Skip navigation.
Home

Miten Suomea brändätään?

Suomea on yritetty brändätä vaikka kuinka pitkään. Mutta, mikä on tulos?
Tarjoamme turisteille kahta mainoslausetta: "The land of Tousand Lakes"
ja "We have a shitload of trees".

Suomeen ei haluta turisteja, eikä turistien tuomia rahoja. Koska, eihän meillä saa rakentaa edes hotelleja. Ei Helsingin keskustaan, eikä minnekään muuallekaan. Sen sijaan, silloin kun me matkustamme ulkomaille vaadimme parasta.

Toista se on, kun suomalainen matkustaa, silloin kaiken pitää olla parasta.
Kaupunkilomalla hakeudumme hotelleihin, jotka ovat mahdollisimman lähellä keskustaa. Rantalomalla haluamme mieluiten asua hotellissa, joka on viiden metrin päässä rantaviivasta. Me vaadimme tällaisia palveluja ulkomaalaisilta, mutta itse emme vastaavia palveluja tarjoa kenellekään. Yöpykööt ne vierasmaalaiset laavussa tai metsähallituksen kämpässä!

Brändää nyt tällaista maata sitten.

YLE Radio 1 keskiviikkona 11.11. klo 9.05 - 10.00.

kaalikääryleet

Kaalikääryleet eivät tule Ruotsista."Paljon on kärsitty vilua ja nälkää kun Balkanin vuorilla taisteltiin". Ne ovat Turkista.
Terv. Allu

Mikä juju?

Pitkästä aikaa kuuntelin Virtasta, joskus pidin ohjelmia hauskoina ja viihdyttävinä. Nyt lähinnä ajattelin, että aika ankeaa ja masentavaakin aiheen käsittelyä. (Aihe ainakin itselleni sinänsä kovin "neutraali".) Onkohan ohjelma tosiaan tiensä päässä.

Jo muinaiset viikingit

Tervehdys KV

Löit Suomi-neitoa avokämmenellä molemmille poskille. Hyvä niin. Mitäs on ottanut asioitaan hoitamaan niin tumpelot sulhot. Näistä uroista olkoot esimerkkeinä mm. tuo mainitsemasi CCCC-lyhenteen tekijät.

Mikä kumma se on brändeissä; eikö vieläkään ole ymmärretty sitä yksinkertaista asiaa, että brändiä ei voi tehdä/synnyttää väkisin. Se tulee JOS ON TULLAKSEEN.

Järvet ja metsät...ok, japanilaiset tulevat tänne hiljaisuutta kuuntelemaan ja tilaa kokemaan, mutta jo muinaiset viikingit (jotka, hitto vieköön, meiltä puuttuvat!) pelkäsivät suomalaista metsää. Eivät askeltakaan ottaneet kuusimetsässä, koivut olivat ok (siksi kait venäläisetkin niitä rakastavat), mutta näreikkö kadottaa matkustuksen halun.

Mitä pitäisi tehdä kuusimetsille? Yksittäinen kuusi on kaunis, onhan se keskitalven suosituimpia viherkasvejamme parin viikon ajan. Mutta synkkä metsä? Miten kaupitella sitä "elämyksenä"?

Synkästä metsästä pitää tehdä se, mitä se oikeasti on: synkkä. Tarinat esiin, kirves kädessä naapurin perässä juokseva uudisasukas joen vartta koristamaan, karhunkaadosta tarinoita vieraille, nälkävuosien pettuperinteet esiin!

Ei meillä ole rikkauksia, jos kultaa kaivannet (Kittilässä ehkä hieman). Ainoa oikea brändi syntyy tosiasioiden hyväksymisestä. Ylpeänä ja kirkasotsaisena pitäisi meidän turistille sanoa: "Tässä tää on. Toivottavasti pidät. Ei tää tän kummemmaksi muutu".

Hyvää talven alkua (hiihtokelejä odotellessa...)

Outo juttu...

Outoa, että Kirsi ajattelee, että hänen ohjelmansa tavoitteena on suututtaa. Nyt ymmärränkin paremmin nämä kolumnit ja niiden outouden.

Itse aloin kuunnella Kirsi Virtasta, koska hänellä oli hauska tapa kritisoida asioita, jotka omasta mielestänikin ovat varsin koomisia, kun asiaa ajatteli riittävän kieroutuneesta näkökulmasta. Sittemmin ohjelmista on tullut oudon tylyjä ja suorastaan hyökkääviä. En tajunnut aluksi, että minkä ihmeen takia. Mutta nyt se sitten selvisi. Kirsi uskoo, että tätä häneltä halutaan.

Minusta ongelmana on kuitenkin se, että usein argumentit ovat epämääräisiä tai jopa suoraan virheellisiä. Alkuaikojen hauskuus on poissa. Jotenkin tuntuu, että jos Virtanen yhdessä ohjelmassaan haukkuu jotain ja seuraavassa taas puolustaa sitä, niin koko ohjelmalta menee pohja. Eikö kriittisenkin journalismin tulisi kuitenkin noudattaa jotain järkevää linjaa? Lisäksi usein tuntuu, että Kirsi Virtanen kuvittelee asioiden olevan jollakin tavalla ja kaikkien ihmisten ajattelevan tietyllä tavalla, ja on tässä täysin väärässä. Esimerkkinä nyt vaikkapa se, että turistit pitäisivät suomalaisia tylyinä. Eivät he pidä! Tutkimuksissa, joissa on tarkasteltu turistien näkemyksiä Suomesta, nousee jatkuvasti esille se, että suomalaisia pidetään kohteliaina ja ystävällisinä. Että se siitä tylyydestä sitten. Se on suomalaisten itse luoma stereotypia itsestään.

Onko mitään tyypillisemmin

Onko mitään tyypillisemmin suomalaista kuin asettaa suomalaisuus kulttuurihierarkiassa muita kulttuureja alemmas ? Mielestäni ei ole, ja Kirsi Virtanen vahvistaakin ohjelmassaan ansiokkaasti stereotypiaa.

Niin pitkään kuin muistan on suomalaisessa mediassa esiintynyt Virtasen kaltaisia ihmisiä, jotka ovat jossain vaiheessa elämäänsä asuneet maassa jonka kokevat jossakin mielessä Suomea kehittyneemmäksi (tyypillisimmin USA, Ranska, Ruotsi). Näiden ihmisten pääasiallinen sanoma on sitten ollut julistaa kuinka paljon heikompi ja alkeellisempi Suomi suhteessa tähän verrokkimaahan on. Kaipa tällainen on pienessä ja maantieteellisesti syrjäisessä maassa luonnollinen ilmiö.

Itseruoskinta ja itsekriittisyys on osa suomalaisuutta ja hieno ominaisuus, mutta jatkuva oman alemmuuden toitottaminen on mielestäni pitemmän päälle halpaa ja typerää. Suomalainen melankolia ja sulkeutuneisuus ei ole vain huono asia. Se on yksi tyyli muiden joukossa ja siinä on oma estetiikkansa.

Suomalaisen identiteetin rakentamisessa ensiarvoisen tärkeää onkin lakata katsomasta muista mallia ja yrittämästä olla jotakin jota emme luonnostamme ole. Suomen tulee rohkeasti tehdä omaa kulttuuria luottaen suomalaiseen jurouteen ja metsäläisyyteen. Aki Kaurismäki on tällaisesta erinomainen, vaikkakin kärjistetty, esimerkki.

Niin kauan kuin Suomi apinoi muita ja yrittää toistaa sitä mitä muut tekevät, emme ole muuta kuin kömpelö kopio.

