momoblogi

  • Tilaa unelmille

    Luin jokin aika sitten uutisen, jossa kerrottiin kiinteistövälittäjiä ärsyttävästä ilmiöstä. Monet näytöissä kävijät eivät ole millään muulla asialla kuin kurkkimassa, miten muut asuvat.

    Itsekin joskus samaan syyllistyneenä voin ymmärtää molempia osapuolia. "Asuntoturisti" on kieltämättä aika helppo käräyttää viimeistään siinä vaiheessa, kun hän teeskentelee kiinnostunutta kuunnellessaan selostusta taloyhtiön vesikaton kunnosta.

    Mikä asuntonäytöissä viehättää? Tietysti mahdollisuus tirkistellä miten muut asuvat, mutta voisiko vetovoimatekijöitä olla jotain muitakin?

    Tilaa unelmille

     

     

    Tirkistelynhalu ei nimittäin selitä sitä, miksi asuntoilmoitukset ovat niin kiihottavaa katsottavaa. Useinhan koteja on siistitty ja stailattu kuvia varten siinä määrin, että todellisuudesta on jäljellä vain se sisustuslehteen kelpaava osa.

    Suomeenkin rantautui muutama vuosi sitten kotien stailauspalvelu, joka auttoi omistajia saamaan asunnostaan paremman hinnan keveällä ehostuksella. Saipa ilmiö kokonaisen ohjelman televisioonkin. Nyt ilmiö on maailmalla jo vakiintunut, ja asuntonäytöistä on tullut vaihtoehto asuntomessuille.

    Ruotsissa (anteeksi lukijat; taas on otettava esimerkki länsinaapurista) kiinteistönvälittäjien sivustoista on tullut sisustussivustojen haastaja, ainakin jos katsotaan mitä kuvia bloggaajat mielellään valitsevat. Kauniit kuvat vetävät vertoja designlehtien reportaaseille ja päihittävät ne siinä mielessä, että näihin koteihin voisi jopa päästä asumaan. Jos vain kukkaron syvyys riittää.

    Ehkä asuntoesittelyjen lumous onkin tässä ristiriidassa: ne ovat saavutettavissa, sillä ovathan ne vapailla markkinoilla myynnissä ja samalla saavuttamattomia.

    Elämän jäljet2

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Kuka tänään haaveilisi matkasta avaruuteenkaan, ellei ihminen olisi jo käynyt Kuussa?

    Kuvat: Fantastic Frank

    Kommentoi 1 Lue kommentit


  • Katja Lindroos: Elämän jäljet

    "Ei kukaan halua katsoa kotia, jossa näkyät elämisen jäljet!" puuskahti sisustustoimittaja, kun häneltä kysyttiin, miksi kodit näyttävät aina niin siisteiltä lehdissä ja tv-ohjelmissa.

    Hän on varmaankin oikeassa. Likaiset sukat, muropaketti tai tuolin selkänojalla kuivuva pyyhe harvemmin on se esteettinen yksityiskohta, joka tekee sisustuskuvasta kiinnostavan. Paitsi tietysti jos muropaketti on tyyliltään erityisen graafinen tai retrohenkinen.

    Kirjoittelen tätä lyhyellä työmatkalla, vieressäni pino uutuuttaan  kiiltäviä suomalaisia ja kansainvälisiä sisustuslehtiä. Nopealla selailulla niiden edustama kuva kodista ei juurikaan eroa toisistaan. Huonekalut voivat toki olla erilaisia ja erityisesti rakennukset, joista unelmakodit löytyvät poikkeavat toisistaan. Suomesta ei löydy vanhoja kehystämöjä tai soitinpajoja keskeltä kaupunkia, joissa näkyisi vielä 1800-luvun varhaisteollisia piirteitä kuten rautaisia kierreportaita tai ateljeeikkunoita. Kattopuutarhojen kanssakin on vähän niin ja näin.

    Jos pystyy häivyttämään arkkitehtooniset detaljit näkökentästään, pohjoismaisia ja muunmaalaisia koteja erottaa toinenkin piirre. Asuntoesittelykuvat Hollannista, Englannista ja Espanjasta, Ranskasta  puhumattakaan, näyttävät usein boheemeilta, jopa sotkuisilta. Löytyipä sisustuslehtipinostani sellainenkin aviisi, joka esittelee vain ja ainoastaan koteja, joita ei ole siistitty kuvausta varten. Sen sijaan täkäläiset kodit ovat poikkeuksetta siistejä. Hohtavan puhtaan kodin tyylin ei tarvitse edes olla minimalistisen ankara, silti pöydät ovat paljaita ja sängyt pedattuja kuin hottelihuoneissa.

    Tosiasiassa keski- ja eteläeurooppalaiset sisustuslehtien kodit ovat tietysti ihan yhtä siivottuja kuin pohjoismaisetkin. Stylistit ovat kuvauksissa pitäneet huolta siitä, että sekaisuus on harkittua ja hallittua. Jostain kuitenkin kertoo se, että kotikuviin halutaan erityisesti tuoda "sotkua", vaikka sitten keinotekoisesti. Meillä taas niiden poistaminen on unelmakotiesittelyissä lähes itsestäänselvyys.

     

    Miltä Sinun kotisi näyttäisi sisustuslehdissä? Putsaisitko elämän jäljet pois vai kuuluvatko ne kotisi sisustukseen?

    Todellinen koti Pariisissa. Kuva: The Shelby

    Todellinen koti Kuva: The Shelby

    Todellinen lastenhuone Kuva: The Shelby

    Kommentoi 4 Lue kommentit


  • Jos persut olisivat sisustustrendi…

    Ensimmäisen jutun aiheen valintaan liittyy aina vähän paineita. Mikä ajassa liikkuvista teemoista pitäisi ottaa? Lähiöt ovat kovasti tapetilla, niin korjaamisen kuin purkamisenkin näkökulmasta. Toisaalta keväällä vaihdetaan usein kotia, joten remonttiaihekin olisi paikallaan.

