yle.fi


Amila - step outline 1. versio

Amila - step outline 1. versio

25. maaliskuuta 2010 Kommentit: 3

1. EPILOGI: Aamuyö, Helsinki-Vantaa lentokenttä
Lehtitelineessä kirkuu lööppi: ”Mustasukkainen nuorukainen tappoi tyttöystävänsä”. MAHAD ABULLAHI on yksin lähtöselvityksessä. Lähtevien koneiden taululla lukee: ”Gate 17, Last call for Mogadishu, Somalia.

2. Aikainen aamu, Abdullahin perheen olohuone
Perhe rukoilee päivän ensimmäisen rukouksen. Muslimiperheen kaikki jäsenet ovat paikalla, he kuuluvat uskossaan yhteen.

3. Aamu, Saanan perheen keittiö
SAANAN äiti SIRPA lukee sanomalehteä ja Saana laittaa ripsaria. Lehdessä on otsikko ”Mustasukkainen nuorukainen tappoi tyttöystävänsä”, ja Sirpa huokaa. Mitä, kysyy Saana, vaikka todellisuudessa kumpaakaan ei kiinnosta vähääkään. 

4. Aamu, Abdullahien olohuone
Rukoiluhetki on ohitse, perhe nousee lattialta ja äiti SAFIA menee keittiöön. Mahad ja AMILA hierovat isänsä IBRAHIMIN kidutettuja jalkoja. Lapset huolehtivat hellästi kidutetusta isästään.

5. Aamu, Saanan perheen keittiö
Saanan isä tulee keittiöön ja raapii samalla karvaista kainaloaan. Isä katsoo Saanan mustaa silmämeikkiä, isän mielestä sitä on liikaa. Saana ottaa meikkipussinsa, vilkaisee isäänsä tyyliin: ”ime-ukko-lerssii” ja lähtee.

6. Aamu, Abdullahien olohuone
Amila on turhautunut ja säälii arkaa ja syrjäänvetäytyvää isäänsä. Mahad varoittaa siskoaan osoittamasta sääliä, se nujertaisi isää entisestään. Muslimimiehelle sääli on suuri loukkaus.

7. Aamu, Saanan perheen keittiö
Saana ryntää takaisin keittiöön ja karjuu naama punaisena yhdeksänvuotiaalle veljelleen MIKOLLE. Mikko on taas käynyt pöllimässä patterit Saanan i-podista. Saana huutaa vihaavansa Mikkoa.

8. Aamu, Abdullahien vessa
Amila peseytyy aamiaista varten. Hänen teiniturhamaisuutensa punkee esiin ja Amila kokeilee kiellettyä huulikiillettä vessan lukitun oven takana, mutta pyyhkii kiilteen huolelle pois ennen kuin lähtee.

9. Aamu, Abdullahien keittiö
Perhe on aamiaisella ja pikkusisko kaataa mehulasinsa. Isä Ibrahim poistuu kun hälinä on pahimmillaan. Äiti Safia näyttää selvästi, että hän on tyytymätön mieheensä joka pakenee kuin mikäkin nahjus.

10. Aamu, Abdullahien keittiö
Perheen naiset ovat keittiössä kolmistaan ja nyt Safia näyttää että hän on se joka perheessä määrää koska Ibrahimista ei ole siihen. Safia reagoi vastuuseen olemalla kaksin verroin tiukempi, lähes julmuuteen saakka.

11. Aamu ulkona, koulumatkalla
Mahad ja Amila kävelevät vierekkäin ja heistä huokuu sisarusten välinen syvä kiintymys, molemmat ovat matkalla kouluun. Mahad katselee eteenpäin odottavan näköisenä.

12. Aamu ulkona, koulumatkalla
Vaaleahiuksinen REETA SALMI juoksee erään talon pihalta ja lennähtää Mahadin kaulaan. Häntä Mahad odotti, pariskunta on ollut yhdessä pitkään ja Reeta on ystävystynyt myös Amilan kanssa.

13. Aamu ulkona, koulumatkalla
Reeta ja Amila juttelevat pikkusisko Aminan ympärileikkauksesta. Käy ilmi että sekä Amila, Reeta että Mahad vastustavat toimenpidettä, varsinkin Amila jolle on tehty sama leikkaus vuosia sitten.

14. Aamu ulkona, koulumatkalla, kioskin luona
Mahad, Reeta ja Amila pysähtyvät kioskin ulkopuolelle, lööpissä lukee: ”Mustasukkainen nuorukainen tappoi tyttöystävänsä”. Pari poikaa moikkaa Reetaa, hän moikkaa takaisin ja he vaihtavat muutaman sanan. Mahad kysyy, melkein kuulustelee Reetaa, ketä ne olivat?

15. Aamu, koulumatkalla, kioskin luona
Amila ja Reeta halaavat ja sopivat että puhuvat pikkusisko Aminan ympärileikkauksesta lisää seuraavan kerran kun tapaavat. Reeta ja Mahad menevät toiseen suuntaan. Mahad on vielä mustasukkainen.

16. Aamu, Amilan koulun piha
Saana odottaa Amilaa koulun pihaportilla. Hän antaa Amilalle vaatemytyn.

17. Aamu, metroasema
Reeta ja Mahad riitelevät. Mahad ei pidä siitä että Reeta juttelee muiden miesten kanssa. Reeta sanoo Mahadille että tämä saa luvan miettiä asioita tarkemmin, ennen sitä Reeta ei suostu puhumaan Mahadille.

18. Aamu, koulun vessa
Saana seisoo vessassa peilaamassa itseään ja laittaa lisää meikkiä. Amila astuu ulos vessakopista; hän on riisunut huntunsa ja pukenut ylleen tikat farkut ja tiukan puseron. Amila taittaa huntunsa erittäin huolellisesti laukkuun – aivan kuin huntu olisi rikkoutuvaa tavaraa.

19. Aamu, koulun käytävä
Amila ja Saana kävelevät käsikynkkää käytävällä, molemmat ovat erittäin tietoisia katseista joita he keräävät. Tuntuu hyvältä näyttää koko koululle miten upeaa on olla kaunis tyttö.

20. Aamu, koulun käytävä
HENRY, koulun halutuin poika, ja muutama hänen ystävistään katsovat kun Amila ja Saana kävelevät ohitse. Henry viheltää tyttöjen perään ja tytöt kikattavat tyytyväisinä.

21. Aamu, koulun käytävä
Henry on pitkästynyt, ei ole mitään säpinää. Hän keksii pitävänsä illalla kotibileet koska hänen vanhempansa lähtevät pariksi päiväksi purjehtimaan ja Henry on yksin kotona.

22. Päivä, koulun pihanurmikko
Amila ja Saana istuvat välitunnilla ulkona kun Henry ja ESA tulevat viereen istumaan. Pojat käynnistävät ankaran flirtin ja tytöt ovat sekä mielissään että hämillään. Henry kutsuu tytöt bileisiinsä, Saana lupaa että he tulevat.

23. Päivä, koulun pihanurmikko
Henry ja Esa jäävät nurmelle ja katsovat tyttöjen perään. Henry puhuu tytöistä ja miettii, kumman korkkaisi ensimmäisenä? Puhe on esineellistävä, ylimielistä ja halventavaa.

24. Iltapäivä, koulun vessa
Amila on yksin vessassa, hän vaihtaa vaatteet ja pukee hunnun ylleen ja pyyhkii meikit kasvoiltaan. Pukiessaan hän hymisee sointuvaa rukousta, kuin anteeksipyytäen.

