Haetaan monikulttuurisia lapsiperheitä Ylen uuteen tv-sarjaan

Haetaan monikulttuurisia lapsiperheitä Ylen uuteen tv-sarjaan. Kuvassa MiMiPo, J


Onko sinun perheesi etsimämme? Vuonna 2014 kuvattavaan Ylen uuteen tv-sarjaan haetaan nyt lapsiperheitä, joissa ainakin toisella vanhemmalla on juuret muualla kuin Suomessa.

Uusi lapsiperheistä kertova tv-sarja ilahduttaa ja koskettaa

Jenni Kokander, kolmekymppinen näyttelijä, koomikko ja kahden lapsen äiti ottaa selvää miten juhlat syntyvät ja arki toimii erilaisissa Suomeen kotiutuneissa monikulttuurisissa perheissä.

Tv-sarjassa sympaattinen Jenni tutustuu kahdeksaan lapsiperheeseen ja osallistuu perheille ominaisten juhlien valmisteluihin ja toteutukseen. Mitä Jennillä on annettavaa perheille, ja mitä Jenni puolestaan itse oppii?

Mausteena juhlajärjestelyissä toimivat lapsiperheiden erilaiset kulttuuritaustat, jossa joulun sijaan saatetaankin juhlia pakkasukkoa, vapun tilalla tanssia burmalaista vesijuhlaa tai naimisiin mennään kirkkaanvärisessä sarissa. Lapsiperhe saa Jennistä myötäelävän apurin, joka kuitenkin myös haastaa, kysyy ja kyseenalaistaa - aina ilolla ja vilpittömästi, huumoria unohtamatta.

Sarjaa kuvataan vuonna 2014 keväällä, kesällä ja syksyllä.

Millaisia perheitä tv-sarjaan etsitään?

- perheessä on yksi tai enemmän lapsia - ikähaitari syntymättömästä vauvasta teini-ikäisiin
- toisen vanhemman juuret ovat muualla kuin Suomessa
- ainakin toinen vanhemmista puhuu ja ymmärtää suomea
- perheellä on omia juhlatapoja ja halu kertoa niistä
- perhe haluaa avata ovet kotiinsa ja kertoa arjen haasteista
- perhe voi olla myös toisen polven maahanmuuttajaperhe, joka vaalii juuriaan mm. juhlaperinteiden muodossa
- perhe voi olla myös yksinhuoltajaperhe

Ota rohkeasti yhteyttä!

Ilmoita perheesi mukaan tällä lomakkeella

Ohjemaa koskevat tiedustelut tuottaja Ari Meriläinen, ari.merilainen (at) yle.fi

kommentit

aha ...yks ohjelma lisää "totuttamaan" veronmaksajat niihin tilanteisiin joista maksavat koko ikänsä...ja että "tätä lisää"...huoh

>huuko La, 2014-01-04 23:09

Samaa mieltä. Vielä filtteroivat nämä mielipiteetkin eli vain jotkut selviävät moderoinnista. Yle on verovoro !

>-vierasmäs- La, 2014-02-01 07:04

Saattaa hyvin olla että tällainen ohjema osaltaan auttaa suomalaisia naisia tunnistamaan ja välttämään ei-toivottuja elämäntilanteita, samaan tapaan kuin teiniäideistä tehty ohjelma.

>Positiivinen ajattelija Ke, 2014-03-05 09:25

@vierasmäs

No, kirjoitapa meille kaikille nähtäville niin sanantarkasti kuin suinkin pystyt sen viestisi, joka pois moderoitiin!

Tai, no, selitä summittaisesti asiasi. Olisiko kuitenkin niin, että verkkosivun ylläpitäjällä on oikeus, ja myös velvollisuus moderoida.

Linja ei aina voi kaikkia miellyttää, mutta mistään sananvapauden riistosta tuskin on kyse. Aggressiivisuus, herjaava/uhkaava sävy, kiroilu tms. lienee usein syynä moderointiin. En nyt sen varaan laske, että myöntäisit sellaiseen syyllistyneesi, mutta katsotaan... Ehkä vanha setä tässä kerranki yllättyy.

>Jani L. Su, 2014-03-23 04:46

Hyvä Yle. Nyt voitte taas jatkaa mamupropagandan tuottamista.

>Marko Su, 2014-01-05 16:20

Monikulttuurisuus oli luonnollinen ja mukava asia, ennen kuin sitä alettiin pakkosyöttämään mokuvyöry propagandana.

