yle.fi


80 E - step outline 1. versio

80 E - step outline 1. versio

25. maaliskuuta 2010 Kommentit: 3

1. KLINIKKA, AAMU
Hoitajat valmistelevat kahta vierekkäistä leikkaussalia pian alkavia leikkauksia varten. Desinfioidut instrumentit asetetaan pöydälle samoin kuin potilaskansiot, joissa toisessa on Riitan, toisessa Saritan nimi. Kohtauksen tarkoituksena on virittää katsoja tulevaan ja antaa kameran vaeltaa keskeisessä tapahtumapaikassa.

2. KLINIKAN KÄYTÄVÄ/POTILASHUONE, AAMU
Kamera seuraa hoitajaa, joka kävelee käytävää pitkin lääkekupit edessään. Pysähtyy huoneen ovelle, koputtaa ja menee sisään.

3. POTILASHUONE, AAMU
Tarinan päähenkilöt Riitta Väkeväinen ja Sarita Saxén lepäilevät omilla sängyillään ja odottavat leikkaustensa alkua, ottavat vastaan hoitajan tuoman esilääkityksen. Sarita täyttää sudokua, naiset alkavat keskustella. Kohtauksessa esitellään päähenkilöt ja kuvataan dialogin kautta heidän motiivejaan mennä kauneusleikkaukseen (sekä vihjataan Saritan älykkyyteen sudokulla).

4. POTILASHUONE/LEIKKAUSSALI, AAMU
Naiset kärrätään omissa sängyissään käytävään ja kohti leikkaussalia. He naureskelevat esilääkitystokkurassa ja toivottavat toisilleen hyvää leikkausta. Kohtaus ilmentää naisten välille virinnyttä läheisyyden tunnetta.

5. LEIKKAUSSALI, AAMU
Kirurgi ihmettelee leikkaussali ykkösessä nukutetun potilaan ihoa, jossa ei näy jälkeäkään kauneusleikkauksessa vaadittavista, leikkauskohtaa osoittavista piirroksista. Kiroilee toisen kirurgin hutilointia ja pyytää hoitajaa varmistamaan (väärästä potilaskansiosta) leikattavan potilaan henkilöllisyys ja leikkauskohde. Tässä kohtauksessa pohjustetaan väärinkäsitystä ja kirurgien kohtalokasta virhettä.

6. KLINIKAN HERÄÄMÖ, PÄIVÄ
Riitta ja Sarita nukkuvat viereisissä vuoteissa heräämössä, alkavat heräillä. Sarita taputtelee rintojaan ja alkaa kiljua. Kohtaus tekee selväksi, että virhe on tapahtunut.

7. KLINIKAN POTILASHUONE, ILTAPÄIVÄ
Hoitaja käy tuomassa Riitalle ja Saritalle kirjalliset hoito-ohjeet haavojen hoitoon. Sarita ei nosta päätään sudokusta eikä Riitta saa sanaa suustaan, kun hoitaja kertoo, että korjausleikkaukset suoritetaan mahdollisimman pian, kunhan tulehdusvaara on ensin ohi. Kohtauksen tarkoitus on osoittaa kirurgien pyrkimys väistää vastuuta ja naisten järkytys.

8. RIITAN KOTI, AAMU
Riitta yrittää sulloa uudet rintansa kylpytakin sisään ja laittaa aamupalaa teinityttärelleen. Ninna tuijottaa äidin uutta ulkomuotoa eikä usko sanaakaan vahingossa tapahtuneesta leikkauksesta. Kohtaus pohjustaa Riitan ristipaineita rintojen suhteen (kotona kauhistus, töissä pelastus).

9. RAPPUKÄYTÄVÄ/SARITAN KOTI, AAMU
Sarita kipuaa kotitalonsa raput viidenteen kerrokseen ja löytää kotinsa ovesta muhkean kukkalähetyksen ja parane pian –toivotukset pr-konsultiltaan Rainerilta. Sarita harkitsee soittavansa Rainerille, mutta painaa viime hetkessä punaista luuria. Kohtaus tuo esiin Saritan uran kannalta keskeisen ihmisen.

10. KAUPPAKESKUS, PÄIVÄ
Riitta ja Ninna kiertelevät vaatekaupoissa etsimässä Riitan rinnoille uusia vaatteita. Ninna vie Riitan nuorten trendiputiikkiin sovittamaan anorektikoille tarkoitettuja vaatteita. Kohtaus osoittaa Ninna vastarintaa sekä konkretisoi Riitan kokemaa elämän- ja ulkomuodonmuutosta.

11. STUDIO, PÄIVÄ
Sarita istuu kampauspöydän ääressä aamutakki päällä ja meikkaa itseään. Hän sujauttaa salaa fyllinkiä (kanan fileepihvejä) aamutakin alla olevien bikinien yläosaan selvitäkseen edessä olevista bikinikuvauksista. Kohtauksen tarkoituksena on havainnollistaa, miten rintaleikkauksen epäonnistuminen vaikuttaa julkisuuteen pyrkivän Saritan elämään.

12. STUDIO, PÄIVÄ
Sarita poseeraa kameran edessä, hakee ja hakee parasta kuvakulmaa. Kuvaaja laskee kameran ja toteaa, ettei taida tulla mitään, rinnat eivät näytä normaaleilta.

13. KATU, AAMU
Riitta kävelee työpaikalleen. Pysähtyy pankin takaoven edessä ja kohentelee vaatteitaan. Kohtaus osoittaa Riitan hermostuneisuuden töihin paluun suhteen.

14. PANKKI, AAMU
Työntekijät kokoontuvat joka-aamuiseen tapaan riviin keskelle pankkisalia, sillä pomo Annele haluaa tarkastaa heidän ulkoasunsa ennen ovien aukaisemista. Kaikki vilkuilevat Riittaa ja kuiskuttelevat, Annele pysähtyy Riitan kohdalle ja nauraa ääneen. Kohtaus ilmentää Riitan työkavereiden kateellista ja pomon pahanenteistä suhtautumista rintoihin.

15. PANKKI/ANNELEN TYÖHUONE, AAMU
Annele pitää Riitalle lyhyen puhuttelun, jossa ilmoittaa, ettei tässä pankissa edetä rinnoilla. Annele sanoo kehottaneensa korjaamaan väsynyttä ilmettä, ei väsyneitä rintoja. Kohtaus paljastaa sen, miksi Riitta alun perin halusi silmäluomileikkaukseen.

16. KUNTOSALI, AAMU
Saritan puhelin soi kesken treenin. Rainer soittaa kysyäkseen, kuinka työt sujuvat ja Sarita valehtelee urajunan etenevän loistavasti.

17. PANKKI, PÄIVÄ
Riitta valmistelee lainapapereita, kun asiakaspalvelutiskiltä tulee kollega kertomaan, että Riitan puheille pääsyä odottaa ainakin kolme asiakasta. Riitta sysää paperit hämmentyneenä sivuun ja kehottaa ensimmäistä asiakasta tulemaan sisään. Kohtaus luo pohjaa sille, miten rinnat auttavat Riittaa urallaan.

18. KAHVILA, PÄIVÄ
Sarita tapaa epävirallisessa casting-tilaisuudessa laadukkaisiin aikuiselokuviin erikoistuneen elokuvatuottajan. Nainen mittelee Saritaa katseellaan, mutta syyttää Saritaa ja tämän manageria valehtelusta ja kävelee pois. Kohtaus syventää Saritan ammatillista ahdinkoa.

19. PANKKI, PÄIVÄ
Riitta kättelee lähtöä tekevää asiakasta hymyillen. Sitten hän käy kumistamassa takahuoneeseen sijoitettua gongia, jota soitetaan vain myyntiennätysten rikkoutuessa. Kohtaus vahvistaa kuvaa siitä, että rinnat ovat auttaneet Riitan uran ja itsetunnon nousuun.

20. PANKKI, PÄIVÄ
Viereisessä huoneessa työskentelevä riskisijoituspäällikkö Lauri kurkistaa Riitan ovenraosta ja onnittelee tätä menestyksen johdosta. Lauri ehdottaa Riitalle treffejä. Kohtaus tuo Laurin mukaan kuvioihin.

21. RAINERIN HUVILA, ILTA
Sarita ja Rainer keskustelevat Saritan tilanteesta Rainerin upeassa merenrantahuvilassa. Rainer tarttuu Saritaa kaulasta ja vaatii tätä hoitamaan sovitut keikat rintojen puutteesta huolimatta. Kohtauksen tarkoitus on syventää Saritan epätoivoa ja motivoida hänen tulevaa käytöstään.

