoainetta enemmän!

Citymaasturit

Citymaasturithan alunperin keksittiin egon kasvattamiseen pelkästään. Mitään muutahan käyttöä näillä turhilla autoilla ei olekaan. Mutta tässä mentiin kyllä nyt ojasta allikkoon. Nimittäin citymaasturit tuntuu säälittäviltä. Herää kysymys kuinka valtava onkaan sen ajajan egovaje ja kuinka säälittävällä tavalla tällainen henkilö yrittää tätä vajettaan täyttää. Samalla rahalla kyllä saisi vaikka minkälainen rakentavan harrastuksen taikka muun vimpaimen jota esitellä sitten naapureille.

Autoilusta politiikkaa

Päivää Virtaset kautta maan.

------etenkin Kirsi, heiman supjektiivinen, jännä tarina, haluan tuoda muutamia uusia lisäyksiä tarinaasi, joka käsittelee, suomen suurinta politiikkaa auto, josta valtio ei halvalla tule luopumaan.

Lehmää ei saa kriminalisoida, silloin se ei lypsä !

FAKTAT
1. Auto (bensa, diesel, hypridi, 'bio ei vielä') - 2. polttonesteet(bensa, öljyt, nesteet) - 3. pyrokratia (vakuutukset, katsastus, poliisi, ym huolto)
Pyhä kolminaisuus

Nämä kaikki kuuluvat yhteen, jos jokin lenkin osa ei ole mukana, homma kaatuu.

VOIMA - VASTA VOIMA
ajattelussa että voimaa edustaa valtiovalta ja autoa hallinnoivat virkamiehet/naiset, NYT TILAnne, kaikki on kiristynyt, tieliikenne laki, nopeudet, nesteiden hinnat, poliisien suhde autoilijoihin, tarkkailu tiukentunut, autojen kunto huolettaa katsastusta ja viranomaisia, Kauppiaat välittömässä suhteessa autoon, kierrätys, ym.

VASTAvoima edustaa tässä, sitä vapaata ajattelua, jos ihmiset löytäisivät paikan (vapaa harjoittelualue), läänistään (kaupallisia alueita on) kaikelle kansalle tarkoitettu alue. Näin kansa pääsisi tutustumaan omaan autoonsa, ja tuntisi sen käyttäytymisen, oikeassa tilanteesa, hänestä tulisi tilanteen herra ! NYT TILAnne,koeajoa vain videolla ja netissä, jokunen kokeili moottoritiellä, vaan huonoin.... kaikki mahdollinen harjoittelu on mahdollista vain rahalla, ja tiettynä aikana vuodesta. Maantiellä kaahailu kasvussa, yhdistettynä epäterveelisiin tilanteisiin, alko, ralli, rajojen testausta, säästetään pienentämällä auton kokoa ja -turvallisuutta, pienestä autos vähän pois, on ei mitään. .

NYKY AUTO
Tehot ja kaikki tehokkaampaa ja turvallisempaa
auton ominaisuudet huippuautoissa (keskiluokan,yli 2,0 luokka) alkavat näkyä vasta yli 120 - 150 km /tunnissa, ajonvakus, downforce, renkaat, mm. adrenaliinin tuotto kohoaa vasta kovempaa ajettaessa, NYT TILAnne verenpaineesi kohoaa vasta kun olet menossa ojaan tai törmäät toiseen, olet nolla liikenteessä, autokoulun jälkeen SUMMA: kansalle harjoittelupaikkoja että he tuntevat oman autonsa ja oppivat ajamaan suomen äärioloissa, sivuliukua ja kikkarat tiet ym.. OLE kingi ratissa ja selvinpäin.

NYKY AUTO on epävirallisesti laiton, koska se kulkee kovempaa kuin laki sallii (100 km/h), sitä saa myydä ?? Autoihin rajoittimet, niin lainkirjain tulisi täytettyä !

Miksi laitonta tuotetta saa myydä ja ostaa ? no koska valtio saa nettovoiton kaikesta mikä liikkuu ja näyttää kauniille ja on hauska, vain artisti maksaa veron.

Paljon asiaa

Kirsi Virtanen on oikeassa kritisoidessaan autoiluun liittyviä asenteita. Niissä tuntuu olevan jotakin ristiriitaista. Tiedotusvälineissäkin näyttää olevan eräänlainen kaksoisstandardi autoiluun liittyvissä asioissa.

Helsingin Sanomien kannessa on on sivun täyttävä ilmoitus, jossa mainostetaan autoa, jonka huippunopeudeksi ilmoitetaan 215 kilometriä tunnissa. Lehden sisäsivuilla on uutisia ja kolumneja, joissa paheksutaan liian kovaa ajamista ja kerrotaan viranomaisten puuttuvan jatkossa entistä pienempiin ylinopeuksiin. Ja lehden Autoliitteessä on koejoselotus, jossa annetaan plussaa auton tehokkaasta moottorista ja hyvästä kiihtyvyydestä ja "nautinnollisista mutkaominaisuuksista".

Millainen kuva lukijalle jää tuollaisesta tiedottamisesta? Kuten Kirsti Virtanenkin ihmetteli, missä kiihtyvyyksiä ja huippunopeuksia voi edes kokeilla.

Ja huomaako auton "nautinnollisia mutkaominaisuuksia", jos ajaa nopeusrajoituksen mukaista vauhtia? Eikö mikä tahansa auto käänny maantien mutkissa, kun muistaa kääntää ratista. Miten se voi olla jollakin autolla erityisen nautinnollista. Nautinnollisuuden idea piilee tietenkin siinä, että kun nautitaan, ei mietitä nopeusrajoituksia. Tätä ei tietenkään voi sanoa suoraan lehdessä.

Ei Helsingin Sanomat ole ainoa lehti, joka ylistää tehoa ja nopeutta. Kaikki lehdet kehuvat autoissa juuri niitä ominaisuuksia, jotka ovat tavallisille ihmisille tarpeettomia, mutta joiden ansiosta saamme lukea lehdistä uutisia "neljä nuorta kuoli kesäyössä".

Seuraavassa on muutamia otteita lehtien koeajoselostuksista:

"Mitsubishin kokemus ralleista näkyy uudessa Lancer Sports Sedanissa. Se on parhaimmillaan mutkaisilla teillä." "Parasta on ajettavuus mutkateillä." "Moottori vaatii reippaita kierroksia kiihdytyksissä." "Mutkateillä Lancer on nautittava ajajan auto."

(Helsingin Sanomat 12.4.2008)

Helsingin Sanomien mukaan autossa on siis "parasta" se, että sillä voi kaahata vaarallisen kovaa mutkaisella maantiellä?

" Kia Cee'd Sporty Wagon on ominaisuuksiltaan mainio matka-auto. Kaksilitrainen diesel antaa autolle sähäkän suorituskyvyn. Kulku on kepeää. Mutkatiellä Cee'd on tarkka ja hauska ajettava. Auto ikään kuin imeytyy tiehen. Ajotuntuma on kiinteä. On hienoa, että kohtuuhintainen kansanauto voi antaa näin runsaasti ajamisen nautintoa."

(Helsingin Sanomat 27.10.2007)

MIhin normaaliajossa tarvitaan "sähäkkää suorituskykyä"? Eikö talvinopeusrajoituksen pysty ylittämään myös vähemmän sähäkkäästi? Ja mistähän se "ajamisen nautinto" oikein tulee?

Joskus lehdellä tuntuu olevan vaikeaa taiteilla laillisuuden ja laittomuuden rajoilla.

"Moottoritieajo on ongelmatonta - moottorin mahtavien voimavarojen ansiosta jopa letkeää. Vähän yllättäen parhaimmillaan Mazda 6 on kuitenkin mutkaisilla asfalttiteillä. Auto imeytyy kaarteisiin halukkaasti. Ja kun kaasun pitää päällä läpi kaarteen, sinkoaa auto lähes ylinopeutta seuraavalle suoralle. Jämäkkä kori, reilu teho ja leveät tassut tarjoavat kuskille nautittavaa sporttisuutta."

Iltalehti 18.7.2009

Uskooko lukija todella, että auto sinkoaa "lähes ylinopeutta" seuraavalla suoralle? Mutkaisella asfalttitiellä mikä tahansa Lada ei pelkästään sinkoa mutkan jälkeen "lähes ylinopeuteen" vaan menee mutkan alusta alkaen läpi ylinopeudella. Ja jos puhutaan "nautittavasta sporttisuudesta" ei todennäköisesti tarkoiteta lada-papparaisten vaatimatonta perusylinopeutta vaan jotain vielä "nautittavampaa".

Kirsi Virtanen on aivan oikeassa siinä, että autotehtaat ja markkinamiehet - lehtien liikennetoimittajia unohtamatta - ovat luoneet nykyisen tilanteen. Autojen tehot ovat kolminkertaistuneet ja huippunopeudet puolitoistakertaistuneet viimeisten viidenkymmenen vuoden aikana. Samaan aikaan nopeusrajoitukset ovat kuitenkin säilyneet ennallaan tai jopa alentuneet.

Nykyajan perheautolla voittaisi 1950-luvun Monte Carlo -rallin. Mihin tällaista hirvittävää tehoa ja nopeutta ja kiihtyvyyttä oikein tarvitaan?

