Tuottaja Tuomo Tähtinen Musexista, mitä jäi käteen?
- Liian aikaista eritellä materiaalia. Me ollaan tekemässä tarkempaa selvitystä parhaillaan. Suullisen palautteen mukaan tapahtuma sujui erittäin hienosti. Järjestelyt menivät hyvin ja osallistujat vaikuttivat tyytyväisiltä.
Yleensä konferenssit ovat suhteellisen tylsiä tapahtumia. Te lupasitte ihan konkreettisia parannuskeinoja. Mutta mitä osallistujat lopulta saivat tapahtumasta irti?
– Is This It ei ollut sillä lailla perinteinen tapahtuma. Meillä oli vähän puhujia ja paljon keskustelua ja ryhmätyöskentelyä. Formaatti on lainattu Kanadasta ja se kyllä osoittautui hyväksi. Ei ollut perinteisiä paneeleita. Pyöreän pöydän formaatissa osallistujat pääsivät tutustumaan helpommin toisiinsa. Musiikkiala on vieläkin siinä määrin ihmiskeskeistä bisnestä, että jo kontaktien luomisesta on apua.
Mainostitte etukäteen, että osallistujat lähtevät konferenssista mukanaan 100 konkreettista keinoa tehdä parempia musiikkituotteita. Miten parannuksen kanssa kävi?
– Tietysti aina brainstormissa on monenlaista sisältöä. Materiaalia ei ole vielä kunnolla kahlattu läpi. Me ollaan juuri tekemässä siitä white paperia, joka valmistunee ensi viikolla. Pakko myöntää että tavoite tuntui etukäteen hyvin kunnianhimoiselta, mutta lopulta ideoita tuli huomattavasti enemmän.
Mutta sata uutta ideaa on aika paljon luvattu. Tuomo Tähtinen, pystyttekö todella lunastamaan lupauksen?
– Ei me oltu keksimässä pyörää uudestaan. Eniten pyöreissä pöydissä mietittiin ja ideoitiin sitä miten voimme toimia muuttuvassa kentässä siihen paremmin soveltuvalla tavalla. Jos sadasta uudesta ideasta 90 huonoa ja 10 hyvää, niin se on jo aika hyvin. Vielä ei voi tietää ovatko ideat mullistavia. Laatu ja hyvät asiat ovat kuitenkin universaaleja.
Kun suomalaisia ollaan, niin pakko kysyä miten kansainväliset ammattilaiset ottivat vastaan tapahtuman iltamenoissa esiintyneet suomalaisbändit?
– Tuli erittäin hyvää kommenttia. Tämä ei ollut perinteinen showcase, joten joten bändikattaus oli aika kapea, 12 yhtyettä. Mutta sitä ei pysty sanomaan syntyykö bändien ja levy-yhtiöiden kesken mitään konkreettista. Afterpartyt olivat loppuunmyytyjä, joten jokaiselle bändille löytyi kuuntelijansa.
Tarkempaa selvitystä odotellessa Is This It –huippukokouksen satoa voi korjata netissä. Brittiläisen Ruth Danielin tweetti edustaa varmasti tuoretta lähestymistapaa: ”Make music illegal like drugs... Then everyone will want to buy it!”
:hymiö: