yle.fi


Amila - step outline 2. versio

Amila - step outline 2. versio

29. maaliskuuta 2010 Kommentit: 0

1.    EPILOGI: Aamuyö, Helsinki-Vantaa lentokenttä
Lehtitelineessä kirkuu lööppi: ”Mustasukkainen nuorukainen tappoi tyttöystävänsä”. MAHAD ABULLAHI on yksin lähtöselvityksessä. Lähtevien koneiden taululla lukee: ”Gate 17, Last call for Mogadishu, Somalia.
2.    Aikainen aamu, Abdullahin perheen olohuone
Perhe rukoilee päivän ensimmäisen rukouksen. Muslimiperheen kaikki jäsenet ovat paikalla, he kuuluvat uskossaan yhteen.
3.    Aamu, Saanan perheen keittiö
SAANAN äiti SIRPA oikoo Siwa -nimilappuaan ja valmistautuu lähtöön, Saana laittaa ripsaria. Saanan isä ARTO tulee keittiöön karvaista kainaloaan raapien. Isän mielestä Saanalla on liikaa meikkiä. Saana ottaa meikkipussinsa, vilkaisee isäänsä tyyliin ”ime-ukko-lerssii” ja lähtee.
4.    Aamu, Abdullahien olohuone
Rukoiluhetki on ohitse, perhe nousee lattialta ja äiti SAFIA menee keittiöön. Mahad ja AMILA hierovat isänsä IBRAHIMIN kidutettuja jalkoja. Lapset huolehtivat hellästi kidutetusta isästään.
5.    Aamu, Saanan perheen keittiö
Saanan isä Arto istuu yksin keittiössä. Hän pieraisee kuuluvasti ja kääntää lehden sivua. Hän lukee työpaikkailmoituksia samalla kun avaa keskioluen.
6.    Aamu Abdullahien olohuone
Mahad katsoo ikkunasta ulos, isä seisoo hänen takanaan, käsi poikansa olkapäällä. Miehet puhuvat kohtaamastaan vihasta – rasismista ja kidutuksesta - ja Mahad kysyy isältään miten vihan kanssa voi elää. Ibrahim sanoo että kunniastaan kiinni pitävä mies pystyy aina kestämään muiden vihan, Ibrahim tietää myös että häpeä on kaikkein raskain taakka kantaa. Isä ja poika rukoilevat otsat vastakkain.
7.    Aamu, Abudllahien makuuhuone
Amina istuu tuolilla ja äiti letittää hänen hiuksiaan, Amila puolestaan harjaa äitinsä hiuksia. Amila tahtoo puhua naisen kunniasta, eli ympärileikkauksesta, mutta äiti ei ole kuulevinaan, hyräilee vain lastenlaulua. Amila luovuttaa.
8.    Aamu, Abdullahien keittiö
Perhe on aamiaisella ja pikkusisko kaataa mehulasinsa. Isä Ibrahim poistuu kun hälinä on pahimmillaan. Äiti Safia näyttää selvästi, että hän on tyytymätön mieheensä joka pakenee kuin mikäkin nahjus.
9.    Aamu, Abdullahien keittiö
Perheen naiset ovat keittiössä kolmistaan, Safia johtaa perhettään ja tietää sen. Hän teroittaa Amilalle kunniallisuuden ja perheen arvostamisen tärkeyttä – ja nainen saa naisen kunnian ympärileikkauksen avulla. Amilan pitäisi tietää se – rakas, hyvä tytär.
10.    Aamu, ulkona koulumatkalla
Amila on turhautunut ja säälii arkaa ja syrjäänvetäytyvää isäänsä joka sysää vastuun perheestä äidin harteille. Mahad varoittaa siskoaan osoittamasta sääliä, se nujertaisi isää entisestään. Muslimimiehelle sääli ja siitä aiheutuva häpeä ovat suuri loukkaus.
11.    Aamu ulkona, koulumatkalla
Vaaleahiuksinen REETA SALMI juoksee erään talon pihalta ja lennähtää Mahadin kaulaan. Häntä Mahad odotti, pariskunta on ollut yhdessä pitkään ja Reeta on ystävystynyt myös Amilan kanssa.
12.    Aamu ulkona, koulumatkalla
Reeta ja Amila juttelevat pikkusisko Aminan ympärileikkauksesta, Amila ja Reeta vastustavat leikkausta. Reeta kertoo kärsivänsä Mahadin mustasukkaisuudesta ja Amila sanoo sen liittyvän muslimimiehen kunniaan, kyllä Reeta ajan mittaan oppii ymmärtämään. Reeta on hieman ymmällään Amilan vastauksesta.
13.    Aamu ulkona, koulumatkalla, kioskin luona
Mahad, Reeta ja Amila pysähtyvät kioskin ulkopuolelle, lööpissä lukee: ”Mustasukkainen nuorukainen tappoi tyttöystävänsä”. Pari poikaa moikkaa Reetaa, hän moikkaa takaisin ja he vaihtavat muutaman sanan. Mahad kysyy, melkein kuulustelee Reetaa, ketä nuo olivat?
14.    Aamu, koulumatkalla, kioskin luona
Amila ja Reeta halaavat kun he eroavat. Mahad on selvästi vihainen mutta vastaa Amilan ”Allahu akbar” toivotukseen samoilla sanoilla. Reeta matkii itsekseen hiljaa ”allahu, allahu” mutta tarttuu Mahadia kuitenkin kädestä, Mahad vetää kätensä pois.
15. Aamu, Amilan koulun piha
Saana odottaa Amilaa koulun pihaportilla. Hän antaa Amilalle vaatemytyn.
16.     Aamu, metroasema
Reeta kuulustelee Mahadia tämän mustasukkaisuudesta. Tuntematon ohikulkija tulkitsee tilanteen väärin ja huolestuu ja kysyy Reetalta tarvitseeko tämä apua. Mahad kokee ulkopuolisen sekaantumisen alentavana ja häpeällisenä ja lähtee pois vaikka Reeta yrittää kutsua hänet takaisin.
17.    Aamu, koulun vessa
Saana seisoo vessassa peilaamassa ja laittamassa lisää meikkiä. Amila astuu ulos vessakopista; hän on riisunut huntunsa ja pukenut ylleen tikat farkut ja tiukan puseron. Amila taittaa huntunsa erittäin huolellisesti laukkuun – aivan kuin huntu olisi rikkoutuvaa tavaraa.
18.    Aamu, koulun käytävä
Amila ja Saana kävelevät käsikynkkää käytävällä, molemmat ovat erittäin tietoisia katseista joita he keräävät. Tuntuu hyvältä näyttää koko koululle miten upeaa on olla kaunis tyttö.
19.    Aamu, koulun käytävä
HENRY, koulun halutuin poika, on pitkästynyt ja hän seuraa katseellaan Amilaa ja Saanaa. Hän päättää pitää illalla kotibileet, hänen vanhempansa lähtevät pariksi päiväksi purjehtimaan ja Henry on yksin kotona.
20.    Päivä, koulun pihanurmikko
Amila ja Saana istuvat välitunnilla ulkona kun Henry ja ESA tulevat viereen istumaan. Pojat käynnistävät ankaran flirtin ja tytöt ovat sekä mielissään että hämillään. Henry kutsuu tytöt bileisiinsä, Saana lupaa että he tulevat.
21.    Päivä, koulun pihanurmikko
Henry ja Esa jäävät nurmelle ja katsovat tyttöjen perään. Henry puhuu tytöistä ja miettii, kumman korkkaisi ensimmäisenä? Puhe on esineellistävä, ylimielistä ja halventavaa.
22.    Iltapäivä, koulun vessa
Amila on yksin vessassa, hän vaihtaa vaatteet ja pukee hunnun ylleen ja pyyhkii meikit kasvoiltaan. Pukiessaan hän hymisee sointuvaa rukousta, kuin anteeksipyytäen.
23.    Iltapäivä, koulun käytävä
Saana odottaa Amilaa vessan ulkopuolella, tytöt lähtevät kävelemään ulospäin. Saana inttää Amilaa tulemaan mukaan illan kotibileisiin ja vaikka Amila on epävarma, hän suostuu tulemaan jotta ei pettäisi parasta ystäväänsä.
24.    Iltapäivä, koulun piha
Saanan isä Ibrahim odottaa tytärtään koulun portin vieressä. Amila heilauttaa kättään Saanalle ja tarttuu isänsä kyynärpäähän, yhdessä he kävelevät hitaasti kotiinpäin.
25.    Iltapäivä, Saanan koti, keittiö
Saana tulee kotiin, isä katsoo televisiota olutpullo kourassaan. Isä yrittää puhua Saanalle, mutta Saana sanoo vain ”vitun saamaton juoppo”. Isä aikoo heittää olutpullon Saanan perään, mutta huomaa että pullo on puolillaan ja päätyykin juomaan sen tyhjäksi.
26.    Iltapäivä, Amilan koti, keittiö
Amila auttaa äitiään ruuanlaitossa. Kun ruoka on valmistumassa, äiti haluaa puhua pienen Aminan ympärileikkauksesta. Amila vastustaa ajatusta ja äiti suuttuu ja kyselee tyttäreltään: olet koko ajan yrittänyt määrätä asiassa jossa sinulla ei ole määräysvaltaa, miksi, miksi?
27.    Iltapäivä, Saanan koti, Saanan huone
Saana makoilee sängyllään, laittaa i-podin kuulokenapit korviinsa ja napsauttaa miniläppärinsä käyntiin. Irc-galleriassa hän lähettää viestin: Tänä iltana Henry on minun.
28.    Iltapäivä, Amilan koti, keittiö
Safia kiihdyttää itseään yhä suurempaan raivoon, huutaa Amilalle ja hakkaa tätä kirjekuorella jossa on Aminan ympärileikkausta varten säästetyt rahat. Nyt äiti on sitä mieltä että tytär on äitiä kohtaan kiittämätön, eikä ymmärrä leikkauksen merkitystä. Vasta leikattuna tytöstä tulee nainen, kunniallinen nainen.
29.    Iltapäivä, Saanan koti, keittiö
Saanan äiti tulee kotiin. Hän nostaa Siwa – kassit pöydälle ja purkaa niistä siideriä, olutta ja valmispizzoja. Äiti huutaa Saanalle ja kysyy, tahtooko tämä siideriä illaksi. Saana tulee keittiöön ja ottaa muutaman tölkin mukaansa.
30.    Iltapäivä, Amilan koti, keittiö
Mahad seisoo keittiön oviaukossa ja katsoo raivoavaa äitiään. Hän tarttuu äitiään käsistä ja komentaa Amilan ja Aminan ulos keittiöstä.
31.    Iltapäivä, Amilan koti, olohuone
Amila anoo isältään apua että tämä auttaisi äitiä ymmärtämään, ettei Aminaa pidä ympärileikata. Isä sanoo, ettei voi auttaa koska kyse on naisten välisestä asiasta joka ei koske miehiä.
32.    Aikainen ilta, Amilan koti, keittiö
Amila tiskaa ja valehtelee pöydän ääressä istuvalle äidilleen ja Mahadille että hänen pitää mennä Saanan luona tekemään koulun ryhmätyötä. Mahad on lähdössä ulos, hän lupaa saattaa Amilan Saanalle ja noutaa myöhemmin illalla.
33.    Aikainen ilta, Amilan koti, olohuone
