yle.fi


Antilooppi - step outline 1. versio

Antilooppi - step outline 1. versio

25. maaliskuuta 2010 Kommentit: 4

INT. KONTTI – PÄIVÄ
Pimeä ahdas kontti sisältä. Tunnelmaa siitä miltä tuntuu olla kontissa.

EXT. SATAMA – PÄIVÄ
Eero Muuri työssään satamassa. Työnjohtaja, pikkupomo. Jakaa tehtäviä miehille ja ohjaa uusia kontteja pihaan. Varastaa salaa digikameran kontista.

EXT. SATAMAN PORTTI – PÄIVÄ
Eero näyttää elektronista kulkulupaa lukijalaitteeseen ja portti avautuu. Esitellään kulkuluvan merkitys.

EXT. LAITURI – PÄIVÄ
Eero seuraa laiturilla konttien purkua laivasta. Laivan kannella liehuu Etelä-Afrikan lippu.

EXT. KIOSKI – PÄIVÄ
Eero saapuu autollaan kioskin eteen. Hänellä on yllään työhaalari.  Hän käy pelaamassa kesken työpäivän.

INT. KIOSKI – PÄIVÄ
Eero lyö vetoa hevosista ja seuraa kisoja TV:stä. Hän häviää ja pelaa lisää. Yrittää maksaa kortilla mutta tilillä ei ole katetta. Eerolla on pelihimo.

INT. SAIRAALA – PÄIVÄ
Eero istuu sädehoitolaitteessa ilman paitaa. Tuijottaa eteensä. Näkee toisen potilaan perheensä kanssa. Eero on sairas.

EXT. EERON KOTI – ILTAPÄIVÄ
Eero ajaa kotipihaansa. Talo on rintamamiestalo 50-luvun lähiössä. Ottaa postit. Pelkkiä laskuja ja karhukirjeitä.

INT. EERON KOTI – ILTAPÄIVÄ
Eero askeettisessa asunnossaan. Laittaa varastamansa kameran muiden samanlaisten joukkoon pöydälle. Tarkastaa Viginloton ja kenon numerot. Juo keskiolutta. Eero on yksinäinen.

INT. TOIMISTO – ILTAPÄIVÄ
Eero tarjoutuu jäämään yövuoroon oman vuoronsa päätteeksi. Tekee Esimiehen yövuoron. Esimies kiittää ja lähtee. Eero etsii konttilistastaan sen jossa on arvokasta elektroniikkaa.

EXT. KONTTIPIHA – YÖ
Miehet purkavat kontteja. Eero julistaa ruokatunnin alkaneeksi. Eero jää yksin pihalle ja etsii kontin josta aikoo varastaa. Eero hankkiutuu muista eroon saadakseen varastaa rauhassa.

EXT. KONTTI – YÖ
Eero löytää mielestään oikean kontin. Aukaisee sen ja löytää salamatkustajat UM TAHAN ja BOKIN. Ensitapaamien. Eero saa heidät pois pihalta väittäen tietävänsä kontaktihenkilön olinpaikan.

EXT. VARASTON TAKAPIHA – YÖ
Eero yrittää miettiä mitä tekisi salamatkustajille, mutta satamassa on liikaa hälinää ja hän päättää viedä heidät pois. Eeron hätäpäinen ratkaisu ettei jäisi itse kiinni.

INT. AUTO – YÖ
Eero pysäyttää auton ja miettii mitä tehdä salamatkustajille. Ohi menevästä autosta tuijotetaan. Eero ei voi jäädä tähänkään, heidät on vietävä johonkin jossa kukaan ei näe.

EXT. EERON KOTI – YÖ
Eero ajaa kotitalonsa pihaan. Hän juoksuttaa Umin ja Bokin sisään.

INT. EERON KOTI – YÖ
Eero vetää verhot ja sälekaihtimet ikkunoiden eteen. Hän on hämmentynyt, mitä nyt pitäisi tehdä? Um lainaa puhelinta ja hänelle selviää että he ovat väärässä maassa.