    Keväällä 2011 ilmassa on leijunut yksi teema ylitse muiden, jota on käsitelty kaikista mahdollisista kulmista – paitsi ei vielä sisustuksen vinkkelistä.

    Nimittäin eduskuntavaalit. Olemme lukeneet profiileja äänestäjistä, olemme kuulleet arvioita vaalitenttiesiintymisistä, olemme jopa nähneet arvioita puolueiden vaalijulisteiden graafiseen toteutukseen liittyvistä (piilo)viesteistä. Mutta mitä puolueet voisivat tarjota kodin sisustajalle? Millaisia kevään 2011 trendejä on johdettavissa puolueiden vaalien aikaisesta visuaalisesta viestinnästä? Entä mikä puolueista on visuaalisesti parhaiten ”trendin harjalla”?

    Puolueiksi on valikoitunut tähän juttuun kolme vaalien jälkeen suurinta puoluetta ja yksi jokeri edustamaan oppositiota. Lähteinä on käytetty puolueiden verkkosivuja ja vaalijulisteita, joita on katsottu rinnakkain sisustusblogien ja designlehtien trendikatsauksien kanssa.

    Ja vielä huomautus: tämä ei ole sosiologinen tutkimus puolueiden edustajien ja kannattajien kodeista, eikä liioin kannanotto jonkin puolueen puolesta. Sisustuksessa – toisin kuin politiikassa – kun kiistellään lähinnä makuasioista.

     

    Kokoomus

    Kokoomus tunnetaan sinisyydestään. Inspiroisiko se kaakeloimaan keittiön koboltinsinisillä kaakeleilla kuten kreikkalaisilla lomasaarilla tehdään? Ehkä ei sittenkään (eikä tämä johdu vain kovasti kiistellyistä tukipaketeista). Kokoomuksen verkkosivuilta nimittäin paljastuu sinisen takaa reipasta retroilua. Tekstityypit ovat kuin suoraan 50- ja 60-luvun mainoksista. Kokoomuksen innoittama sisustus on siis Mad Men –tv-sarjan nostalgisen ylellisistä interiööreistä. Siniseen sävytettynä. Kuva: 4.bp.blogspot.com

    Momoblogi1

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Sosialidemokraatit

    SDP lähti vaaleihin asiallisella linjalla ja luotti yksinkertaisuuden voimaan. Tarkoituksena oli antaa piut paut trendikkäille sanaleikeille ja visuaalisille vitseille. Joskus epämuodikkuus voi kuitenkin ollakin muodikasta. SDP:n vaalijulisteiden isot kirjaimet ovat kuin suoraan kansainvälisistä sisustuslehdistä. Typografian käyttö on ”in” . Viestejä voi sekä maalata seinille että kiinnittää tarroilla. Sodanaikainen kampanjateksti Lontoosta ”Pysy rauhallisena ja jatka elämääsi” on hyvä muistutus myös näinä turbulentteina aikoina. Kuva: 4.bp.blogspot.com

    Momoblogi5

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Perussuomalaiset

    Perussuomalaiseen sisustukseen voisi kuvitella kansallisromanttisia ryijyjä ja retroja maalaistavaroita. Puolueen vaalijulisteiden liikennemerkit kuitenkin tuovat mieleen lasten liikennepuiston. Erilaiset kyltit ja merkit ovat suosittuja nuorekkaiden kotien ja urbaanien toimistojen sisustusten persoonallisina huutomerkkeinä. Kirpparityyliä vahvempi trendi löytyy kuitenkin itse logosta. Iso S-kirjain on – ehkä hiukan yllättäen – Ruotsiin viittaava keltainen. Sinisen, valkoisen ja keltaisen väriyhdistelmä henkii raikasta saaristotunnelmaa, jossa Abba maistuu sekä musiikkina että sillinä. Kuva: Hus&Hem

    Momoblogi3

    Vihreät

    Vihreät voisivat olla sisustustrendimittaristolla se kaikkein kuumin puolue. Kiiltäväpaperiset lehdet pursuavat kuvia kattopuutarhoista, urbaaneista viljelmistä ja ikkunalaudoilla moderneissa ruukuissa kasvavista papuköynnöksistä. Vihreiden ilmeen luulisi siis olevan yhtä runsaan kukoistava kuin siirtolapuutarha – vaan ei. Graafinen yksinkertaisuus ei vie ajatuksia villiin luontoon vaan hallittuihin sisätiloihin. Vihreiden kampanjan ”Uusi Suomi” –leikittely innoittaa valitsemaan sisustukseen hiukan ironisia yksityiskohtia, kuten leikkilampaita vihreälle matolle laiduntamaan. Kuva: The Coolhunter

    Momoblogi4

     

     

    Tunnistitko oman kotisi? Paljastiko kotisi Sinut jonkin puolueen piilokannattajaksi?

    Kommentoi 12 Lue kommentit


kirjoittajasta

Katja Lindroos. Kuva: Katja Lindroos/Idealist Group

Katja Lindroos on helsinkiläinen toimittaja ja tuottaja, jonka Momokoti.fi-sivusto omistautuu 50-, 60- ja 70-luvun taloille ja niissä oleville kodeille. Momoblogi tarkkailee sisustamisen ilmiöitä ja koteihin liittyviä ajankohtaisia aiheita näiden ihan tavallisten kotien näkökulmasta.

arkisto

kommentoiduimmat

Muualla Yle.fi:ssä