Mykkää valoa 1920-luvun Suomesta
Julkaistu tiistaina 22.06.2010 0 kommenttia 239 suositusta
1920-luvulle tultaessa Suomi oli itsenäisenä maana vasta kaksivuotias ja demokratia oli hauras. Kansalaissodan repimä kansa toipui hitaasti, sodassa kuolleita oli lähes 40 000 ja maa täynnä orpoja. Vaikka ajat olivat vaikeat, tehtiin maassa silti elokuvia ja elokuviin musiikkeja.
Juha Suomalaisen käsikirjoittama ja ohjaama dokumenttielokuva kertoo, millaista oli elokuvaelämä ja elokuvamusiikki sisällissodan runtelemassa ja juuri itsenäistyneessä Suomessa, sekä seuraa tuusulalaisen säveltäjän Harri Vuoren sävellystyötä Ollin oppivuodet –mykkäelokuvan parissa.
1910 –luvulla elokuvia esitettiin hyvin vaatimattomissa paikoissa. Filmikelat olivat lyhyitä ja niiden vaihtojen välillä esiintyi mm. kuplettilaulajia ja varieté –taiteilijoita. Vaikka tänään puhummekin mykkäelokuvista, ei tuon ajan elokuvan katsojan edessä aukeava maailma ollut hiljainen, eikä edes mustavalkoinen. Elokuvat olivat usein tintattuja, tai värikylläiseksi toonattuja ja elokuvia säesti elävä musiikki, sekä yleisön meteli. 1920-luvulle tultaessa elokuvalle haettiin Suomessa vahvempaa statusta rakentamalle loisteliaita elokuvateattereita eri puolelle Suomea. Joitakin tuon ajan teattereista on vieläkin jäljellä, vaikka 1960-luvulla maan yli vyörynyt purkuvimma niistä useimmat tuhosikin. Useimmissa tuon ajan teattereissa oli vakituisesti kiinnitettynä oma orkesteri ja orkesterimuusikot olivat usein korkealla tasolla. Elokuvamusiikin asema oli kuitenkin alusta lähtien kulttuuridebatin aihe: voiko itsenäistä elokuvamusiikkia taiteena olla olemassa?
Ollin oppivuodet on ensimmäinen kokonaan säilynyt pitkä kotimainen näytelmäelokuva, joka pohjautuu Anni Swanin samannimiseen tunnettuun nuorisoromaanin. Dokumentissa esiintyy myös lukuisia elokuvan ja suomalaisen kulttuurihistorian asiantuntijoita mm. Sven Hirn, Anu Juva, Hannu Salmi, Antti Alanen ja Juha Seitäjärvi.
Tuusulalainen säveltäjä Harri Vuori sai tehtäväkseen säveltää viiden elokuvan sarjan ensimmäisen elokuvan musiikin. ”Työskentelyni muistuttaa valokuvan kehittämistä, sitä miten kuvan kehittyessä sieltä alkaa tulla vähä vähältä esiin erilaisia asioita. Käytän hyväkseni tekniikkaa: mittaan kohtauksen pituuden, varaan sävellysohjelmaan tyhjiä tahteja ja mietin mikä on kohtauksen dramatiikka – vähitellen alan ikään kuin täyttämään tyhjää tilaa umpeen nuottiviivastolla ja teos kutoutuu näin kasaan. ” - säveltäjä Harri Vuori kertoo työstään.
Dokumentti taustoittaa vuonna 2009 aloittettua kaikkien aikojen laajinta yksittäistä sävellystilaushanketta Suomessa. Yleisradio tilasi viideltä maineikkaalta suomalaiselta säveltäjältä uuden musiikin viiteen 1920-luvun kotimaisen mykkäelokuvan valioon. Sarjan ensimmäinen
elokuva on Teuvo Puron vuonna 1920 ohjaama Ollin oppivuodet -mykkäelokuva, johon säveltäjä Harri Vuori on säveltänyt uuden musiikin Radion Sinfoniaorkesteria (RSO) varten.
Teokset esitetään elokuvakonsertteina RSO:n ohjelmistossa vuosina 2009 – 2013. Tavoitteena on, että teoksista koostettuja orkesterisarjoja voidaan soittaa itsenäisinä teoksina myös radiossa.
Mykkä valo –projektin elokuvat ovat:
2009: säv. Harri Vuori, Ollin oppivuodet (Teuvo Puro 1920)
2010: säv. Tapio Tuomela, Noidan kirot (Teuvo Puro 1927)
2011: säv. Yrjö Hjelt, Elämän maanteillä (Kurt Jägerin - Ragnar Hartwall 1927)
2012: säv. Lotta Wennäkoski, Rakkauden kaikkivalta (Amor omnia) (Konnrad Tallroth 1922)
2013: säv. Kimmo Hakola, Tukkijoella (Axel Slangus – Wilho Ilmari, Erkki Karun käsikirjoitus 1928)
Lisätietoa ohjelmasta
Ohjaus: Juha Suomalainen
Tuotanto: YLE Kulttuuri, 2009
Lähetä linkki
Selaa ohjelmia aiheiden mukaan
Selaa ohjelmapaikkoja
Suositelluimmat jutut