Miksi samat näyttelijät ovat joka leffassa? Yksi Suomen tuotteliaimmista elokuvatuottajista Solar Filmsin Markus Selin vastaa kysymyksellä: - Miksei Yleisradio vaihda toimittajiaan kerran viikossa? Eiväthän autokaupatkaan vaihda myyjiä parin viikon välein. Kyse on myös siitä kenen kanssa on hyvä tehdä hommia. Ei ole meidän vika, parhaat saa duunia.
Kaiken lisäksi saman päänäyttelijän tähdittämät elokuvat tulevat usein ensi-iltaan samana syksynä. Ja pahimmillaan sama tyyppi vaikuttaa vielä näkyvässä televisiosarjassa.
Mutta kenen etu on, että samat naamat kuluttavat valkokangasta leffasta toiseen? Joskus katsoja joutuu skarppaamaan erottaakseen näyttelijän roolisuoritukset toisistaan. Sellainen syö helposti rainan uskottavuutta ja elokuvan elämystä. Naaman kulumista on kuitenkin hankalaa arvioida roolitusvaiheessa.
– Usein elokuvien aikataulut venyvät, eikä ole todellisia mahdollisuuksia ennakoida kuka näyttelijä on oman elokuvan julkaisun aikaan sillä, kertoo Markus Selin.
Näyttelijän ammattitaidon lisäksi vaakakupissa painaa julkisuusarvo. Jasper Pääkkönen saa ihan eri lailla ilmaisia palstamillimetrejä isoissa aikakausilehdissä kuin tuntematon näyttelijäopiskelija Tampereelta.
– Leffapromootio on tärkeä osa bisnestä. Sopimuksissa määritellään erikseen kuinka paljon näyttelijöiden pitää tehdä promootiotyötä elokuvan ensi-illan aikaan, sanoo Markus Selin.
Elokuvan tekeminen on liiketoimintaa, eikä bisnestä ei tehdä hakemalla aktiivisesti uusia naamoja teatterikorkeakoulusta. Ei pakasta vedetty näyttelijäopiskelija vedä katsomoihin väkeä samalla lailla kuin Peter Franzenin öljytty yläkroppa.
– Siitä ei kuitenkaan ole luotettavaa tietoa kuinka paljon suosittu pääosannäyttelijä lisää elokuvan suosiota, mutta on se merkittävä asia, muistuttaa Selin.
Kyseessä on tietenkin myös noidankehä: Uusia tähtiä ei tule, koska isot roolit annetaan nykyisille leffatähdille.
– Jasper Pääkkösen tähdittämät leffat ovat vetäneet todella hyvin katsojia, mutta ei niiden elokuvien suosioon tietenkään vaikuta pelkästään pääosanäyttelijä. Vesa-Matti Loiri taitaa olla viimeinen, joka on ollut todellinen vetonaula kotimaisessa elokuvassa, selittää Selin.
Ammattitaitoisista näyttelijöistä ei Selinin mukaan kuitenkaan ole nykypäivänä pulaa.
– Kaukana ovat ajat, jolloin ajateltiin että teatteri on ainoa oikea paikka näyttelijälle, elokuva on lottovoitto ja mainoksissa esiintynyt näyttelijä on myynyt itsensä. Nykyään korkeakouluissa saa hyvää koulutusta kameranäyttelemiseen. Enää ei kaikkien tarvitse näytellä salin takariville, kertaa Markus Selin.
Näyttelijöiden palkkiot lohkaisevat Selinin elokuvien budjeteista noin 10%, joten yksittäisen näyttelijän palkkioiden suuruus ei budjettia heiluta.
Eli taskulaskimella: julkisuusarvo miinus palkkio = kärkikastin näyttelijän käyttäminen pääroolissa on kuin laittaisi rahaa pankkiin.