Pelossa on kyse mittasuhteista. Jokin näyttää liian suurelta, tai liian pieneltä. Tai sitten turvallinen asia esiintyy eri yhteydessä.
Pasi-miehistönkuljetusvaunusta kurkistelevat suomalaispojat eivät ole uhka hengelle. Toisaalla sama näky voi tarkoittaa kuolemaa katselijalle.
Mutta vedätetäänkö meitä pelolla? Kovasti ainakin laimenevat pelkäämämme asiat ajan myötä. Kuka enää pelkää sarsia tai hullunlehmäntautia? Tai edes muistaisi niitä.
Pikkuneuroosit ja perusfobiat taitavat lopulta olla aika turvallisia asioita. Kenelläpä niitä ei olisi?
Kirsi Virtanen tekee naisen työn ja kertoo rohkeasti omista peloistaan. Ja niiden voittamisesta. Vai voiko pelkojaan voittaa?
Voiko pelot voittaa? Pelkäämmekö turhia asioita? Mitä mieltä olette?
(YLE Radio 1, ke 27.5.2009 klo 9.05-9.58)
Talebanvapaa sielu.... onko sellaista?
Virtasella on tällä kertaa vaikea aihe..
Tapaus Taleban... heistä puhuttaessa voi aina kysyä: kuka on tarinan kertoja, mitkä päämäärät. Tarina kolmesta ammutusta vaatisi silminnäkijän. Yksityiskohtaisen silminnäkijän, joka jäi eloon. Onko sellaisia muita kuin ampuja?
Alussa oli kolme silminnäkijää, todistajaa. Sitten kaksi. Lopulta yksi, jokä hänkin ammuttiin..
Nyt voi taas kysyä: mikä tarina, kenen 'etua' ajaa tarina ilman silminnäkijöitä.
Valta, asenteet, joiden vallassa elämme – aiheuttaa tarinoita ilman silminäkijöitä. Se sama on meissä, kuvittelemme elävämme oikeudenmukaisuuden ympäröiminä. Kun sinun, tai minun etuisuuksini tartutaan, ei ole kaukana inhimillisen ymmärryksen katoaminen oman turvatun aseman ylläpitämisen kustannuksella.
Talebanit ovat osa tätä: valta (uskonto), etuisuudet (naisen oikeudet) jne. Kun joku haluaa häiritä tasapainoa, siinä järkkyy ensiksi oma mieli. Jos joku vie työpaikkasi, jonka olet 'omistanut' kolmekymmentä vuotta... mielesi (mieleni) saattaa järkkyä. Äärimmillään voin kostaa minuun kohdituneen huonon teon tappamalla (tästä on esimerkkejä). Fiksuiten teen silloin, kun kohdistan teon vain itseeni, kohdistan vihan itseeni -en Talebanien tapaan kohdista sitä 'viattomaan' sivulliseen -joka pahan kyllä ei ole kuitenkaan viaton, eikä varsinkaan sivullinen. Hän on tekijä itse.
Kohdistamalla teon itseen... voittajana on asioiden muuttumattomuus. 'Häiriintynyt' -sanoo naapuri -hän oli sitä jo pitkään, ja tämä oli odotettavissa. Rakentamamme yhteiskunta saa oikeuden jatkaa muina miehinä, jos kohdistamme teon itseemme, jos kohdistamme sen sivulliseen, joku voi esittää kysymyksiä yhteiskunnan tilasta.
Talebanit tappavat viattomia sivullisia -sanotaan. He kuitenkin tappavat etupäässä omaa väkeä. Näiden tappamisten kautta he lopulta joutuvat luopumaan asemastaan, he lunastavat asemansa paratiisissa. Siinä omassa paratiisissa. Omaan paratiisiin tulevat omat alistetut, joiden kautta mennään paratiisiin....
Mutta minne ajautuu amerikkalais-sotilas, jonka tehtävänä on tappaa ihmisiä ympäri maailmaa? Häneltä kuitenkin puuttuu näkemys rajan takana odottavasta paratiisista. Mikä on jenkin motiivi?
Kai asian voisi nätisti ilmaista sanomalla sotilaiden olevan hallituksensa lähettiläitä, joiden tehtävä perustuu 'pahan' poistamiseen juurineen... Tähän samaan viittaisi Israelissa myytävät T- paidat, joissa todetaan raskaana olevan naisen ampumisen (vrt.Gaza) poistavan tulevat ongelmat. Tällä esimerkillä voisi hyvin kuvata amerikkalais-sotilaiden tehtävää, mikä ei perimmiltään eroa Talebanien vastaavasta.
Talebanien toimet perustuvat ikiaikaiseen valtaan, amerikkalaisten... valtaan, mikä tulee siitä, että maailma on tullut tähän pisteeseen.
Peloista yleisesti voisi sanoa: on olemassa yksi suuri pelko, minkä kurissapitämiseen tarvitaan muita pienempiä pelkoja...