Auton osto: käytetty auto liikkeestä vai yksityiseltä?

Auton osto: käytetty auto liikkeestä vai yksityiseltä? Kuva: stock.xchng

Entisajan autokaupassa oli sanonta, että myyjän takuu ja vastuu loppuvat, kun auton takavalot häipyvät. Tänään tilanne on toinen. Kun ostetaan käytettyä autoa liikkeestä mukaan tulee kuluttajasuojalain 5 luku eli virhevastuu. Kun ostaa käytetyn auton yksityiseltä ja kaupan suhteen tulee ongelmia, käyttöön voidaan ottaa kauppalaki. Kauppalain säännökset virhevastuusta ovat pääsääntöisesti samanlaisia kuin kuluttajansuojalaissa.

Yksityiseltä ostettaessa tulee auto tarkistaa vieläkin tarkemmin ennen kauppaa, mutta kummassakin tapauksessa ostajalla on laki, johon nojata.


Myyjä vastaa virheestä, ostaja asianmukaisesta käyttämisestä

Auto on kestokulutushyödyke, joka vaatii säännöllistä huoltoa. Ostajan vastuulla on hoitaa autoa asianmukaisesti ja käyttää sitä ohjeiden mukaan. Käytetyn auton ostaja ei mitenkään voi edellyttää, että käytetty auto olisi uudenveroinen. Myyjä vastaa autossa ilmenevistä kuluttajasuojalaissa tarkoitetuista virheistä. Myyjän virhevastuu jatkuu takuun jälkeenkin. Käytetylle autolle myyjän antama takuu on vapaaehtoinen lisäetu.


Kuuden kuukauden sääntö

Kuluttajasuojalain mukaan myyjä vastaa virheestä, joka on ollut autossa luovutushetkellä, vaikka virhe ilmenisi myöhemminkin. Tällaisissa tapauksissa aikarajaksi määritellään kuusi kuukautta luovutuksesta. Esimerkiksi jos talvella ostetun auton ilmastoinnin toimimattomuus paljastuu vasta keväällä kun ilmastointi otetaan käyttöön, virheen voidaan olettaa olleen autossa jo luovutushetkellä.

Lain toteamat tavanomaisimmat autokaupassa ilmenevät virheet:

  • tekninen vika
  • autosta puuttuu sopimuksen mukaisia varusteita
  • autosta on annettu vääriä tietoja tai olennaisia tietoja on salattu
  • käyttö- tai huolto-ohjeet puuttuvat
  • auto on huonommassa kunnossa kuin auton iän, ajomäärän tai kauppahinnan perusteella on aihetta olettaa

Virheen arviointi on pitkälti kuluttajan omien havaintojen varassa.


Summa summarum - yksityiseltä vai liikkeestä?

Itse olen huono myymään yleensä mitään – olen tähän mennessä koko autourani aikana myynyt suoraan vain yhden autoistani. Muut (16!) on hoidettu kaupan kautta vaihtokauppana. Vastaavasti olen ostanut vain yhden auton suoraan yksityiseltä – senkin sukulaiselta.

Pääsääntöisesti autokaupassa auto on jonkun verran kalliimpi kuin yksityiseltä ostettaessa. Kun kauppiaalle kaupanteko on elinehto, tulee hintaan mukaan ammattimaisen kaupanteon vaatimat kustannukset ja myös voitontavoittelu. Toisaalta autokaupasta voi tinkiä mukaan rahoitusta, kylkiäisiä - kuten uudet renkaat - ja vaikkapa takuun tai luovutushuollon. Mahdolliset ongelmat on liikkeen kautta helpompi hoidella kuin yksityisen kanssa.

Jos omaa mielipidettäni kysytään, ostan mieluummin käytetyn auton kauppiaalta kuin yksityiseltä – korkeammasta hinnasta huolimatta.

Teitpä kauppaa autokaupassa tai yksityisen tontilla niin koeajo ja omat havainnot ovat kaupan perusta – järki mukaan kaupantekoon.