Ibrahim pyytää Mahadia huolehtimaan Amilasta, Amila on vaarallisessa iässä ja hänen kunniansa on haavoittuva. Isä myös sanoo tietävänsä olevansa nujerrettu, kidutettu mies ja siksi perheen ja tyttärien kunnia on Safialle äärimmäisen tärkeä asia. Isä viittaa aamuiseen puheeseen miehen kunniasta ja sanoo että kaikki miehet – suomalainenkin, katso tuota naapurimiestämme - häpeävät kunniansa menetystä, työn menetystä, menestyksen menetystä, toisten armoille joutumista.  
34.    Aikainen ilta, ulkona, matkalla Saanan luo
Amila pyytää apua siskon ympärileikkausongelmaan mutta Mahad sanoo, ettei asia kuulu miehille. Amila kysyy Reetasta, Mahad tulee surulliseksi mutta samalla vihaiseksi; miksi Reeta ei voi ymmärtää miten tärkeä asia on Mahadille? Amila ymmärtää koska on muslimi, ehkä Reetakin ajan mittaan.
35.    Aikainen ilta, Reetan kotipiha
Mahad odottaa Reetaa ulkona, ilta alkaa pimetä. Ohikulkevat nuoret ilkkuvat Mahdia ja haukkuvat neekeriksi; Mahad puristaa vihaisena kätensä nyrkkiin.
36.    Aikainen ilta, Saanan koti, Saanan huone
Saana ja Amila meikkaavat ja sovittelevat ylleen Saanan vaatteita. Sirpa kurkistaa huoneeseen ja ojentaa siiderit. Saana on tottunut siiderijuoja, Amilalle kerta on ensimmäinen.
37.    Ilta, Henryn koti, olohuone
Toisaalla talossa bileet ovat täydessä käynnissä, Amila ja Henry makaavat sängyssä. Huone on pimeä, vain tähdet katossa loistavat. Henry raiskaa Amilan, tietämättä että Amila on ympärileikattu.
38.    Ilta, Henryn koti, Henryn huone
Henry sytyttää valot ja näkee että verta on kaikkialla. Amilan ympärileikattu häpy on revennyt raiskauksessa pahoin.
39.    Ilta, Henryn koti, takaovi
Henry sysää Amilan kovakouraisesti takaovesta ulos. Amila pyytää laukkuaan jossa suojaava huntu on. Henry ei anna laukkua, käskee vain neekerihuoran häipyä ja läimäyttää oven kiinni.
40.    Ilta, Henryn koti, Henryn huone
Henry siivoaa veriset jäljet ja piilottaa veriset lakanat. Hän vaihtaa vaatteensa ja palaa olohuoneeseen, juhliin.
41.    Ilta, Henryn koti, takapiha
Amila itkee takapihalla ja yrittää pyyhkiä verta sääristään, mutta sitä valuu aina vain lisää. Amilaa hävettää ja nolottaa, hän ei uskalla mennä juhliin takaisin. Ainoa vaihtoehto on lähteä turvaan, kotiin.
42.    Ilta, Reetan kotipiha
Mahad on odottanut pitkään ja hän on selvästi surullinen ja peloissaan että menettää Reetan. Viimein Reeta lähestyy mutta ei näe Mahadia ennen kuin on liian myöhäistä. Kuten usein käy, Mahadin tuntema helpotus Reetan näkemisestä vaihtuu suuttumukseksi: missä olit näin pitkään, vastaa!
43.    Ilta, Henryn koti, olohuone
Saana istuu sohvalla kun Henry tulee takaisin. Saana kysyy Amilasta yhden ainoan kerran, sen jälkeen hän uppoutuu suutelemaan Henryn kanssa. Saanan on voitonriemuinen, hän sai kuin saikin Henryn.
44.    Myöhäinen ilta, Amilan kotitalon rappukäytävä
Amila ei uskalla soittaa kotinsa ovikelloa, vaan vajoaa istumaan oven ulkopuolelle, rappukäytävän lattialle. Hän itkee voimattomuuttaan.
45.    Myöhäinen ilta, Reetan kotipiha