25. Iltapäivä, koulun käytävä
Saana odottaa Amilaa vessan ulkopuolella, tytöt lähtevät kävelemään ulospäin. Saana inttää Amilaa tulemaan mukaan illan kotibileisiin ja vaikka Amila on epävarma, hän suostuu tulemaan jotta ei pettäisi parasta ystäväänsä.

26. Iltapäivä, koulun piha
Saanan isä Ibrahim odottaa tytärtään koulun portin vieressä. Amila heilauttaa kättään Saanalle ja tarttuu isänsä kyynärpäähän, yhdessä he kävelevät hitaasti kotiinpäin.

27. Iltapäivä, Saanan koti, keittiö
Saana tulee tyhjään kotiin, kaikki on vielä sekaisin aamiaisen jälkeen. Saana ottaa lasillisen tuoremehua. Juotuaan hän kumauttaa tyhjän mehulasin suoraan lehden otsikon päälle ”Mustasukkainen nuorukainen tappoi tyttöystävänsä”.

28. Iltapäivä, Amilan koti, keittiö
Amila auttaa äitiään ruuanlaitossa. Kun ruoka on valmistumassa, äiti haluaa puhua pienen Aminan ympärileikkauksesta. Amila vastustaa ajatusta ja äiti saa todella pahan raivokohtauksen.

29. Iltapäivä, Saanan koti, Saanan huone
Saana laittaa korviinsa kuulokenapit – mutta samalla hän muistaa, ettei i-podissa ole pattereita ja niin hän heittää laitteen seinään ja napsauttaa sen sijaan miniläppärinsä käyntiin.

30. Iltapäivä, Amilan koti, keittiö
Safia huutaa Amilalle ja hakkaa tätä kirjekuorella jossa on Aminan ympärileikkausta varten säästetyt rahat. Äidin mielestä tytär on kiittämätön ja huono, eikä ymmärrä leikkauksen merkitystä.

31. Iltapäivä, Saanan koti, keittiö
Saanan äiti tulee kotiin ja Saana pyytää äitiään hakemaan muutaman ”sidukan”. Äiti lupaa hakea myöhemmin. Saana kiittää, äiti ja tytär hymyilevät toisilleen.

32. Iltapäivä, Amilan koti, keittiö
Mahad seisoo keittiön oviaukossa ja katsoo raivoavaa äitiään. Hän tarttuu äitiään käsistä ja komentaa Amilan ja Aminan ulos keittiöstä.

33. Iltapäivä, Amilan koti, olohuone
Amina anoo isältään apua että tämä auttaisi äitiä ymmärtämään, ettei Aminaa pidä ympärileikata. Isä sanoo, ettei voi auttaa koska kyse on naisten välisestä asiasta joka ei koske miehiä.

34. Aikainen ilta, Amilan koti, keittiö
Amina tiskaa ja valehtelee pöydän ääressä istuvalle äidilleen ja Mahadille että hänen pitää mennä Saanan luona tekemään koulun ryhmätyötä. Mahad on lähdössä ulos, hän lupaa saattaa Amilan Saanalle ja noutaa myöhemmin illalla.

35. Aikainen ilta, Henryn koti, Henryn huone
Henry ryypiskelee hitaasti oluttölkistä ja katsoo katossa olevia itsevalaisevia tähtiä. Tähdet ovat vitun hyviä gimmapyydyksiä: joka ikinen gimma maannut paikoillaan sängyllä tähtiä katsomassa sillä aikaa kun Henry on päässyt pukille. Nyt vaan jännitetään kuka tyttö tänä iltana pääsee katsomaan tähtiä.

36. Aikainen ilta, ulkona, matkalla Saanan luo
Amina ja Mahad kävelevät Saanalle. Amila pyytää apua siskon ympärileikkausongelmaan. Mahad vastaa kuten isänsä: asia ei kuulu miehelle, eikä äiti taatusti aio antaa periksi.

