Auton keväthuolto kotikonstein

Auton keväthuolto kotikonstein. Laila Halme kiillottaa autoa v. 1964. Kuva: Kall

Kirkas auringonvalo aiheuttaa ihmisissä ihmeellisiä oireita: Kotona pöly tulee esiin, ikkunoista ei näy läpi ja vaatekaappikin pursuaa ajankohtaan sopimatonta toppaa. Nyt jätetään pölypallot sisälle ja ikkunat pesemättä - on aika hoivata autoa.

Näitä tarvitaan

  • ohjekirja, pesupaikka, pesu- ja puhdistusaineita, vettä, muovipussi/muovikelmua, rättejä, taskulamppu, taskupeili, pölynimuri, harjoja (lumiharja ja vanha tiskiharja), ikkunanpuhdistusliina, pieni muistivihko sekä uudet pyyhkijän sulat ja kesäkäyttöön tarkoitettua tuulilasin pesunestettä

Työlistalla on:

  • konehuoneen pesu
  • nestepintojen tarkistaminen
  • sisätilojen suursiivous
  • lasipintojen puhdistus
  • tavaratilan siivous (lumiharja talteen seuraavaa talvea varten)
  • tuulilasin kunnon tarkistaminen
  • maalipinnan vaurioiden tarkistaminen
  • renkaiden vaihto (viimeistään nyt)
  • suksiboksi pois katolta
  • + muuta puuhaa jaksamisen ja harkinnan mukaan

Auton huolenpitopäivä kannattaa aloittaa auton kevyellä ulkopesulla joko pihalla - jos se on luvallista - tai käymällä autopesulan suihkussa tai pehmoharjapesussa. Näin talven aikana koriin ilmestyneet maalivauriot on helpompi havaita.

 

Auton konehuoneen pesu

Suunnittele pesu niin, että voit samassa yhteydessä pestä auton konehuoneen. Konepelti auki ja oho - juuri mitään ei erotukaan ennen puhdistusta! Tarvikekaupoista ja huoltamoilta on saatavissa moottorinpesuainetta. Lue ohjeet purkin kyljestä ja sitten työhön.

  • Aremmat sähkölaitteet kuten virranjakaja, laturi ja sulakkeet kannattaa suojata vaikkapa muovipussia ja/tai ohutta tuorekelmua apuna käyttäen.
  • Kun pesuaine on vaikuttanut aikansa, ruiskuta vettä perään - varovaisuutta noudattaen.
  • Useimmiten normaali vesijohtoverkoston vedenpaine riittää, mutta painepesuriakin voi käyttää.
  • Muista edelleen varovaisuus: konehuoneessa on paljon helposti irtoavia pieniä nippeleitä.
  • Pesun jälkeen moottori kuivataan vaikkapa käytöstä poistetulla pyyhkeellä.

Nyt löydät seuraavat tarkistuskohteet. Merkitse havaintosi ja mahdolliset korjattavat kohteet muistiin.

  • Tarkista nesteiden pinta: jarruneste, jäähdytysneste (paisuntasäiliö), moottoriöljy ja akku.
  • Tarkista lisäksi pissapoika sekä pissapojan nesteen koostumus: kevättä kohti koostumusta muutetaan vähitellen (täyttöjen yhteydessä) pakkaskestävyydestä enemmän itikanpoistotehon suuntaan.
  • Tarkista akun napojen puhtaus - tarvittaessa puhdista ne.
  • Jäähdyttäjän säleikön puhdistus on hyvä tehdä - kunhan muistat, että säleikkö on erittäin ohutta ja helposti vaurioituvaa materiaalia.
  • Huom. esimerkiksi ilmastoinnin raitisilmasuodattimen sekä moottorin ilmansuodattimen vaihto kannattaa aina teettää määräaikaishuollossa.

Nesteiden vaihto

Nesteiden vaihto on periaatteessa yksinkertainen homma: etsi tyhjennysproppu, valuta vanhat ulos ja kaada täyttöaukosta uutta ainetta sen verran kun tarve vaatii.

Yksinkertaisesta toimenpiteestä huolimatta on ehdottomasti suositeltavaa käyttää ostopalvelua nesteiden vaihdossa - huoltokirjan määrittämän syklin mukaan.

Tee se itse –huollossa saatu näennäinen säästö saattaa huveta jo siihen, että toimitat käytetyt aineet asianmukaisesti kierrätykseen. Maahan nesteitä ei saa kaataa. Jos käytössä on asianmukaiset hallitilat, niin juttu on ihan toinen.