Mahad pitää Reetaa ranteesta kiinni ja yrittää selittää, pyytää anteeksi. Taas kerran ohikulkija puuttuu Mahdin tekemisiin, eivätkä Reeta ja Mahad pysty selvittämään välejään valvovan ohikulkijan katseen alla. Ohikulkija on jo valmiiksi sitä mieltä että Mahad yritti vahingoittaa Reetaa ja ajaa Mahadin pois.
46.    Myöhäinen ilta, Amilan kotitalon rappukäytävä
Amilan isoveli Mahad tulee rappusia ylös, Mahad näkee Amilan lattialla. Mahad auttaa siskonsa ylös, kumpikaan ei sano sanaakaan. Mahadin puhelin soi, näytöllä vilkkuu nimi ”Reeta”, Mahad ei vastaa, vaan sulkee puhelimesta virran.
47.    Myöhäinen ilta, Amilan koti, eteinen
Mahad ja Amila seisovat eteisessä kun äiti Safia ja isä Ibrahim näkevät heidät. Ibrahim nilkuttaa Amilan viereen ja lyö Amilaa ohimoon, kovaa. Amila kaatuu lattialle.
48.    Myöhäinen ilta, Amilan koti, olohuone
Äiti Safia ryntää tyttärensä avuksi ja taluttaa Amilan sohvalle. Äiti peittelee Amilan paljaat sääret viltillä ja silittää rakkaan lapsensa hiuksia. Miksi teit tämän itsellesi, minulle meille, rakas tyttäremme?
49.    Myöhäinen ilta, Amilan koti, olohuone
Ibrahim tulee olohuoneeseen, hänellä on kädessään veitsi. Amila anoo äitiään: älä anna isän tappaa. Äiti nyökkää: hän ei anna isän tappaa Amilaa.
50.    Myöhäinen ilta, Amilan koti, olohuone
Safia menee Ibrahimin luokse ja ottaa veitsen mieheltään. Ibrahim ei vastustele, vaan vajoaa polvilleen rukoilemaan. Heikko mies on yhä heikko, vahva vain uskossaan ja rukouksessaan.
51.    Myöhäinen ilta, Amilan koti, eteinen
Safia ojentaa veitsen Mahadille: sinun vastuullasi, sinun tehtäväsi. Mahad ei tahdo tarttua veitseen, mutta Safia ottaa Mahadin käden ja puristaa sen veitsen kahvan ympärille. Älä petä lupaustasi isällesi toista kertaa, älä menetä miehisyyttäsi ja kunniaasi toista kertaa.
52.    Myöhäinen ilta, Amilan koti, keittiö
Safia ottaa kaapista Mahadin passin ja kirjekuoren jossa on Aminan ympärileikkausta varten säästetyt rahat.
53.    Myöhäinen ilta, Amilan koti, eteinen
Mahad kohtaa äitinsä eteisessä. Äiti silittää poikansa poskea ja ojentaa tälle rahat ja passin. Kiitos, säästit perheen, isän. äidin ja siskon. Kannat meidän taakkaamme.
54.    Myöhäinen ilta, Amilan koti, olohuone
Amilan isä on polvillaan sohvan edessä jolla hänen rakas tyttärensä makaa kuolleena. Isä sulkee kädellään Amilan silmät, hellästi.
55.    Myöhäinen ilta, Henryn kotona, olohuoneessa
Henry ja Saana suutelevat kiihkeästi sohvalla. Henry työntää jalallaan Amilan laukun sohvan alle, samalla hän työntää kätensä Saana hameen alle. Saana nyökkää kun Henry kysyy: haluatko nähdä tähtitaivaan?
56.    Aamuyö, Helsinki-Vantaan lentokenttä
Mahad katsoo valokuvaa Reetasta, rutistaa kuvan palloksi ja heittä sen roskikseen. Lähtevien koneiden taululla lukee: ”Gate 17 Last call for Mogadishu, Somalia.” Lehtitelineessä kirkuu lööppi: ”Mustasukkainen nuorukainen tappoi tyttöystävänsä”.
 

