Skip navigation.
Home

Ulkopuolisuuden ääniä: 1

Yksi ajatus on yrittää sanoa sana "ulkopuolinen" normaalissa arkielämän tilanteessa ja äänittää se. Yrittää siis liittää ulkopuolisuus ja siitä puhuminen vaikka hetkeen kaupan kassalla.

Tänään oli kehityskeskustelu poikani päiväkodin opettajan kanssa. Valmistauduin, ajattelin etukäteen että tuosta tilanteesta nappaan ensimmäinen osani. Minulla oli kännykkäni valmiina äänitykseen ja mietin sopivaa hetkeä. Miten saan luontevasti puhuttua ulkopuolisuudesta tai edes sanottua sen sanan.

Suurin osa keskustelusta oli jo takana kun tajusin että nyt tai ei koskaan. Keksin aasinsillan, ehkä minusta kuulee ajatukseni pienen hajoamisen.

Samalla tapahtui paljon, minusta tuli ulkopuolinen myös siihen hetkeen, en ollut läsnä vaan ajattelin vain tätä projektia ja äänityksen onnistumista.

Ensimmäinen virallinen pala ohjelmaa. Parikymmentä sekuntia. Kuunneltavissa liitteenä alla.

LiitetiedostoKoko
sano_ulkopuolinen_01.mp3354.69 KB

Asioista tietämättömyys johtaa ulkopuolisuuteen

Selkeä ulkopuolisuuden tunne tuli esille. Tiedon puute johtaa helposti ulkopuolisuuden tunteeseen. Vanhempana tärkeä tietää päiväkodin rutiineista koko päivän ajalta, mistä lapsen kodinomainen päivä muodostuu. Käytännöt, voiko joku ulkopuolinen lapsi tulla päiväkotiin ilman hoitolapseksi hyväksyntää. Ulkopuolisuudentunteesta pääsit yli kysymällä suoraan, onko näin. Aina ei osaa eikä huomaa esittää oikeita kysymyksiä. Päiväkodin turvallisen yhteenkuuluvuuden ilmapiirin sisälle pääsyyn avaa ovia syksyllä pidettävä vanhempainilta, jossa henkilökunnan tulisi kaiken kattavasti kertoa lapsen päivään liittyvät asiat. Kaiken a ja o on molemminpuolinen toimiva vuorovaikutellisuus näin tieto kasvaa ja ulkopuolisuuden tunne katoaa.Muistaa lapsi on päähenkilö ja häneen vuorovaikutuksen oltava kohdallaan, koska lapsen ollessa ulkopuolinen, se välittyy vanhempiin. Vaikutti opettaja kuuntelevan ja vastaavan kaikenkattavasti kysymykseesi.

T.H