Ralliuutiset

O.K J.Lindroos

|
O.K J.Lindroos

Joonas Lindroos SM O.K. Auto-rallissa 2006. Fiesta tulee puskista menestykseen.

Haluan, että kuva pienennetään YLE:n ralliradion toimesta alle 250 kiloiseksi. En osaa sitä :(

Äänestystilanne
Tilanne: 0.8, Ääniä: 18

Rallikuumetta ilmassa

Jo 90 luvun alussa se alkoi järjestyspuolelta, ralleihin osallistuminen. Ruuhimäessä olin järjestysmiehenä. Siitä lähtien olen ollut joka vuosi monen näköisissä ralleissa tarkemmin ajantottopuolella. Tänäkin vuonna olen lupautunut perjantaina vellipohjaan lähettäjäksi.

Se hillitön rallikuume alkaa kun näkee ensimmäiset mainosviirit katupylväissä. Sen jälkeen sitä tulee seurattua tiiviisti mitä paviljonginseutuvilla tapahtuu ja vähintäin sen kerran ellei kolmekin kertaa päivässä tulee siellä käytyä kuvailemassa tilanteita. Rallien alkaessa se vaan pahenee, hyvä ettei jo asu paviljonginalueella. Jokunen pätkäkin on aina pakko päästä katsomaan. Rallien päätyttyä iskee se pieni pettymys, nytkö se jo loppui. Olisin halunnut vielä jonkun päivän seurailla tapahtumia.

Mitsubishi vetäytyy MM-sarjasta

Japanilainen Mitsubishi vetäytyy rallin ensi kauden MM-sarjasta. Mitsubishin tehdastallin piti osallistua ensi vuonna kuuteentoista MM-ralliin kahdella autolla.

Harri Rovanperän ja Italian Gigi Gallin oli määrä ajaa Mitsubishin tehdaskuljettajina, mutta he jäivät ilman ajosopimusta.

Mitsubishin vetäytymisen jälkeen ensi vuoden MM-ralleihin jää vain kaksi tehdastallia: Ford ja Subaru. Vain viikko sitten Skoda ilmoitti lopettavansa MM-sarjassa tehdastallina. Citroen ja Peugeot ilmoittivat vetäytymisestä jo aikaisemmin.

Vuonna 1974 perustetun Mitsubishin ralliautolla ovat suomalaisista MM-ralleihin osallistuneet Rovanperän lisäksi mm. Ari Vatanen, Pentti Airikkala, Marcus Grönholm, Jani Paasonen, Toni Gardemeister, Kristian Sohlberg sekä Tommi Mäkinen, joka voitti kuljettajien maailmanmestaruuden Mitsubishin ratissa vuosina 1996-1999. Mäkinen ajoi myös Mitsubishin viimeisen MM-voiton Safari-rallissa 2001.

Jyväskylässä rallataan 17.-20.8.2006!

Kansainvälisen autourheiluliitto FIA:n hallitus teki keskiviikkona 26. lokakuuta päätökset ensi vuoden autourheilukalenterista. Roomassa pidetyssä kokouksessa lyötiin lukkoon FIA:n eri mestaruussarjojen kilpailupaikat ja päivämäärät.

Rallin MM-sarjan Suomen osakilpailu, Neste Ralli, on kauden kymmenes MM-ralli ja se ajetaan Jyväskylässä 17.-20. elokuuta.

Rallin MM-sarjassa on ensi vuonna pitkä kesätauko, sillä heinäkuussa ei ajeta lainkaan ja kesäkuussakin on vain yksi osakilpailu, aivan kuun alussa ajettava Kreikan MM-ralli. Lisäksi kauden 2006 osakilpailut on ryhmitelty ajettavaksi pareittain niin, että esim. Neste Ralli ajetaan vain viikko Saksan osakilpailun jälkeen.

Markko Märtin: "Michael oli veljeni"

Markko Märtin on puhunut ensimmäisen kerran julkisuudessa Britannian MM-rallissa sunnuntaina kuolleesta kakkoskuljettajastaan Michael Parkista. Virolainen ylisti Parkia kutsumalla häntä maailman parhaaksi kakkoskuljettajaksi, erittäin hyväksi ystäväkseen ja veljekseen.

- Voitimme ralleja, jotka todella halusimme voittaa. Michael halusi todella voittaa Britannian rallin, mutta sitä en pystynyt hänelle voittamaan. Sitten hän on poissa sellaisen rysäyksen jälkeen, Märtin sanoi Autosport -lehdelle.

Märtin ja britti Park olivat tehneet yhteistyötä vuodesta 2000 lähtien. Park kuoli viime sunnuntaina Britannian rallissa sattuneessa ulosajossa.

