Elävä arkisto: Kauniimpi arki
Julkaistu torstaina 18.10.2012 1 kommenttia 110 suositusta
Maalit ja pesukoneet, keittiökalusteet ja valintamyymälät ovat arjen designia, joka muutti Suomen kasvot ja arkipäivän 1950-60-luvuilla. Elävän arkiston pakettiin on valittu valistus- ja mainosfilmejä näiltä vuosikymmeniltä. Näissä elokuvissa esiintyvät tieteen ja teollisuuden uudet saavutukset mutta myös monet suomalaisen valkokankaan suuret tähdet, vieläpä väreissä aikana jona näytelmäelokuvat olivat järjestään mustavalkoisia.
Elokuvat toimivat myös katsauksena menneen maailman sukupuolirooleihin: etenkin uusi kodintekniikka esitetään kautta linjan miesten – tiedemiesten ja aviomiesten – lahjana naisille. Näin siitä huolimatta, että esimerkiksi Työtehoseurassa kodin työtilojen järkeistämistä suunnittelivat nimenomaan naiset kuten Maiju Gebhard työryhmineen.
Pyykinpesu oli kauan kotitöistä työläimpiä. Sen helpotukseksi tulivat uudet pesuaineet ja konevoima. Vuodelta 1955 on Yrjö Norran ohjaama mainoselokuva Puhtaus, kodin onni, jossa uudenaikaisen pesupulverin tehoa havainnollistetaan niin laboratoriossa kuin pyykkipadan ääressäkin.
Elina Pohjanpää ja Tarmo Manni esittävät Mäkisen perheen äitiä ja isää Aimo Jäderholmin ohjaamassa mainoskuvassa Aurinkoa arkipäivään (1956), jossa remontoidaan keittiö ja kylpyhuone uuteen uskoon Enso-laatoilla ja muilla moderneilla sisustustarpeilla. Kun keittiökalustonkin saa valmiina ja Työtehoseuran suunnittelemana, niin kai se sitten on niin kuin emännänkin mielestä olla pitää!
Lisää parannuksia arkeen saadaan toisessa Aimo Jäderholmin filmissä samalta vuodelta 1956. Marja Korhonen ja Helge Herala esittävät Oma koti -elokuvan pariskuntaa, jonka uusi koti muuttuu suorastaan unelmaksi Tikkurilan maaleilla, Askon huonekaluilla ja UPO-pesukoneella.
Harkiten helpommaksi, lupaa seuraavan elokuvan otsikko. Kotiäidin työ helpottuu, rahaa säästyy ja työn jälki paranee, kun työt, ostokset ja ateriat suunnittelee järjestelmällisesti kynän ja paperin avulla. Felix Forsmanin ohjaaman kotitalouselokuvan on tilannut Postisäästöpankki vuonna 1958.
Kodin värit on Erik Blombergin ohjaama Tikkurilan maalitehtaan mainos vuodelta 1958. Maalilla saa olohuoneesta tyylikkään, keittiöstä helppohoitoisen ja lastenhuoneesta kestävän. Makuuhuoneen levottomat seinäpaperit, jotka aiheuttavat teinityttärelle kauheita rock’n’roll-painajaisia, on syytä vaihtaa pikimmiten vaalean rauhallisiin maalisävyihin!
Vilho Pitkämäen ohjaamassa Rosenlewin mainosfilmissä Yllätyslahja (1961) perheenisä yllättää puolisonsa Aino Mantsaksen tuliterällä, seinään kiinnitettävällä rumpupesukoneella. Vaikka mummi vähän nurisee, että kohta koneet valtaavat koko kodin, niin toki perheenäitikin on erikoistunut ammattilainen ja ansaitsee kaikki nykyaikaiset työvälineet. Toivo Mäkelä nähdään perheenisän pomona, kun koneen tekniikkaan perehdytään miesten kesken – miehethän haluavat tutkia, kun taas naiset tyytyvät vain painamaan nappia. Huomatkaa rouvien kahvipöydässä myöhemmin uudestaan muotiin tullut italialainen mokkapannu. Sähköinen suodatinkahvinkeitin valloitti suomalaiskodit vasta myöhemmin.
Viimeiseksi nähdään Olavi Puusaaren vuonna 1962 ohjaama Osuuskauppaliikkeen valistuselokuva Perhe 1960-luvulla. Se onkin laaja yleiskatsaus uuteen kuluttajien Suomeen, jossa ostokset hoituvat vaivattomasti valintamyymälässä ja sukulointi maalla käy kätevästi henkilöautolla. Vuonna 1962 tämä elämä oli sentään suomalaisten valtaosalle vielä kaukaista tulevaisuutta.
Lisää Elävässä arkistossa:
Lähetä linkki
Kommentit
Kolme noista elokuvista ehdin nähdä. Ensimmäisessä uusi pesujauhe oli tehokkaampaa kuin vanha, koska se oli erimuotoista. Toisessa minuakin suorastaan ihmetytti muovinen seinämateriaali. Kolmannessa suorastaan nerokas oli pyörillä kulkeva pesukone. Häiritsevä asia vastaavasti oli perheenisän tupakointi.
Selaa ohjelmia aiheiden mukaan
Selaa ohjelmapaikkoja
Suositelluimmat jutut
KESKIVIIKKONA 21.11.2012