37. Aikainen ilta, Reetan kotipiha
Mahad soittaa Reetalle kännykällä uudelleen ja uudelleen, viimein Reeta vastaa. Reeta odottaa Mahadilta anteeksipyyntöä, sitä Mahad ei ole valmis antamaan. Reeta katkaisee puhelun ja Mahad puristaa vihaisena kätensä nyrkkiin.

38. Aikainen ilta, Saanan koti, Saanan huone
Saana ja Amila meikkaavat ja sovittelevat ylleen Saanan vaatteita. Sirpa kurkistaa huoneeseen ja ojentaa siiderit. Saana on tottunut siiderijuoja, Amilalle kerta on ensimmäinen.

39. Ilta, Henryn koti, olohuone
Bileet ovat täydessä käynnissä. Henry flirttailee kovaa ja armottomasti nousuhumalaisen Amilan kanssa – Saana tuntee itsensä ulkopuoliskesi. Henryn ainoa tavoite on saada Amila sänkyynsä tähtiä katselemaan.

40. Ilta, Henryn koti, olohuone
Saana katsoo vihaisena kun Henry ja Amila lähtevät olohuoneesta. Saanan mielestä hänen olisi pitänyt olla Amilan tilalla.

41. Ilta, Henryn koti, Henryn huone
Amila ja Henry makaavat sängyssä. Huone on pimeä, vain tähdet katossa loistavat. Henry raiskaa Amilan, tietämättä että Amila on ympärileikattu.

42. Ilta, Henryn koti, Henryn huone
Henry sytyttää valot ja näkee että verta on kaikkialla. Amilan ympärileikattu häpy on revennyt raiskauksessa pahoin.

43. Ilta, Henryn koti, takaovi
Henry sysää Amilan kovakouraisesti takaovesta ulos. Amila pyytää laukkuaan jossa suojaava huntu on. Henry ei anna laukkua, käskee vain neekerihuoran häipyä ja läimäyttää oven kiinni.

44. Ilta, Henryn koti, Henryn huone
Henry siivoaa veriset jäljet ja piilottaa veriset lakanat. Hän vaihtaa vaatteensa ja palaa olohuoneeseen, juhliin.

45. Ilta, Henryn koti, takapiha
Amila itkee takapihalla ja yrittää pyyhkiä verta sääristään, mutta sitä valuu aina vain lisää. Amilaa hävettää ja nolottaa, hän ei uskalla mennä juhliin takaisin. Ainoa vaihtoehto on lähteä turvaan, kotiin.

46. Ilta, Henryn koti, olohuone
Saana istuu sohvalla kun Henry tulee takaisin. Saana kysyy Amilasta yhden ainoan kerran, sen jälkeen hän uppoutuu suutelemaan Henryn kanssa. Saanan on voitonriemuinen, hän sai kuin saikin Henryn.

47. Myöhäinen ilta, Amilan kotitalon rappukäytävä
Amila ei uskalla soittaa kotinsa ovikelloa, vaan vajoaa istumaan oven ulkopuolelle, rappukäytävän lattialle. Hän itkee voimattomuuttaan.

48. Myöhäinen ilta, puistossa
Reeta makaa selällään nurmikolla. Mahad pitää Reetan ranteista kiinni, ja näyttää siltä että Mahad olisi käynyt Reetaan käsiksi, mutta sitten Reeta hymyilee. Mahad on pyytänyt anteeksi mustasukkaisuuttaan.

49. Myöhäinen ilta, Amilan kotitalon rappukäytävä
Amilan isoveli Mahad tulee rappusia ylös, hän on käynyt kysymässä Amilaa Saanan kotoa. Mahad kyykistyy Amilan viereen lattialle ja lohduttaa siskoaan.

50. Myöhäinen ilta, Amilan koti, eteinen
Mahad ja Amila seisovat eteisessä kun äiti Safia ja isä Ibrahim näkee heidät. Safia raivostuu ja sanoo miehelleen, mitä odottaa tämän tekevän. Ibrahim lyö Amilaa ohimoon, kovaa.

