[Kuvassa Radio Suomen musiikkipäällikkö Jorma Hietamäki]
Eilen järjestettiin keskustelutilaisuus koskien Yleisradion radiokanavilla soitettavaa musiikkia.
Paneeliin oli kutsuttu Ylestä radiotoimittaja Calle Lindholm, tv-tuottaja Anssi Autio ja Radio-Suomen musiikkipäällikkö Jorma Hietamäki. Jussi Raittinen edusti muusikoita. Yleisökin koostui etupäässä vanhoista musiikkitoimittajista, muusikoista ja muista alan konkareista.
Hilppa Kimpanpään alustuksessa nousi esiin osanottajien yleinen huoli radiomusiikin monipuolisuudesta, monikulttuurisuudesta ja soittolistojen kapeudesta.
- Kun kelaa läpi esimerkiksi Stadin seudun radiokanavat niin huomaa, että ne lähettävät enemmän tai vähemmän samanlaista musiikkia, tiivisti Olli Ahvenlahti radiokentän nykyongelman.
Osallistujien ikärakenteesta johtuen kritiikin kärki osui ainoastaan Radio-Suomeen ja henkilöityi panelisti Jorma Hietamäkeen. Tuottaja Markus Partanen kuitenkin muistutti, että tilaisuudesta puuttuvat ne isot johtajat, jotka ovat vastuussa radiouudistuksista ja profiloinneista.
Harmaantuva Suomi
Heikki Kahilan mielestä nykyinen viihdekenttä on suunnattu pääosin nuorille ja niin sanottu harmaantuva Suomi on jätetty tarjonnan ulkopuolelle. Kahila muistutti myös Suomen ikärakenteesta:
- Suomessa on 60-79 vuotiaita noin 2,2 miljoonaa. Yksin kuusikymppisiäkin on lähes puoli miljoonaa. Heille keskeinen tapa käsitellä viihdettä olisi nostalgia.
Menneiden ikävöinti olikin tilaisuuden pääteema. Monikaan ei nähnyt juuri mitään hyvää nykyradion musiikkitarjonnassa.
Tilaisuudessa jäi yksi näkökulma harmittavan yksipuoliseksi. Mitä radiomusiikista ajattelevat tavalliset kuuntelijat? Yhden hiljaisen mielipiteen voi lukea Ylen vuosikertomuksesta:
Radio tavoitti vuonna 2007 viikoittain keskimäärin 96 % yli 9-vuotiaista suomalaisista eli saman verran kuin edellisenä vuonna. Suomalaiset kuuntelevat radiota keskimäärin 3 tuntia 16 minuuttia päivässä. YLEn kanavien osuus tuosta ajasta oli 53 prosenttia. YLE Radio-Suomen kuunteluosuus kasvoi 2 prosenttia edellisvuoteen verrattuna ja kanavan osalta erittäin tyytyväisten kuuntelijoiden osuus kasvoi peräti 5 prosenttiyksikköä. YLEn radiokanavat tavoittivat keskimäärin 2,961 miljoonaa kuuntelijaa viikoittain.