22. KEILAHALLI, ILTA
Lauri ja Riitta ovat treffeillä, jotka kuumenevat minuutti minuutilta Laurin flirttaillessa kiihkeästi. Riitta on  imarreltu miehen kiinnostuksesta tavallista yksinhuoltajaa kohtaan.

23. AUTO, ILTA
Riitta ja Lauri suutelevat Riitan kotitalon eteen pysäköidyssä autossa. Lauri kourii Riitan kosketusarkoja rintoja. Ninna katselee tilannetta ikkunasta.

24. SARITAN KOTI, ILTA
Sarita istuu tietokoneen ääressä, hieroo kipeää kaulaansa ja täyttää Excel-taulukkoa julkisista esiintymisistään. Viimeaikaiset ikävät merkinnät synnyttävät näytölle laskevan graafin.

25.  PANKKI, PÄIVÄ
Lauri ja Riitta flirttailevat huoneidensa välissä olevan ikkunan läpi. Lounastunnin aikana Lauri houkuttelee Riitan käytöstä poistettuun holviin, mistä Annele yllättää heidät muhinoimasta. Kohtauksen tarkoitus on osoittaa Riitan onnen kääntyminen.

26. PANKKI, PÄIVÄ
Riitta pyörittelee työpöydälleen ilmestynyttä kirjallista varoitusta ja huomaa ikkunastaan Laurin naureskelevan asiakkaiden kanssa. Riitta laittaa varoituksen työpöytänsä ylälaatikkoon. Kohtaus osoittaa esimiehen raadollisen suhtautumisen kilpailevaan naaraaseen.

27. PANKKI, PÄIVÄ
Sarita tulee käymään Riitan luona, pyytää apua. Itkevä ja epätoivoinen Sarita saa Riitan heltymään ja lupaamaan, että Riitta hoitaa uimapukukuvauksen Saritan puolesta. Kohtaus tuo päähenkilöt yhteen ja on esimakua tulevalle katastrofille.

28. STUDIO, PÄIVÄ
Riitta menee hoitamaan Saritan ”uimapukukuvaukset”, koska tuli luvanneeksi Saritalle. Kuvausten todellinen luonne paljastuu kuvausasun myötä, mutta henkiseksi tueksi mukaan lähtenyt Lauri saa Riitan vakuuttuneeksi siitä, ettei tätä tunnista kuvista.

29. ILTAPÄIVÄLEHDEN TOIMITUS/VESSA, AAMU
Sarita tuijottaa itseään peilistä ja ottaa sitten kuristusotteen kaulastaan ja puristaa lujasti. Sarita lopettaa vasta sitten kun kaulassa on selvät kuristusjäljet. Kohtaus pohjustaa seuraavaa kohtausta.

30. ILTAPÄIVÄLEHDEN TOIMITUS, AAMU
Sarita on tullut tapaamaan luottotoimittajaansa ja tyrkyttää juttua siitä, että on tullut pr-konsulttinsa (joka on myös 70-luvun laulajasuosikki) pahoinpitelemäksi. Toimittaja päättää tehdä jutun ja luonnehtia Raineria myös Saritan rakastajaksi. Kohtaus osoittaa Saritan määrätietoisuuden ja kostonhalun.

31. PANKKI, AAMU
Annele selaa pöydälleen tuotuja kuvia, joissa Riitta poseeraa provosoivissa vaatteissa ja asusteissa.

32. PANKKI, AAMU
Annele ottaa kuvat mukaansa aamuriviin ja jakaa jokaiselle rivissä seisovalle yhden uskaliaan kuvan Riitasta. Laurin hän jättää ilman.

33. PANKKI, PÄIVÄ
Riitta istuu työhuoneessaan ja pyörittelee irtisanomisilmoitusta. Sitten puhelin soi ja Riitta kutsutaan keskusteluun Ninnan koululle. Kohtauksen tarkoituksena on lisätä Riitan elämän kokonaiskaaoksen määrää.

34. KOULU, ILTAPÄIVÄ
Sarita istuu pulpetissa kuuntelemassa, kun luokanvalvoja kertoo Ninnan tapelleen luokan poikien kanssa, sillä nämä olivat kiusanneet Ninnaa Riitan rinnoista. Luokanvalvoja äityy ihastelemaan Riitan rohkeutta mennä kauneusleikkaukseen. Kohtaus saa Riitan ajattelemaan, että kaikilla maailman naisilla on pakkomielle ulkonäöstään.