>Rohmar To, 2014-01-09 14:51

Taas Yleverolle löytyi käyttöä, täysin turhaa ohjelmaa. Ei muuta kuin elokuvaa mustasta Kekkosesta tekemään tai jokin muu vastaava mustamaalaus.

>Yleveron maksaja To, 2014-01-09 19:22

Monikulttuurisuusnäkökulma on ajat sitten läpikäyty. Kukkahattuilematta yhtään sen enempää (esim. loukkaantumalla tai väittämällä, että joku muu loukkaantuu), MIKSI luokitella ihmiset edelleen niin erilaisiksi aiemman kotimaan (tai vaikka isoisoisovanhempien kotimaan), kulttuurin ja/tai ulkonäön perusteella? Mitä tällä haetaan? Siis mitä jos vaikka minä ja perheeni hakisi ja vaan "ilmoittautuisi" monikulttuurisiksi? Mitä vikaa siinä olisi, miksi YLE ei hyväksyisi mukaan, kun ollaan Suomessa syntyneitä ja kasvaneita blondeja, just niitä "100% suomalaisia"? Hakemukseen jotain tyyliin "me ollaan vähän erilaisia hei, tykätään matkustella ja pukeudutaan kesät talvet kuin Rion karnevaaleille ja juhlitaan vesipuhvelijuhlaa ja syödään heinäsirkkoja ja nyljetään kotona eläimiä jne jne, tervetuloa töllistelemään ja seuraamaan meidän arjen vaikeuksia tällaisina kuin me ollaan, ihan tälleen huumorin varjolla..." Erilaiset kulttuurit ja elämäntavat on oikeasti todella mielenkiintoisia joo, mutta voisko olla tylsempi ja vanhanaikaisempi lähestymistapa? Yhtenäiskulttuuriajattelu tässä paistaa läpi ja se on NIIN viime vuosituhatta se!

>Kat Ma, 2014-01-13 15:20

Juuri näin.

>Ko Ti, 2014-01-28 11:36

Ei jaksa enää tota propagandaa!

>annie Su, 2014-01-26 16:49

Tämän tv-sarjan tuotantoon kulutetut rahat olisi Yle voinut käyttää esim. hyvän ulkomaisen draaman hankintaan. Koska meillä on ollut sarjoja Puolasta, Unkarista jne.??? Maailmalla on paljon mielenkiintoista valmista materiaalia, joilla saadaan "maailma tutummaksi", jos sitä haetaan tällä uudella sarjalla. Tämä tuleva Ylen tv-sarja vaikuttaa tyhjänpuhumiselta ja lapsellisen osoittelevalta. En aio katsoa!
ps. miksei Yle laita nettiin mielipidetiedusteluja siitä, mitä ihmiset todella haluavat katsoa?

>Vanhanaikaista ja turhaa!!! Ti, 2014-01-28 18:55

Loistava idea! Ihmettelen aiempia negatiivisia kommentteja. Ei ole kyse mistään pakkosyötöstä, vaan tavallisten ihmisten arjen , arvojen ja elämän kuvaamisesta! Kiinnostaa minua kovasti! Olen tekemisissä maahanmuuttajanuorten kanssa työssäni paljonkin. He ovat tavallisia, ihania nuoria huolineen, kasvukipuineen ja haaveineen kuten muutkin! Ainoa ero on se, että takana voi olla lapsuus pakolaisleireillä, sairastettu vakava malaria ja myöhästynyt koulunkäynti. Siitä huolimatta yrittämistä riittää ja tahtoa oppia ja käyttää lahjojaan. Ihan pakko todeta, vaikka tiedän, että ärsyttää kuulla tämä: siinä missä suomalainen nuori hokee vittua ja rynnii aikuisen ohi bussiin , maahanmuuttajanuori on kohtelias ja avulias ja vanhempaa kunnioittavA. Olen työssäni saanut tämän niin monesti kokea ! On tietenkin niitäkin jotka ovat jo sopeutuneet ja oppineet suomalaiset tavat! Sitähän me heiltä odotammekin, valitettavasti! Arvostan silti omia nuoriammekin kovasti ja he toimivat usein yhdessä maahanmuuttajien kanssa ihan normaalisti niinkuin pitääkin. Kun ovat tutustuneet yhteisen tekemisen kautta, huomaavat ettei ole muuta kuin ihmisiä ihmiselle . Totuushan on, että riippumatta ihmisen syntyperästä, meitä on moneksi. Ei kuitenkaan saa leimata ihmisiä tuntematta heitä. Odotan innolla sarjan valmistumista!

