Olitko huono vanhempi? Kasvoivatko lapsesi toivottoman kieroon?
Älä huoli, se ei johdu sinusta, se johtuu geeneistä.
Muistuttaako lapsesi talonmiestä? Sekin johtuu geeneistä - ei siitä, että lapsesi matkisi talkkaria, siis: Kipinkapin isyystestiin!
Jos vastoin vuosikymmenin uskottelua perimä vaikuttaakin lapseen suhteessa enemmän kuin se, mitä vanhemmat tekevät ihmisen taimen eteen, niin voiko sitten kasvatuksella edes korjata perimän virheitä?
Ohjelma lähetettiin ke 27.2.2008.
Kommentti Kirsi Virtaselle
Kovin oli aamun 27.2. puheenvuorosi kasvatuksesta yksioikoinen. Esitit asiasi tavalla, joka sai ajattelemaan, oletko ollenkaan perehtynyt kasvatusalan kirjallisuuteen, tai käytännön kasvatustyöhön, jollaista mm. koulu edustaa. Tuskinpa on aikoihin John Locken tabula rasa antanut esikuvansa, vaan pikemminkin juuri käsittelemäsi aihe: perimä vs. ympäristö on saanut sijansa, mutta paljon syvällisemmin problematisoituna kuin pakinasi antoi ymmärtää. Näiden kahden suhteen pohtiminen on paljolti teoreettisesti kiinnostava, ja Locken näkemys johtavana periaatteena on jo aikoja sitten heitetty historian romukoppaan, ellet ole tuota huomannut. Syy miksi kasvatus- ja koulukeskustelu sisältää paljolti ympäristötekijöihin ja niiden dynaamisiin prosessipuoliin, "kasvatukseen", liittyviä pohdintoja, johtunee lähinnä siitä, että on nähty ja tunnustettu, että kasvatettavan genetiikkaan ei pystytä enää vaikuttamaan, mutta ympäristötekijöihin kyllä. Kysymyksessä on vuorovaikutusprosessi, johon kyllä viittasitkin. Mutta miksi irvailla ja marssittaa esiin mörköjä, jotka ovat itse luomasi asetelman ja oman esitystapasi tuotetta? On turhan tavallista retoriikkaa ensin luoda jostakin asiasta karrikoitu irvikuva, minkä jälkeen onkin sitten helppo tyrmätä moiset ääri-ilmiöt, ampua niitä puskasta alkuperäisen lähtöväittämän oikeellisuutta enempää perustelematta tai kritisoimatta.
Jos esim. ajatellaan kasvatuksen (aina henk. koht.) periaatteita missä tahansa perheessä, tai koulujen opetussuunnitelmien laadintaa ja toteuttamista koko ikäluokalle tarkoitettuina oppimisina, on aivan turha piiloutua genetiikan taakse - sehän veisi lopulta täysin perimän armoille ja luovutukseen. Jos mieli kasvattaa, on pakko tehdä voitavansa niillä ympäristön, sosiaalisen interaktion, mallioppimisen ym. keinoin, joilla ihmiset voivat toistensa käyttäytymiseen vaikuttaa. Vetoaminen geeneihin heittää ongelmansa juuri tuon interaktion suuntaan, ja on väärin käsitellä asiaa niin mustavalkoisesti kuin nyt tulit tehneeksi.
Kaipa halusit lähinnä esiintyä poleemisesti ja ärsyttää ihmisiä. Siinä kyllä onnistuitkin, mutta samalla heittäen itsesi ylle turhan yksioikoisuuden varjon.
Viimein en malta olla tunnustamatta, että käyttämäsi äänensävyt ärsyttivät jokseenkin yhtä paljon kuin esityksen köykäisyys. Voin nähdä siinä viitteitä niihin pirullisen hienovaraisiin keinoihin, joilla erityisesti tytöt pystyvät näkymättömään, mutta sietämättömään koulukiusaamiseen.
Terveisin
Kimmo Leimu
Palokka