momoblogi

  • Jos persut olisivat sisustustrendi…

    Ensimmäisen jutun aiheen valintaan liittyy aina vähän paineita. Mikä ajassa liikkuvista teemoista pitäisi ottaa? Lähiöt ovat kovasti tapetilla, niin korjaamisen kuin purkamisenkin näkökulmasta. Toisaalta keväällä vaihdetaan usein kotia, joten remonttiaihekin olisi paikallaan.

    Keväällä 2011 ilmassa on leijunut yksi teema ylitse muiden, jota on käsitelty kaikista mahdollisista kulmista – paitsi ei vielä sisustuksen vinkkelistä.

    Nimittäin eduskuntavaalit. Olemme lukeneet profiileja äänestäjistä, olemme kuulleet arvioita vaalitenttiesiintymisistä, olemme jopa nähneet arvioita puolueiden vaalijulisteiden graafiseen toteutukseen liittyvistä (piilo)viesteistä. Mutta mitä puolueet voisivat tarjota kodin sisustajalle? Millaisia kevään 2011 trendejä on johdettavissa puolueiden vaalien aikaisesta visuaalisesta viestinnästä? Entä mikä puolueista on visuaalisesti parhaiten ”trendin harjalla”?

    Puolueiksi on valikoitunut tähän juttuun kolme vaalien jälkeen suurinta puoluetta ja yksi jokeri edustamaan oppositiota. Lähteinä on käytetty puolueiden verkkosivuja ja vaalijulisteita, joita on katsottu rinnakkain sisustusblogien ja designlehtien trendikatsauksien kanssa.

    Ja vielä huomautus: tämä ei ole sosiologinen tutkimus puolueiden edustajien ja kannattajien kodeista, eikä liioin kannanotto jonkin puolueen puolesta. Sisustuksessa – toisin kuin politiikassa – kun kiistellään lähinnä makuasioista.

     

    Kokoomus

    Kokoomus tunnetaan sinisyydestään. Inspiroisiko se kaakeloimaan keittiön koboltinsinisillä kaakeleilla kuten kreikkalaisilla lomasaarilla tehdään? Ehkä ei sittenkään (eikä tämä johdu vain kovasti kiistellyistä tukipaketeista). Kokoomuksen verkkosivuilta nimittäin paljastuu sinisen takaa reipasta retroilua. Tekstityypit ovat kuin suoraan 50- ja 60-luvun mainoksista. Kokoomuksen innoittama sisustus on siis Mad Men –tv-sarjan nostalgisen ylellisistä interiööreistä. Siniseen sävytettynä. Kuva: 4.bp.blogspot.com

    Momoblogi1

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Sosialidemokraatit

    SDP lähti vaaleihin asiallisella linjalla ja luotti yksinkertaisuuden voimaan. Tarkoituksena oli antaa piut paut trendikkäille sanaleikeille ja visuaalisille vitseille. Joskus epämuodikkuus voi kuitenkin ollakin muodikasta. SDP:n vaalijulisteiden isot kirjaimet ovat kuin suoraan kansainvälisistä sisustuslehdistä. Typografian käyttö on ”in” . Viestejä voi sekä maalata seinille että kiinnittää tarroilla. Sodanaikainen kampanjateksti Lontoosta ”Pysy rauhallisena ja jatka elämääsi” on hyvä muistutus myös näinä turbulentteina aikoina. Kuva: 4.bp.blogspot.com

    Momoblogi5

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Perussuomalaiset

    Perussuomalaiseen sisustukseen voisi kuvitella kansallisromanttisia ryijyjä ja retroja maalaistavaroita. Puolueen vaalijulisteiden liikennemerkit kuitenkin tuovat mieleen lasten liikennepuiston. Erilaiset kyltit ja merkit ovat suosittuja nuorekkaiden kotien ja urbaanien toimistojen sisustusten persoonallisina huutomerkkeinä. Kirpparityyliä vahvempi trendi löytyy kuitenkin itse logosta. Iso S-kirjain on – ehkä hiukan yllättäen – Ruotsiin viittaava keltainen. Sinisen, valkoisen ja keltaisen väriyhdistelmä henkii raikasta saaristotunnelmaa, jossa Abba maistuu sekä musiikkina että sillinä. Kuva: Hus&Hem

    Momoblogi3

    Vihreät

    Vihreät voisivat olla sisustustrendimittaristolla se kaikkein kuumin puolue. Kiiltäväpaperiset lehdet pursuavat kuvia kattopuutarhoista, urbaaneista viljelmistä ja ikkunalaudoilla moderneissa ruukuissa kasvavista papuköynnöksistä. Vihreiden ilmeen luulisi siis olevan yhtä runsaan kukoistava kuin siirtolapuutarha – vaan ei. Graafinen yksinkertaisuus ei vie ajatuksia villiin luontoon vaan hallittuihin sisätiloihin. Vihreiden kampanjan ”Uusi Suomi” –leikittely innoittaa valitsemaan sisustukseen hiukan ironisia yksityiskohtia, kuten leikkilampaita vihreälle matolle laiduntamaan. Kuva: The Coolhunter

    Momoblogi4

     

     

    Tunnistitko oman kotisi? Paljastiko kotisi Sinut jonkin puolueen piilokannattajaksi?

    Kommentoi 12 Lue kommentit


  • Tervetuloa Momoblogiin!

    Kuva: Pikkuvarpunen

    Momo tulee sanoista ”modest modernism”. Vaatimatonta modernismia edustavia taloja löytyy Suomesta paljon, sillä jopa 70 prosenttia kodeistamme on rakennettu sotien jälkeen.

    Momoblogi tarkkailee sisustuksen ilmiöitä ja koteihin liittyviä ajankohtaisia aiheita näiden ”ihan tavallisten” kotien näkökulmasta.

    Havaintojen ja pohdintojen lisäksi Momoblogi haastattelee sekä asukkaita että suunnittelijoita ja näyttää, miten monenlaisia koteja löytyy saman muotin mukaisista taloista.

    Kaupunki

     

    Kuva: pikkuvarpunen.blogspot.com

    Katja Lindroosin ideoima ja toimittama oli myös YLE TV1:ssä nähty Tehtävä lähiössä -sarja.

    Kommentoi 0


kirjoittajasta

Katja Lindroos. Kuva: Katja Lindroos/Idealist Group

Katja Lindroos on helsinkiläinen toimittaja ja tuottaja, jonka Momokoti.fi-sivusto omistautuu 50-, 60- ja 70-luvun taloille ja niissä oleville kodeille. Momoblogi tarkkailee sisustamisen ilmiöitä ja koteihin liittyviä ajankohtaisia aiheita näiden ihan tavallisten kotien näkökulmasta.

arkisto

kommentoiduimmat

Muualla Yle.fi:ssä