>Ihmisiä olemme kaikki La, 2014-02-08 10:42

"Ei kuitenkaan saa leimata ihmisiä tuntematta heitä."= suomalainen nuori hokee vittua ja rynnii aikuisen ohi bussiin.

ja mikä ihme on tämä asia, että työnnetään tuo, että olemme kaikki ihmisiä yms. Eihän kukaan sitä kiistä, että ajateltaisiin, että maahanmuuttajat eivät olisi ihmisiä....mutta kun ihmiset koostuu eri asioista, ajatuksista yms, ei siitä, että ajattelemme vain, että ihminen on toiselle ihminen, ja muka ei ole muuta, kuin ihmisiä ihmiselle.. haloo. ihminen koostuu eri asioista, joten emme kaikki ajattele olevamme samanlaisia todellakaan ja esim. taustat yms. ovat siinä iso erottava tekijä, mitä havaitsemme, mutta ei se ole sama, että emme olisi ihmisiä.

>niinpä niin.. Ma, 2014-04-28 21:30

Vaihteeksi olisi hyvä nähdä dokumentteja monikulttuurin varjopuolista, esimerkiksi eräiden kulttuurien naisia halveksivista tavoista, väkivallasta, siitä millaisia kustannuksia yhteiskunnalle aiheutuu ja millaisia identiteettiongelmia on ihmisellä, joka joutuu tasapainottelemaan kahden kulttuurin välillä.

>Hina93 La, 2014-02-08 21:08

Jos haluat nähdä naisia halveksivaa kulttuuria, riittää kun perehdyt ihan tähän kotimaiseen meininkiin: joka viides suomlaisnainen kokee jossain elämänsä vaiheessa parisuhdeväkivaltaa. Alkoholin kyllästämässä kulttuurissamme puolison pahoinpitely on arkea, ja juomisen kustannukset saa selville vaikkapa THL:n tilastoista.
Turha kuvitella, että muualla asiat ovat huonommin.

>Aurinkoa To, 2014-02-13 20:59

Hyviä pointteja. Maahanmuuton ja monikulttuurin ongelmat ovat nykyisin tabu. Tabu, joka täytyy rikkoa.

>mä vaan Su, 2014-02-16 19:36

Mieluummin katsoisin dokumentteja, joissa näitä mainittuja teemoja (sukupuolten välinen tasa-arvo, yhteiskunnalliset vaikutukset, identiteetti) käsitellään tilastoihin ja tutkimuksiin pohjautuen moniäänisesti eri näkökulmista. Jokaisen pitäisi ymmärtää, ettei kulttuurit tai uskonnot ole ikinä mustavalkoisesti hyviä tai huonoja, saatika sitten homogeenisiä. Olisi todella kauhea ajatus tehdä yksisilmäisesti dokumentti jonkun kulttuurin pelkistä negatiivisistä ilmiöistä. Kuinka paljon se lisäisikään stereotyyppistä ajattelua ja vihamielisyyttä. Hina93 varmasti ymmärtää, että myös suomalaisista saisi aika kuvottavan dokumentin aikaiseksi jos tarkoituksella keskityttäisi vain "varjopuoliin".

>Laura Su, 2014-03-09 19:25

Nyt on kuultu homopropakandaa vuosia ja sitä on tullut joka tuutista. Nytkö alkaa taas monikulttuurinen propakanda. On alkanut kansainvaellus Afrikasta Eurooppaan ja Euroopan rajavartiosto turvaa laittomien tulijoiden maahantulon ei estä sitä. Euroopassa on muslimienemmistö 25 - 35 vuoden päästä mutta näyttää että tuo täyttyy ennemmin. Eikö olisi parempi muuttaa kolmanteen maahan niin saa nauttia heti niistä oloista.

>Juissi Pe, 2014-02-21 09:08

Miksi yritetään kertoa tarinaa yhden esimerkin mukaan? Tämä on naurettavaa niin kuin moni onkin jo huomannut.