Kokeilkaapa, minkä vastauksen Google löytää, kun kirjoittaa hakusanoiksi Helsingin Sanomien autoliitteessä olleen lauseen: "Auto on nautittava ajettava mutkatiellä".

Tarkkuutta,Kirsi, vaikka riekkuminen kivaa onkin!

Jos vuosien harjoittelun jälkeen et osaa säätää auton nopeuttaa kaasupolkimella(moottorijarrutus), kertoo se vain kyvyttömyydestä oppia oikea tapa tai keskittymisestä ajossa kaikkeen muuhun kuin ajamiseen. Ajamisessa ei ole mitään ylhäältä annettua tyyliä, vaan ajaminen on ihan vapaalla tahdolla hallittavaa toimintaa.
Lukkiutumattomien jarrujen (ABS) tarkoitus on mahdollistaa auton ohjaus jarrutuksen aikana, siis esim. esteen väistö jos pysyhtyminen ei onnistu. Lukkiutumattomatkaan jarrut eivät autoa pysäytä fysiikan mahdollisuuksia lyhyemmällä matkalla, vaikka kuljettaja täydellä teholla osaisikin jarruttaa.

Autottomat ovat hulluja?

Itse olen autoilun osalta ollut eniten huolissani siitä kun autoilusta on tavallaan kadonnut vapaaehtoisuus. Entisajan vapaudesta ajaa autolla on tullut nykyisenlainen pakko ostaa auto ja käyttää sitä aina joka tilanteessa. Kun auto on kerran hankittu, niin silloin sillä pitää liikkua kaikki matkat, vaikka olisikin järjetöntä esimerkiksi ajaa omalla autolla kaupungin keskustaan. Kaupunkien keskustojen olisi muututtava vastaamaan sitä, kun koiratkin ajavat omalla autollaan, vaikka keskustat on lähes aina tehty siten, ettei niitä ole suuniteltu nykyisille automäärille ja niitä on vaikea muuttaa jälkikäteen.

Hyvä esimerkki on maailman neljänneksi rikkain Ikean omistaja. Hänellä on toki se kuuluisa vanha Volvo jossakin, millä hän joskus jopa ajaakin, mutta mieluiten hän matkustaa julkisilla liikennevälineillä. Ihaillaanko tätä? Eeheei. Kyllä hän on esimerkkinä kylähullusta meille kaikille, joka yksinkertaisesti tekee väärin ja jokainen tiiviisti omalla autolla ajava voi siis tuntea itsensä paremmaksi kuin hän ja ikään kuin fiksujen joukkoon kuuluvaksi.

Itse epäilen diabetes kakkosen johtuvan enemmän autoilusta kuin ruokavaliosta. Ihmiset eivät ymmärrä, miten suuri merkitys ihmisen terveydelle sillä pienelläkin hyötyliikunnalla on. Vaikea sitä on saliliikunnalla korvata ja eiväthän nämä markettien parkkipaikoilla stressavat mahdollisimman lähelle kauppaa parkkeeraamaan haluavat, missään salilla tavallisesti edes käy. Heille kun jokainen autottomasti liikuttu metri on tuhlattu metri.

Olen samoilla linjoilla Kirsin kanssa auton kanssa tappamisesta. Jos haluaa murhata jonkun, niin se kannattaa tehdä ajamalla autolla päälle ja vetämällä sitten vielä kunnon kännit päälle. Rangaistuksena on vähän sakkoa ja kortti pois pieneksi ajaksi. Jos murhaajan työpaikka riippuu kortista, niin kortin pois ottaminen olisi tietysti täysin kohtuutonta eikä sitäkään tehdä, ettei murhaajamme vain liiaksi traumatisoituisi.

Treffipalstoilla huomaan etenkin naisten vaatimuksissa olevan usein auto. Autottomuus siis estää parisuhteen muodostumisen ja ihmisen mahdollisuuksia olla toisten ihmisten kanssa.

Yleensä kun media ottaa autoilun esille, niin siellä on se vähintään neljälapsinen perhe lukuisinen harrastuksineen. Kirsin kannanotto on siis täysin poikkeuksellinen yleiseen linjaan. Mediassa on aina se perhe, ellei olisi aina ihan sama perhe, siltä se joskus tuntuu, kun jutut ovat aivan samat, mutta kuiten tämä perhe, joka vakuuttaa, ettei ilman autoa tulisi mitenkään toimeen. Ja saattaa olla niin, että heidän puhumansa on ihan totta. Olisi ehkä vaikeaa ellei mahdotonta neljälapsisen perheen kanssa viettää hyvää elämää ilman autoa.

