Formaatit pyörittävät televisiota

Julkaistu To, 26/02/2009 - 12:55
  • Televisio (Kuva: J Grindall @ Flickr)
  • Formaatilla voi monistaa suositun tv-ohjelman vaikka Suomesta Nigeriaan.
    Usein formaatteja paheksutaan, mutta silti niitä katsotaan. Paljon.

Televisiokanavat ja tuotantotalot ovat  ehdottaneet, että jatkossa valtiontukea ohjattaisiin nimenomaan formaattien kehittämiseen. Mutta minkälaista formaattien kehittäminen ja kauppaaminen oikeastaan on? Voiko sillä elvyttää media-alan taantumaa? Ja miksi ihmeessä formaatit ovat niin suosittuja?

Muun muassa Uutisvuotoa, Tanssi tähtien kanssa ja Robinson -formaatteja Suomessa tuottaneen Broadcastersin Juha Tynkkynen kertaa formaatin suosiota.

– Jos katsoo prime-timea, niin se on ottanut viim. 10 aikana keskeisen sijan. 90-luvun puolivälin jälkeen kasvanut räjähdysmäisesti. Haluatko miljonääriksi on formaattien lippulaiva. Toinen iso juttu on ollut 2000-luvun realityteevee.

– Vanhimmat formaatit ovat peli- ja gameshow-puolella. Onnenpyörän ja Napakympin tyyliset ohjelmat aloittivat käsitteen. Ne ovat olleet helppoja ymmärtää, koska niissä on ollut pelirakenne perusideana. Keksitään joku peli ja miten sen pelimoottori toimii, kiteyttää Tynkkynen.

Idea ei ole formaatti

Ideoita on varastettu muista maista jo paljon ennen kuin formaattien käsite lanseerattiin televisioon. Idea ei kuitenkaan ole sama asia kuin formaatti. Kaupattavaan formaattiin kuuluu paljon tuotantotietoa, tutkimusta ja visuaalisia ohjeita. Usein jopa määritellään millainen persoona sopii kyseisen ohjelman juontajaksi.

– Formaatin perusedellytys on monistettavuus. Eli että se voidaan samoilla opein toteuttaa jossain muualla. Parhaillaan se tuottaa tosi hyvin yhdellä punnerruksella. Formaattien menestyksen yksi salaisuus on se, että ne tarjoavat kanaville varmempia ratkaisuja. Uusiin ohjelmiin liittyy aina iso epäonnistumisen riski. Jos tv-ohjelma on mennyt viidellä markkina-alueella mennyt hyvin, niin siitä voi jo jollain lailla ennustaa menestystä, Juha Tynkkynen uskoo.

Formaattiraamattu – idea, ulkomuoto, softa, markkinointi..

Formaatti on siis oikeastaan työkalu. On helpompaa ja varmempaa, kun kaikki tietävät minkälainen ohjelmasta pitää tulla ja miltä sen pitää näyttää. Kunhan se vaan lopulta näyttää siltä! Usein koko paketti on erittäin tarkasti määritelty.

– Joillakin se on tarkempaa kuin toisilla. Jotkut formaatin myyjät vaativat, että se pitää toteuttaa eksaktisti samalla tavalla lavasteista lähtien. Mutta toiset yhtiöt luottavat ostajaan ammattitaitoon tehdä siitä omaan maahan sopiva versio. Esimerkiksi Uutisvuoto on hyvin erilainen kuin Englannin versio, kertoo Juha Tynkkynen.

– Yleensä siitä tehdään formaattiraamattu, jossa määritellään tarkasti kaikki asiat – mikä ohjelmassa on olennaista, millaiset lavasteet ja juontaja ja niin edelleen. Usein siihen liittyy myös teknologinen puoli – tietokoneohjelmat ja graafinen ilme.

Formaatilla voi rikastua

Suuret monistettavat reality-ohjelmat ovat rikastuttaneet monta tuotantoyhtiöitä. Myös visailut ovat olleet kehittäjilleen rahasampoja.

– Onnistuessaan ne ovat hyvä tulonlähde. Esimerkiksi Haluatko miljonääriksi –ohjelman ensimmäisten 5-6 vuoden aikana myyntituotot oli miljardi dollaria. Se on mennyt ainakin sadalla eri kanavalla. Big Brother ja Idols ovat suunnilleen samassa luokassa. Pitää tietenkin muistaa, että jos viimeisen 10 vuoden aikana on kehitetty 10 000 formaattia, niin 100 niistä tuottaa jotain. Ja niistä sadasta ehkä 10 on isoja hittejä.

– Suomi on niin pieni markkina-alue, että yleensä kaupassa määritellään prosenttien sijasta hinta per episodi. Sanotaan vaikka että jos summa olisi 10 000 euroa, niin 12 jakson sarjasta myyjä saa 120 000 euroa, laskee vastaava tuottaja Tynkkynen.

Tulevaisuus

– Sitä on vähän vaikea sanoa. Viimeinen aalto on ollut hybridiformaatit, joissa on elementtejä realitysta ja lifestyleohjelmista. Esimerkiksi ohjelma, jossa rakennetaan jollekin perheelle talo viikossa. Puhdas reality on hieman hiipumassa. Mutta toisaalta tv-maailma on niin iso, ettei selvää globaalia trendiä voi nähdä, Tynkkynen toteaa.

Formaatti, hyi yäk!

Usein formaatteihin suhtaudutaan tavisten keskuudessa nihkeästi. Formaatti on kuin ketjukuppila tai monikansallinen yhtiö – mitä ilmeisimmin tavallista ja rehellistä kansalaista riistävä kapitalistien keksintö. Kansan silmissä formaatti ei ole tuotannon työkalu.

– Se on vähän sitä samaa, kun että kaikki ihmiset sanovat katsovansa televisiosta uutisia ja dokumentteja, mutta katsojatilastot kertovat ihan muuta. Salkkareilla on kuitenkin melkein miljoona katsojaa päivittäin, huomauttaa Juha Tynkkynen. Ja muistuttaa:

– Sekin muuten on formaatti.

Tagit: