yle.fi


 

 

 
 

 

 
 

Mainonta ja lapset

XL_kuuluttaja

Lapsille suunnataan markkinointia usein hyvinkin tietoisesti. Esimerkiksi Internet on lapsia houkutteleva viestintäväline, joka houkuttelee lapsia kiinnostavalla liikkuvalla kuvalla ja äänellä. Alle 10-vuotiaat ovat hyvä kohderyhmä mainonnalle, sillä heidän tarpeet eivät ole vielä eriytyneitä vaan kaikki haluavat saman tuotteen. Keräilysarjat leviävät lasten keskuudessa kulovalkean tavoin.

Kännykkä on nykypäivän lapselle arkipäivää. Monessa perheessä kaikilla perheenjäsenillä on omat puhelimensa. Harva lapsi maksaa kuitenkaan itse omaa puhelinlaskuaan. Vanhemmat voivat asettaa lapsen puhelimeen saldorajan sekä soitonestoja, joilla voidaan kontrolloida lapsen kännykänkäyttöä.

Nykyään lapsi vaikuttaa moniin perheen ostopäätöksiin. Lapsi on mukana päättämässä mitä pesuainetta tai muroja ostetaan. Lapsista tehdään kuluttajia pienestä pitäen suuntaamalla lapsille mainoksia ja tuotteiden kylkiäisiä.

Mainokset vaikuttavat meihin, halusimme tai emme

Useilla lapsille suunatuilla nettisivuilla yhdistetään mainontaa, viihdettä ja toimituksellista aineistoa. Lapsen onkin tästä syystä vaikea erottaa mainontaa muusta viestinnästä. Piilomainonnassa mainostajan omat piirroshahmot on piilotettu muun materiaalin sekaan. Ne voivat esimerkiksi ilmestyä säännöllisin väliajoin muun materiaalin sekaan. Piilomainonta on kiellettyä kaikessa mainonnassa, mutta joskus vanhempienkin on vaikea tietää onko ohjelma pelkkä lelujen esittelyvideo.

Lapsen suojeleminen epäsopivilta mainoksilta

Kasvatusvastuun kantaminen vaikeutuu, kun ostoksia tehdään netissä ja kännykällä. Lapsella on oikeus olla altistumatta ikä- ja kehitystasoon kuulumattomille ärsykkeille. Kuitenkin mainokset usein viestivät hyväksytyksi tulemista ja seksuaalisuutta jonkin tuotteen kautta. Lapsen suojeleminen epäsopivilta mainoksilta voi joissakin tapauksissa olla hyväksi. Lapsen kanssa yhdessä mainoksesta keskusteleminen ja kommentoiminen voi auttaa lasta ymmärtämään myös mainoksen taustalla vaikuttavia arvoja ja asenteita.

Videot

Keskustelua mainoksista
Kulututtajaviraston johtaja Anja Peltonen kertoo, että lapsen luontaista kehitystä pitää pyrkiä tukemaan.


Kännykkäpalvelut lasten laskun kasvattajana
Kuluttajaviraston johtaja Anja Peltonen kertoo, että lapset voivat tajuamattaan kasvattaa kännykkälaskujaan pelaamalla ja ostamalla palveluita.


Valikoituja ohjelmia
Tampereen yliopiston tiedotusopin professori Janne Seppänen kertoo omasta kokemuksestaan, ettei lapsen tarvitse eikä hän välttämättä edes halua katsoa kaikkea mitä televisiosta tulee.


 
 

Poimintoja  

opepallo

Varkaat tiedon valtatiellä

Internet on kaikessa laajuudessaan sekä hyödyllisen että myös täysin tarpeettoman tiedon aarreaitta. Tiedon käyttämiseen on jokaisella ... Lue lisää