Ja siihen tämä kaunis tarina selvästi onnellisesta perheestä sitten päättyykin. Autoilu tuli pelastettua, kun perhe ei pärjää ilman. Mitäpä siitä puhumaan, jos yli 85 prosenttia ajetuista kilometreistä ajetaan siten, että autossa on vain yksi henkilö. Ja mitäpä siitäkään puhumaan, ettei perhetilanteen muuttuminen muuta auton omistamista. Kun lapset ovat muuttaneet pois ja perhetilanne on muuttunut, niin se ei näytä juurikaan vaikuttavan auton omistamiseen eikä edes siitä toisesta tai kolmannesta autosta luopumiseen. Ainoa mikä muuttuu on auton omistamisen ja autolla-ajon syy.

Minusta asia on valitettavan pitkällä, jos suorastaan jonkinlainen ihmisarvo tai sosiaalinen kelpoisuus riippuu autosta. Luulin aiemman statuskilpailun autoilla olevan vain ohimenevä ilmiö ja oletin auton arkipäiväistyvän ihan vain liikennevälineeksi, kun autojen määrä lisääntyy. Käytännössä autojen sosiaalinen merkitys on vain kiihtynyt ja autottomia on alettu pitämään jonkinlaisina B-luokan kansalaisina, köyhinä, eristäytyvinä ja kerrassaan hulluina. Pahin loukkaus mitä naapurilleen voi tänä päivänä tehdä on jättää auto hankkimatta. Hän joutuu silloin vaikean epätietoisuuden valtaan, koska häneltä puuttuu tärkein naapuruuden vertailukohta ja pieni mahdollisuus omalaatuisen miljonäärin asumisesta naapurissa pakottaa hänet soittamaan ja tarkistamaan naapurinsa verotiedot, jotta hän löytäisi jonkin tasapainon tähän äärimmäisen merkitykselliseen ongelmaan.

No joo...

Oli asiaa, ja paljon ei. Kirsin kannattas kokeilla pikku cart autoa...noin parikyt kierrosta, niin tietää, että kyllä se fysiikkaa vaatii. Ja turvavyöt, levyjarut jne... (liian paljon lueteltavaksi) on todellakin tulleet autourheilun kautta. Siihen ei Kirsin mielipide vaikuta. Jag har talat.

-J-

Pyhä lehmä

Kyllä se välillä mietittyttää miten me ollemme voineet rakentaa auton ympärille yhteiskunnan.
Ja iso osa ihmisistä on riippuvainen autosta ja tarvii sitä pärjätäkseen elämässä.

Miten tähän ongelmaan oikein päädyttiin, öljy- ja polttoainevarat ehtyvät ja 2050 mennessä autojen määrän ennustetaan kolminkertaistuvan

Sanoisin että jotain tulee pettämään yhtälöstä.

Toivottavasti jälki ei olisi kovin pahaa

Automobiilikulttuurista

Kiitos Kirsi,

Paljon oli oikeaa asiaa. Annan kuitenkin vähän rakentavaa kritiikkiä palautteena.

Pätkä luvattomasta käyttöönotosta ei oikein asettunut kokonaisuuteen. Etenkin kun ottaa huomioon että lakia muutettiin, koska ei rehellisesti voitu väittää että tyypillinen autovaras pyrkisi siirtämään auton omistuksen itselleen kuten varkausrikoksissa yleensä. Syyttäjän ja tuomarin työssä tämä oli jo pieni ongelma. Rekisterijärjestelmä estää rikollisen omistuksen siirron melko tehokkaasti. Samoin harvoin puhutaan talon varastamisesta. Talon valtaus on osuvampi sanonta.

Tietysti muutenkin voisi olla objektiivisempi vaikkapa autoliikenteen hyötyjen tai moottoriurheilun fyysisen rasittavuuden tai moottoriurheilusta tieliikenteeseen siirtyneiden turvalaitteiden suhteen. Tämä ei tosin valitettavasti sovi pakinakulttuuriin, mutta itse pitäisin tasapuolisemmasta tyylistä.

Autoiluun yhdistetään vapauden tunne. Ehkäpä tämä on ihan osuvaa maaseudulla. Mutta on vaikea luulotella vapauden lisääntyvän stressatessa kaupungin ruuhkaliikenteessä puuttuvaa pysäköintipaikkaa etsiessä. Autolla ajaessa ei ainakaan itselläni ns. hermo lepää kun yritän keskittyen välttää kanssaihmisten tappamista. Julkisilla liikkuessa ei tarvitse raapia jäisiä ikkunoita; pestä, puunailla, huoltaa ja ruokkia pyhää lehmää ja parhaassa tapauksessa matkan aikana eristäytymisen sijaan tapaa muita ihmisiä. Automainosten mielikuvat eivät juuri vastaa todellisuutta.

Onneksemme kaikesta huolimatta yksityisautoilu tulee muuttamaan luonnettaan. Ihmiskunnalla täytyy olla sen verran järkeä.