INT. EERON KOTI- YÖ
Eero Um ja Bok katselevat toisiaan hiljaisina. Um pyytää ruokaa. Eero tarjoaa vettä ja makkarakeittoa. Bok nukahtaa. Eero yrittää nukkua muttei saa unta.

INT. EERON KOTI – YÖ
RAMI ja KAVERIT saapuvat keskiyöllä viettämään Eeron syntymäpäiviä kolinalla. Eero ei ehdi pohtimaan tilannettaan. Hän piilottaa Umin ja Bokin. Eero ilahtuu poikansa näkemisestä pitkästä aikaa.

INT. EERON KOTI – YÖ
Um ja Bok piilottelevat rappukäytävässä. Um tutkii paikkoja järjestelmällisesti, sotilaalisesti. Vihje siitä ettei Um ole sitä miltä näyttää. Paljastumisen pelko.

INT. EERON KOTI – YÖ
Ramin kaveri näkee Bokin pesukoneenpäällä, mutta luulee sitä humalansa näyksi.

INT. EERON KOTI – YÖ
Kaveri kertoo näystään, mutta kukaan ei usko. Paitsi Eero. Hän on juuri kertomassa Umista ja Bokista muille kun sammuu.

INT. EERON KOTI – AAMU
Eero herää ja huomaa että Um ja Bok ovat yhä hänen luonaan. Um tarjoaa ruokaa. Eero huomaa olevansa myöhässä töistä. Um ja Bok ovat ystävällisiä.

EXT. TYÖPAIKKA – AAMU
Eero saapuu työpaikalleen autolla. Hän ei huomaa vielä mitään erikoista.

INT. TOIMISTO – AAMU
Eero saapuu toimistoonsa ja kaikki näyttää olevan normaalisti – mutta juuri silloin Eero näkee takapihalla poliisiauton.

EXT. KONTTIPIHA – AAMU
Eero menee konttipihalle ja kyselee mitä on tapahtunut. Hän näkee kun konttia tutkitaan. Eero yrittää esittää tietämätöntä.

EXT. KONTTIPIHA – AAMU
Esimies, Poliisi ja rajavartiolaitos jututtavat Eeroa tapauksen tiimoilta. Esimies tietää Eeron olleen paikalla. Eero  vakuuttelee ettei ole nähnyt tai kuullut yhtään mitään.

EXT. EERON KOTI – ILTAPÄIVÄ
Eero tulee autolla pihaan ja katsoo taloa. Tyhjältä näyttää.

INT. EERON KOTI_ ILTAPÄIVÄ
Sisällä näyttää myös tyhjältä. Vaikuttaa siltä että Um ja Bok ovat lähteneet. Eero helpottuu ja rentoutuu kunnes huomaa heidän piiloutuneen taidokkaasti.

EXT. METSÄTIE – ILTA
Eero vie Umin ja Bokin metsätien varteen. Yrittää päästä heistä ja ongelmistaan eroon helposti. Eero saa kohtauksen ja menettää tajuntansa.

INT. SAIRAALA – AAMU
Eero herää sairaalassa. Saa tietää Umin pelastaneen hänen henkensä. Eerolla on keuhkosyöpä.

INT. EERON KOTI – AAMU
Eero tulee tyhjään taloon mutta tietää jo mistä Um ja Bok löytyvät. Eero tuntee olevansa kiitollisuuden velassa. Hän kysyy Umin ja Bokin nimeä. Eero päättää auttaa heitä.

INT. EERON KOTI – PÄIVÄ
Rami kavereineen saapuu ryyppäämään. Eeron yrittää estellä muttei pysty. Eeron voimattomuus poikansa edessä.

INT. EERON KOTI – PÄIVÄ
Rami ja Eero ajautuvat tappeluun. Um tulee väliin. Um peittoaa Ramin ja kaverit. Um ei ole tavallinen pakolainen se on nyt selvää. Eeron välit poikaansa huononevat.

INT. TYÖPAIKKA/TOIMISTO – PÄIVÄ
Eero huomaa että yhden laivan määränpää on englanti.Eeron esimies ilmoittaa epäsuorasti että Eeroa epäillään tavaran varastamisesta työpaikaltaan.

INT. EERON KOTI – PÄIVÄ
Eero saa puhelun jossa kysytään Umia. Um lähtee asioille jättäen Eeron yksin Bokin kanssa. Umin luottamuksen osoitus. Eeron ja Bokin ystävyys syvenee.

INT. EERON KOTI -  ILTA
Umia ei kuulu. Eero tekee ruokaa Bokille ja leikkii tämän kanssa.

INT. EERON KOTI – AAMU
Um ei ole saapunut. Eero on myöhässä sädehoidosta. Eero joutuu ottamaan Bokin mukaan.

EXT. SAIRAALAN PARKKIPAIKKA – AAMU
Eero yrittää saada Bokia jäämään autoon. Tämä avaa ikkunan ja tulee ulos ikkunasta Eeron mukaan.

INT. SAIRAALA – AAMU
Eero makaa sädehoito koneessa. Bok katselee häntä lasin takaa hymyillen. Muut lapset ilkkuvat. Bok ei ymmärrä vaan hymyilee heillekin. Eero hymyilee.

INT. KIOSKI – PÄIVÄ
Eero pelaa ja voittaa. Rami kohtaa isänsä. Näkee Bokin autossa. Rami syyttää Umia ja Bokia terroristeiksi. Eero antaa voittorahat Ramille.

INT. EERON KOTI – ILTAPÄIVÄ
Poliisi kuulustelee Eeroa varkauksista. Näkee Bokin Eeron kanssa. Kertoo että Um taha on etsitty sotarikollinen ja vaarallinen mies. Eero käy epäilemään Umia ja tämän tarkoitusperiä.

INT.EERON KOTI – ILTAPÄIVÄ
Eero kaivaa vanhan metsästys aseensa käden ulottuville. Hän valmistautuu kohtaamaan Umin.

INT.  EERON KOTI – ILTA
Um saapuu ja kertoo olleensa järjestelemässä matkaa Englantiin. Eero osoittaa tätä aseella ja tenttaa tietoja. Um kiistää uskottavasti olevansa terroristi.

INT. EERON KOTI – ILTA
Um näyttää saapuvien laivojen listaa. Siinä on yksi joka jatkaa englantiin. Um tarvitsee apua että he pääsisivät sen kyytiin salaa satamasta.

INT. EERON KOTI – ILTA
Um ja Bok pakkaavat vähäiset tavaransa. Valmistautuminen lähtöön. Bok pakkaa vanhoja leluja.

EXT EERON KODIN PIHA – ILTA
Ramin kaverit keskeyttävät lähdön ja uhkaavat hakata Umin ja Bokin. Eero estää. Eero saa sairaskohtauksen ja Um auttaa.  Rami saa tietää isänsä olevan kuolemansairas. Rami joutuu valitsemaan puolensa. Hän valitsee isänsä.

INT. TYÖPAIKKA – ILTA
Eero joutuu hakemaan kulkuluvan toimistossaan. Hankkii samalla potkut työpaikastaan eroamalla itse.

EXT. SATAMAN PORTTI – ILTA
Ajavat portille ja kulkulupaa heilauttamalla se aukeaa.

EXT. LAITURI – ILTA
He ajavat laiturille. Kontaktihenkilö haluaa rahaa salamatkustuksesta. Rami antaa voittorahat.

EXT. LAITURI – ILTA HIEMAN MYÖHEMMIN
Um ja Bok hyvästelevät Eeron. He menevät laivaan  ja se lähtee. Eero ja Rami jäävät laiturille. Eero yskii ja horjuu Rami tukee häntä.

