Lukupiiri oli koolla ensimmäistä kertaa Tolstoin Sodan ja rauhan merkeissä.
Helmikuun klassikkokirjoja ovat suurten naiskertojien Jane Austenin ja Karen Blixenin tarinat.
Ylpeys ja ennakkoluulo on juuri sellainen tarina, jonka lukutapa rakentaa. Sen voi lukea yhtä hyvin rakkauskertomuksena kuin sarkastisena ajankuvanakin. Olipa näkökulma mikä hyvänsä, Jane Austen vetää kärpäspaperina lukijoita ja elokuvantekijöitä.
Uusi tulkinta romaanista on parhaillaan nähtävillämme ja monet ovat siitäkin pitäneet. Lukupiirin sivuilla ja lähetyksissä elokuva- ja tv-versiot tulevat varmasti puheeksi, ihmettelen ellei.
Oma Austen-suosikkini on Ang Leen Järki ja tunteet. Ang Lee on niin luontainen elokuvakertoja että uskollisuus kirjalle ei nouse heti mieleen eikä ole niin väliksi. Keskinkertaiset filmatisoinnit ne vasta nostavat uskollisuuskysymyksen pintaan.
Tervetuloa Lukupiiriin puimaan Elisabethin luonnetta, Bennetin perheen statusta tai kosijoiden motiiveja! Raha vai rakkaus!?
Lapsuusmuistoja ja Karen Blixen
Työläiskodin kirjahyllyssä ei montaa kirjaa ollut. Jane Austenin Ylpeys ja ennakkoluulo siellä kuitenkin (noin 40 vuotta sitten) oli.
Kirja oli asetettu ylimmälle hyllylle, jonne en päässyt kuin keittiön jakkaralta kurkottamalla. Lapsilta kiellettyä kirjallisuutta siis.
Muistan, että kirja oli kuvitettu, ja että piirroskuvien alla oli kohtausta kuvaava teksti.
Pidin kirjasta ja mielestäni se oli lapsellekin helppolukuinen.
Sitä kummastelin, miksi ihmeessä niiden tyttöjen oli pakko päästä/mennä naimisiin. (Jutun juju ei ilmeisesti ollut mennyt lapsen tajuntaan.)
Lisäksi hämmästelin sitä, etteivät naiset osallistuneet yhteiskunnallisiin asioihin tms., vaan heillä oli ne iänikuiset naistenpuuhastelunsa ja naisten puheensa. Ei ikään kuin täysi ihmisoikeuksia ollenkaan.
Kirja vaikutti ajattomalta, siitä jäi hyvä mieli.
(Vai ovatko vuodet kullanneet muistot...?)
JK. Tarleena: Mainitsit kirjoituksessasi myös Karen Blixenin tammikuun kirjailijaksi. Kerro lisää! Mikä teos? (Ehdotan Kertomuksia, sillä niiden avulla lukija pääsee nopeasti kirjailijan tyyliin mukaan. Eivätkä Kertomukset ole keveitä: niissä on monessa hyvinkin syvällinen sanoma, vaikeastikin löydettävä.)