|
|
|
|
Juice Leskinen (1950-2006) oli kirjailija, pakinoitsija, kääntäjä, keskustelija, instituutioiden tuulettaja ja instituutio. Mutta ennen kaikkea hän oli "manserokin" perushahmo ja lauluntekijä, joka iskelmän ja suomirokin - jonka omaan kieleen perustuvan olemuksen ensimmäisiä löytäjiä hän oli - leikkauspisteessä oli tuonut alueelle tuoreutta ja ennakkoluulottoman näkökulman, josta elämä tuntuu avautuvan tavanomaisia lauluja avarammaksi kokonaisuudeksi. Hän taitoi mestarillisesti Matti Jurvalta ja Esa Pakariselta periytyvän renkutuksien ja hupirallien taidon, mutta hän oli myös syvien tuntemuksien lauluntekijä: Syksyn sävel ja varsinkin Viidestoista yö ovat tummalla tavallaan aikakautensa syvintä ydintä.
|
|
|
|
Alussa oli oivallus
Juice Leskisen, Mikko Alatalon ja Harri Rinteen kaveripiiristä kehittynyt Coitus Int. keikkaili pienissä puitteissa eikä saanut kontaktia isoihin levy-yhtiöihin. Pelastajaksi tuli Love Records, jonka legendaarinen tuotantojohtaja Atte Blom ymmärsi ilmassa ja maan alla olevia värähtelyjä. Juicen levytykset Marilyn ja Jyrki Boy olivat listaykkösiä peräjälkeen vuoden 1974 aikana, niitä seurasi nopeasti sarja anarkistisia, yllättäviä LP-kokonaisuuksia - Juicen ydintä oli sittemminkin ollut tietty kurittomuuden vakaumus suoraviivaiseen imago- ja markkinointikäytäntöön mukautuneessa musiikkiteollisuudessa.
Samalla hän oli kuitenkin myös erittäin vakaa perushahmo, joka kääntäjänä (Kinks-yhtyeen Celluloid Heroes -sävelmän suomalainen muunnelma Paperitähdet) oli Helismaan, Saukin, Junnu Vainion tai Vexi Salmen tavoin kyennyt tekemään ulkomaalaisista sävelmistä täysin kotimaisia tuntoja vastaavia 'uutuuksia'.
|
|
|
|
Tunteen ääni
Vaikka Juicen tuotannossa on kovan luokan hittejä vaikka monelle jakaa, hänen erityinen saavutuksensa oli eräänlainen kokonaishahmotus: kuva Suomesta tässä ja nyt, ymmärrettynä herkkyysasteella jonka olennaisuuden ja tunteellisuuden suuri osa kansasta on ymmärtänyt vaistonvaraisesti. Kiintoisa yksityiskohta on esimerkiksi se että Juice oli levyttänyt suomalaisiin paikkoihin ja pitäjiin liittyviä lauluja (Heinolassa jyrää, Kuopio tanssii ja soi, 16-minuuttinen Bluesia Pieksämäen asemalla...) eniten sitten Georg Malmsténin. Hänen tunnetuimpia kokoonpanojaan olivat Slam ja Grand Slam.
|
|
|
|
Peter von Bagh
|
» Alkuun
|
|