Aiheesta lisäää Puskurissa YLE TV2 ma 21.3. klo 21.20

Autokonkari Matti Sinervä juontaa Puskuri-ohjelmaa, toimii Autoliitossa sekä EcoTour 2011 -tapahtuman kilpailunjohtajana. Olotilassa Sinervä pohtii autoiluasioita tavallisen kuluttajan näkökulmasta.

kommentit

Minulla on jo viides auto, jonka olen ostanut liikkeestä käytettynä. Nykyisen autoni ostin merkkiliikkeestä esittelyautona, jolla oli ajettu 21.000 km. Ostohetkellä auto oli hieman alle vuoden ikäinen. Auto on toiminut todella hyvin koko ajan.
Tämän vuoden syyskuussa autolleni tulee 6-vuotta ikää, ja ajokilometrejä siinä on nyt n. 72.000 km. Koko minulla olon ajan olen huollattanut sen joko merkkiliikkeen huollossa, tai merkin valtuuttamalla korjaamolla. Tähän mennessä autossani ei ole ilmennyt ensimmäistäkään suoranaista vikaa, vaan normaaleja vuosihuoltoja.
Pitkän kokemukseni mukaan voin suositella käytetyn auton ostamista merkkiliikkeestä. Sekä lisäksi vielä siellä esittelyauton ostamista. On muuten hyvät kokemukset.

>Pertti Haavisto Ti, 2011-03-22 09:32

tietenkin on turvallisempaa ostaa liikkeestä mutta toisaalta yksityiseltä saattaa saada sen verran halavalla että kannattaa miettiä voiko hinnoitella riskiä siihen. Itse olen tehnyt molempia, onneksi ostin viimeisen isosta liikkeestä, kevään korvalla liike korvasikin täydellisen ilmastointiremontin joka oli yli 10% kauppahinnasta....

>Betteri Ti, 2011-03-22 14:08

Auton huoltaminen huoltoohjelman mukaan on kuin heittäisi rahaa kaivoon, jollei aio pitää autoa kymmentä vuotta. Itse en huolla autoa ollenkaan lukuunottamatta pesua ja sisätilojen imurointia. Ajan noin 30-35 tuhatta vuodessa ja samalla autolla noin 3-4 vuotta. Hyvin ovat toimineet, jos jotakin on ollutkin niin se ei ole huoltamattomuudesta johtunut, ja jos onkin niin säästetyllä rahalla se on korjattu.

>kag Ti, 2011-04-05 15:06
kag kirjoitti:

Auton huoltaminen huoltoohjelman mukaan on kuin heittäisi rahaa kaivoon, jollei aio pitää autoa kymmentä vuotta. Itse en huolla autoa ollenkaan lukuunottamatta pesua ja sisätilojen imurointia. Ajan noin 30-35 tuhatta vuodessa ja samalla autolla noin 3-4 vuotta. Hyvin ovat toimineet, jos jotakin on ollutkin niin se ei ole huoltamattomuudesta johtunut, ja jos onkin niin säästetyllä rahalla se on korjattu.

Toivotaan, että kohdalleni ei osu teidän autoa

>genius Ti, 2011-04-12 18:05

Tämän vuoksi kannattaakin ostaa vain säännöllisesti huollettuja autoja. Auto, jota ei huolleta neljään vuoteen on varmasti kallis pitää seuraavalle omistajalle. Monesti huoltamattomuudesta seuraa kalliita jytkyjä.

>Valitettavan yleistä To, 2011-05-05 18:25

Itse ostin auton yksityiseltä tarkan tarkastelun jälkeen, hintaan joka oli noin 50% liikkeiden hinnoista, (6000 euroa silloin) joten lasken että säästäisin vaikka autoa joutuisi korjaamaan 3000 eurolla.

noh 25 000 km jälkeen korjauskustannukset ovat 20 e.

Aina olen ostanut yksityiseltä ja myynyt myös itse, parhaana autokauppana 400 euroa voittoa 1.5 vuoden ajojen jälkeen, sillä maksaa jo hyvin bensakuluja. Autot olleet ~5000 euron hintaisia liikkeissä, yksityiseltä halvempia. Ainoan kerran mitä auton olen liikkeestä ostanut oli se suunnaton pettymys, ensimmäisen katsastuksen maksaessa 1200 euroa ja 30 000 km ja 1 v jälkeen Jakoketjun pettäessä venäjälle, jonka jälkeen autosta luonnollisesti tuli arvoton. Enää ei rahaa huijareille!

>arska To, 2013-07-25 17:21

lisää kommentti

linkit

uusimmat

Muualla Yle.fi:ssä