 

Antilooppi

Joskus tarinaa lukiessa tapahtuu se, että siitä välittyy kummallinen rauha – vaikka olisi kyseessä kuinka hurjat tapahtumat. Yleensä se merkitsee sitä että asiat ovat kohdallaan, henkilöt,  tapahtumat ja käänteet löytäneet omat, ihmeellisen itsestäänselvän oloiset paikkansa. Tässä jutussa lähestytään minun kokemukseni mukaan tuota tilaa.

Eeron hahmo on uskottava. Olen huojentunut että Eeron sairaus on löytänyt paikkansa ja koskettavan käsittelytavan. Tarinassa on valtavan hieno petaus ja lunastus tähän liittyen(britit käyttävät termiä ”mirror scene”, joka kuvaa erittäin hyvin asiaa): Ensin Eero on yksin sairaalassa syöpähoidossa, tämä yksinäinen ja vähän luotaan työntävä mies. Eero katselee viereensä, siinä sairaan ympärillä on perhe. Sitten tarinan loppupuolella, olosuhteiden pakosta, Bok on mukana sairaalassa. Eerolla on vastoin kaikkia odotuksia äkkiä omituinen ja ”pieni perhe” vierellään. Ja valkoiset lapset ilkkuvat, mutta Bok hymyilee heillekin. Jos tässä ei kyynel herahda, niin ei sitten missään.

Tarina alkaa tuntua eheältä. Mutta vielä on vähän töitäkin. Olet nyt kaventanut Ramin osuutta ja kasvattanut Um Tahaa ja Bokia. Se tuntuu oikealta suunnalta. Mutta onko Ramia typistetty liikaa? Rami-juoni alkaa hyvin mutta Ramin ja kavereiden tullessa jotakin jää puuttumaan, siitä kielii jo lausekin: ”Eeron välit poikaansa huononevat”.  Mutta miten? Ja mitä siitä seuraa?  Sitten Rami syyttää Umia terroristiksi. Mutta saman informaation Eero saa seuraavassa kohtauksessa poliisilta. Se tuntuu paljon painavammalta kuin Ramin suunsoitto. (Miten muuten Um kiistää uskottavasti Eerolle olevansa terroristi?) Jokin palanen Ramista suhteessa isäänsä puuttuu…

Toinen juonellisen viilauksen paikka on Eero ja varastettu tavara. Onko muuten Rami enää ollenkaan mukana Eeron varastetun tavaran dilkkaamisessa? Miksi Eero jää siitä kiinni juuri nyt? Ilmeisesti siksi, että konttia aletaan salamatkustajien takia tutkia, mutta katsojalle (ja Eerolle) pitäisi heti alun tapahtumien jälkeen tehdä selväksi että nyt taisi käry käydä.

Lisäksi, marisen edelleen Eeron motiivista ottaa Um ja Bok mukaansa. Ei riitä että ”satamassa on liikaa hälinää”, ei varsinkaan ellemme katsojana ole oivaltaneet sitä, että Eero pelkää paljastuvansa varkauksistaan salamatkustajien vuoksi. Vähän viilausta tähän. Ei suuri työ, mutta vaikutukset tarinan kannalta merkittävät.

Ja vielä aivan ensimmäisestä kuvasta: näemme kaiken eli pimeyden klaustrofobisesti salamatkustajien näkökulmasta. Tämä on hyvä, luo jännitteen ja tunnelman. Voisiko tätä olotilaa hyödyntää? Kuvittelisin, että Umin ja Bokin kokemukset voisivat näkyä ja toimia henkilöitä rakentavina elementteinä myös heidän ”arkitoimissaan” myöhemmin tarinassa. Piiloutuminen ahtaasti Eeron kodissa on jo hyvä esimerkki tästä.

Lopuksi muutaman asia ajateltavaksi tuotannollisesta näkökulmasta. Olisi hyvä tsekata tarinassa käytettävät lokaatiot. Miten monta interiööriä ja eksteriööriä? Jos ulkokuvauspaikkoja on kovin paljon, kannattaa katsoa, voiko niitä yhdistää / karsia, koska ne ovat tuotannollisesti kalliita toteuttaa. Onko mukana paikkoja, joita käytetään vain kerran? Ne kannattaa heti suosiolla karsia pois ja siirtää kohtaus jonnekin sellaiseen paikkaan, jota jo muutenkin käytetään.

