Mikä on hybridiauto?

Mikä on hybridiauto? Kuva: Onni Aaltonen, Yle

Miksi ostaisin hybridin, kun samasta automerkistä löytyy samaan hintaan - tai jopa edullisemmin - vähemmän kuluttava diesel? Onko hybridi amerikkalaisten kuluttajien kosimista, sillä jenkkihän ei dieselillä ajele! Miksi hybridit on luotu Japanissa - esimerkkinä vaikkapa Toyota ja Honda. Eurooppalaiset, lähinnä saksalaiset suuret autonvalmistajat seuraavat hitaasti perässä.


Mutta mikä on hybridi?

Hybridi on yhtä kuin kahden eri lajin risteytys. Autossa se tarkoittaa kahden voimanlähteen ”koplausta”. Polttomoottoria täydentää sähkömoottori akkuineen.

Tällaisella voimanlähdetekniikkojen yhdistämisellä haetaan polttoaineen säästöjä.
Sähkömoottorin tukema polttomoottori pystyy näin toimimaan tehokkaammin. Sähkömoottorin energiavarasto eli akut ladataan nyt sekä liike-energialla että polttomoottorilla. Pistokehybridi on tulossa markkinoille.

Täyshybridit voivat kulkea lyhyen matkan tasaista vauhtia pelkällä sähköllä. Se on hieno ominaisuus etenkin taajama-ajossa. Pakokaasut ovat tuolloin nolla ja melu pienempi. Toisaalta pitkän matkan ajo pelkällä sähköllä ja kovalla nopeudella ei ole mahdollista.


Miksi hybridi on tullut autoiluun?

Kukaan ei tiedä, koska öljy loppuu. Mutta kaikki loppuu aikanaan, myös raakaöljy. Nykymenolla öljyn hankinta tulee aina vaan hankalammaksi ja kannattamattomaksi. Tämä epävarmuus on varmaan yksi syy, miksi autoteollisuus hieman aikailee vaihtoehtoisten voimanlähteiden kuten hybridien käyttöönotossa. Toisaalta joka vuosi tekninen kehitys on osoittanut, että vanhalla kunnon polttomoottorillakin on vielä monta päivitystä tulossa kohti parempaa polttoainetaloutta. Tähän kehitykseen hybridiautot tarjoavat hyvin tärkeän ylimenokauden ratkaisun ennen siirtymistä sähköautojen aikaan. Sähköautojen aika vain tuntuu antavan odottaa itseään.


Kenelle hybridi on tarkoitettu?

Kotisuomessa ja etenkin pääkaupunkiseudulla muun muassa taksit ovat luoneet oman "hybridijenginsä" pitkälti Toyota Priuksen varaan. Kaikelle kansalle luotuja hybridejä löytyy sekä Toyotalta että Hondalta.

Autoilija, joka arvostaa luontoa, korostaa ajotavassaan taloudellisuutta ja haluaa nauttia autoilun helppoudesta ja mukavuudesta, voi harkita hybridiä. Hybridi tuo hyvän omantunnon ainakin ympäristömielessä. Toki hybridilläkin voi ”räpätä”, mutta sen luonne vastustaa kaikkea repimistä ja olemuksellaan se luo hyvin rauhallisen vaikutuksen. Hybridi lipuu liikennevirrassa muun liikenteen tahtiin hyvin huomaamattomasti ja eleettömästi. Jopa ökymaasturit.

Autoilun kustannusten kohdalla asia käykin jo melkoisesti ostajalle monimutkaisemmaksi ja vertailu on vaikeaa. Tässä kohden tunne ja äly kohtaavat eurot. Jokaisen tulee itse ratkaista ongelma hyvän myyjän avustuksella.

Loppuyhteenvetona haluan todeta, että hybridiä ei pelkkien ennakkoluulojen perusteella pidä jättää kokeilematta.


Yleisimmät hybridiversiot:

  • Kevythybridi: sähkömoottori toimii tehon lisääjänä (esimerkiksi Honda)
  • Täyshybridi: pystyy ajamaan lyhyitä matkoja pelkällä sähköllä (esimerkiksi Toyota)
  • Pistokehybridi: akkuja voi ladata myös ”seinästä” (esimerkiksi Toyota)


Ylen Puskuri-ohjelmassa on 7.3. vertailuparina ökymaasturit Porsche Cayenne ja BMW X6. Molemmat ovat hybridejä. (Kulutuslukemia: BMW X6 Hybridi 9,9 l/100km ja BMW X6 diesel 7,5 l/100km. Vastaavia vertailupareja löytyy myös japanilaisista autoista niin sanotussa perheautoluokassa.) YLE TV2 ma 7.3. klo 21.20

 

Autokonkari Matti Sinervä juontaa Puskuri-ohjelmaa, toimii Autoliitossa sekä EcoTour 2011 -tapahtuman kilpailunjohtajana. Olotilassa Sinervä pohtii autoiluasioita tavallisen kuluttajan näkökulmasta.

kommentit

Hybridi on idealistien auto. Samojen ihmisten, jotka ostavat kaupasta reilun kaupan ruokia. Ihmisten, joiden maailma rakentuu kauas realismista.

>Tee Ke, 2011-03-09 13:53

Eivätköhän hybridit ole ihan realistisia vaihtoehtoja. Ne ovat vasta kehityskaarensa alkuvaiheessa. Pelkällä polttomoottorilla kulkevat autot ovat kehittyneet melkoisesti 1800-luvun lopulta nykypäivään tultaessa.

>Terentii Ke, 2011-03-09 16:31

Totta, me luomuun, lähiruokaan ja luonnon suojelemiseen hurahtaneet hipit arvostamme myös autoilussa mahdollisimman vihreää tapaa taittaa matkaa. En tiedä mikä sinusta on realismin mitta, mutta toivon, että edes pieni osa luontoa voisi paremmin minun kulutustottumusteni ansiosta.

>Eko-seko To, 2011-10-20 16:25

Kaverin 200tkm Priuksesta hyytyi juuri akut. Uusi kierros uusia akkuja kustantaa vajaa 20t€ asennettuna. Enemmän kuin auton arvo tällä hetkellä.Sehän kuullostaakin tosi ympäristöystävälliseltä, jos akkuja vaihdellaan niihin hybrideihin. Olen kuullut myös Lexuksesta, missä meni akut vaihtoon 70tkm kohdalla.

>Jee To, 2013-03-07 11:08

Kyllä minä käyn koeajamassa hybridi-Yartsan sitten kun se tulee kauppoihin: ei minusta päästöjen ja melun väheneminen taajama-alueella ole millään lailla epärealistinen pointti auton valinnassa.

>Arkitehti La, 2011-07-02 00:32

Kyllä hybridien tulo autoiluun on tosi positiivista ja toivottavaa kehitystä tästä kehittyvät innovaatiot tuovat työtä ja hyvinvointia jo Suomeenkin ja jos joku haluaa herkistellä v-8 röhinällä niin kyllähän niitäkin vielä löytyy taidettiin sitä puhelimenkin keksijää aikoinaan pitää täysin sekopäänä että äänikö muka kulkis lankaa myöten saati sitten kännykästä toiseen höh.

>autoilija myös tulevaisuudessa To, 2011-11-24 13:10

lisää kommentti

linkit

uusimmat

Muualla Yle.fi:ssä