Jyväskylästä MM-sarjan avauskilpailu?

Jyväskylän MM-ralli on vahvasti ehdolla uudistuvan rallin MM-sarjan ensimmäiseksi osakilpailuksi.

Rallikauden ajankohta ja sarjan säännöt muuttuvat lähivuosina. Kansainvälisen autourheiluliiton FIA:n hallitus saa lokakuussa käsiteltäväkseen esityksen, jonka mukaan rallin MM-sarjaa ajettaisiin jatkossa talvikaudella eli elokuusta toukokuuhun.

Tavoitteena on lisätä rallin tv-näkyvyyttä, sillä kesällä huomiosta kilpailevat liian monet tapahtumat. Osakilpailujen määrää ollaan myös vähentämässä, sillä tallit pitävät nykyistä 16 osakilpailun sarjaa liian kalliina. Pilviin karanneiden kustannusten vuoksi tämän kauden kaksi kärkimerkkiä, Citroën ja Peugeot, vetäytyvät MM-sarjasta ensi kaudella.

KUVAKISAN PALKINNOISTA

Rallikuvakilpailun palkinnoista on tullut toimitukseen paljon kyselyjä. Voittajille, ja kaikille muillekin, tiedoksi, ettemme suinkaan ole unohtaneet teitä! Palkinnot tulevat varmasti oikeaan osoitteeseen mutta niiden toimitus viivästyy hieman inhimillisten syiden vuoksi.

Olkaa siis kärsivällisiä, saatte palkintonne syksyn aikana. Ensi vuoden rallipassit ja liput Himos-festivaaleille toimitetaan tietenkin myöhemmin, kunhan piletit saadaan painosta ulos.

Kiitos vielä kerran kaikille kilpailuun osallistuneille; olette upeita, kuvista nyt puhumattakaan!

Kilpailuhan oli jälleen kerran suuri menestys. Viimevuotiseen tapaan kilpailukuvia tuli valtava määrä – yhteensä reilu 1500, joista vajaa 1400 on nähtävillä myös täällä nettiyhteisössä.

Teiskonen kaasupohjassa Britannian ralliin

Jyväskylän Neste Rallin N-ryhmän voittanut Aki Teiskonen lähtee kahden viikon päästä ajettavan Iso-Britannian ralliin palkintosijat tähtäimessään. Tuotantoautojen sarjassa kilpaileva Teiskonen on johtavaa Toshi Araita selvästi jäljessä, joten riskejä on pakko alkaa ottaa.

-Briteissä pitäisi päästä ensiksi kolmen sakkiin ja sitten aletaan suunnitella Japania. Kaasu pohjaan ja katsotaan mitä tapahtuu, kuvailee Teiskonen koko loppukauden taktiikkaansa.

Teiskonen sanoo Jyväskylän rallin olleen ajollisesti yksi hänen uransa parhaista, mutta autossa riittää vielä hiomista.

Skodalla menee hyvin...

..tai ainakin tallissa uskotaan niin! Vaikka MM-sarjaa tänä vuonna suvereenisti hallinneet tehdastallit Citroen ja Peugeot aikovat vetäytyä sarjasta ainakin väliaikaisesti, nähdään rallireiteillä kunnon kyytiä myös ensi vuonna. Tämä uutinen napsahti uutispalveluun heti syyskuun ensimmäisenä päivänä ja ilahduttaa ainakin meitä Skoda-laatuun luottavia... ;>

uutisvälittäjä Sanna

SKODAN MÜHLMEIER OPTIMISTINEN TULEVAISUUDEN SUHTEEN

Skodan urheilutoimenjohtaja Martin Mühlmeier uskoo
tshekkitallin kilpailevan rallin MM-sarjassa myös ensi vuonna.
Mühlmeierin mukaan päätöksiä Skodan tulevaisuudesta MM-sarjassa

Kimmo Tammisen Panoraama valittiin vuoden 2005 Rallikuvakisan voittajaksi

Panoraama Kuva: Kimmo Tamminen
"Huipputason rallikuva voittaja Marcus Grönholmista. Kuvan sommittelu ja elementit ovat ensiluokkaisen onnistuneita; auto oikeassa laidassa ja hurraava yleisö vasemmalla sekä kuvan rajaus ovat kerta kaikkiaan täydellisiä. Huippukuva!"

- tuomariston puheenjohtaja Marko Mäkinen

Jyväskylän MM-Rallin yhteydessä Radio Keski-Suomen Ralliradio järjesti jälleen rallikuva-kilpailun. Viimevuotiseen tapaan kilpailukuvia tuli valtava määrä – yhteensä reilu 1500, joista vajaa 1400 on nähtävillä myös täällä nettiyhteisössä.

Syndicate content