yle.fi


80 E - synopsis

80 E - synopsis

15. maaliskuuta 2010 Kommentit: 2

Oman kropan yllättävä muuttuminen ei voi olla laukaisematta jonkinasteista kriisiä. Tästä perusolettamuksesta lähtee liikkeelle 80E. Siinä muutoksen kohteeksi joutuu 42-vuotias pankkivirkailija Riitta Väkeväinen. Hän menee kauneusleikkaukseen silottelemaan väsyneitä silmäluomiaan, mutta saakin sekaannuksen ansiosta rinnat kokoa 80E. Kirurgi vaatii korjausleikkauksen tekemistä, mutta tulehdusvaaran vuoksi vasta kuukausien kuluttua.

Pyytämättä ja yllätyksenä tulleet rinnat osoittautuvat alussa tuskallisiksi ja vaikeiksi vaatettaa, mutta auttavat Riitan työssään nousukiitoon. Hän saa kaupaksi lainaturva- ja sijoitusratkaisuja kiihtyvällä tahdilla. Tämä ei suinkaan ilahduta kuusikymppistä pomoa Annelea, joka pitää Riittaa pyrkyrinä. Riitta saakin huomata Annelen nappaavan itselleen Riitan parhaat asiakkaat ja torjuvan Riitan esimieskoulutushaaveet.

Riitan ainoa uskollinen liittolainen työpaikalla on kollega Lauri, elämässään kovia kokenut mies. Lauri on rakastanut Riittaa etäältä jo kauan, eikä oikein tahdo pysyä Riitan muutostahdissa mukana. Riitassa eivät muutu vain rinnat, vaan koko ihminen tuntuu hakevan uutta muotoa Laurin silmien edessä.

Ennen niin harkitseva ja vähän ujo Riitta pyrkii nyt maksimoimaan uusien rintojen tarjoamat hyödyt ja siihen häntä kannustaa boheemi taitelija-sisko Raisa. Sisko näkee uudet rinnat esteettisen muotokielen ilmentyminä ja alkaa työstää näyttelyä teeman ympärille. Lauri puolestaan tekee sen, mihin on vaikeissa tilanteissa tottunut – vetää kuonoon muita kilpakosijoita, etenkin Riitan ex-miestä, rekkakuski Jarmoa.

Riitan hengästyttävän vauhdin pysäyttää kolme ihmistä; plastiikkakirurgi, tytär ja ex-mies. Kirurgi torjuu Riitan toiveen suurten rintojen pitämisestä, hänen on vakuutusyhtiön vaatimuksesta tehtävä korjausleikkaus. Mikään ei tietenkään estä leikkaamasta sen jälkeen uusia rintoja, kirurgi muistuttaa. Teinitytär Ninna joutuu puolestaan tappeluun puolustaessaan äitinsä kunniaa. Ex-mies Jarmo osoittaa rekan kylkeen maalatulla kuvalla, miten groteskit pallot Riitan rinnat ovat.

Riitan eettiset pohdinnat kilpistyvät kahteen keskeiseen kysymykseen: Onko hän luonteeltaan tarpeeksi kova tekemään uraa ulkomuodollaan? Entä millaisen naisen mallin hän antaa tyttärelleen?

Rinnat saavat mennä, samoin kuin entinen elämä muiltakin osin. Riitta irtisanoutuu työstään ja ottaa ensimmäisen haparoivan askeleen kohti ihmissuhdetta Laurin kanssa.

80E

Harvoin elokuvassa on käänne näin selkeästi esillä, kuin tässä. Silmänluomileikkauksesta herätessä ovat rinnat vaihtuneet kokoon 80 E. (Täytyy tässä mainita, että en tiedä minkä kokoiset nämä uudet rinnat ovat, mutta oletan että ne ovat isommat kuin ennen leikkausta? Lisäksi oletan, että kokoero on sellainen jonka huomaa, mutta joka ei ole mikään järkyttävän iso?)

Päähenkilö joutuu uuteen tilanteeseen, jossa häneen suhtaudutaan uudella lailla uusien rintojen johdosta. Tilanne tarjoaa monta mahdollisuutta minne mennä. Läsnä on helposti huumoria, koska onhan erityisesti miesten kiinnostus rintoihin aika paljon huumoria sisältävä seikka.

Toisaalta tilanne tarjoaa mahdollisuuden myös tarkastella ihmisenä olemista laajemmaltikin, miten paljon meihin ja meidän elämäämme vaikuttavat aivan ulkokohtaiset seikat. Koska leikkauspotilaiden sekoittumista on vähän vaikea uskoa oikeasti mahdolliseksi tapahtumaksi, paitsi komediassa, on tilanne aika haastava.

Voisin kuvitella, että Riitta kokee uudessa tilanteessa paljon hyvää aluksi, tai ainakin näkee, että uusi tilanne mahdollistaa hänelle paljon. Myöhemmin uskoisin, että tilanne voi myös alkaa häiritä; olenko minä vain rintani? Koska kirjoittaja lopussa kertoo Riitan luopuvan rinnoistaan, oletan että kasvutarina on päämääränä. Synopsiksesta ei vielä käy ilmi miten Riitta kasvaa ihmisenä, mitä hän oivaltaa?

Tarinaan on kirjoitettu Lauri. Hän on myös hyvä hahmo. Hän edustaa sitä mitä Riitta tarvitsee; ihmissuhdetta, rakkautta. On myös hyvä, ettei Riitta huomaa häntä, tai ainakin uusien rintojen johdosta on valmis unohtamaan hänet. Mikä elämässä on oikeasti tärkeää ja arvokasta? Olisiko myös niin, ettei Lauri pitäisi isoista rinnoista?

Jos päämääränä on romanttinen komedia, kannattaa ottaa lajityypin vaatimukset huomioon heti alusta. Romantinen komedia on rakennettava hirveän tarkasti, mutta onnistuessaan se on erittäin pidetty ja varmasti leviää laajasti. Romanttisessa komediassa on yleensä ongelmana se, että miten päähenkilöt pidetään erillään, mutta nythän rintojen vaikutus Riitan elämään vie häntä erilleen Laurista.

Mika Ritalahti

tuottaja, tv-ja elokuvatuotannon professori

 

Lisää näihin:
0
tykkää tästä

Kommentit

Marjo Tiitto 16.03.2010, 19:40

Suurkiitos palautteesta! Olen mutustellut sitä nyt vuorokauden ja alan (vihdoin) ymmärtää ongelmaani, ainakin yhtä niistä.

Huomaan haluavani tehdä sekä kasvutarinan että komedian, mikä on varmasti vähintään haastavaa. Kärsiikö siis tarinan mehevyys ja komediallisuus siitä, jos pyrin kuvaamaan myös Riitan henkistä kasvua? Ja voinko tehdä tämän kaiken uskottavasti?

Soppaa mehevöittää palautteessa mainittu uusi lajityyppi, romanttinen komedia, johon en ainakaan aiemmin ajatellut tähtääväni. Tarvon siis parhaillaan lajityyppi-hetteikössä. Itse kuvittelisin tekeväni draamakomediaa romanttisin maustein.

Apua!

Katja 17.03.2010, 16:58

Mielestäni komiikan ei tarvitse kärsiä siitä jos käsittelet Riitan kasvua ihmisenä, päinvastoin! Mutta aika reilulla kädellä annostelisin huumoria kyllä, ettet yritäkään syöttää asetelmaa katsojalle realistisena. Mutta ei sitä toisaalta farssiksikaan tarvitse vetää jos ei halua. Tässä vaiheessahan tätä voi vielä viedä mihin suuntaan vain, varmasti lajityyppi hahmottuu ja täsmentyy matkan varrella luonnostaankin.

test

  • 80 E

    Marjo Tiitto on länsiuusimaalaistunut pohjoispohjalainen, joka etsii heimoidentiteetin ohella luovuutensa rajoja. Toimittajana työskentelevä Marjo pakenee todellisuutta kirjoittamiseen ja haaveiluun.

Pertti

Vaikka kaikki taputtaisivat sinulle, olet onnistunut vasta kun voit taputtaa itsellesi.