Kaikkien aikojen mainosmies
Julkaistu keskiviikkona 16.12.2009 1 kommenttia 342 suositusta
Brittiläinen David Ogilvy (1911-1999) sai aikaan vallankumouksen mainosmaailmassa, ja häntä on kutsuttu "mainonnan isäksi". Kuinka AGA-liesien kaupustelijasta sukeutui mainosalan legenda?
Ogilvystä tuli myyntimies 21-vuotiaana, kun hän jätti opintonsa kesken ja päätyi myymään liesiä ovelta ovelle Skotlannissa, josta hänen isänsä oli kotoisin. Pomo kiinnostui parhaan myyntimiehensä taidoista ja pyysi tätä kirjoittamaan opaskirjan muita myyntimiehiä varten. Vuosikymmeniä myöhemmin sama opas oli yhä käytössä, ja monet pitävät sitä maailman parhaana myyntioppaana.
Varsinainen menestys koitti toisen maailmansodan jälkeen, kun Ogilvy perusti nimeään kantavan mainostoimiston New Yorkiin.
Yksi Ogilvyn teeseistä oli, että saadakseen uusia asiakkaita pitää vahvistaa nykyisten asiakkaiden uskollisuutta. Tunnetut sloganit ja mainokset mm. Dove-saippuasta, Schweppesistä, Shellistä ja Rolls-Roycesta ovat jääneet elämään. Perhe-elämässään omalaatuinen liikemies ei onnistunut yhtä hyvin.
Lisätietoa ohjelmasta
Kaikkien aikojen mainosmies (David Ogilvy – The First Mad Man). Tuotanto: World of Wonder Productions/BBC, Iso-Britannia.
Lähetä linkki
Kommentit
Selaa ohjelmia aiheiden mukaan
Selaa ohjelmapaikkoja
Suositelluimmat jutut
TORSTAINA 2.9.2010