Hyvä Virtanen

Hyvä Kirsi.
Kenties katkera suomalaisuudestasi?
Maailmassa on monta muutakin maata. Vaikkapa ruotsi ja mainitsemasi cccp eiku, cccc, eiku miten se menikään.
Silti; ärsyttävän hyvää faktaa.

kaalikääryleet

ja höpöt kaalikääryleet Turkista! Turkista ovat viininlehtiin kääräistyt riisikääryleet, dolmadekset.
murmeli

Kirsille suurkiitos

On erityisen hurmaavaa, että meillä on Kirsi. Lähes poikkeuksetta ohjelmat ovat niin kutkuttavan osuvia, että koko kroppa nauttii suunnattomasti. Tosta noin vain, puolihuolimattomasti, kaikki idioottimaisuudet esille ja lyttyyn!
murmeli

Olipas hölmö juttu

Väkinäinen, tekemällä tehdyn oloinen ohjelma, jossa erilaiset hakemalla haetut analogiat eivät toimineet lainkaan. Ohjelman tekijä paljasti myös täydellisen tietämättömyytensä sen suhteen, miten matkailuelinkeino Suomessa oikeasti toimii. Parempi olisi ollut jättää lähettämättä ko. ohjelma. Alisuoritus kertakaikkiaan.

Suomalaiset ovat mitä ovat!

Miksi Suomessa ratsastetaan suomalaisten halveksunnalla?
Onko todella tärkeää, mitä muut ajattelevat meistä. Ruotsalaiset eivät tee niin. Oppikaamme heistä.Nerokasta on
löytää Suomesta hyviä asioita. Itsensä vähättely on typerää.
Olemme voittaneet sodat ja sivistysksessä olemme huipulla jne....

Prändit ja KV

Voimme tehdä vahvuutemme juuri niistä asioista, joita täällä luonnostaan on. Maamme ei ole Välimeren aurinkoisella rannalla, joten tosiasiat on otettava huomioon. Ei meidän tarvitse apinoida Ruotsia tai muuta maata.

Mitä sitä Berlusconin puheita ottamaan vakavasti;kirkko , ruoka. Me täällä Suomessa olemme eläneet köyhinä Ruotsin vallan aikana, koska Ruotsi vei veroina toimeentulomme niin että mm. kirkkojenkin rakentaminen jäi kesken. Ruoka on ollut vaatimatonta, koska tässä maassa eivät Välimeren herkut kasva ja koska ruotsalaiskartanoilla, täällä, piti olla notkuvat ruokapöydät. Hyvähän ruotsalaisten on pröystäillä. Sukupolvien ajan suomalaiset ovat olleet alistettuja, nöyryytettyjä ja tehneet raskasta työtä ja nämä ovat vaikuttaeet ja vieläkin vaikuttavat suomalaisen mielen alueella.

Jospa olisit visioinut, millaista täällä olisi ollut ja olisi edelleen( sukupolvien vaikutukset eivät häviä muutaman vuosikymmenen aikaana), mikäli suomalaiset olisivat saaneet pitää tulonsa oman maan rakentamiseksi,kukin oman elämänsä kohentamiseksi. Lisäksi miesten ei olisi tarvinnut sotia Ruotsin sotia, vaan olisivat nekin vuodet uurastaneet perheensä eteen. Lisäksi suomalaiset olisvat olleet itsenäisiä eivätkä ruotsalaisten renkinä'/piikoina. Siinä meni ilo ja hyvä mieli. Suomalainen oppi vain raatamaan. Ei ollut mahdollisuuksia omien olojensa parantamiseen/kehittämiseen. Opettele siinä small talkía, kun "painii karhujen, vastavoimien" kanssa. Sitävastoin Ruotsin ei ole tarvinnut puolustaa maataan vieraita valtoja vastaan. Sen kun laulelevat juomalauluja ja nauravat iloisesti.

Vasta parisataa vuotta olemme olleet ns. itsenäisiä, mutta edelleen ruotsalaisten harjoittaman "mollaamisen" kohteena.

Tällainen hyökkäys tulee toisen maan asioihin sotkeutumisen halusta. Katsopa Israelin tilannetta. Sitä maata kohtaan on yhä voimakkaampi hyökkäys tavoitteena hävittää juutalaiset. Samanlainen tavoite näkyy olevan niin KV:lla :"takasin Ruotsiin" kuin RKP:llä.