51. Myöhäinen ilta, Amilan koti, olohuone
Mahad nostaa Amilan lattialta ja kantaa tytön olohuoneen sohvalle. Mahad peittää Amilan paljaat sääret viltillä ja silittää siskonsa hiuksia.

52. Myöhäinen ilta, Amilan koti, olohuone
Ibrahim tulee olohuoneeseen, hänellä on kädessään veitsi. Amila anoo Mahadilta, ettei tämä antaisi isän tappaa häntä. Mahad nyökkää: hän ei anna isän tappaa Amilaa.

53. Myöhäinen ilta, Amilan koti, olohuone
Mahad menee isänsä luokse, poika ja isä katsovat toisiaan. Mahad ottaa isältä veitsen, eikä isä vastustele.

54. Myöhäinen ilta, Amilan koti, olohuone
Mahadilla on veitsi kädessään, kyyneleet valuvat hänen poskiaan pitkin. Amila ei rukoillut oman henkensä puolesta, vaan piinatun isänsä puolesta, ettei tämän tarvitsisi tappaa rakasta tytärtään. Mahad iskee veitsen Amilan rintaan.

55. Myöhäinen ilta, Amilan koti, keittiö
Mahad ottaa kaapista passinsa ja kirjekuoren jossa on Aminan ympärileikkausta varten säästetyt rahat.

56. Myöhäinen ilta, Amilan koti, makuuhuone
Mahad kohtaa äitinsä ja ilmoittaa että perheen kunnia on puhdistettu. Mahad kertoo myös käyttävänsä kuoressa olevat rahat pakomatkaan. Hän sanoo äidilleen, ettei tämän pidä koskaan, eikä kenenkään muunkaan, unohtaa Amilan uhrausta.

57. Myöhäinen ilta, Amilan koti, olohuone
Amilan isä on polvillaan sohvan edessä jolla hänen rakas tyttärensä makaa kuolleena. Isä sulkee kädellään Amilan silmät, hellästi.

58. Myöhäinen ilta, Henryn kotona, olohuoneessa
Henry ja Saana suutelevat kiihkeästi sohvalla. Henry työntää jalallaan Amilan laukun sohvan alle, samalla hän työntää kätensä Saana hameen alle. Saana nyökkää kun Henry kysyy: haluatko nähdä tähtitaivaan?

59. Aamuyö, Helsinki-Vantaan lentokenttä
Mahad katsoo valokuvaa Reetasta, rutistaa kuvan palloksi ja heittä sen roskikseen. Lähtevien koneiden taululla lukee: ”Gate 17 Last call for Mogadishu, Somalia.” Lehtitelineessä kirkuu lööppi: ”Mustasukkainen nuorukainen tappoi tyttöystävänsä”.
 


Viimeistään step outline on se vaihe, jossa yleensä ryhdytään kurkkimaan takaisinpäin. Ja yleensä on syytäkin. Ne perusongelmat, joita näissä tarinoissa on ollut synopsiksista lähtien, ovat joissain jutuissa mukana edelleen. Niitä ei edes ole mahdollista ratkaista tässä vaiheessa, kohtauksia viilaamalla, vaan palaamalla alkuun, synopsikseen.

Ja niin sen kuuluukin mennä. Näin tekevät kaikki, myös ammattilaiset.

Kun kirjoittajat joutuvat työskentelemään näin epäinhimillisissä oloissa, julkisesti, kiireessä ja oman toimen ohessa, tekemisen rentous helposti häviää. Tällainen kurssi ja palautteenantosysteemi vie helposti siihen, että kirjoittaja yrittää vain välttää ”virheitä”. Nämä palautteet pitäisi kuitenkin pystyä tarvittaessa nollaamaan, ja jatkamaan ihan siihen suuntaan, mikä hyvältä tuntuu. Tällaisessa aikataulussa se on vaikeaa, totta kai.