Sisätilojen suursiivous

  • Heivaa irtomatot pihalle ja pese ne. Harkitse kesäkäytössä kangasmattoja - lumikaukalot voivat odottaa talvea varastossa.
  • Aseta penkkien selkänojat ”makuuasentoon”, poimi käsin isommat roskat ja imuroi loput. Samalla on helppo tarkistaa turvavöiden kunto ja toimivuus.
  • Kun irtohiekka ja pölyt on saatu veks, inventoi varastolokerot. Tyhjät lokerot kannattaa pyyhkäistä kostealla rievulla.
  • Penkkien puhdistus ja tahrojen poisto on oma operaationsa. Tarvikekaupasta löydät tarkoitukseen oikeat aineet. Tutustu käyttöohjeisiin.
  • Puhista lasipinnat ja halutessasi kiillota sisäpinnat. Älä kiillota ohjauspyörää vaarallisen liukkaaksi.
  • Siirry takaluukkuun: poista matto, inventoi tavarat ja tarvikkeet. Samalla kun poimit nurkista viimeisetkin joulukuusen neulaset, tarkista mahdolliset kosteusvauriot tai niiden alut tavaratilasta.
  • Vararenkaan kunto on hyvä tarkistaa tässä vaiheessa. Aseta puhdistettu ja - tarpeen niin vaatiessa - kuivatettu matto takaisin paikalleen.
  • Palauta auton sisätilat normaaliolotilaan. Vieläkö jotain jaksaisi?

 
Auton ulkopuolinen tarkistus

  • Kirjaa ylös mahdolliset tuulilasivauriot, harkitse toimenpiteet niitä varten ja vaihda pyyhkijänsulat.
  • Kun kierrät autoa ympäri ja kartoitat maalivaurioita, tarkista samalla valot.
  • Ovatko kaikki roiskeläpät säästyneet lumisen talven jäljiltä? (”No toi yks on vähän irti – no nyt se jäi käteen.”)
  • Ovatko maalivauriot sitä luokkaa, että ne kannattaa tai voi itse korjata? Tarviketarjonnassa on tähänkin pulmaan monta ratkaisua, ja aina voit kääntyä korjaamon puoleen.
  • Nastarenkaista tulee luopua pääsiäistä seuraavaan maanantaihin mennessä.
  • Renkaiden vaihto on oman projektinsa, mutta tässä yhteydessä kannattaa vielä kerran tarkistaa varastoon menevien tai siellä jo olevien talvirenkaiden kunto. Tarkista vielä kerran myös auton alle laitettujen kesärenkaiden urasyvyys ja kunto. Nyt kannattaa olla rehellinen: hyvät renkaat ovat halpa henkivakuutus.
  • Niin, ja se suksiboksi?

Autokonkari Matti Sinervä juontaa Puskuri-ohjelmaa, toimii Autoliitossa sekä EcoTour 2011 -tapahtuman kilpailunjohtajana. Olotilassa Sinervä pohtii autoiluasioita tavallisen kuluttajan näkökulmasta.

kommentit

Nastarenkaista tulee luopua pääsiäistä seuraavaan maanantaihin mennessä.

Nastarenkaita voi tarvittaessa pitää pidempäänkin KELIOLOSUHTEIDEN NIIN VAATIESSA. Suomi on pitkä maa ja pohjoisessa voi olla talvirengaskelit kun etelässä painellaan kesäkelissä. Pääsiäismaanantain ajankohta vaihtelee vuosittain, joten tämä ei ole mitenkään ehdoton määre. Kesärenkaat kannattaa vaihtaa kuitenkin alle heti kun on "varmat sulat kelit", näin et turhaan kuluta nastojasi.

>joku Ti, 2011-04-05 09:15

Suomen teillä ajetaan Euroopan vanhimmilla autoilla, auton keski-ikä Suomessa on pitkälti toistakymmentä vuotta.

Vanheneva autokanta vaatii enenevissä määrin ylläpitoa. Silti harvalta huoltoasemalta saa enää huoltamopalveluita. Miksi huoltoasema- ja korjaamoketjut eivät yhdistä voimiaan ja palauta huoltoasemille niiden alkuperäistä tehtävää?

Koko tarina taustoineen blogissa http://viestitin.blogspot.com/2011/06/huoltoasemilta-ei-saa-enaa.html

>Aron Viestitin Ke, 2011-06-15 13:32

lisää kommentti

linkit

uusimmat

Muualla Yle.fi:ssä