Pysytään suomalaiset uskollisina omalle maallemme, kielellemme ja tavallemme elää. "VÄhässä olet ollut uskollinen, minä panen sinut paljon haltijaksi". Emme tarvitse juosta virvatulien perässä, ei onni siitä aukene-rahallakaan. Mieluummin köyhä ja itsenäinen kuin syödä armopaloja Ruotsin pöydästä.

Kohteliaimmin
nöyritelemätön suomalainen

"tousand lakes" :)

"tousand lakes" :)

Hyvin räntätty

Mitä jos palattaisiin vanhan markkinoinnin oppikirjan alkuosaan. Ensin tutkitaan mitä kohderyhmä haluaa ja toiseksi valmistetaan haluttu tuote. Kolmanneksi tuotteen voi tietysti myydäkin.

Iskulauseenomaisesti Suomi suomalaisille. No siis suomalaisia varten tarkoitan. Pääasiassa mehän täällä kengänpohjiamme kulutamme. Ensin jonkun pitäisi saada ongittua minkälaisessa paikassa haluamme asua. Toinen osa on helppo: muutetaan Suomi halutunlaiseksi. Kolmas osa tapahtunee vaihtoehtojen puuttuessa kuten tähänkin saakka.

Matkailulla elävää maata tästä ei saada ennen kuin palmut kasvavat tai ainakin ulkona tarkenee useimmiten ilman toppatakkia. Ja silloin kun tarkenee, hyttyset ei kuppaa hetkessä tajuttomaksi... Juupa. Rehellistä brändiähän ei viitsi ääneen kertoa saati painaa paperille.

Lopuksi voisi miettiä haluaisimmeko elää turismilla vaikka se olisikin mahdollista. Eiköhän ulkomaisten palvelu sovi paremmin noille kehittyville talouksille ja sosiaalisemmille kulttuureille.

Ruotsin jyrän alla

Useammassa viestissä vilahtaa Ruotsi, joko hyvänä tai pahana. Enimmäkseen pahana vanhana isäntänä, joka ei antanut meidän kehittyä.

Miettikääpä asiaa esim. populaarikulttuurin kannalta. Iskelmät tulivat Saksan kautta suomeen, samoin klassinen musiikki suurelta osaltaan. Rock tuli Suomeen jo 50- ja 60-lukujen vaihteessa vain ja ainostaan siksi, että meillä oli ruotsinkielinen vähemmistö rannikolla. Jollei sitä olisi ollut, rockin tulo olisi ollut varmasti yhtä nopeaa kuin Liettuassa tai Latviassa.

Eli kiitokset ruotsalaisille Elviksestä ja Ankasta!

Suomalaiset ovat itseasiassa oikein sosiaalisia

Palasin juuri Pohjois-Italiasta ja siinä lentokentältä kotiin ajellessa kuuntelin Kirsin ajatuksia.

Mieleeni tuli väkisinkin Milanon metro, jossa ihmiset räpläsivät kännyköitään aivan kuten suomalaisetkin eivätkö varmasti jutelleet vierustoverin kanssa, paitsi jos olivat tutun kanssa liikkeellä. Voisinpa jopa väittää että italialaiset olivat sangen pidättyväisiä.
Tosin pikkukylissä kyllä sai oikein ystävällistä palvelua, mutten epäile sitä myös suomesta saatavan.

Joten ihan täysin en voi Kirsin mielipiteisiin yhtyä.
Ihmiset matkustelkaa, matkustelkaa ja nimenomaaan muualla kuin turistikohteissa, siellä ne aidot ihmiset ovat.