Mikä on kirjoittajan tärkein työkalu, aina ja kaikkialla? Se on mielikuvitus. Se taas ei ole koskaan parhaimmillaan tällaisissa oloissa, ei koulun penkillä yleensäkään. Kannustaisin kuitenkin kaikkia kirjoittajia rohkeasti esittämään hurmaavia järjettömyyksiä, tekemään yllättäviä tekoja, yhdistelemään vastakohtia, ottamaan riskejä. Rennosti siis.    

 
Amila:

Ei tämäkään valmis ole, mutta aika pitkällä.

Alussa toimii hyvin kahden perheen aamun rinnastaminen. Ja myöhemminkin. Kontrastia. Selkeästi ja yksinkertaisesti.

Tässä on hyvä esimerkki onnistuneesta kehittelystä: ensin päähenkilö oli Amila, mutta hänen veljensä tunkeekin väkisin sille paikalle, ja ihan oikeutetusti. Mahadin kohdalla ristiriita on suurin, ja yllätys. Hän totisesti toimii, ainakin lopussa. Tarkkana täytyy kuitenkin olla. Näkökulmaa voi kyllä viilata tässä vaiheessa, mutta lopputuloksessa sen pitää olla jo kirkastuneena. Jopa näin vahva juttu hajoaa helposti, jos fokus hämärtyy.

Henry on toki aika yksioikoinen hahmo, edelleen, mutta hänen kusipäisyytensä lunastaa kyllä mielestäni merkityksensä Mahadin rinnalla. Henryyn en ehkä kuitenkaan tuhlaisi niin paljon aikaa, kuin miltä se nyt ainakin tässä outlinessa näyttää. Hänen tavoitteensa ja toimintatapansa ovat niin selviä ja yksinkertaisia, että ne tulevat kyllä selväksi aika vähällä. Tärkeää ei ole se, että Henry raiskaa, vaan se, että Amila raiskataan. Koko bilekuvio näyttää nyt vievän koko käsiksestä leijonanosan, vaikka se tavallaan on sen vähiten mielenkiintoinen elementti. Teinibileet on teinibileet.

Jännitettä lisää hyvin, että emme ihan tiedä, kuka lopultakaan surmaa ja kenet. Nämä mysteerielementit ja vihjaukset ostaisin kyllä.

Lopun tapahtumat ovat niin järkyttäviä, että siirtyminen vielä niiden jälkeen Saanan ja Henryn kutemisen pariin tuntuu aika vaaralliselta. Toisaalta, jos kontrastia tavoitellaan, niin ratkaisu voi olla yllättäen toimivakin. Tällaiset asiat ratkaistaan lopullisesti leikkauspöydän ääressä. Käsikirjoitus ei juuri koskaan toteudu sellaisenaan. Eikä tarvitsekaan.

Suurin kysymysmerkki tämän tarinan kohdalla minulla liittyy Mahadin teon uskottavuuteen. Vai onko vain niin, että en suomalaisena kykene sitä tajuamaan? Mielelläni näkisin tarkemmin, miten ja miksi Mahad tekoonsa päätyy. Täytyykö sen tosiaan tapahtua heti, saman tien? Se on kyllä hurjan kompaktia, mutta tilanteen jännitteet ovat tässä jo niin korkealla, että ne kantavat kyllä juttua vähän pitempäänkin.

Toinen mietittävä asia olisi varmasti Amilan toiminnan suunta. Ympärileikkausasia, ja se, että Amilakin sitä vastustaa, tulee esiin vasta aika myöhään. Ja asian ottaa puheeksi äiti. Jos Amila tekisi itse aloitteen, olisi se varmasti heidän perheessään ennenkuulumatonta, eli toiminta olisi meidän kannaltamme vahvempi. Miten Amila aikoo edetä asiassa? Jääkö se vain puheen tasolle? Mitä Amila tekisi, jos kohtalo ei puuttuisi sitä ennen peliin?

