Miten muoti syntyy?

Muodin synty, Tiia Vanhatapio. Kuva: Yle

Muoti suunnittelijan ja sisäänostajan silmin

Erityisesti cocktailmekoistaan tunnetuksi tullut, nuoren suunnittelijapolven kärkinimi Tiia Vanhatapio ei arastele puhua rakkaan bisneksen raadollisesta arjesta.

Tiian mielestä muotibisneksen arki on kovaa työtä.

- Täytyy miettiä, että löytyy oikeat markkinat eikä saa menettää taiteellista visiotaan. Samalla pitää muistaa, että taloustilanteella ja muodilla on suhde: laskukauden aikana halutaan turvallisuutta ja varmuutta.

Vanhatapio ei halua luoda kertakäyttömuotia.

- Onneksi ihmiset kaipaavat vaihtelua, mutta voivat uutta ostaessaan tehdä erilaisia valintoja: kestävästi muotoiltu vaate kestää aikaa.

Muotiblogeja Vanhatapio puolustaa kuluttajan kannalta:

- Muotiblogit ovat kuluttajan kannalta hyvä asia, ne jakavat nopeasti tietoa uutuuksista.

Seppälän tuotepäällikkö Eija Silvennoinen vastaa nuorisovaatebrändi Linkistä. Sisäänostajat toimivat yhteistyössä suunnittelijoiden kanssa: Seppälä ei osta valmiita vaatteita ulkopuolelta, vaan suunnittelutyö tehdään talon sisällä.

Tuotteen kaari suunnittelupöydältä kauppaan koostuu monesta vaiheesta: suunnittelija ja sisäänostaja tekevät yhteistyötä ja ostaja hankkii vaatteen. Vuodessa Seppälä tuottaa 12 mallistoa, jokaisessa 25 - 40 vaatetta.

- Muotibisneksen arki ei ole pelkkäää skumpan siemailua catwalkin laidalla, vaan paljon työtä, sanoo Silvennoinen.

Muotimaailma on muuttunut rajusti viimeisen kymmenen vuoden aikana netin myötä.

- Netin ansiosta kaikki maailman muodit ovat suomalaisen kuluttajan saatavilla, Seppälän kaltaisten liikkeiden pitää reagoida nopeasti, jos huomaa, että joku trendi nousee esiin.


Mitä muoti on?

Elämme muodin ympäröiminä, eikä kulttuurissamme kukaan pääse muodin ulkopuolelle: tahallinen muotivastaisuuskin on kommentti muotia kohtaan.

Yksinkertaisimmillaan muodin voisi määritellä jonakin aikakautena suosiossa olevaksi tyyliksi tai suuntaukseksi. Muoti on jatkuvasti tulossa, eikä koskaan täysin läsnä, se elää jatkuvassa aaltoliikkeessä. Ensin tulevat ensimmäiset hiljaiset signaalit, joita tulkitsevat edelläkävijät; tämän jälkeen suuri massa omaksuu suuntauksen, ja ilmiön yleistyessä sen uutuudenviehätys vähenee, ja tilalle syntyy jotakin uutta.

Muoti muuttuu, sillä maailma ympärillämme muuttuu koko ajan - muoti ei synny tyhjiössä, vaan suhteessa sitä ympäröivään todellisuuteen. Muoti tulkitsee aikaa ja ilmaisee visuaalisesti, eri muotojen, värien ja materiaalien avulla, aikansa (usein tiedostamattomiakin) psykologisia, kulttuurisia, taloudellisia ja poliittisia virtauksia. Esimerkiksi 1900-luvun mittaan muoti on ollut mukana tulkitsemassa muuttuvaa naisen
roolia ja 1960-luvulla muodin muutokset heijastivat länsimaisen yhteiskunnan rajua murrosta.

Muoti kiehtoo ihmisiä valtavasti - mutta syyksi siihen on vaikea löytää yhtä tyhjentävää vastausta. Muodilla on valtava energisoiva voima, se sytyttää ihmisiä ja antaa mahdollisuuksia itseilmaisuun ja vaihteluun.

Monille vaihtuvat vaatesesongit aiheuttavat ahdistusta, sillä takaraivossa jäytää pelko, pysyykö kelkassa, vai onko ihan out. Mutta jos muoti on ajan tulkintaa, se antaa jokaiselle mahdollisuuden tulkita nykyhetkeä omasta näkökulmastaan ja ilmaista pukeutumisellaan juuri omaa itseään.

Asian voi ajatella vaikkapa niin, että meissä jokaisessa on sekä pysyviä että muuttuvia ominaisuuksia - miksi tämä ei saisi näkyä myös pukeutumisessa? Pysyvyyttä voi ilmentää asuilla, jotka pysyvät suosikkeina vuodesta toiseen, ja vaihtuvuutta ilmentää esimerkiksi uusin asustein. Ja kuuluisan muotivalokuvaajan Cecil Beatonin sanoin: "Kaikkein muodikkaimmat ihmiset ovat muodin yläpuolella."

Puoli seitsemän -ohjelman muotiviikko 15.-18.3.2011 TV1 ja Yle Areena!

Katso Puoli seitsemän -klipit: suunnittelija Tiia Vanhatapio ja Seppälän tuotepäällikkö Eija Silvennoinen kertovat muodista:

Puoli seitsemän 15.3.2011 Miten muoti syntyy? (toimittaja Hanna-Mari Hoikkala):

kommentit

Ei kommentteja.

lisää kommentti

linkit

Vaatteet ja muut aatteet

Muoti yhdistetään erityisesti vaateteollisuuteen, vaikka muodit vaihtuvat yhteiskunnan kaikilla osa-alueilla - edes tiede ja politiikka eivät ole vapaita muotivirtauksista. Vaihtuva muoti tuntuukin olevan hyvin tyypillinen ilmiö länsimaiselle kulttuurillemme, jolla on korostunut suhde aikaan. Kulttuurillemme on tyypillistä keskittyä nykyhetkeen ja tulevaan.

uusimmat

Muualla Yle.fi:ssä