Skip navigation.
Home

SUORAA PUHETTA MANIFESTI NUMERO 6 / 2010 :TEEMANA VÄHEMMISTÖT VÄHEMMISTÖJEN JOUKOSSA

Monikulttuurikeskustelu liikkuu usein tuttuja polkuja pitkin. Ensin sanotaan monikulttuurisuus, sitten puheet kääntyvät maahanmuuttoon, pakolaisuuteen ja sieltä islamiin, muslimien sopeutumiseen, sosiaaliturvaan ja erityisoikeuksiin. “Muslimit”, “arabit” ja “afrikkalaiset” – tai Suomessa myös “somalit” ovat yhtenäisinä esitettyjä ryhmiä, jotka edustavat vieraita, toisia, niitä muita.

Heitä jotkut pelkäävät, toiset haukkuvat, kolmannet yrittävät kaikin tavoin miellyttää. Puhutaan “heistä”, joilla on tietynlaisia tarpeita ja mieltymyksiä, uskonnosta tai kulttuuritaustasta johtuen.

Kulttuuristen erityisvaatimusten edustajat ovat kuitenkin vain harvoja vanhoillisia, joita monikulttuurisuuden nimissä kuunnellaan – tai joihin monikulttuurisuuden vastustamisen nimissä viitataan pelottavina esimerkkeinä. He eivät edusta kovin suurta osaa maahanmuuttajista.

Meitä maahanmuuttajia on monenlaisia. Vain osa tulee Afrikan tai Lähi-Idän suunnalta. Ja sielläkin asuu monia kansoja ja kansallisuuksia, poliittisia ja kulttuurisia ryhmiä. On uskonnollisia vähemmistöjä, on kristittyjä, bahaita, maltillisia muslimeita ja uskottomia. Kaikki eivät pidä pappisvallasta, eivätkä kaikki koe vanhoillisia pappeja edustajikseen.

Kurdit ovat vain yksi Lähi-Idän monista ei-arabilaisista kansoista, mutta he ovat suurin kansa vailla omaa maataan. He asuvat vähemmistöinä Turkissa, Irakissa, Iranissa ja Syyriassa – ja muuallakin, myös Euroopassa ja Yhdysvalloissa.

Hekään eivät ole kaikki keskenään samanlaisia. Mutta heidän kulttuurinsa, heidän monimutkainen suhteensa kotivaltioidensa vallanpitäjiin – ja jopa omiin perinteisiin – muistuttaa siitä, miten moniääninen ja monitahoinen on maailma myös tänne hiljattain muuttaneiden joukossa, vaikka olisivatkin muuttaneet etelästä – ja pakolaisina.

Maahanmuutto on kallista ja tehotonta

Sanomalehdessä oli alkuviikosta juttu kuinka laiton maahanmuutto on räjähtänyt Suomessa käsiin. Suomen maahanmuuttopolitiikka on täyttä hurskastelua. Rahaa kaadetaan rikollisten kouraan roppakaupalla. Todellista hätää kärsivät jäävät kohdemaahan kuolemaan, kun röyhkeimmät ja heidän mittanpuunsa mukaan rikkaimmat pääsevät turvaan länsimaihin. Maahanmuutto on joko lopetettava tai tiukennettava ankarasti ja ohjattava varat suoraan apua tarvitsevien valtioiden ja heidän asukkaitensa tukemiseen.

Pensselisedästä kurdien hyväntahdon lähettiläs!

Sympaattinen häälaulaja tuli ja valloitti Suomen. Haloo kaikki kurdit! Pensselisedästä tehtävä kunnialähettiläs ja maailma yhdentyy!

T: Penssis-fani

Vähemmistön vähemmistö

Heinäkuun 15. päivänä 2008 ammuttiin istanbulilainen opiskelija kadulla kotinsa edustalla. Jo alusta alkaen näytti siltä, että Ahmet Yildiz (26v) oli joutunut kunniamurhan uhriksi. Oma kurdialueelta kotoisin oleva perhe tappoi poikansa, koska hän oli homo.

Oikeudenkäynti alkoi 8. syyskuuta 2009, mutta oikeudenkäynnnistä puuttui epäilty murhaaja eli homon oma isä. Isä on pakomatkalla jossain Irakin alueella. Mm. New York Times syksyllä kertoi tapauksesta laajasti.

Tunnetteko muita kunniamurhia ja miten niistä päästäisiin eroon? Mikä on homon asema kurdien keskuudessa? Homot ovat vähemmistöjen vähemmistöjä.

Nimim. ramiriuska

kunniaväkivalta

Historiallisesti varmastikin kunniamurhia on tehty monissa eri uskonnoissa. Mutta miten tänään, onko muiden uskontojen piirissä kuin islamissa samanlaisia "kunniamurhia" tiedossa? Luulenpa, että uskonnot ovat muuttuneet esim. kristinusko eteenpäin ja miesten ja naisten arvon tasa-arvoistumiseen, mutta tuntuu siltä, että islam taantuu ja siksi sen piirissä myöskin historiaan jääneet kamalat käytännöt voimistuvat!!