Ja edelleen: äidin arvot ja asenteet tuntuisivat vielä pelottavammilta, mikäli voisimme nähdä, että hän rakastaa suuresti lapsiaan. Samoin isä. Rakkautta, välittämistä, huumoriakin. Ne saisivat kaiken tuntumaan vielä pahemmalta.

Mikko Reitala

Lisää näihin:
0
tykkää tästä
Asiasanat:

Kommentit

Pertti 25.03.2010, 17:39

Kaikille kirjoittajille vihjeeksi: jos suinkin ehditte, lukaiskaa myös muiden saamat palautteet. Sekä Leena että Mikko ovat antaneet kaikille kirjoittajille yleisiä tv-draaman käsikirjoittamiseen ja tuotantoon liittyviä ohjeita.
Terveisin,
Pertti

Tiina Trezzi 26.03.2010, 11:16

Ei ole kauan siitä, kun Somaliassa kivitettiin 13-vuotias tyttö sen takia, että hänet oli kolme miestä raiskannut. Raivoksi pistää mitä sitten? Tuli paha olo, mitä sitten? Päivä meni pilalle.

Voi sitä ihanaa ihmistä, joka antaisi edes pienen ymmärryksen sirpaleen siihen, miksi miehen tai perheen kunnia on tärkeämpi kuin pikkutytön koko elämä. Voisiko se kunnia kerrankin olla jotakin muuta? Kuten sitä, että tässä maassa tuomitaan raiskaaja (olkoonkin lapsi se Henrykin) ja näytetään, että oikeus tapahtuu. Nythän täällä härmässä vain näytetään, miten somali saa turpaansa. Ja varmasti tämän leffan jälkeen Joensuukin syntyisi uudelleen eli - ei hyvä.

Emmekö saisi nähdä joskus, että edes joku taloyhtiössä olisi perheen tukena niin, ettei tällaistä tapahdu. Vaikka se talkkarin juoppo ja kaikkien hyljeksimä vaimo, hyväne aeka.

Kirsi Virtanen 26.03.2010, 11:35

Tiina Trezzi: Kiva että kommentoit, kiitos! Se helpottaa oman työn näkemistä hieman ulkopuolisimmin silmin.

Hmmm. Maahanmuuttajakeskustelu käy kuumana. Se vaikuttaa varmasti itse kunkin mielipiteisiin ja ajatuksiin. Minäkin muistan sen kuoliaaksi kivitetyn tytön tapauksen.
Tuskinpa tästä mitään "uutta Joensuutta" syntyisi.

Mutta on mukavaa nähdä että tämä tosiaan herättää tunteita. Koska niitä tunteita ne ovat ne negatiivisetkin. Vaikka usein tahtoisimme ne kieltää.

Kurjaahan se on, ettei "talkkarin juoppo ja kaikkien hyljeksimä vaimo" ole perheen tukena.

Se että asioita kaunistellaan kaunisteluun ja inhimillisyyteen vetomalla ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa että kamalia asioita tapahtuu.
Se ei myöskään estä pahoja asioita tapahumasta. Valitettavasti.

Minusta on tärkeämpää ottaa pahat asiat esille sellaisinaan, kaunistelematta. Ehkä se saa meidät entista tietosimmiksi niistä pahoista asioista.
Ja se on mielestäni jo hyvä alku.

T. Kirsi

test

  • Amila

    Kirsi Virtanen on metsästänyt tarinoita niin kauan kuin muistaa. Tähän mennessä hän on muokannut niistä lehti-, tv- ja radiojuttuja. Nyt Kirsi heittäytyy aivan uudelle maaperälle - innostuneena!

Pertti

Vaikka kaikki taputtaisivat sinulle, olet onnistunut vasta kun voit taputtaa itsellesi.