35. KATU, ILTAPÄIVÄ
Riitta ja Ninna kävelevät kotiin. Ninna tiuskii vihaisena Riitalle, sillä on Riitan syy, ettei lattarintainen Ninna saa koskaan poikakaveria.

36. KATU, AAMU
Sarita kävelee määrätietoisin askelin ostamaan iltapäivälehteä, joka on tehnyt koskettavan jutun Saritan kokemasta väkivallasta. Sarita lukee juttua tyytyväisenä. Kohtaus pohjustaa Saritan elämän ja menestyksen uutta suuntaa.

37. TELEVISIOSTUDIO, ILTA
Tunnettu tv-kasvo on kutsunut Saritan studioonsa keskustelemaan lähisuhdeväkivallasta yhdessä asiantuntijan kanssa. Sarita osallistuu keskusteluun älykkäillä argumenteilla ja saa suoran lähetyksen päätteeksi nipun soittopyyntöjä toimittajilta. Kohtaus osoittaa sen, miten hyvin Sarita on kääntänyt tappion voitoksi.

38. RAINERIN HUVILA, ILTA
Rainer katselee Saritan tv-keskustelua ja heittää pähkinäkulhon maisemaikkunasta läpi. Hänen vaimonsa käskee miehen siivota sotkun ja sanoo, että laineet tyyntyvät kyllä, kunhan mies malttaa pitää matalaa profiilia. Kohtaus osoittaa Rainerin hävinneen vahvemmalleen.

39. LENKKIPOLKU, AAMUPÄIVÄ
Väsyneen ja surullisen näköinen Riitta verryttelee pururadalla ja aikoo lähteä lenkille. Matka tyssää alkuunsa, sillä suurten rintojen kanssa on mahdotonta juosta, mikä saa Riitan vajoamaan maahan ja itkemään. Kohtaus osoittaa konkreettisesti sen, että Saritan ja Riitan osat ovat vaihtuneet, mitä onneen ja menestykseen tulee.

40. TUOTANTOYHTIÖN TOIMITILAT, PÄIVÄ
Sarita solmii uuden agenttinsa avustuksella sopimuksen oman kauneusaiheisen makasiiniohjelman juontamisesta. Kohtaus näyttää Saritan tähänastisen elämänsä kenties upeimmassa kohdassa.

41. TAKSI, PÄIVÄ
Sarita kaivelee esiin älypuhelimensa ja täydentää sen Excel-taulukkoon viimeisimmät mediavoittonsa. Katselee tyytyväisenä graafia. Kohtaus ilmentää Saritan määrätietoisuutta.

42. RIITAN KOTI, ILTA
Riitta makaa kotona vaahtokylvyssä ja tuijottaa pinnalla kelluvia rintojaan. Peittää ne sitten käsillään ja alkaa itkeä. Kohtaus ilmentää sitä, että Riitta pitää rintoja syyllisenä kaikkeen elämässään viime aikoina tapahtuneeseen pahaan.

43. KLINIKAN VASTAANOTTOHUONE, AAMU
Sarita ja Riitta ovat tulleet keskustelemaan kirurgien kanssa korjausleikkauksesta. Kumpikin nainen haluaa pontevammin kuin koskaan korjausleikkauksen suorittamista, sillä uskoo sen muuttavan elämän paremmaksi (Riitta) tai vieläkin upeammaksi (Sarita). Kohtaus valmistelee tapahtumat kohti loppuratkaisua.

44. KLINIKAN POTILASHUONE/LEIKKAUSSALI, PÄIVÄ
Esilääkityt Riitta ja Sarita kuljetetaan leikkaussaleihin. Riitan leikkaava kirurgi tuijottaa hämmentyneenä nyt jo nukutetun Riitan rintojen piirroksia ja (vääriä) potilastietoja, haluaako tämä nainen todellakin lisää täytettä rintoihinsa? Kohtauksen tarkoituksena on jättää ilmaan taas väärinkäsityksen mahdollisuus.
 