Ja vihonviimeiseksi tuotannollinen näkökulma kiertyy koko prosessin alkuun – henkilöön. Viimeistään tässä vaiheessa on syytä tarkastaa, ettei mukana ole yhtään ylimääräistä henkilöä, sellaista jota ei oikeasti ja todella tarvita tarinan kuljettamisen kannalta tai sellaista, joka vain vilahtaa tarinassa.

Leena Virtanen

 

Lisää näihin:
0
tykkää tästä

Kommentit

Pertti 25.03.2010, 16:42

Kaikille kirjoittajille vihjeeksi: jos suinkin ehditte, lukaiskaa myös muiden saamat palautteet. Sekä Leena että Mikko ovat antaneet kaikille kirjoittajille yleisiä tv-draaman käsikirjoittamiseen ja tuotantoon liittyviä ohjeita.
Terveisin,
Pertti

Selja 26.03.2010, 10:26

Tästä jutusta on pikkuhiljaa tullut mun lemppari. Näen koomisia sävyjä, vaikka aihe on vakava. Absurdille on tilaa. Ihana!

Anonyymi 26.03.2010, 13:23

Olen samaa mieltä kuin Selja edellä, tämän kehittymistä on ollut ilo seurata. Henkilöistä on tullut lihaa ja verta. Jos joku niin Rami ehkä kaipaisi vielä jotain, jotain joka kertoisi Ramin mielenliikkeistä. Kohta jossa Eero päättää viedä Umin ja Bokin kotiinsa kaipaa tosiaan uskottavuutta, jännitettä, pakkoa. Nyt tuntuu vielä että Eero olisi voinut siinä vaiheessa kiemurrella tilanteesta ulos jäämättä mistään kiinni.

Tiina Trezzi 27.03.2010, 10:47

Onhan tämä kuin seuraisi jalkapallon MM-kisoja. Ajankohtainen on aihe, jos ajattelee ahtaajien rahanhimoa (vitsi) ja himosta usein seuraavaa peliriippuvuutta. Riippuvuus, velat ja syöpä siihen päälle. Ei mene Eerolla hyvin. Varaskin vielä ja kun on kenot ja keskikalja harrastuksena niin luulisi, että kohderyhmässä löytyy katsojia.

Minusta kaikki tarinat ovat niin erilaisia, etten oikein voi vertailla. Tai siis en osaa! Tästäkin Leena Virtasen palautteesta oppii katsomaan niin eri asioita tarinassa - mulle ei olisi tuollaiset "pikkuasiat" tulleet mieleenkään ja samaan aikaan, kun edelleen harmittelen, etten saa itse palautetta, niin olen suunnattoman helpottunut siitä, ettei sitä ruoditakaan julkisesti. Ihan sen takia, että on takuulla helpompi ihan isseksein raapustella. Puhumattakaan surkeasta itsetunnosta:)

Odotan innolla maanantain tarkennuksia tähänkin tarinaan. Minua jäi vaivaamaan se, että Eero pääsee ikäänkuin koira veräjästä varastamiensa tavaroiden suhteen mutta toisaalta auttamalla poikaansa ja salamatkustajia pelivoitoillaan hän saanee syntinsä anteeksi? On kai muutaman kameran varastaminen pienempi pahe kuin kahden ihmisen pelastaminen tai oman pojan auttaminen.

Mutta peliriippuvuus jäi(-kö) eli muuttuiko Eero sitten kuitenkaan?

test

  • Antilooppi

    Kimmo Yläkäs pitää kaikenkarvaisista elokuvista. Tällä hetkellä hän yrittää välttää kirjaimen B käyttöä koska jälkikasvu on katsonut parhaaksi irrottaa sen näppäimistöstä.

Pertti

Klassikoiden yhteinen piirre on se, että ne ovat aina ajankohtaisia.