Opi tutkimaan käytetyn auton renkaat

Opi tutkimaan käytetyn auton renkaat. Kuva: Autonrengasliitto ry

Outo yksittäistapaus? Tapasimme Puskurin tuotantopäivänä autokauppiaan hallissa käytetyn autoyksilön. Autolla oli ajettu yli 100 000 km. Noin kahdeksanvuotiaan auton alla oli talvirenkaat, jotka oli tehty ennen auton valmistumista: renkaat oli valmistettu alkuvuodesta 2002, auto loppuvuonna 2003. Renkaat näyttivät erittäin hyviltä, mutta eivät kyllä sitä käytännössä enää voineet olla. Uuden näköisissä renkaissa uuden renkaan ominaisuuksista oli jäljellä vain musta väri ja renkaan pyöreä muoto. Missä lie näitä renkaita varastoitu useita vuosia?


Renkaita kannattaa ”potkia” ja niiden viereen kumartua

Käytetyn auton ostajia pidetään usein ”renkaanpotkijoina”. Mutta käytettyä autoa ostettaessa tulisi juuri renkaisiin ja niiden kuntoon kiinnittää huomattavasti suurempaa huomiota. ”Kyllä näillä vielä vuoden ajaa” on hyvin yleinen toteamus. Kun auton tehdyn kaupan jälkeen ajaa myyntihallista ulos, niin tuo ”yksi vuosi” usein unohtuu ja se yksi saa jopa jatkokauden. Sitten ollaankin jo tekemisissä tosi vakavan liikenneturvallisuusriskin kanssa. Pitää muistaa tosiasia, että auto ei ole koskaan renkaitaan parempi.


Uudet renkaat kauppahintaan ikään kuin turvalisänä

Kun ostaja ja kauppias sovittelevat käytetyn auton hintaa tai sopivaa välirahaa, niin tuohon väliin on käytännöllistä sovittaa uudet renkaat. Osamaksukaupan kuukausimaksuun se tuo vain pienen lisän – siis halpa vakuutus. Kyllähän käytetty autokin useimmiten ostetaan useamman vuoden käyttötarpeita ajatellen, jolloin sijoitus turvallisuuteen ja ajomukavuuteen jakaantuu pidemmälle ajalle.

Uusilla juuri tehdyillä renkailla matka alkaa huomattavasti turvallisemmin. Ja kun Suomessa ajellaan, niin vielä jää se toinen rengaskerta uushankintaan – sitten keväämmällä. Kauppaa hierottaessa ostajan tulee vaatia myös se toinen rengaskerta tarkastettavaksi. Myyjän väite, että ne ovat ihan ok, ei ole riittävä todiste. Toki kauppiaskin aivan oma-aloitteisesti voi asentaa uudet renkaat vaihdossa tulleen sakkorengastuksen tilalle. On mukava todeta, että näin tosiaan myös tapahtuu.


Kun on ostamassa käytettyä autoa, niin kaikista autokaupassa mukana tulevista renkaista (normaalisti kahdeksan kappaletta) tulisi tarkistaa:

  • renkaiden sopivuus autoon; tyyppi ja koko (vertaa rekisteriote / ohjekirja)
  • ”silmämääräinen” yleiskunto
  • kulutuspinnan kunto ja urien syvyys
  • nastarenkaista jäljellä olevien nastojen määrä
  • renkaan valmistusajankohta
  • renkaan koko / uuden renkaan hinta (erikoiskoot voivat olla yllättävän arvokkaita)
  • auton ala olevien renkaiden käyttäytyminen koeajon aikana

Autokonkari Matti Sinervä juontaa Puskuri-ohjelmaa, toimii Autoliitossa sekä EcoTour 2011 -tapahtuman kilpailunjohtajana. Olotilassa Sinervä pohtii autoiluasioita tavallisen kuluttajan näkökulmasta.

kommentit

Ei kommentteja.

lisää kommentti

linkit

uusimmat

Muualla Yle.fi:ssä