Viimeistään step outline on se vaihe, jossa yleensä ryhdytään kurkkimaan takaisinpäin. Ja yleensä on syytäkin. Ne perusongelmat, joita näissä tarinoissa on ollut synopsiksista lähtien, ovat joissain jutuissa mukana edelleen. Niitä ei edes ole mahdollista ratkaista tässä vaiheessa, kohtauksia viilaamalla, vaan palaamalla alkuun, synopsikseen.

Ja niin sen kuuluukin mennä. Näin tekevät kaikki, myös ammattilaiset.

Kun kirjoittajat joutuvat työskentelemään näin epäinhimillisissä oloissa, julkisesti, kiireessä ja oman toimen ohessa, tekemisen rentous helposti häviää. Tällainen kurssi ja palautteenantosysteemi vie helposti siihen, että kirjoittaja yrittää vain välttää ”virheitä”. Nämä palautteet pitäisi kuitenkin pystyä tarvittaessa nollaamaan, ja jatkamaan ihan siihen suuntaan, mikä hyvältä tuntuu. Tällaisessa aikataulussa se on vaikeaa, totta kai.

Mikä on kirjoittajan tärkein työkalu, aina ja kaikkialla? Se on mielikuvitus. Se taas ei ole koskaan parhaimmillaan tällaisissa oloissa, ei koulun penkillä yleensäkään. Kannustaisin kuitenkin kaikkia kirjoittajia rohkeasti esittämään hurmaavia järjettömyyksiä, tekemään yllättäviä tekoja, yhdistelemään vastakohtia, ottamaan riskejä. Rennosti siis.     

80E:

Nyt otetaan naisesta mittaa.

Periaatteessa voisimme hyvin aloittaa kohtauksesta 6. Sitä ennen ei tapahdu mitään, mitä emme voisi selvittää myöhemminkin, jos on tarpeen.

Mikäli leikkauksessa tapahtuvan virheen uskottavuus kaikkine yksityiskohtineen on koetuksella, ne kannattaa ehkä sivuuttaa kokonaan. Jos toiminnalla on selvä suunta, ja konflikti on riittävän iso, kenenkään ei pitäisi pysähtyä miettimään yksityiskohtia. Suoraan asiaan. Tissit kehiin ja eteenpäin.

Ihan toimivaa on, että rinnat ovat kotona kauhistus, mutta työpaikalla pelastus. Molemmat pitäisi vaan viedä ääripäihin asti. Kuilun reunalle.

Nyt kahden päähenkilön seuraaminen tuntuu vähän mekaaniselta ratkaisulta. Ajatus taisi tulla H. Virtasen heittona, mutta ainakin näin toteutettuna se tuo mukanaan lisää ongelmia. Mikä estää Saritaa suurentamasta rintojaan, jos hän sitä kerran haluaa? Eiköhän se julkisuus sen verran odottaisi? Kaikkea kuitenkin voi, ja pitää kokeilla. Juuri sitä varten nämä työvaiheet ovat.

Oleellista tämän kehittymiselle olisi nyt löytää nimenomaan Riitalle se keskeinen konflikti. Alkusysäys on selkeä. Sen jälkeen, mikäli Riitta huomaa, että rinnoista onkin hyötyä, mitä menetettävää hänellä on? Jotain pitäisi olla selkeästi vastakkain, ja sitten nähdä kaikki tämän perusristiriidan kautta. Menestystä työelämässä, mutta ongelmia yksityiselämässä, on ihan mahdollinen. Sitä vaan pitäisi kärjistää ja suurentaa. Voiko Riitalla olla ihmissuhde menetettävänä? Voiko olla niin, että Lauri ei pidä suurista rinnoista? Inhoaa niitä. Pelkää niitä? Laurille tulee oma äitinsä mieleen? Miten Riitta yrittäisi tehdä säärimiehestä tissimiehen? Kuinka syvällä ja piintyneitä tällaiset mieltymykset ovat? Miehillä? Naisilla? Miten niitä muutetaan? Jutun alku viittasi seksikomediaan. Mihin se seksi häipyy? Nyt pyöritään ihmissuhteissa, välillä aika vakavastikin.

Marjolla on edessään isoja päätöksiä. Versioita ja kokeiluja on takana. Jossain vaiheessa täytyy unohtaa kaikki eri palautteet ja lähteä puskemaan vain yhteen suuntaan.