- Jukka -

joopa joo

Siis EI kaikki tule Ruotsista..
Kaalikääryleet ovat kuten jo näkys joku sanovan alkuperältään Turkista..
Ja sitten se Nobelin Rauhanpalkinto..
Tietääkseni se jaetaan Norjassa.Jakajina toimii huom..norjalaisia..ym muita vaikuttajia..Nimi tulee Alfred Nobelin mukaan .....Palkinto kuitenkin norjalainen keksintö..Notta oisiko jotain tullut muualta kuin Ruotsista..Ai niin Kirsi Virtanen tullut Ruotsista??Vai olisiko hän kuitenkin syntynyt Suomessa???
Ja siksi toiseksi täällä Suomesa onneksi on erilainen kulttuuripohja kuin Ruotsissa..Tuntuu että sentään on kotona..Sielläkin missä puhutaan ruotsin kieltä.Terveisiä vaan ja jatkoja
Nimimerkki Soon mä

Kualkiärylöit

Noista kääryleistä sanoo Wiki näin:
"Historiaa

Kaalikääryleet on perinteinen arabialainen ruokalaji, joka saapui pohjoismaihin todennäköisesti 1700-luvulla. Ruokalaji mainittiin ruotsalaisessa keittokirjassa ensimmäisen kerran vuonna 1755. Vuonna 1709 käydyn Pultavan taistelun hävinnyt Ruotsin kuningas Kaarle XII pakeni Osmanien valtakuntaan. Kuninkaalla oli mukanaan noin 1500-miehinen joukko sotilaita. He asettuivat osmanihallinnon alaiseen Benderin kaupunkiin (nyk. Tighina). Erilaisten vaiheiden, kuten vuosina 1710–11 käydyn Venäjän–Turkin sodan jälkeen kuningas siirtyi joukkoineen takaisin Ruotsiin. Vierailun pysyväksi perinnöksi pohjoismaihin jäi kaalikääryleiden valmistustaito. Ruotsinkielisen nimen kåldolma jälkiosa dolma on tullut suoraan turkin kielestä.[1] Toisen teorian mukaan resepti saapui osmanisuurlähettiläiden tai kauppiaiden mukana."

Kun alkaa brändejä luoda niin kannattaa kyllä olla tarkkana että mikä on omaa ja mikä lainattua, voi tulla noita yllätyksiä.

Kirsin puhenuotille patentti

Puhun asian vierestä, mutta olisiko mitenkään mahdollista, että hakisit patentin puhenuotillesi. Se on siedettävä vain sinun ohjelmassasi ja itsesi käyttämänä. Kauhukseni ole huomannut, että näitä pikku-Kirsejä on ilmestynyt YLEn muillekin kanaville. Huh. No, tuleehan se brändikin tässä: Voimakkaasti aaltoileva puhenuottisi on osa brändiäsi.
Ohjelmasi ovat siitä mukavia, että välillä ne saavat raivon valtaan ja välillä taas synnyttävät mielessä täydellisen, hyrisevän harmonian. Kiitos myös pöllöistä mielipiteistä. Ne panevat tsekkaamaan omia näkemyksiäni.

Marimekko

Virtasen ohjelma sai minut oikein kiinnostumaan Marimekosta. Menin melkein asiasta tehden Prismaan ja kysyin myyjältä. Oli jotenkin yllättyneen oloinen ja vastasi että ei oo.

Osaisikohan kukaan radion kuuntelijoista kertoa, mistä saan Marimekkopaidan?

onko järkeä mainostaa tai houkutella

tämän viihtymisen kysymyksen kysymisen jättäisin kyllä pois!eihän sellaisilla seuduilla tai paikkakunnilla,missä ulkomaalaisia,joita on tänne petkuttellen houkuteltu kohdellaan ja käsitellään,kuin jonkunlaisia koe-eläimiä,miten on mahdollista viihtyä?olkaa rehellisiä ja jatkossa kannataisia brändillä puhua,mikä on todellisuus ja mihin helvettin keskelle muukalainen Suomessa joutuu!!Sellaisen maahanmuuttopoliitikkan kannataisi toivottomana lopettaa kokonaan,koska suomalaiskansalaiset enimmäkseen ei ole kykeneviä sopeutumaan muukalaisten kanssa!

Matkailu on tuhoisaa, joten

Matkailu on tuhoisaa, joten ei täällä kaivata turisteja.
Pysykööt kaikki kotikonnuillaan.

