Hae yle.fi:stä:

YLE-kirjautuminen

Sukkahousumatkat

Kategoriat:

Kävin aikoinaan kymmeniä kertoja silloisessa Neuvostoliitossa, niin Leningradissa, Moskovassa kuin Sotshissa. Yleensä matkustin Leningradiin bussilla, mutta kerran taisimme lentää Tampereelta suureen ja mielenkiintoiseen ystävyyskaupunkiin.
Kun kuuntelin Jyrki Orasen muisteloja, alkoi omassakin mielessä liikkua paljon. Muutaman kerran olin mukana myös Orasen matkoilla , niillä matkoilla ei politiikkaa unohdettu.
Mielenkiintoisin ruplanhankinta taisi meillä olla 1978. Olimme vastanaineita ja umpirakastuneita ja rutiköyhiä opiskelijoita ja kaavailimme vallankumousta.Markkoja ei ollut liiemmin taskussa, mutta minulla oli tulliin tultaessa viidetkuudet sukkahousut päällä, rintojani suojasi useammat liivit, niin että miehelläni ei olisi ollut mitään mahdollisuutta lähennellä kunnolla. Mieheni oli myös hyvin suojautunut, sillä hänen housuissaan oli kymmeniä Sultan-kondomeja. Matkassamme oli mukana muitakin vallankumouksen tekijöitä, jotka hankkiva valuuttansa kunniallisesti valuuttabaarista tai korkeintaan puolueen nuorisojärjestön ihmisiltä. Yksi näistä tiukemmista oli havainnut, että moni naisista oli kummasti tukevoitunut rajalle tullessamme.
Olimme tullissa ja täytimme lomaketta - meillä ei ole mukana aseita ei ruplia ei mitään muutakaan kapitalistista hapatusta. Joku huusi silloin venäjäksi, että noilla on paljon rintaliivejä päällään. Se riitti. Virkaintoiset naiset raahasivat meitä tarkastukseen. Siellä me köyhät ja arat opiskelijat seisoimme ja pelkäsimme. Joku uskalsi kuiskata sanan Siperia. Toinen kuiskasi, ettei siellä ainakaan kaikki paikat palesisi , sen verran paljon minullakin oli sukkahousuja jalassani.
Huoneeseen astui tiukkailmeinen mies. Hän osoitti minua ja kehotti ottamaan paidan pois. Otin väljän ja virttuneen villapaidan pois. 2 t-paidan alla oli kerros rintsikoita. Mies taatusti näki sen, paikalle tuli tulkki. Minut vietiin sivummalle ja sain kehotuksen luovuttaa tässä ja nyt yhdet rintaliivit. Loput antaisin korvauksetta hotellimme 6.kerroksen tummatukkaiselle kerrospäivystäjälle. Muiden oli myytävä liivit samalle rouvalle vielä samana iltana. Jos näin toimisimme,kaikki menisi hyvin.
Joukkomme kavaltaja oli ihmeissään, kun saavuimme takaisin ryhmään suhteellisen nopeasti. Perillä hotellissa tummatukkainen kerrospäivystäjä ei ensin ollut huomaavinaankaan meitä, mutta kun minä pääsin huoneeseeni, hän tuli perässä ja seisoi ovella niin kauan, kunnes pienet rintani olivat kuoriutuneet esiin. Hän sai minulta kolmet liivit, laukussani oli seitsemät!
Ne me myimme siivoojalle ja shampanjamyyjälle.
Joukkomme kavaltaja on tänään kunniallinen kansakunnan ikoni. Me puolestamme käymme edelleen Venäjällä.

