Maailman ensimmäinen Twitterissä kirjoitettu laulu?

Julkaistu Ma, 25/05/2009 - 11:55
  • Gary Go (Kuva: myspace.com/garygo)
  • Twitter on saanut esiin uusia puolia artisteissa ja faneissa. Sosiaalisen median mahdollistama vuorovaikutus on syrjäyttämässä kuluttamisen.

Tapaus: Gary Go ja ilmapallo

Laulaja-lauluntekijä Gary Go on tehnyt biisin yhdessä Twitter-seuraajiensa kanssa. Sykäyksen laululle toi laulajan asunnon edessä kasvavaan puuhun jumiutunut ilmapallo.

Go otti kuvan sydämen muotoisesta ilmapallosta ja lähetti sen Twitteriin. Seuraavien päivien aikana hän raportoi ilmapallon tilanteesta. Lopulta idea lähti lentoon (käsistä?) ja Gary Go ehdotti Twitter-kavereilleen lyriikkakollaboraatiota. Go'n seuraajat lähtivät projektiin mukaan ja alkoivat lähettää tekstinpätkiä tulevaan lauluun.

Go keräsi ja yhdisti lainit ja teki biisin niiden pohjalta. Tekijänoikeudet on jaettu tasan kaikkien biisin tekemiseen osallistuneiden kesken.

Gary Gon tempaus ei ole mikään järisyttävä teko, mutta se kuvastaa hyvin mihin suuntaan artistien ja fanien välit ovat menossa. Vanhanaikaisen yksisuuntainen tähdeltä ihailijalle tapa ei enää kelpaa valveutuneelle tähdelle eikä myöskään innokkaalle ihailijalle.

Kaikki mukaan!

Rappäri K'naan sen sijaan poisti omasta biisistään lauluraidan ja pitää tällä hetkellä kilpailua Twitterissä uusista lyriikoista lauluunsa. Sanat pitäisi tehdä maksimissaan kahdeksella 140 merkin viestillä. Lopullisen tuotoksen K'naan laittaa – minnekäs muaalle kuin – Twitteriin ladattavaksi.

Juuri edellä mainitun tapaisia tempauksia pitäisi artistien tehdä netissä, sanoo mediaguru Gerd Leonhard.

– Twitter on oiva väline yhteistyöhön. Ja paljon sen mahdollisuuksia on vielä käyttämättä, hehkuttaa Leonhard.

The Streets julkaisee Twitterissä

Mike Skinner on ottanut Twitterin osaksi julkaisuketjuaan. Huhtikuussa hän julkaisi siellä kolme uutta biisiään.

En jaksa yrittää myydä musiikkia, siinä menee kallisarvoista aikaa hukkaan, kommentoi The Streets.
Skinnerin Twitter-yhteistyöstä hyötyy niin fanit kuin itse artisti. Skinner saa biiseistään helposti nopeaa palautetta ja fanit uusia biisejä kuunneltavaksi. Lisäksi Skinnerin seuraajat levittävät biisejä ja tweettejä tehokkaasti eteenpäin.

Vuorovaikutus on uusi musta!

Kuluttaminen ei ole enää muodissa, nyt ihmiset hakevat vuorovaikutusta. Vaikka maailma ei Twitterillä muutu, niin 140 merkissä on silti voimaa.