Jos joku harrastaa samoja asioita kuin mina on häntä VÄÄRIN esittää koko genren edustajana.-..l Hyi Yle katso peiliin jo muut näkee läpi propagandan

>paco Pe, 2014-02-21 16:51

Minusta tämä voi olla ihan hyväkin ohjelma. Tosin tälläiset ohjelmat on kyllä yleensä melkoista kuraa. En kyllä ymmärrä miksi tästä ohjelmasta pitäisi olla näin vihainen. Tuntuu siltä, että ihmiset vain vihaavat asioita koska se on helpompaa kuin olla iloinen.

PS: En millään voi ottaa tosissani ihmisten kommenntteja, joissa sana "propaganda" on kirjoitettu väärin.

>matti Ke, 2014-02-26 08:23

Kaikki kansat ovat yhtä arvokkaita. Suomalaiset eivät ole yli-ihmisiä, mutteivät myöskään ali-ihmisiä. Emme tarvitse ketään rikastamaan itseämme, sillä meillä on omaakin rikasta kulttuuriperintöä, jota tulee vaalia. Olemme riittävän hyviä sellaisina kuin olemme!

>@hii To, 2014-02-27 14:12

Olen täysin samaa mieltä.

Näitä turhia ja "väritettyjä" ohjelmia on YLE:n taholta nähty jo riittävästi ja kaikki tietysti veronmaksajien kustannuksella.

>turha ohjelma La, 2014-03-22 19:28

Eikös me olla jo maksettu tarpeeksi näille lusmureille. Pitääkö vielä katsoa näitä "sukupuoli tasa-arvoisia2 pummeja televisiosta kansan maksamilla veroille

>Toppo Elonperä Ma, 2014-03-17 17:13

Itkijöille:

Yle on vuosien varrella julkaissut ohjelmia monista eri ryhmistä.
Ensimmäisen ja toisen polven maahanmuuttajat ovat kiistatta sellainen ryhmä, joiden elämä poikkeaa joissakin suhteissa ns. paljasjalkasuomalaisista.
sen sijaan, että naamioitte rasisminne läpinäkyvään mukasuvaitsevaan passiivisagressiiviseen kaapuun, ettekä pysähdy hetkeksikään miettimään kuinka typeriltä kuulostatte, selventää minulle muutama asia:

a) Mitä tarkalleen tarkoitatte Ylen propagandalla? mielestäni maahanmuuttaja-aijeisia ohjelmia on ollut suhteessa maahanmuuttajien määrään nähyden melko tasapainoisesti. Olisiko tuon propagandaharhan syynä ehkä erään poliittisen puolueen eräiden edustajien ala-astetasoinen itsensä ilmaisu, jota on ollut monissa asiaohjelmissa syytäkin trivialisoida naurettavaksi suun pieksännäksi.

b) Puhutte veronmaksajista ja kuinka heidän rahoillaan tuotetaan "propagandaa". Tuota, melkein kaikki mun pihapiiris asuvat 1. polven maahanmuuttajataustaiset on töissä. Välillä enemmän, välillä vähemmän, kuten niin monet muut suomalaiset. Jos ette ole sattuneet huomaamaan, maahanmuuttajat hakevat AHKERAMMIN töitä kuin suomalaiset ja ovat myös melko palvelualttiita ja ystävällisiä, kun joku heille töitä anytaa. Kiitos, kaikki turun ihanat bussikuskit)

c) ihanko totta olette näin yksinkertaistavia. Vai olisiko peiliin katsomisen paikka. Vai suosittelenko tutustumista arkeen kentällä. Vai jatketaanko tällä yksipuolisella tyypittelyllä?

d) Haukunko minä jatkuvasti sitä että minun, veronmaksajan rahoilla kustannetaan kaikkea mun mielestä väärää ohjelmaa? En. YLE:n tarkoitus on kuvata kaikkien arkea, ja maahanmuuttajataustaisten kohtaloista voi joko ottaa oppia tai vihata. Kumpi on hyödyllisempää? Miettikääpä sitä.

e) Ne "mmmh, mutkumoku mmmh"- ulisijat, jotka jaksoivat lukea tähän asti, eivätkä purreet hampaitaan kiukusta poikki: onnittelut, hyvällä tuurilla teillä on vielä toivoa. Loput painukoot Siperiaan.

>Jani L. Su, 2014-03-23 04:38

Hienoa tekstiä Jani L. !
Lisäkommenttina "Siperiaan lähtijöille", että Suomessa on aikamoinen määrä myös niitä maahanmuuttaneita, jotka ovat kouluttautuneet korkeasti omassa kotimaassaan ja tulleet tänne tekemään töitä ja MAKSAMAAN VEROJA. Kaikki eivät todellakaan ole täällä nauttimassa sosiaalitukiamme. Yleistäminen vaan kun on monen mielestä niin kivaa..

>Petra Ti, 2014-04-15 08:50

Mistä sinä olet huomannut, että he hakevat AhKERAMMIN töitä, kuin suomalaiset. Miten sen saa tietää?

ja kirjoittamasi perusteella onkin minustakin turhaa itkeä maahanmuuttajien huonosta työllisyydestä yms. sellaisesta, koska en kyllä katukuvassa esim. näe heidän keskuudessaan köyhyyttä.

Ylen propagandalla moni varmaan tarkoittaa sitä, että näitä ohjelmia yms. muita tehdään ikäänkuin suomalaisina, jota monet eivät koe ja tunnista mitenkään suomalaiseksi, mutta se pakotetaan ottamaan vastaan suomalaisena tai muuten olet rasisti tai ahdasmielinen yms.

Ja se jos mikä on ala-arvoista niin on tuoda aina mukaan tuo alentava asenne erästä puoluetta kohtaan, muka ihan kuin he eivät muka joiden edustajien kohdalta puhuisi koskaan mitään asiaa..toiset eivät vaan halua huomata, että ehkä heidän puheissaan on perää..

ja Ylehän on ihan ilmoittanut olevansa ns. monikulttuurisuuden edistäjä jostain syystä.

ja tuo asenne on äärimmäisen rasittavaa, että maahanmuutto on joillekin kuin punainen vaate, jota ei saisi kritisoida, koska se on nostettu niin jalustalle ja maahanmuuttajat ja pakolaiset nostettu jonkin sortin marttyyreiksi ja maailmanpelastajiksi jostain syystä.
Ja minusta koko kirjoituksesi huokuu juuri tätä.

>niinpä niin.. Ma, 2014-04-28 21:47

Muistakaa nyt ottaa vielä se kiintiö homo mukaan saadaan sitten suvaittavaa koko yle veron edestä.

>Minä Su, 2014-03-30 15:02

Monikulttuurisuudesta ei ole mitään iloa :D Miksi ajatellaan, että MONIKULTTUURISUUS on joku asia johon tulee pyrkiä? Tai edes hieno asia?

Ylelle kiva, että saatte jatkettua tätä mamupropagandaanne. Toivon, että edes pieni osa suomalaisista ymmärtää miettiä omilla aivoillaan, mistä on oikeasti Suomelle ja suomalaisille hyötyä ja mistä ei.

>Iina Ti, 2014-04-01 14:38

Pitääkö sen monikulttuurin edustajan olla keltainen tai musta, vai kelpaako valkoinen, suomalaisen näköinen sveitsiläinenkin? Näyttää siltä, että monikulttuurisuus tarkoittaa täällä poikkeavaa ihonväriä tai eksoottista uskontoa.

>Lisa Ti, 2014-04-01 22:51

Ylen propagandasta joudun pakosti maksamaan vaikka muun median kohdalla valinta on vapaa. Aatteiden pakkosyöttö ja feministimäinen asenne ihmisten mielipiteisiin ei ole yleissivistävää vaan lähinnä huvittavan moraalitonta. Noh, se toki ylellä tiedetään mutta samalla nauretaan paskasesti koska ylevero takaa joka tapauksessa toimintaa. Ylen tuotanto kokonaisuutena konkretisoituu juuri näihin "helmiin" joita suurin osa ihmisistä tuskin haluaisi edes katsoa (median mamu-propagandaa joutuu nyky-Suomessa kuulemaan vaikkei haluaisi). Esim. oikeasti objektiiviset ohjelmat kuten tiededokumentit on tyyliltään sitä mitä yle olisi VELVOLLINEN tuottamaan, ei poliittinen propaganda, ei edes sillä naiivilla tekosyyllä että "saadaan ihmiset keskustelemaan kärjistämällä".

>Kommunistinen Suomi vuonna 2014 Ti, 2014-04-08 11:03

lisää kommentti

Tämän kentän sisältö pidetään yksityisenä eikä sitä näytetä julkisesti.

uusimmat

Muualla Yle.fi:ssä