Tosi on, niinkuin edesmennyt Suomen viisain mies G. H. von Wright on viisaasti sanonut, että ihmiskunnan suurimmat uhkat ovat yksityisautoilu ja turismi.

Suomibrändi

Suomessa käytetään epäilyyn, tekosyihin ja turhuuksiin kovin paljon aikaa ja se vaikeuttaa ja hidastaa brändien kehittymistä. Ruotsalaiset taas uskovat enemmän ja epäilevät vähemmän. Suomalaiset perustavat komiteoita, joissa sitten haamutapaillaan asioita ja laitetaan asiat papereille siten, mikä minkäkin komitean mielestä tuntuu uskottavammalta. Tyypillistä on sekin, että asioita miettivät ihmiset, joilla ei ole omakohtaisia kokemuksia tai he eivät tiedä keskusteltavasta asiasta mitään. Yleensä suunitelmat eivät johda mihinkään toimenpiteeseen tai toimenpiteet ovat vääriä. Suomi on kuin se autonvalmistaja, joka käytti miljardin ympäristöystävällisemmän hybridiauton suunitelman tekemiseen samalla kun Toyota teki samassa ajassa ja halvemmalla valmiin myyntikelpoisen auton.

Suomessa uskotaan logistiikan olevan sama asia kuin brändi. Se kun tavara on hyllyssä tai nopeasti saatavilla ajatellaan olevan kaikki mitä myymiseen tarvitaan. Ikeassa on ilo käydä, kun siellä on kaikki ajateltu tarkkaan ihan ostoskärryjen kahvoja myöten. Siitä kun menet seuraavaksi suomalaiseen kauppaan, niin huomaat, ettei kaupassa ole käytössä muuta kuin mainostoimiston yleissuunitelma ja todellinen mietitty joka nippelin brändi puuttuu täysin.

Brändi tarkoittaa lisäarvoa eli sitä, että samasta maksetaan enemmän tai halutaan ostaa jotakin tuotetta tai palvelua enemmän kuin toista ja siinä on se suurin ongelma, miksi suomalaiset ei osaa brändätä. Me koemme olevamme rehellisiä ja brändääminen koetaan jonkinlaiseksi huijaamiseksi ja epärehellisyydeksi, vaikka brändi onkin vastaamista ihmisen tarpeisiin. Ei Rolex kello myisi ellei olisi ihmisiä, jotka uskovat tämän merkin olevan hintansa arvoinen. Suomalainen on myös liian kiltti. Härski Hartikainen Speden elokuvissa oli vain suomalaisittain härski. Vastaavia Härski Hartikaisia on maailma pullollaan. Härskiys eli rohkeus ja usko asiaansa on sitä, mitä kaipaamme.

Suurin syntimme on kuitenkin se, ettemme todella tapaa ihmisiä kasvoista kasvoihin. Emme todella sukella siihen, mitä kaduilla ja toreilla ihan oikeasti tapahtuu? Emme todella käy kysymässä, mitä sinä haluat? Emme todella seuraa ihmisten tekemisiä ja yritä päätellä, mitä he voisivat haluta, jos sellaista heille tarjottaisiin. Emme todella selvitä ihmisten tuntemuksia ja ostokäyttäytymistä. Näiden sijaan me piiloudumme jonnekin turvaan muilta ja kuvittelemme mitä ympärillämme tapahtuu. Nyhräämme toimistoissa laatimassa vuokaavioita siitä, miksi kuluttaja ehkä haluaisi käydä täällä ja siellä ja ostaa tuota, jos asia olisi näin ja niin. Kohdatkaamme toisemme hyvät ihmiset! Silloin osaamme tehdä myös brändejä.

Kiitos hyvästä ohjelmasta :)

Ammattimaisen hyvin tehty ohjelma, esimerkit toimivat loistavasti.

Tälläisiä me suomalaiset ollaan, mielenkiintoista verrata myös lukijoiden kommentteja ohjelman esimerkkeihin.

Loistoslogan!

...a shitload of trees...

LOL! Repesin keskellä puolalaista ruokakauppaa!

T:AKK, Gdansk