Amila:

Vielä muutamia huomioita aukikirjoituksen kynnyksellä:

Tarinan aloitukseen alkaisin kaivata hiukan terävyyttä. Se, että Amilalle paljastuisi pikkusiskon ympärileikkaamisaie tässä ja nyt, silmiemme edessä, antaisi jatkolle selkeämmän suunnan ja alkusysäyksen. Jos tieto tulisi Amilalle yllätyksenä, ehkä vastoin hänen aiempia luulojaan, pääsisi tarina myös alkamaan aikaisemmin. Esim. säästetyt rahat, niiden löytyminen, voisi olla konkreettinen väline, joka aiheuttaa Amilan tajuamisen ja panikoitumisen. Amilan pitäisi toimia.

Nyt juttu etenee varsin pitkään esittelyn ja puheen tasolla. Se, mikä lopussa odottaa, lunastaa kyllä paljon, mutta tarkkana saa olla, että jännite jaksaa kantaa sinne asti.    

Saanan isä menee nyt minun silmääni vähän kliseen puolelle kaljapulloineen ja pieruineen. Hän ei ole tarinassa kovin tärkeä hahmo, joten täytynee varoa, ettei tällainen alleviivaaminen syö väitteeltä tehoa. Uskottava hän kyllä on, valitettavasti. 

Äidin osuus murhassa on nyt mielestäni kiinnostavampi. Ja puistattavampi, totta kai. Se, kannattaako kuolettava veitsenisku näyttää vai ei, selviää ehkä vasta leikkausvaiheessa. Suosittelisin, että se olisi kuitenkin mukana käsikirjoituksessa ja tulisi siis kuvatuksi. Lopullinen ratkaisu voi jäädä myöhemmäksi.

Jos juttua tahtoisi avata näiden henkilöiden elämänpiirin ulkopuolelle, voisi toki harkita viranomaisia. Yrittäisikö Amila saada pikkusiskolleen apua joltain suomalaiselta taholta? Lastensuojelu? Opettaja? Poliisi?  Tämä antaisi Amilalle konkreettista tekemistä sen sijaan, että nyt hänen täytyy vain tyytyä puhumaan ja suostuttelemaan läheisiään. Kirsin täytyy toki itse miettiä, mitä kaikkea tällainen ratkaisu toisi mukanaan.

Myös koko tapahtumakulun eristäminen muusta ympäristöstä on ilman muuta perusteltua, kompaktia ja tehokasta. Se, että Amilan ikäinen tyttö on tällaisen asian kanssa täysin yksin, on jo iso kommentti itsessään. Toisaalta, vaikka Amila olisikin asian suhteen aktiivisempi, rohkeampi, se ei sulje pois sitä vaihtoehtoa, että suomalaiset viranomaistahot voisivat näyttäytyä täysin hampaattomina ja hyödyttöminä. Jos niin haluamme. Mutta kuitenkin: mitä enemmän Amila pystyy uskaltamaan, rikkomaan rajojaan, sitä enemmän hänestä pidämme, ja sitä pahemmalta hänen kuolemansa tuntuu. Amila edustaa toivoa, muutosta. Voisiko hän näyttää sen meille konkreettisesti, toiminnallaan, ei vain puheen tasolla?

Amilan kuolemaan lopettaminen on kaikin puolin johdonmukaista, mutta kieltämättä olisi kiinnostavaa nähdä, mitä seuraavaksi tapahtuu. Edes muutamalla kuvalla. Reaktioita? Dialogia ja selittelyä tuskin kukaan kaipaa, mutta jotain tekisi mieli vielä nähdä. Amina isosiskonsa ruumiin äärellä?   

Kaikkia tarinan mahdollisuuksia kannattaa vielä harkita, mutta muuten tämä on varsin kypsä kirjoitettavaksi auki ensimmäisen kerran.

  Mikko Reitala

 

Lisää näihin:
0
tykkää tästä

Kommentit

Ei kommentteja.

test

  • Amila

    Kirsi Virtanen on metsästänyt tarinoita niin kauan kuin muistaa. Tähän mennessä hän on muokannut niistä lehti-, tv- ja radiojuttuja. Nyt Kirsi heittäytyy aivan uudelle maaperälle - innostuneena!

Pertti

Jos aiot ansaita elantosi luovuudellasi, on parempi kasvattaa paksu nahka kuin ostaa kallis puku.