terveisiä ohjelman kurdille ja muslimille + kaikille muillekin

Kuulin ohjelmassa sanottavan jotenkin näin "juhlissa kurdinaisten asut ovat värikkäitä, suomalaiset ovat jopa sanoneet niitä (asuja)seksikkäiksi". Voi ei! Älkää rakkaat muslimiystävät yrittäkö sopeutua ja miellyttää tätä rappeutunutta länsimaista, rietasta ja jumalatonta kulttuuria!
Pitäkää päänne pystyssä, olkaa edes te ylpeitä siveästä pukeutumisestanne ja raittiista elämäntavastanne. Kunnioittakaa ja palvelkaa hartaasti Jumalaanne. Älkää hävetkö, älkää sopeutuko tähän elämäntapaan! Mutta rakastakaa ja armahtakaa toisianne,älkää tappako ketään "kunnian", eikä minkään muunkaan tähden. Tämä maa,tämä kansa on luopunut kaikesta arvokkaasta. Ja näyttääkö ihmisten elämä onnelliselta?

ihan mautonta

Pensselisetä henkilönä oli ihan sympaattinen tyyppi. Mutta miksi pantiin laulamaan suomeksi typerää rivoa laulua? Reppana ei varmaan tohtinut kieltäytyä. Joku hauska kansanlaulu tai lastenlaulu olisi ollut kiva juttu. Miksi aina älytöntä pieru-pilluhuumoria!?

Maahanmuutto

Useimmat "maahanmuuttokriittiset" suomalaiset eivät mieti ostivatko kebabinsa turkkilaiselta vai kurdilta.

Miten tämä monikulttuurisuus esiintyy nykysuomalaisille jonain uutuuden peikkona? Emmekö me muka ole monikulttuurisia? Suurimmaksi suomalaiseksi kautta aikojen valittiin vasta taannoin isänmaallisten suomalaisten äänillä mies, joka ei juuri suomen sanaa eläissään osannut, vaan puhui äidinkielenään ruotsia ja asui enimmän aikuisikäänsä Venäjällä. Saamelaiset, romanit ja suomen ruotsalaiset ovat täällä satoja vuosia asuneet. Saamelaiset taisivat olla jo 10000 vuotta sitten täällä suomalaisten kanssa. Ruotsalaisetkin ovat asuneet jo ainakin siitä ajasta saakka, kun suomalaiset, hämäläiset ja karjalaiset kävivät verisimmät sotansa toisiaan vastaan. Silloin ei vielä semmoisia ihmisryhmiä ollut syntynytkään kuin keskisuomalaiset, pohjalaiset tai vaikka savolaiset.

Suomalaiset paheksuvat pakolaisia, mutta hyväksyvät työperäisen maahanmuuton. Elintasopakolaiseksi tuskin voi sanoa ketään, joka yrittää Suomessa elää peruspäivärahalla. Jos maahanmuuttopolitiikassa on jotain vikaa, se tuskin on maahanmuuttajien vika. Ainoat tuntemani elintasopakolaiset ovat suomalaiset, jotka 60- ja 70-luvuilla muuttivat Ruotsiin töihin. Eipä suomalaistenkaan elintaso olisi sodanjälkeen varmaan noussut ilman näiden kotimaahansa lähettämää rahaa.

Isänmaallisuuteen ja Suomen sotiin vetoavat tuntuvat usein unohtavan, että ne sodathan juuri käytiin ihmisten vapauden puolesta. Siis vapauden liikkua vaikka maasta toiseen ja valita itse missä asuu ja työskentelee. Kyllä se vapaus kuuluu kaikille syntyperästä riippumatta.

Pakolaisia on Suomestakin lähtenyt sotien aikana vaikka kuinka paljon ja Suomi lähetti "ankkurilapsia" Ruotsiin sota-aikana oikein urakalla. Kansalaissodan aikana suomalaisia pakeni joukolla ulkomaille. Rikkaammat ensin Ruotsiin ja köyhät sitten vastaperustettuun Neuvostoliittoon. Jos Saksa ei olisi aikoinaan huolinut suomalaisia poliittisia pakolaisia, olisi jäänyt Suomen valkoiselta armeijalta jääkärit saamatta.

Apua pitää toki lähettää kehitysmaille, mutta kyllä suomalaisen kansan sivistys ja inhimillisyys mitataan myös sillä olemmeko valmiita ottamaan vastaan niitä ihmisiä joiden oma hallitus sortaa heitä (kuten Turkin kurdeja) tai joiden kotimaassa ei ole laillista hallitusta sisällissodan takia (kuten vaikka somaleja).

Takaisin lähettäminen

Ihan aikuiset ihmiset väittävät, että rikoksen tehneet maahanmuuttajat pitäisi lähettää "takaisin". Kysymys kuuluu, että mihin? Mikä maa haluaa ottaa vastaan rikollisia? Jos Ruotsissa asuva suomalainen tekee rikoksen siellä, niin miksi suomalaisten veronmaksajien pitäisi maksaa ko. suomalaisen vankilakulut. Haluaisiko tätä suomalaista oikeasti tänne takaisin kukaan?

Entä mitä tuollainen ihmisten siirtely tulisi maksamaan? Ptäisikö sitten lähettää vaikka rikoksen tehnyt pakolainen maahan, jossa hän voi olla kuoleman vaarassa? Eli että kurdin potentiaalinen rangaistus punaisia päin kävelemisestä voisi olla karkoitus ja lopulta vaikka kuolema?

Jos minulta kysytään, niin maassa maan tavalla. Se ei tarkoita, että vaikka Israelissa asuvan suomalaisen toimittajan tarvitsisi ryhtyä Juutalaiseksi tai omaksua muitakaan sen maan kulttuurin piirteitä, mutta jos nyt sitten rikkoo lakia, niin kai hänet pitää tuomita sen maan lakien mukaan missä rikoskin on tehty.