Tässähän on jo aikoja lätisty: musiikki ei enää myy ja siitä huolimatta musiikin kulutus vain kokoajan yleisellä tasolla kasvaa.
Musiikkia voi nykyisin kuluttaa äärimmäisen helposti ostamatta sitä, tämän ei tarvitse liittyä millään tasolla Piratismiin tai laittomiin latauksiin. Käytännössä musiikin saaminen on helppoa ja sitä saa ainakin näennäisesti ilmaiseksi.
Ruotsalaisessa Digital Renaissanse -julkaisussa pohditaan uudenlaisen listan tuottamista ja sitä, mitä listat voisivat tulevaisuudessa koko teollisuudelle ja kuluttajalle tarjota. Onko siis pelkkien levymyyntien tuijottelu enää missään määrin relevanttia, kun musiikki ja sen kuuntelu tapahtuu jo sen ulkopuolella.
Mitä uudella listalla pitäisi olla?
Oikeastaan kysymys on hyvinkin yksinkertainen. Niin kutsutulla virallisella listalla on pyritty jollain tasolla arvottamaan musiikkimaailmaa ja musiikin arvoa. Nyt kun musiikki ei enää oikein tahdo myydä, listan merkitys tietysti muuttuu hieman kyseenalaiseksi.
Olisiko artistin suosiota tarvetta nykyisin mittailla jotain muitakin reittejä, kuin pelkästään tuijottamalla myyntilukuja? Voitaisiinko uutta listaa lähteä rakentamaan esimerkiksi myytyjen keikkalippujen kautta tai sen kautta, kuinka paljon tiettyä kappaletta on kuunneltu esimerkiksi MySpacessa tai Spotifyssa.
We Are Hunted tarjoaa näkökulmaa uudenlaiselle listalle
Unohtamatta tietenkään sitä, että myös tuoreet, nk. ilmiöt saattavat löytyä We Are Hunted -pavelun kautta kovinkin helposti, tuottaa palvelu reaaliajassa listausta sillä hetkellä "eniten käsitteillä olevista" artisteista ja musiikeista.
Lyhyesti, We Are Hunted kerää tietoja soitetusta ja puhutusta musiikista ympäri ns. sosiaalista mediaa ja kerää nämä kaikki artistit kuunneltavaksi yhden sivuston alle. Käytännössä voidaan puhua eniten huomiota verkossa saaneista kappaleista.
"We Are Hunted on nettimusiikin top 100 -lista (tai oikeastaan top 99). Mahdollisimman yksinkertaiseksi tehdyn käyttöliittymän avulla hitit voi kuunnella suoraan selaimessa.”, kirjoittaa Digitoday.
Teknisesti palvelu perustuu wotnews.com.au-hakukoneen semanttiseen hakuun, joka käy läpi sosiaalisen median sivustoja ja vertaisverkkoja löytääkseen eniten puhuttaneet ja eniten kuunnellut kappaleet.
Edellisiä palveluita ovat muun muassa Twitter, MySpace, YouTube, Last.fm, iLike, torrent-verkot ja Limewire.
Uudet ilmiöt syntyvät ollakseen irtonaisia?
Ongelmallistahan näissä on se, että tällaisista palveluista ei tule koskaan sen suurempia. Niistä tulee ainoastaan joidenkin piirien ilmiöitä. Ironista kyllä, myös koko musiikkimaailma näyttäisi vuosi vuodelta yhä vahvemmin olevan menossa samaan suuntaan. Mistä tämä sitten johtuu? Se onkin toisen keskustelun paikka.
Aikanaan aika hyvissä kantimissa ollut musiikkimedia junnaa hieman paikallaan. Kun perinteisessä mediassa ei reagoida tai oteta asioihin kantaa, uudet muutokset ja tavat tehdä asioita uudella tavalla syntyvät lopulta jossain muualla.