Mistä tarkasti ottaen tämän tarinan halutaan kertovan? Itse ajattelisin tätä mielelläni komediana, jossa jättirinnat saavat Riitan ympäristön aivan kerta kaikkiaan sekaisin. Jos koettaisi jättää turhan psykologisoinnin pois ja keskittyä koomisiin tilanteisiin? Lähemmäs alkuperäistä ideaa kenties? Tässäkin kaivattaisiin nyt mielikuvitusta.

Jokainen juttu luo heti alussa omat pelisääntönsä katsojan kanssa. Tässä lähdetään heti liioittelun kautta matkaan. Sen pitäisi kenties näkyä kaikessa toiminnassa alun jälkeenkin. Jättimäisten rintojen pitäisi siis tuottaa jättimäistä toimintaa.

Mikko Reitala

 

Lisää näihin:
0
tykkää tästä

Kommentit

Pertti 25.03.2010, 17:39

Kaikille kirjoittajille vihjeeksi: jos suinkin ehditte, lukaiskaa myös muiden saamat palautteet. Sekä Leena että Mikko ovat antaneet kaikille kirjoittajille yleisiä tv-draaman käsikirjoittamiseen ja tuotantoon liittyviä ohjeita.
Terveisin,
Pertti

Kirsi Virtanen 26.03.2010, 12:39

Minä olen alusta asti pitänyt tätä herkullisena aiheena.
Tässä jotenkin (ainakin minä) näin sellaista hienoa parodian ja satiirin ainesta.

Naistahan aina/yleensä arvotetaan ulkonäkönsä kautta.
Olisi jotenkin hienoa että tarinassa älykäs Riitta taantuu tissiensa takia typeräksi blondiksi - ja Sarita taas uusien silmäluomiensa ansiosta älyköksi.
Siinä olisi jotenkin sellaista rankan parodian makua: molempien naisten menestys/menetys johtuu - ei luonteesta tms. - vaan ulkonäöstä.

Riittaa huomaa että isoista daisareista on enemmän hyötyä kuin haittaa - ja nimenomaan rahallista. Sanoutuu irti ja alkaa rohkeaksi alusvaatemalliksi.

Ja Sarita taas huomaa että ulkonäkö ei ole kaikki kaikessa ja alkaa no, vaikka lehden uutistoimittajaksi.

En tiedä osaanko tätä selittää, mutta yritän vielä:

Riitta ja Sarita vaihtavat elämässä paikkaa - ja vain siksi että leikkaus meni pieleen.

Ja myös siksi, että ainoastaan naisille tällainen onnistuu.

Siitä saisi herkullista parodiaa (ja satiiria) kun seuraa miten molempien suhtautuminen muuttuu.

Ajattelisin että Sarita on suhtautunut "tiukkapipoihin" alentuvasti.
Riitta taas on suhtautunut "tissibimboihin" alentuvasti.

Ja tarinan lopussa nämä kaksi ovat vaihtaneet paikkaa ja ovat vielä kaiken lisäksi onnellisia ja tyytyväisiä.
Ainoastaan naiset kykenevät tähän...miehillä ei ole tissejä.

T. Kirsi

Marjo Tiitto 28.03.2010, 15:12

Kiitos Kirsi, kannustus on tässä vaiheessa todella tarpeen! Olen ollut tarinani suhteen varsinainen tuuliviiri ja kokeillut kaiken mahdollisen ja mahdottoman. Nyt pitäisi sitten lopettaa kokeilut ja hahmottaa ihan oikeasti se missä mennään.

Olen yrittänyt lukea Anders Vacklinin ja kumppaneiden käsikirjoitusraamattua, se on tosi hyvä kirja muuten. Hieman syvällisempää teoriapohjaa olisin kurssille ehkä kaivannut, mutta olenkin tyyppinä sellainen faktojen kautta hahmottaja.

Tsemppiä sinullekin tarinasi kanssa, se on ollut hyvä ja vahva alusta asti!

t. Marjo

test

  • 80 E

    Marjo Tiitto on länsiuusimaalaistunut pohjoispohjalainen, joka etsii heimoidentiteetin ohella luovuutensa rajoja. Toimittajana työskentelevä Marjo pakenee todellisuutta kirjoittamiseen ja haaveiluun.

Pertti

Äidit eivät ole kriitikoista objektiivisimpia.