Kylpylälomat

Minä en voi olla muistelematta 80-luvun alun kylpylämatkoja niin Bulgariaan kuin NeuvostoSotshiinkin. Molemmissa olen käynyt useita kertoa,nauttinut uskomattoman runsaasta tarjoilusta olemattoman pienellä rahalla. Joka kerta on ollut ongelmana saada kulumaan farkuilla tai partakoneella tai c-kaseteilla hankittua valuuttaa.
Edelleenkin kadehdin sitä tiedonkulun nopeutta aikana, jolloin sähköpostista ei nähty edes unta tai matkapuhelimet olivat vain jonkun insinöörin unelmissa. Olin kerran sopinut tuovani seuraavalla matkalla tietyinkokoiset Beavers-farkut hotellin kerrospäivystäjälle. Kun uusi matka koitti, farkut oli pakattu laukkuun. Rajalla oli normaalia tarkempi ja hitaampi tarkastus ja laukussani olleet kahdet hiemanerikoiset farkut herättivät tarkkaavaisen virkanaisen huomion.
Hänen kokoaan pienemmät farkut eivät taatusti olleet, mutta useaan kertaan hän kokeili niitä. Lopulta ne päätyivät tietysti muiden tavaroideni kanssa laukkuun. Bussissa opas kertoi varoittavia esimerkkejä pimeästä kaupasta ja pimeästä valuutanvaihdosta.
Illalla kerrospäivystäjämme istui mitään näkemättömän- mutta kaiken rekisteröivän näköisenä pulpetissaan. Kävelin hänen ohitseen ja tervehdin. Hän oli loukkaantuneen näköinen, mutta sanoi, että olin tuomassa hänelle liian pieniä farkkuja. Kysyin mistä hän niin päättelisi. Rouva piirsi paperille kartan. Siinä oli Suomi ja Neuvostoliitto ja ruksi oli rajan kohdalla. Ihmettelin asiaa. Huoneessani vaihdoimme tavaran, sain ruplia neljän hengen tarpeisiin viideksi päiväksi.
Seuraavana päivänä päivystäjä hymyili. farkut olivat olleet oikean kokoiset.Paluumatkalla opas antoi minulle paperin, missä oli farkkumerkkejä ja kokoja. Tullissa laukkuni ja taskuni tutkittiin. Tilauspaperia ei löytynyt, mutta tarkastaja tivasi monta kertaa, että missä tilaus, missä tilaus.
Katukuvassa farkkuja näki harvoin, länsimaisia muovikasseja näki paljon enemmän. Miten he uskalsivat käyttää kiellettyä tavaraa, sitä kukaan ei koskaan minulle selittänyt.

Georg Ots

Muistatteko miten kauan kesti laivamatka Helsingistä Tallinnaan? Georg Ots oli loistolaiva, tekniikka parasta neuvostolaatua, mutta silti lahden ylitys kesti muistaakseni toistakymmentätuntia.
Kyllä sinä aikana ehti tarkistaa meidän kaikkien matkustajien tiedot vielä uudelleen ja hankkia kaikille omat seuraajat.

Minen ole ikuna

Minen ole ikuna ryssänmaalla käynnyt, enkä sinne mene. Enkä ymmärrä tällaista muisteluakaan. Siellä oli muka niin hienot pöydät ja kaikkee, katinkontit kanssa. Kansa näki nälkää ja näkee edelleenki hirmuhallitsijan äkeen alla. Ei sellaista pidä tukea.

Minulle vierailut

Minulle vierailut Neuvostoliitossa tarjosivat loistavan mahdollisuuden päästä nauttimaan edullisesti korkeatasoisesta kulttuurista. Kiitos ammattijärjestöni aktiivisen matkakerhon kävimme ainakin kerran vuodessa Leningradissa. Valuutanvaihto oli oma seikkailunsa ja joillakin taisi olla halvan viinan kanssa ongelmia. Kokonaisuudessaan muistelen matkoja kaiholla. Pari vuotta sitten kävin Pietarissa, teatteritarjonnan taso oli laskenut ja liput olivat kalliita.

Ryssälässä käytiin joko

Ryssälässä käytiin joko uskonvahvistumatkoilla tai sitten hakemassa halvalla tavaraa. Matkanetuihin kuului aina pieni pakollinen kiertoajelu ja kulttuuriesitys - molemmat hyvin propagandahenkisesti. Jälkimmäisen syyn matkoja ei tällä palstalla voi muistella, eikä ne aina ihan halpoja olleet. Yhtä hyviä riistäjiä ne kommunistit olivat kuin ovat kapitalistitkin.

Lankomieheni oli töissä

Lankomieheni oli töissä vuosia Neuvostoliitossa. Joka kerta kun hän tuli sieltä lomalle, hän vakuutti, että ikinä ei takaisin. Kaviaarin ja kuohujuoman loputtua, hän aloitti partahöylien, kondomien, sukkahousujen ja muovikassien keräämisen. Hän on aina muistellut vuosiaan rakennustyömailla kahdenlaisiksi, Toisaalta ahdistaviksi kokemuksiksi , toisaalta omaa elämää avartaviksi. Sama tunne meillä muillakin, jotka kävimme siellä vain turisteina - matkailu avarsi aina.

Olen minä ryssänmaalla

Olen minä ryssänmaalla käynnyt, vaikka en hyväksy entistä enkä nykyistäkään menoa. Joka kerran venäjänkansa on näyttänyt yhtä kärsivältä ja alistetulta. Ensin oli tsaari, sitten Stalin ja Breshnev ja nyt Putin. Tuskin kansa enää osaisi elää suomalaisessa demokratiassa. Entä jos saisimme meiltä vääryydellä viedyn Karjalan takaisin? Minne panisimme alueelle pakkosiirretyt ihmiset? Evakoiksi LänsiSuomeen vai Siperiaan?